Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra och prisvärda blixtpaket...

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen har väl nämnt Bowens här, jag tycker batteriblixtpaketen från Dito.se verkar prisvärda men har ingen personlig erfarenhet från dem.

Jag har använt Elinchrom på en Aifo-kurs men skaffade senare ett billigt begagnat Multiblitz-paket. Även om mitt paket är i enklaste laget är jag idag glad att jag inte öppnade plånboken för några dyra kompaktaggregat eftersom jag kommit att se mobilitet som den intressantaste utvecklingsmöjligheten för mig. Det spelar ju ingen roll hur dyra kompaktaggregat man köper för att "växa med" om det visar sig att man "växer ur" hela kompaktaggregatskategorin :)

Jag var dock inte särskilt orolig att jag skulle växa ur mitt billiga kompaktaggregatpaket eftersom de flesta andra paket oftast bara innehåller två blixtar och säkert skulle må bra av att kompletteras av några billigare och mindre avancerade blixtar.

Jag använder Interfit 300 blixtar , denna bild är tagen med 2 blixtar och softbox hemma i min lilla etta. Ingen proffsutrustning, pris ca 5000:- för kitet, köpt av Photax. Jag är amatör , började för nåt år sedan med studiofotografering
Mycket synpunkter här men ingen som visar några ex på bilder tagna med olika utrustningar. Den här utrustningen kanske är ett snäpp över Kaffes men vet inte säkert.
Kanske kan vara till någon hjälp att bedöma om utrustningen duger.
Mina studiobilder under min profil är samtliga tagna med denna utrustning.
mvh
Stefan

Bilagor

• l1a.jpg
    l1a.jpg
    31.1 KB · Visningar: 187
Snyggt Stefan! Skulle nog säga att det är den i särklass snyggaste bilden jag sett med "budget"-blixtar än så länge. Har interfitsoftboxarna dubbla diffusordukar? Är det någon som förresten vet om Kaffes har det?

Softboxarna från "kaffebrus" har två diffusionsdukar.
En är själva den främre ytan, och det hängs fast en innanför i resorband och kardborreknäppning.

Enda problemet med din bild Stefan var att min chef kom in just när jag kollade på den... visst är det lunch men man får ju inte porrsurfa för det... tog en del förklarande :eek:D

Det finns det här tyska företaget också

http://foto-walser.biz/myfactory20/shop/Shop.aspx?Shop=wfUser_FotoWalser&Deep=13028

men jag vet inget om deras blixtar. Dock har jag ett blixtstativ från dem och efter att ha spänt lite bultar på det så funkar det helt ok. Jag har öven köpt en reflektor 105cm med utbytbara ytor och den var väldigt prisvärd. Ett 72mm polariserande filter från dem var rena skräpet. Deras kundservice var seeeg. Men blixtpriserna och deras paket ser i alla fall på pappret ok ut för den som vill köpa billigt/prisvärt.

Jag har också några bilder på nätet med kaffeblixtarna. Bra eller dåliga så beror det inte på blixtarna i alla fall...

http://www.sorkin.se/coppermine/cpg135/albums/bilder/manniskor/studio/_MG_3544_2.jpg
http://www.sorkin.se/coppermine/cpg135/albums/bilder/manniskor/studio/_MG_0751.jpg
http://www.sorkin.se/coppermine/cpg135/albums/bilder/manniskor/studio/_MG_0707.jpg

Henrik

Hela den här tråden (som jag läst) uttalar du dig på ett sätt som tolkas som tvärsäkert av läsaren.
När du säger att du inte sett bra bilder tagna med billiga blixtar låter det som du sett en hel massa dåliga bilder tagna med dom. Skulle tro att dom bilder du har sett är dom första testerna folk gjort efter att ha köpt blixtarna och lagt upp här.

Exempel på citat från dig som ger den oinvigde intrycket att du vet vad du talar om, läser man detta tar man för givet att användbarheten motsvarar den billiga borrmaskinen vad det gäller kaffeblixtar.
"150kr på Harald Nyborg... då kommer du inte ens igenom ett paket smör. 5000kr DeWalt då kan du bila dig igenom ett armeringsjärn... försök göra det med en kaffebrusblixt du! he he..."

För övrigt har du rätt i att blixtarna inte kan borra genom armeringsjärn, tror det gäller alla märken.

Det enda sättet en blixt kan påverka bilden är med ljuset, antingen levererar den konsekvent ljus eller inte. Du kan ju försöka se på en bild hur dyr blixt som använts, däremot kan du nog se hur duktig fotograf som tagit bilden.

Det kan ju vara som så att det inte alltid syns på bilden om det är blixtar för 5000 eller 50 000 som har använts, precis som vi pratade om förut att man kanske inte kan se på ett hål om det e borrat med en borrmaskin för 150:- eller en för 5000:-. Ska man däremot släpa runt på utrustningen så den slits en del så kan det ju märkas skillnad. Sen är det ju inte bara själva blixten som är grejjen när man ska handla. Stativ, tillbehör etc. etc. är ju också väldigt viktiga.

- Johan

BugEyes skrev:
Henrik

Hela den här tråden (som jag läst) uttalar du dig på ett sätt som tolkas som tvärsäkert av läsaren.
När du säger att du inte sett bra bilder tagna med billiga blixtar låter det som du sett en hel massa dåliga bilder tagna med dom. Skulle tro att dom bilder du har sett är dom första testerna folk gjort efter att ha köpt blixtarna och lagt upp här.

Exempel på citat från dig som ger den oinvigde intrycket att du vet vad du talar om, läser man detta tar man för givet att användbarheten motsvarar den billiga borrmaskinen vad det gäller kaffeblixtar.
"150kr på Harald Nyborg... då kommer du inte ens igenom ett paket smör. 5000kr DeWalt då kan du bila dig igenom ett armeringsjärn... försök göra det med en kaffebrusblixt du! he he..."

För övrigt har du rätt i att blixtarna inte kan borra genom armeringsjärn, tror det gäller alla märken.

Det enda sättet en blixt kan påverka bilden är med ljuset, antingen levererar den konsekvent ljus eller inte. Du kan ju försöka se på en bild hur dyr blixt som använts, däremot kan du nog se hur duktig fotograf som tagit bilden.

I de fall jag gör påståenden så är jag ganska säker på det jag påstår och det står jag för.

I fallet med armeringsjärnet så tror jag det för de flesta står klart att det var ironi runt hela diskussionen (men du har rätt jag kunde lagt till att det med största sannolikhet inte går att borra med Elin eller Pro heller i fall att någon trodde att jag menade det).

Jag är fullt medveten att blixtar påverkar bilder genom ljus och att om man är kreativ så kan man göra mycket med lite. Själv har jag använt en SB-800 och en på den monterad Lumiquest softbox för att ta t ex det här fotot och det är jag nöjd med.

Bilagor

• ulrika4.jpg
    ulrika4.jpg
    57.1 KB · Visningar: 162
För det här fotot använde jag en SB-800 slagen i taket och en 105cm reflektor underifrån. Bakgrunden är en enkel vit vägg som jag plockat bort genom att ha kort skärpedjup samt att den överexponerades en aningens. Med andra ord tror jag inte att det är mängden utrustning eller hur dyr den är som gör att fotot blir bra (och Ja jag är tycker de är bra foton). Men det är ingen utrustning jag skulle rekomender för den som ska ta mer seriösa porträtt för det är inget kul att vara beroende av att man har vita väggar och vitt tak eller för den delen en modell som tycker det är OK att det tar 40 bilder att få ordning på ljuset.

Bilagor

• nina.jpg
    nina.jpg
    54.7 KB · Visningar: 224
Jo, du tar bra bilder Henrik.
Har tittat i dina album och gillar många av dom.
Kan du göra det där med en kamerablixt, tänk då vad du skulle kunna åstadkomma med ett kaffebruspaket ;)

Där satt den!

mr_rockster skrev:
Det kan ju vara som så att det inte alltid syns på bilden om det är blixtar för 5000 eller 50 000 som har använts, precis som vi pratade om förut att man kanske inte kan se på ett hål om det e borrat med en borrmaskin för 150:- eller en för 5000:-. Ska man däremot släpa runt på utrustningen så den slits en del så kan det ju märkas skillnad. Sen är det ju inte bara själva blixten som är grejjen när man ska handla. Stativ, tillbehör etc. etc. är ju också väldigt viktiga.

- Johan

Håller med helt o hållet.

för 50´000.- får du kvalitet, men behöver du den för resultatet? Det är här vi får ta ställning till hur vi ska behandla våra grejjor och hur mycket vi vill betala.

Kvalitet kostar och känns. Det bara är så. Jämför själva hur grejjerna känns i handen... Reflektorer, softboxar, raster, fästen, monteringsringar, potentiometrar, reglage, fläktar, knappar, anslutningar.... ALLT påverkas av priset. Och det är inte LITE skillnad vill jag påstå...

Sedan är det också skillnad mellan blixtör och blixtrör. Dyra aggregat har stora fina blixtrör som ger ett oerhört fint ljus. De kostar också därefter. Dock kanske ingenting vi märker när vi inte har det som dagligt yrke. Men skillnad är det.

Har ni hållt i en softbox från Profoto? Jämför det med en billig box från Chimera så förstår ni lite vad jag menar. Då förstår man att det ena är byggt för att slitas rejält på.

Mvh /Peter

BugEyes skrev:
Jo, du tar bra bildert Henrik.
Har tittat i dina album och gillar många av dom.
Kan du göra det där med en kamerablixt, tänk då vad du skulle kunna åstadkomma med ett kaffebruspaket ;)

Tack Björn! Jo jag kan ärligt erkänna att jag har tittat på Kaffes prylar och det som gör att jag förmodligen inte väljer dem är just att jag mer än en gång växt ur de prylar jag köpt samt att jag tror att om jag hittar ett bra begagnatpaket så är prisskillnaden för liten mellan kaffes och låt säga pro eller elin. Därtill kommer andrahandsmarknade samt tillbehörsmöjligheterna och möjligheten att kunna hyra in prylar i samma system om ett extraordinärt tillfälle uppstår. Men samtidigt händer det att jag ger folk rådet att skaffa ett billigt sigma 18-200 macro (ok jag vet inte om det finns men för diskussionens skull så gör det det just nu :) för att ta reda på vilken brännvid de använder när det väl gäller och om de verkligen tycker att det är kul att fota macro. Sedan när man vet det så är det bara att gå lös på 300mm f/2,8, 105mm f/2,8 macro och/eller ett 18mm f/2,8 eller vad man nu vill ha istället för att köpa det dyraste direkt och sedan stå där med dyra prylar man inte använder. Det KAN vara samma sak med blixtpaket. Om det nu är så att någon har fått uppfattningen att jag tycker att ALLA borde köpa dyra paket så är det altså FEL! Eller om någon tror att jag har fotat med stora fina blixtsystem så säger jag igen att det har jag inte. Puh... kan vi nu sluta hacka på mig och återgå till vad tråden handlade om? :eek:)

mr_rockster skrev:
Sen är det ju inte bara själva blixten som är grejjen när man ska handla. Stativ, tillbehör etc. etc. är ju också väldigt viktiga.
Det är bra att du påpekar utrustningsbehovet. Den 60x60cm softbox som följer med Elinchrom-paketen är trots allt väl liten för t.ex. helkroppsporträtt och den som skaffar paketet bör nog reservera några tusenlappar för mer grejer. Den som däremot spenderar 10000 kr på Kaffebrusblixtarna + tillbehör kan nog få ihop en ganska intressant samling, men samtidigt stöder kanske inte Photoflex och andra tillbehörsskapare den bajonetten? (eller erbjuder Kaffebrus adapter?)

Nej och HCB och Ansel Adams använde väl inte så mycket blixt heller så varför har vi ens den här diskussionen?
Ville bara ge perspektiv på din kommentar om att inte ha sett bra bilder från budget-blixtar, men det gjorde du iofs bra själv med blixtskoblixtbilderna.

Senast ändrad:
OK, peace ;)

Men vad var det nu den här tråden handlade om?
Javisst ja, en som ville ha råd om blixtar och redan för länge sedan köpt sina. Hoppas dom tjänar honom väl.

Jag har köpt för billigt flera gånger också och fått byta kamerahus för att bli nöjd. Trodde jag skulle klara mig med ett Sigma 70-300 för mitt hockeyfotande men fick sälja det och köpa ett bättre. Men dom här blixtarna överträffar mina förväntningar.

BugEyes skrev:
OK, peace ;)

Men vad var det nu den här tråden handlade om?
Javisst ja, en som ville ha råd om blixtar och redan för länge sedan köpt sina. Hoppas dom tjänar honom väl.

Undrar om han vill visa lite bilder! :eek:)

Är det någon som kan förklara kraftskillnaden mellan en låt oss säga SB-800 och en kompaktblixt?

"Blixten [SB-800] har ett ledtal på 38 (100 ISO vid 35mm) och lyser ut 14-105 mm."

Även om HAN har hitta sina blixtar så är det många andra vilsna människor (typ jag) som fått en hel del tips på vägen och ska nu inhandla mitt BX400 kit :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar