epep
Aktiv medlem
Goran skrev:
Köp en Nikon D50 istället då, där e skärpan på max i grundinställningen..tämligen artefaktfri också dessutom, och bruset e lägre än hos 20D,
prisvärd kamera..helt klart..
Bara att printa direkt från kameran..säger bara DPOF sen har du bilden på papper..
20D har jmf D50 ungefärligen samma brusnivå, men har upplevd större detaljupplösning och verklig större upplösning. D50 ger en mjuk bild. Den lilla skillnaden i brus uppvägs av skillnaden i såväl upplevd som verklig upplösning. Således bättre bildkvalitet från 20D.
D200 har jmf 20D betydligt högre brusnivå, i varje fall på höga iso, och i jpeg mjukare bild med mindre upplevd detaljupplösningsförmåga. I raw verkar brusnivån vara ännu värre, men den upplevda och verkliga detaljupplösningsförmåga rimlig i relation till upplösningen (utom vid högre iso). Således tycker jag att D200 har en totalt sämre bildkvalitet eftersom den stora skillnaden i brus inte rimligen kan uppvägas av den lilla skillnaden i upplösning, i varje fall om man rel ofta fotograferar på högt iso. Detta inte minst för att skillnaden mellan 8Mp och 10Mp är liten (och i relativa termer mindre än mellan 6mp och 8mp).
D200 jmf 5D kan inte D200 uppvisa någon fördel vad avser bildkvalitet vad jag förstår.
Du gör meningslösa kvalitativa jämförelser när det krävs kvatitativa. Skillnaderna i brus är marginella mellan 20D och D50 men stora mellan D200 och 20D. Att då argumentera i termer av att D50 har mindre brus än 20D men lägre upplösning, och precis samma förhållande gäller mellan 20D och D200 är futtigt.
D200 har andra fördelar, men bildkvalitetsmässigt kan jag inte se att den skulle ge någon fördel framför 30D.