Annons

Bra och prisvärda blixtpaket...

Produkter
(logga in för att koppla)
BugEyes skrev:
Jag gick Janne Höglunds kurs där vi använde Elinchrome grejer.
Vad kan en blixt göra mer än att ge konsistent ljus varje gång och ladda upp snabbt?
Det gör både Elinchrome och kaffebrus StarFoto blixtar.
Hur dom sedan håller för långvarig och flitig användning är det alldeles för tidigt att svara på. Men så länge dom funkar är det likvärdigt att använda dom.

Nja... har man gått en ljuskurs så är det kanske just det om är "problemet". Man måste nog vara ganska duktig på det specifika området för att ha nytta av det där som de sista tusenlapparna ger. Jag skulle tippa på att amatör knappast skulle producera bättre bilder med en D2x än med en D200 fastän priset är det tredubbla.
Men jag håller ändå med i resonemanget om att är det inte för proffsbruk så ska nog kaffes prylar klara de flesta situationer.

Gip skrev:
Jag vill ha nåt att växa MED och inte UR... trots att det svider i plånboken... ;)

Jag tycker att du resonerar klokt.
Satsa på elinchrom. Då får du bra kvalitet och snyggt ljus till ett relativt lågt pris. Du kan ju alltid köpa RX-aggregaten om du vill ha det värsta från Elin...

Annars sparar du ett tag till och satsar på Profoto. Mycket bättre blir det inte... =oD

//Peter

peter_wahlström skrev:

Hur mäter man förhållandet i EV mellan t.ex tre blixtar (infallande) om man vill ha full kontroll?

Äntligen ska jag få svar på frågan... (?)

Mvh /Peter

Under mina 25 yrkesverksamma år har jag aldrig haft det behovet!

Med histogramm och display går det mycket snabbare, än med ljusmätare, bara man inte släpper iväg histogrammet ut till höger :)

www.fjh.se

/janne

peter_wahlström skrev:
Satsa på elinchrom. Då får du bra kvalitet och snyggt ljus till ett relativt lågt pris. Du kan ju alltid köpa RX-aggregaten om du vill ha det värsta från Elin...

Annars sparar du ett tag till och satsar på Profoto. Mycket bättre blir det inte... =oD

//Peter

Pro gör mycket bra prylar, inte tal om annat.
Men nackdelen med deras kompakter är att effekten inte går att reglera ner tillräckligt mycket= kreativt begränsande. Samma sak med många av de billiga kompakterna.

peter_wahlström skrev:

//Peter

Nä och knappast dyrare hellre! Eller går det att beställa dem i GULD???
Vad har du själv för blixtar?

Janne H skrev:
Pro gör mycket bra prylar, inte tal om annat.
Men nackdelen med deras kompakter är att effekten inte går att reglera ner tillräckligt mycket= kreativt begränsande. Samma sak med många av de billiga kompakterna.

Jag kan ställa ner effekten till 37Ws på mitt proaggregat... Om man tycket att det är för mycket, så funkar det bra med ett NDx4-filter. Om det fortfarande är för mycket så har man ju alltid 250W inställningsljus att fota i... =o)

Men visst, Pro300 och FX400 är det ju viss skillnad på rent effektmässigt. För mig innebär det inga begränsningar, men det beror ju givetvis helt på hur man jobbar.

Mvh /Peter

Maxieboy skrev:
Nä och knappast dyrare hellre! Eller går det att beställa dem i GULD???
Vad har du själv för blixtar?

Jag kör Profoto. För närvarande två Compact 300 och en 600-Plus med diverse tillbehör som jag tycker är lämpliga för mitt sätt att fotografera.

Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
Jag kör Profoto. För närvarande två Compact 300 och en 600-Plus med diverse tillbehör som jag tycker är lämpliga för mitt sätt att fotografera.

Mvh /Peter

Jag köpte två st 100 BX för att mina 600 RX bara går ner till 18 WS, BX 100 går ner till 6 WS :). Ytterligare 1,5 steg. Vill jag har större bländare sätter jag oxå på gråfilter.

Behöver jag tala om att jag gillar kort skärpedjup :)

Janne H skrev:
Med histogramm och display går det mycket snabbare, än med ljusmätare, bara man inte släpper iväg histogrammet ut till höger :)

[/janne

ok...

Återigen lite olika sätt att jobba...

Jag gillar att ha koll på ljuset och har har lärt mig skolan att mäta upp alla ljuskällorna för att sedan göra en slutgiltig mätning som jag ställer in kameran efter.

Körde efter histogrammet innan, men inbillar mig nu att det går snabbare att ställa in blixtarna exakt. Kanske är för att jag aldrig sätter upp grejjerna på samma ställe från gång till gång?

Eller för lite yrkeserfarenhet =o)

Mvh /Peter

Janne H skrev:
Jag köpte två st 100 BX för att mina 600 RX bara går ner till 18 WS, BX 100 går ner till 6 WS :). Ytterligare 1,5 steg. Vill jag har större bländare sätter jag oxå på gråfilter.

Behöver jag tala om att jag gillar kort skärpedjup :)

Tusan...! Jag får springa och köpa en D4 med 10 stegs intervall från 6Ws till 1200Ws... hahaha =o)

Å andra sidan kommer inte BX100 upp i så mycket effekt heller. Men det är ju helt rätt att inte köpa stora blixtar om man ska ner och fota i de låga effekterna.

För och nackdelar hela tiden... =o) RX-aggregaten är väldigt mumsiga kompakter!! Har nosat på dem många gånger innan jag bestämde mig. Pro Compact eller Elin RX? Pest eller kolera? haha... =o)

Mvh /Peter

Jag kommer knappt ihåg rubriken i denna tråden men det var väl
Bra och prisvärda blixtpaket......?

Rolls Royce är säkert prisvärd... Men jag nöjer mig med en Jaguar XJ40!

Maxieboy skrev:

Rolls Royce... knappast... kolla in den här softboxen så förstår du vad konstljusets Rolls Royce är;

http://www.crewpix.com/master.html?http://www.crewpix.com/gallery/StuntsFX/monster_soft_box

Det finns för övrigt en del kul foto/film under

http://crewpix.com/

;o)

LITE owerkill för att fotografer hundvalpar va?

Jag såg den i särklass största ljskällan för några dagar sen...

Maxieboy skrev:

Hahaha... =o)

Läs lite längre ner i tråden på första sidan där jag frågar trådställaren om den tänkta budgeten för inköpet.

Eftersom han hade tänkt sig att lägga runt 20´000.- och dessutom bära med sig blixtarna en del så tyckte jag att Profoto eller Elinchrom kunde vara ett lämpligt alternativ.

Hade han skrivit 5000.- och nöjt sig med att fotografera på hemmaplan så hade troligtvis ett paket från kaffebrus eller Photax gett mest utbyte för pengarna.

Eller vad säger du?

Mvh /Peter

Tjenare!

Jag måste kunna släpa runt på grejjerna eftersom jag åker runt en del och fotar.
Jag kan tänka mig att lägga upp till 20 000:- för rätt saker.

Även ifall jag inte ser att jag kan utnyttja blixtarna fullt ut idag så är ju
förhoppningen att man kommer att kunna växa lite själv i blixtarna utan att de sätter gränsen.

- Johan

Jo, jag förstår vad du menar...men det man inte vet har man inte ont av.
Tyvärr har man inte gott av det hellre! Han visste väl inte vad det kostar egentligen!

Jag refererade väl närmast till Gill Lantz (Gip),

för han som postade från början, Johan Söderström, såg väl att pengarna börja
rulla iväg och slog till på ett begagnat paket!

Jag har också köpt alla mina blixtar begagnat. Har letat länge och tillslut hittat grejjer som bara var använda ett fåtal gånger och med garanti kvar.
(dock kompletterat med en del grejjer som raster, reflektorer osv, men det är ju inte riktigt samma pengar att lägga ut på en gång)

Man kan ju alltid börja med ett par blixtar och sedan bygga på allt eftersom man skapar sig ett behov. Men det behovet är givetvis ganska individuellt.

Mvh /Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar