Du har helt rätt, jag kan inte svara om det är ett visningsfel, jag utgick ifrån när kortet hade full färgteckning . Histogramet blir därmed något västerförskutet,sedan jämförde jag bilderna, och räknade fram bilder från Raw.
Histogrammet bygger på jpg bildens exponering.
Detta visar bara hur otroligt svårt det är att göra en så rättvis bedömning som möjligt utifrån histogramvisning och när full färgteckning erhålles.
Eftersom 400 iso inte innehåller mycket signal förtärkning så var egenskaperna dvs brusbilden likvärdig där.
Sedan skall man komma ihåg att Canon inte följer känslighetsreglerna, 1600iso motsvarar i själva verket 2000iso.
Jag tycker därmed att en test skall utföras som första.
Mäta upp motivet med handhållen mätare efter exv 1600iso, .
Välja en bländare och tid efter denna uppmätning.
Därefter ändra expneringen tills full färginformation erhålles i qp-kortet. Därefter kan man se efter hur brusbiden ser ut i mellantoner och skuggor och dra slutsatser om den effektiva känslighet/brus sensorn faktiskt har jämfört med den andra kameran. (i detta fall försvåras jämörelsen mer eftersom canon har en annan känslighet vilket medför annan exponerngstid än Nikonkameran)
Ett annat sätt är att låta kamerorna själva mäta upp motivet, välja auto och ändra med +- kompensation tills full färgteckning erhålls i kortet, därefter lägga samman vald bländare och tid samt utifrån dessa värden se hur brusbilden ser ut.
Detta är dock inte så bra val då kamerornas inlagda tonkurvor / kontrastkurvor samt skärpning påverkar resultatet.
Bättre är då att en rawkonverterare räknar fram bilden med samma parametrar inlagda , och linjär uppräkning. Inte ens detta är rättvist för då kan någon hävda att det dedikerade/egna programvaran sköter uppräkningen, brusreduseringen betydligt bättre (läs Nikon)
Mikael
Vad jag kom fram till blir därmed , med tanke på högre känlighet