Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur går det Tony? Med installationen och anslutningen.
Då skall jag komma med en liten statusuppdatering, men låt mig kort nämna att jag var på IKEA idag och köpte mig ett skrivbord, så jag har hållit på hela dagen. Har även köpt en ny skärm, så det blir till att leva på instant noodle resten av året 😁.

Med det sagt, har jag konfigurerat skrivaren medelst trådlöst LAN istället för att använda mig av USB - kabel och det gjorde susen, inga som helst problem att installera drivrutiner och programvaror. Så, är allt frid och fröjd nu då ?

Inte alls, den skriver inte ut, trots att den är ansluten;

Skärmbild 2024-07-01 203049.png

Av någon outgrundlig anledning kopplare skrivaren upp sig på en port, men skriver ut från en annan, och jag fattar inte varför. Och innan någon påpekar det uppenbara, så finns det ingen USB port 3 !

Skärmbild 2024-07-01 201546.png
Skärmbild 2024-07-01 202954.png

Det blir till att kontakta Canon imorgon igen...
 
Senast ändrad:
Så här ser min färglaser som ligger på nätverket ut.

Ingen USB00x med andra ord. BRW[etc] är en beteckning på skrivaren så att den hittas även om den byter IP-nummer.

1719861965718.png

Om du går tillbaka i tråden och tittar på din egen skärmdump hade du USB002 redan där i fönstret med utskriftskön, men du har fått eller hade redan innan även USB003 också.
 
Så här ser min färglaser som ligger på nätverket ut.

Ingen USB00x med andra ord. BRW[etc] är en beteckning på skrivaren så att den hittas även om den byter IP-nummer.

Visa bilaga 175017

Om du går tillbaka i tråden och tittar på din egen skärmdump hade du USB002 redan där i fönstret med utskriftskön, men du har fått eller hade redan innan även USB003 också.
Alltså, jag gör inga aktiva val vad det gäller usb-port, det överlåter jag till datorn. Även om jag byter port, hjälper inte det.
 
Senast ändrad:
Vet inte vad Gigabit Ethernet är för något, men den trådlösa uppkopplingen tycks fungera friktionsfritt, som redan redogjorts för.

Nu kvarstår bara det ursprungliga problemet 😁.
Om du kopplar upp dator och skrivare med nätverkssladd till din router så kommer du få stabilare och snabbare uppkoppling om du har gångavstånd till din 10 närmaste grannar.
 
Tänkte kommer med en liten statusuppdateringar (för den som finner det av intresse).

Jag har lyckats att skriva ut testsida via Windows (alltså inget foto) och även ett par bilder via Lr, men genom PPL är det omöjligt. Allt via trådlös koppling mellan skrivare och dator.

Signal och styrka mellan dator och skrivare är ~80 %, med tanke på avstånd och placering av router är det fullt tillfredsställande

Min slutsats är att felet beror på en (av två) anledningar; Efter det att jag uppdaterade mjukvaran i skrivaren från 3.0.XX till 4.0.XX så tror jag att problemet uppstod. En alternativ förklaring är att det är något fel i mjukvaran PPL.

Men, nu har jag en annan fundering; När jag skrev ut från Lr ställde jag in så att det skulle bli en kant om ~1 mm runt om själva bilden (alltså Inte borderless), men när utskriften kom ut, var kanten betydligt bredare ~2-3 mm) samt att i ena kortänden var kanten än bredare än de andra kanterna, (hoppas att det är begripligt).

Vad beror detta på !?
 
Senast ändrad:
I mitt fall, Inte praktiskt genomförbart.
Bra att det kommer ut något ur skrivaren till slut. Jag tänkte, du har inte testat att lägga tillbaka den version du uppgraderat ifrån? Går inte det?

Jag hade problem med USB-kabel till min skrivare (Epson P900) när jag installerade den i Winduws 11. Däremot funkade det fint med trådlöst så jag kör WIFI 6 nu då mina grejor stöder detta. Det är stenstabilt och jag har aldrig upplevt avbrott p.g.a. kommunikationsfel sedan det installerades. Din skrivare som ju är en äldre modell stöder nog inte WIFI 6 men inte heller det kommer vara något problem praktiskt.

Funkar det med direktanslutning via USB så är det ju bra och enkelt eller via en router så funkar det ju med TP-kabel också men att dra TP överallt i en vanlig bostad om inte sånt finns redan känns ju rätt ambitiöst idag.

Det finns ju så fina WIFI Mesh-nätgrejor idag som stöder stabila WIFI 6 med hög överföringshastighet, som gör det enkelt, rent från kablar och problemfritt även i större lägenheter och hus med komplicerade planlösningar. Det är jättebra med Giga-bit Ethernet i en professionell värld men det kommer inte vara överföringshastigheten i WIFI som begränsar din utskriftshastighet i ett modernt trådlöst nät.
 
Hur bra WiFi fungerar hänger mest på hur störande grannar man har. WiFi 6 är 2.4Ghz och 5Ghz, 5Ghz har kort räckvidd oftast bara 50m. Men i lägenhet i staden kan det vara många inom 50m. 2.4Ghz är över 100m så där har man även störande grannar i villaområden.
WiFi 6E och WiFi 7 har även 6GHz bandet som har ännu kortare räckvidd.
Bor man på landet fungerar oftast redan 2.4Ghz och 5Ghz väldigt bra.
I meshade trådlösa nätverk stör man även sig själv, men det är oftast något man kan leva med.

Jag uppgraderade till WiFi 6E förra året och var då ensam på 6Ghz-bandet, så det blev en rejäl förbättring. Problemet blev att mitt kablade nätverk som var på 1Gbit blev flaskhalsen, så jag fick uppgradera det till 2.5Gbit. Nu ligger jag på 200-250MB/s från min trådlösa laptop till mina stationära och mina servrar.
 
Jag tänkte, du har inte testat att lägga tillbaka den version du uppgraderat ifrån? Går inte det?
Ingen aning, och jag ser inte hur det skulle gå till och till vilken nytta. Anledningen till att man uppgraderar mjukvara, är väl för att förbättra produkter !?
Jag hade problem med USB-kabel till min skrivare (Epson P900) när jag installerade den i Windows 11.
Det fungerade för mig också, men av oklar anledning inte längre.
Din skrivare som ju är en äldre modell stöder nog inte WIFI 6 men inte heller det kommer vara något problem praktiskt.
Nä, så länge det fungerar, är jag nöjd.
men att dra TP överallt i en vanlig bostad om inte sånt finns redan känns ju rätt ambitiöst idag.
Finns inte på kartan att jag skulle göra det, och varför !? Jag behöver det inte. Dessutom älskar jag den trådlösa tekniken. Ju färre kablar, desto lyckligare blir jag.
 
Hur bra WiFi fungerar hänger mest på hur störande grannar man har. WiFi 6 är 2.4Ghz och 5Ghz, 5Ghz har kort räckvidd oftast bara 50m. Men i lägenhet i staden kan det vara många inom 50m. 2.4Ghz är över 100m så där har man även störande grannar i villaområden.
WiFi 6E och WiFi 7 har även 6GHz bandet som har ännu kortare räckvidd.
Bor man på landet fungerar oftast redan 2.4Ghz och 5Ghz väldigt bra.
I meshade trådlösa nätverk stör man även sig själv, men det är oftast något man kan leva med.

Jag uppgraderade till WiFi 6E förra året och var då ensam på 6Ghz-bandet, så det blev en rejäl förbättring. Problemet blev att mitt kablade nätverk som var på 1Gbit blev flaskhalsen, så jag fick uppgradera det till 2.5Gbit. Nu ligger jag på 200-250MB/s från min trådlösa laptop till mina stationära och mina servrar.
Nu har jag inte en susning om vilken bandbredd jag har i mitt bredband, men jag mätte upp hastigheten och den uppgick till drygt det utlovade om 150 Mb/s. Funkar för mig i a f, och då skall man vara medveten om att jag tittar på Tv genom bredbandet, jag använder alltså inte antennuttaget i väggen för det, och det fungerar för det mesta problemfritt.
 
Ingen aning, och jag ser inte hur det skulle gå till och till vilken nytta. Anledningen till att man uppgraderar mjukvara, är väl för att förbättra produkter !?
Ibland innehåller nya versioner av program nya buggar.
Finns inte på kartan att jag skulle göra det, och varför !? Jag behöver det inte. Dessutom älskar jag den trådlösa tekniken. Ju färre kablar, desto lyckligare blir jag.
Du skulle kunna dra tillfälliga kablar mellan routern och dator och mellan routern och skrivaren, för att testa om nätverksskrivande fungerar med kabel. I så fall är det WiFi som är problemet och inte nätverksskrivande.

Om det inte fungerar med kabel heller är det ingen idé att börja med att lösa eventuella WiFi-problem.
 
Nu har jag inte en susning om vilken bandbredd jag har i mitt bredband, men jag mätte upp hastigheten och den uppgick till drygt det utlovade om 150 Mb/s. Funkar för mig i a f, och då skall man vara medveten om att jag tittar på Tv genom bredbandet, jag använder alltså inte antennuttaget i väggen för det, och det fungerar för det mesta problemfritt.
Vad du har för bandbredd mot Internet spelar ingen roll i det här fallet. Kommunikationen går mellan din dator och din skrivare via din router.
 
Ibland innehåller nya versioner av program nya buggar.
Precis !

Av just den anledningen väntar jag på att bli kontaktad av Canon.
Du skulle kunna dra tillfälliga kablar mellan routern och dator och mellan routern och skrivaren, för att testa om nätverksskrivande fungerar med kabel.
Förstår inte varför man återkommande kommer med förslag om att jag skall dra kabel mellan router och skrivare, när jag redan sagt att det inte är praktiskt genomförbart och inte heller aktuellt, oavsett.

Routern står längst in i ett hörn i mitt vardagsrum, och skrivaren precis på motsatta änden av lägenheten, i sovrummet. Avståndet är i närheten av ~ 8 meter.
I så fall är det WiFi som är problemet och inte nätverksskrivande.
Men det är ju inte WIFI som är problemet, PMD, har du inte läst de tidigare inläggen !? Jag har skrivit ut testsida från Windows via Inställningar => skrivare => testsida.

Jag har även skrivit ut bilder via Lr => utskriftsmodulen. Vad som däremot inte går, är att skriva ut via Canons programvara (förkortad till PPL), och det är just den programvaran jag vill använda för mina utskrifter.
 
Vad du har för bandbredd mot Internet spelar ingen roll i det här fallet. Kommunikationen går mellan din dator och din skrivare via din router.
Och den kommunikationen fungerar utmärkt, men det går (som nämnts) inte att skriva ut via Canons programvara PPL. Därför är slutsatsen att det är en bugg i PPL som gör att det inte går att skriva ut från just den programvaran, efter det att mjukvaran i skrivaren uppdaterats. Åtminstone är det min slutsats.
 
Hur bra WiFi fungerar hänger mest på hur störande grannar man har. WiFi 6 är 2.4Ghz och 5Ghz, 5Ghz har kort räckvidd oftast bara 50m. Men i lägenhet i staden kan det vara många inom 50m. 2.4Ghz är över 100m så där har man även störande grannar i villaområden.
WiFi 6E och WiFi 7 har även 6GHz bandet som har ännu kortare räckvidd.
Bor man på landet fungerar oftast redan 2.4Ghz och 5Ghz väldigt bra.
I meshade trådlösa nätverk stör man även sig själv, men det är oftast något man kan leva med.

Jag uppgraderade till WiFi 6E förra året och var då ensam på 6Ghz-bandet, så det blev en rejäl förbättring. Problemet blev att mitt kablade nätverk som var på 1Gbit blev flaskhalsen, så jag fick uppgradera det till 2.5Gbit. Nu ligger jag på 200-250MB/s från min trådlösa laptop till mina stationära och mina servrar.

Det enda jag har haft problem med i vårt hus som är en ombyggd kasern på gamla KA 1 i Vaxholm som ömsom har jättetjocka murade väggar till gips är faktiskt att min granne som också har Samsung Tv ibland stör vår TV med sin fjärr men även det är hyfsat sällan.

WIFI 6 tycker även jag blev ett bra lyft. Klart stabilare och snabbare nu men det skulle som sagt inte hjälpt Tony för hans skrivare stöder inte WIFI 6 och det gör inte Epsons P900 och P700 heller och gigabitnät stöds inte heller tror jag för det är nog bara 100 Mbit för alla dessa skrivare men det är ju liksom inte det som är flaskhalsen för skrivarprestanda ändå, så det har nog ingen större betydelse.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.