Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Slipar du dina linser själv också? :)

Det viktigaste skälet till att göra egna utskrifter är väl ändå för att man tycker att det är roligt?
 
Slipar du dina linser själv också? :)

Det viktigaste skälet till att göra egna utskrifter är väl ändå för att man tycker att det är roligt?
Finns nog många anledningar till varför man vill skriva ut sina bilder själv, det är nog väldigt individuellt. Jag angav skälen till varför jag valt att löpa linan ut och köpa en skrivare.

Utöver det som redan nämnts kan jag lägga till att man slipper vänta på utskrift, man får den med en gång, dessutom (utifrån de provutskrifter jag fått från Crimson, förvisso framtagna på fotopapper medelst traditionell mörkrumsteknik), så är mina utskrifter hästlängder bättre än vad jag fick från nämnda Crimson.

Det är också skäl till varför jag valde att skaffa en egen skrivare.
 
Jag har valt att inte äga en skrivare och i stället skicka de få bilder jag vill ha utskrivna till min lokala fotobutik. Det blir både billigare och bättre, och jag slipper slåss med skrivarproblem :)

Klockren hjälp till en användare som har problem med att installera sin skrivare.

Gårdagens OT-time high förmodar jag.
 
Klockren hjälp till en användare som har problem med att installera sin skrivare.

Gårdagens OT-time high förmodar jag.
Trådens rubrik är "bred tråd om egna utskrifter" och i första inlägget kan man läsa följande:

Jag tror det behövs en tråd om egna utskrifter som är lite bredare. Specifika trådar i ämnet övergår nästan alltid till mer generella frågor och undringar. Här i denna tråd kan allt gällande utskrifter dryftas.
Jag har också ägt färgskrivare, men tyckte det var mer problem än nöje att själv försöka få till utskrifterna. I och med att det finns folk som lever på att skriva ut bilder väljer jag nu att låta dem göra det i stället :)
Jag har dock full förståelse för er som tycker det är roligt att hålla på med.
 
Trådens rubrik är "bred tråd om egna utskrifter" och i första inlägget kan man läsa följande:


Jag har också ägt färgskrivare, men tyckte det var mer problem än nöje att själv försöka få till utskrifterna. I och med att det finns folk som lever på att skriva ut bilder väljer jag nu att låta dem göra det i stället :)
Jag har dock full förståelse för er som tycker det är roligt att hålla på med.
Visst Andres men 29 sidor från den rubriken handlar det inte alls om generella utskriftsproblem i största allmänhet utan om Tonys mycket mer specifika problem med sin skrivare.

Att i det sammanhanget tro, att en just en rekommendation att skriva ut hos Crimson istället skulle vara den info man letar efter, för att lösa ett akut drivrutinsproblem känns verkligt tondövt.... och det blir inte mindre tondövt bara för att fler kramar samma tondövhet.
 
Tony.
Det kan vara bra att rensa ut och avinstallera rubbet.
Och följa anvisningarna om när skrivaren och USB-kabeln ska vara på.

Jag skulle installera drivrutinen till skrivaren först och därefter XPS.

Först därefter PPL. Jag antar att du kör senaste PPL

PPL ska väl fungera både separat som ett vanligt program och som instick i t.ex PS. Hur det är med LR vet jag inte.

Kolla även att skrivaren har senaste firmware.
 
Senast ändrad:
Det kan vara bra att rensa ut och avinstallera rubbet.
Hej J O;

Faktum är att jag gjort precis det du föreslår, avinstallerat allt som är relaterat till Canons programvara tillhörande skrivaren.
Och följa anvisningarna om när skrivaren och USB-kabeln ska vara på.
Har gjort det också, men kanske inte följt instruktionerna om installation exakt.
Jag skulle installera drivrutinen till skrivaren först (...)
Problemet är att det är just det som inte går, programmet säger att jag måste ansluta skrivaren och se till att den är på, vilket den naturligtvis är.
Jag antar att du kör senaste PPL
Självklart ! Finns det mer än en !?
Hur det är med LR vet jag inte.
Tror det är samma i Lr.
Kolla även att skrivaren har senaste firmware.
Har precis uppdaterat mjukvaran i skrivaren till 4.0 (någonting).
Jag skall ta tag i saken en dag när jag har ledigt, och bunkra upp förrådet av blodtryckssänkande mediciner 😂.
 
Konstigt att det inte fungerar.
Det verkar nästan som USB-kabeln inte sitter ordentligt i skrivaren.
Kolla om Windows får kontakt med skrivaren.
Du kan skapa en ny tråd i forumet så kanske någon kunnig ser den och kan hjälpa till.
 
Konstigt att det inte fungerar.
Verkligen !
Det verkar nästan som USB-kabeln inte sitter ordentligt i skrivaren.
Det är inte där det felar, det fungerade ju tidigare. Jag kan ju inte ens installera programvaran med drivrutinerna, trots att dom är nedladdade på datorn !

Kan ju försöka att köra trådlöst (via routern) och se om det hjälper.
Du kan skapa en ny tråd i forumet så kanske någon kunnig ser den och kan hjälpa till.
Jag har ett ärende hos Canon, så jag kommer att kontakta dom med en gång istället. Då slipper jag fortsätta kladda i den här tråden.

Men först skall jag göra ett försök till, i enlighet med de instruktioner som finns i de länkar du postade.
 
Visst Andres men 29 sidor från den rubriken handlar det inte alls om generella utskriftsproblem i största allmänhet utan om Tonys mycket mer specifika problem med sin skrivare.

Att i det sammanhanget tro, att en just en rekommendation att skriva ut hos Crimson istället skulle vara den info man letar efter, för att lösa ett akut drivrutinsproblem känns verkligt tondövt.... och det blir inte mindre tondövt bara för att fler kramar samma tondövhet.
Visst Stön-Yke, men jag svarade inte Tony specifikt utan generellt hur jag ser på egna utskrifter. Du om någon vet ju att en tråd kan avhandla allt möjligt, och inte bara just det som skrevs i de senaste inläggen ;)

Tyvärr har jag ingen hjälp att ge Tony med hans problem. Jag tycker bara det är märkligt att fortfarande år 2024 är det få IT-prylar som strular så mycket som just skrivare.
 
Tyvärr har jag ingen hjälp att ge Tony med hans problem. Jag tycker bara det är märkligt att fortfarande år 2024 är det få IT-prylar som strular så mycket som just skrivare.
Ja, skrivare och skärmar med sina olika profiler och färghanteringar. Det är en riktig djungel och tyvärr svårt att sätta sig in i. Minsta lilla ruta som är felbockad kan ställa till stora problem med konstiga färger eller annat skumt.

Samtidigt är det så att skrivarnas egna program med rekommenderade papper och fabriksinställd skärm i sRGB brukar leverera helt godkända utskrifter.

Epson har också kommit en bit på vägen när det gäller att slippa strul med bläck, kladd och intorkade bläckhuvud. Det är ju annars ett stort problem som har avskräckt väldigt många från att skaffa skrivare eller fortsätta sätta skriva ut trots irriterande och kostsamma problem med torkat bläck.
 
Jag har valt att inte äga en skrivare och i stället skicka de få bilder jag vill ha utskrivna till min lokala fotobutik. Det blir både billigare och bättre, och jag slipper slåss med skrivarproblem :)
Senast jag köpte en kopia av Crimson såg det ut som kattskit.
Bildens fel:
Färg
Kontrast
Skärpa
Kort sagt ALLT utom storleken.
Gick med mössan i handen till en kompis o kopian blev perfekt, trots att hans Epson stått still i 3 månader....
 
Senast ändrad:
Nu går det tydligen inte att installera drivrutiner alls i det här fallet. Det kan bero på att det ligger kvar något från tidigare försök och spökar i något Windows-register.
Men rent allmänt har jag inte kopplat in någon skrivare av den här typen med USB på många år. Det är bara kvittoskrivare som inte har något annat jag kör via USB. Alla andra går på Ethernet. Då är det mycket lättare att skriva ut från vilken dator som helst.
 
Nu går det tydligen inte att installera drivrutiner alls i det här fallet.
Så är det.
Det kan bero på att det ligger kvar något från tidigare försök och spökar i något Windows-register.
Ämndå använder jag mig av Revo uninstaller (som tar bort "kvarglömda" registerposter) efter vanlig avinstallation.
Men rent allmänt har jag inte kopplat in någon skrivare av den här typen med USB på många år.
Skall försöka koppla upp skrivaren mot routern istället. Skälet till varför jag valt trådbundet framför trådlöst är framförallt att det är stabilare (när det fungerar).
 
Skall försöka koppla upp skrivaren mot routern istället. Skälet till varför jag valt trådbundet framför trådlöst är framförallt att det är stabilare (när det fungerar).
Du kan nog koppla din dator med tråd till routern också. Om avståndet är långt blir det förstås lite jobbig kabeldragning.
 
ANNONS