Annons

Brusbild hos Nikon 200 ,5d

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Vill du se en bild från Capture Raw och mycket brusredusering?
Mikael
Nej, hehe;-) Jag tycker mig ha fått alldeles utomordentliga fakta vid det här laget. Huruvida det går att få Nikonbilderna bättre än i ACR är en annan diskussion. Du har med all önskvärd tydlighet visat de fundamentala skillnaderna mellan D200 och 5D, och de är ganska stora som vi ju har sett. Att skillnaderna kan minskas med optimering av uppräkningen är ju inte omöjligt, men inte kommer det nånsin att göra bilderna från D200 mindre brusiga än från 5D, den saken är ju säker.
 
dumbo skrev:
En bild på ISO400 säger ju inte så värst mycket om hur en bild, "korrekt" exponerad på ISO1600 (beroende på vem man tror på) ser ut.

Men Robert
Jag har tagit bilderna i 400,800,1600,3200so
Motivet är uppmätt. Jag skall göra er alla glada att i morgon eftermiddag i mån av tid överexponera 200 vilket betyder att det då är inte 1600iso vi jämför utan mot 1000-1200iso.
Jag återkommer
Mikael
 
Makten skrev:
Nej, men det hade också sänkt D200:ans ISO-värde, och det skulle väl knappast förbättra dess prestanda rent tävlingsmässigt mot 5D. Men jag håller med dig om att man borde kolla hur kamerorna hanterar bilder när man exponerar rätt enligt kameran.

Jo, men frågan kvartår fortfarande. Är bilden exponerad efter ISO1600 eller ISO3200.

Ska man tro på det stora flertalet tester så är kameran inställd på ISO1600 (som är spot on enl. praktiskt taget alla utom Mikael) men exponerad efter ISO3200.
 
dumbo skrev:
Du verkar, som sagt, hittils ganska ensam om den åsikten.
Det är väl ingen "åsikt", när han uppenbarligen testat själv? Och som sagt så spelar det ju ingen roll rent jämförelsemässigt mellan kamerorna, då skillnaden i exponering dokumenterats som densamma i andra fall, fast förskjuten några delar av ett steg (för båda kameror).
 
Makten skrev:
Det är väl ingen "åsikt", när han uppenbarligen testat själv? Och som sagt så spelar det ju ingen roll rent jämförelsemässigt mellan kamerorna, då skillnaden i exponering dokumenterats som densamma i andra fall, fast förskjuten några delar av ett steg (för båda kameror).

De flesta andra som testat D200 (och nikons andra kameror) hävdar att de är spot on vad gäller känsligheten (Jag har hittils inte hittat någon som är av samma åsikt som Mikael på den punkten. Någon får gärna påvisa någon sådan test.). Om så är fallet är antingen den kamera som Mikael använt felaktig, eller så har han exponerat efter ISO3200. Oavsett vilket så blir ju bruset värre än om man exponerar korrekt och placerar histogrammet i mitten.

Vi pratar äpplen och päron här. Mikael jämför känsligheten mellan kamerorna och inte brusnivån.
 
Här kommer en liten sammanfattning av hur jag uppfattat det här.
macrobild har visat på ett föredömligt sätt (kanske grusas lite av känslor på slutet) hur 5d och d200 står sig mot varandra.
Han har även konstaterat med alla för honom tillbuds medel att ISO:n på d200 är fel och den på 5d mer rätt.

Frågor som kvarstår:
Har macrobild gjort något fel någonstans?
Jag tror inte det, möjligtvis kan hans ljusmätare vara lite off, men han har jämfört denmed en annan och den verkar ok.

Kan det vara macrobilds exemplar av kameror som är speciella?
Mycket möjligt, men det kan man ju inte belasta macrobild för, han har ju gjort ett mycket bra och utförligt test av kamerorna.

Är macrobilds test överhuvudtaget intressant?
Jag tycker det, men för de som inte använder en extern ljusmätare så kör man ofta på A:et coh sedan väljer kameran slutartiden, vilket gör att kameran kompenserar isoskillnaden.
Men här har macrobild sagt att han ska återkomma med "felaktigt" exponerade bilder.
Hatten av för honom.
 
Mikael,

ursäkta, om jag slängde ur mig ett par kommentarer av det syrligare slaget tidigare i diskussionens hetta. Det var absolut inget illa ment. Bara dumt och onyanserat av mig. Jag hoppas du godtar ursäkten.

Men nu till det spännande ämnet som vi bör koncentrera oss på istället.

Först och främst: jag har absolut inget att anmärka på i din metodik, den är klockren! Uppmätning med en objektiv ljusmätare och sedan behandlas alla bildfiler på samma sätt, oavsett kamera. Och autoläget i ACR bör enligt erfarenhet fungera bra när bilden är korrekt exponerad.

Men så har vi då kruxet, D200 underexponerar sina bilder vid ISO 800 och högre. Problemet då blir att ACR behandlar RAW-filen ganska illa, det finns ju ingen information i lågdagern och när histogrammet dras ut åt höger så framträder bruset på ett sätt som inte skulle vara fallet om en mer riklig exponering hade varit fallet.

Det är ju det resultatet vi får och är inte mycket att säga om. Men frågan är då om inte skälet till underexponeringen borde redas ut först.

Är det kanske så att Nikon har lägre känslighet än canon på samma ISO? Är D200-kameran felaktigt kalibrerad? Vad kan eventuellt vara orsaken till detta? Är den bandningsjusterad? Eller är det nåt annat? Jag hoppas att du håller med om att det är en faktor som måste utredas!?

Kanske kan du försöka få låna en annan D200 av nån här på fotosidan? Hur reagerar tex D70 eller D2X mot samma testtavla?
Jag är nyfiken på resultatet!

mvh
göran


PS:
Hoppas vi kan fortsätta diskutera framöver, det är intressant, lärorikt och kul att du lägger tid på att göra dessa tester!
 
Senast ändrad:
vill bara förtydliga att jag INTE menar att Adobe CR skulle vara speciellt dåligt för RAW-konverteringen av D200s NEF-filer.

Problemet är bara att i autoläget så dras histogrammet ut över hela området. Resultatet blir inte så lyckat med de underexponerade Nikon-bilderna. Se mitt inlägg ovan.
 
JAG BER OCKSÅ OM URSÄKT GÖRAN.
Trött lite grinig och och dåligt uppförande från min sida.

Vi börjar på ny kula.
Mvh Mikael
 
Efter kritik mot förra testen gjorde jag idag om den.
Tre felkällor upptäcktes, den ena var att 17-55 ger mörkare exponeringar vid samma vald bländare än 50mm fast glugg. 17-55 har jag sett tidigare när vi testade vidvinklar gav något mörkare exponering av samma motiv än exv 18-35. 17-35 ersattes med fast 50/1.8 vid dagens test.
Det andra är histogramvisningen. Jag får 2 olika histogram när bilderna presenteras från raw och as shoot och jpgfilen. se bild histogram.
Det tredje är att min Minolta mätare underexponerar något när vi idag jämförde med min kollegas exponeringsmätare.
Två factorer gjorde att Nikon bilden därmed blev något underexponerad, optik+min ljusmätare.
Vi ändrade också lite i ljuset så uppmätta ljusvärdet blev heltal dvs 4,0 och inte 4,8 osv. Uppmätt värde vid 1600iso är 1/15 sek bl 4

Bild 1 uppmätning av motivet samt hur olika histogrammet presenteras från raw as shoot och jpg bilden rakt ut från kameran
 

Bilagor

  • märkligt-histo.jpg
    märkligt-histo.jpg
    37.2 KB · Visningar: 413
Med 50mm 1.8 och uppmätta värden förbättrades Nikonbilden, skilnaderna i bruset blev mindre idag.
Fortfarande kan det ses att Canon har bättre detaljåtergivning i lågdager/skuggor och brusbilden är lägre.
Se bild
 

Bilagor

  • 1600isofs.jpg
    1600isofs.jpg
    28.1 KB · Visningar: 403
Med denna exponering där raw och as shoot visar att data ligger inom staplarna och jpg bilden från kameran uppvisar överexponering blir resultatet fölande. Jpg bilden förlorar färgåtergivning, se qp-card. Bilderna är inte färgbalanserade, (vilket lätt kan göras mor qp-card gråyta) utan är som fotograferat i raw och jpg direkt ut från kameran.
 

Bilagor

  • saknad-färginf.jpg
    saknad-färginf.jpg
    25.2 KB · Visningar: 386
Senast ändrad:
Med 50 mm på kameran och seconic mätare så stämmer Raw och 1600iso väl vilket kan ses på histogramet
Man kan därmed säga att 200 har betydligt bättre brusbild än d2x och raw på 1600iso
Mikael
 
Senast ändrad:
Till sist.
Mellantoner och högdagerblänk. Här ses inte någon stor skilnad mellan kamerorna. Brusbilden snarlik vid 1600iso.
Mikael
 

Bilagor

  • högdager.jpg
    högdager.jpg
    32 KB · Visningar: 362
Till sist
Det är viktigt med en glugg som ger rätt ljusinsläpp.
17-55 ger inte samma ljusvärde som en fast 50 vilket medför en underexponering. 17-55 till vänster och 50mm till höger. Redan här kan ses att vänstra bilden är något mörkare
Mikael
 

Bilagor

  • xxxxx.jpg
    xxxxx.jpg
    33.4 KB · Visningar: 354
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.