johan_w skrev:
Lite frågor om Nikon D200 RAW.
Nikon har någon komprimerade RAW teknik som gör bilderna mindre. Betyder det att information försvinner jämnfört med en icke komprimerad RAW fil?
Hur många RAW får plats på ett 2GB minneskort. Komprimerade som okomprimerade.
Läste någon gång att Nikon RAW krypterar färgbalansen i bilden så man inte kan öppna den i adobe camera RAW. Måste man då ställa vitbalansen i ACR, eller har adobe knäckt krypteringen? Hehe
Nikon har både komprimerad och okomprimerad NEF. Den okomprimerade är HELT okomprimerad och därför förhållandevis stor.
Den komprimerade (som nikon kallar för "visually lossless) är först datareducerad. Man minskar 12 bitar till ungefär 9.5 bitar och sedan komprimerar man den dessutom med en vanlig förlustfri komprimering (typ LZW).
En info man tar bort tar man bort där den gör "minst skada", dvs högdagrarna. När man sedan packar upp den igen räknar man på någåt vis om det till 12 bitar igen.
Det finns de som hävdar att man ser skillnad på komprimerad och icke komprimerad.
Jag har sett ett antal tester postade på dpreview, där man tagit bilder med D2X både med och utan komprimering och även när man drar rejält i exponeringskompensation eller kurvor har man kunnat påvisa något försämrad teckning i högdagrarna.
Canons RAW-filer är, svjv, enbart förlustfritt komprimerade. Därför är en fil från 300D 1-2MB större i snitt än en från D70, tex.
Nikon började, med lanseringen av D50 och D2X att "kryptera" vitbalansinformationen i sina råfiler.
Det är, vad jag förstått, inte frågan om någon egentlig kryptering utan snarare en form av look up table.
Det är inga problem att "knäcka", men det strider dock mot de lagar som gör det olagligt att försöka knäcka krypteringar. Därför har inte Abode vågat lägga in sitt eget stöd för vitbalansinfon, samtidigt vill man ju använda sin egen uppräkningsalgoritm och inte använda Nikons SDK. Adobe tycker väl det vore lite genant att själva bryta mot en lag som de själva satt dit en kille för att ha brutit mot. ;-)
Adobe och Nikon har dock, svjv, nått en kompromiss. Nikon har gjort en liten mini-SDK för att bara komma åt vitbalansinfon, som Adobe kan använda. Så det ska väl inte vara problem, även om jag inte vet om det finns stöd för D200 i den varsion av ACR som finns ute idag.