Mikael,
ursäkta, om jag slängde ur mig ett par kommentarer av det syrligare slaget tidigare i diskussionens hetta. Det var absolut inget illa ment. Bara dumt och onyanserat av mig. Jag hoppas du godtar ursäkten.
Men nu till det spännande ämnet som vi bör koncentrera oss på istället.
Först och främst: jag har absolut inget att anmärka på i din metodik, den är klockren! Uppmätning med en objektiv ljusmätare och sedan behandlas alla bildfiler på samma sätt, oavsett kamera. Och autoläget i ACR bör enligt erfarenhet fungera bra när bilden är korrekt exponerad.
Men så har vi då kruxet, D200 underexponerar sina bilder vid ISO 800 och högre. Problemet då blir att ACR behandlar RAW-filen ganska illa, det finns ju ingen information i lågdagern och när histogrammet dras ut åt höger så framträder bruset på ett sätt som inte skulle vara fallet om en mer riklig exponering hade varit fallet.
Det är ju det resultatet vi får och är inte mycket att säga om. Men frågan är då om inte skälet till underexponeringen borde redas ut först.
Är det kanske så att Nikon har lägre känslighet än canon på samma ISO? Är D200-kameran felaktigt kalibrerad? Vad kan eventuellt vara orsaken till detta? Är den bandningsjusterad? Eller är det nåt annat? Jag hoppas att du håller med om att det är en faktor som måste utredas!?
Kanske kan du försöka få låna en annan D200 av nån här på fotosidan? Hur reagerar tex D70 eller D2X mot samma testtavla?
Jag är nyfiken på resultatet!
mvh
göran
PS:
Hoppas vi kan fortsätta diskutera framöver, det är intressant, lärorikt och kul att du lägger tid på att göra dessa tester!