Annons

Bra och prisvärda blixtpaket...

Produkter
(logga in för att koppla)
Clouseau skrev:
Undrar om han vill visa lite bilder! :eek:)

Är det någon som kan förklara kraftskillnaden mellan en låt oss säga SB-800 och en kompaktblixt?

"Blixten [SB-800] har ett ledtal på 38 (100 ISO vid 35mm) och lyser ut 14-105 mm."

Frågan om att jämföra kamerablixtars ledtal med studioblixtars wattsekunder har varit uppe förr och ingen tycks kunna svara.
Jag har provat min Sigma 500 Super (ledtal 50)som slav tillsammans med kaffebrusarna. Den funkar bra som hårljus eller för att bränna ut bakgrunden. En tredje ljuskälla dom gånger man behöver. Har inte provat att jämföra den med kaffeblixtarna på full effekt för att se hur mycket ljus det blir, ska nog göra det på skoj.

Clouseau skrev:
Är det någon som kan förklara kraftskillnaden mellan en låt oss säga SB-800 och en kompaktblixt?

"Blixten [SB-800] har ett ledtal på 38 (100 ISO vid 35mm) och lyser ut 14-105 mm."

Jag är ingen beräkningsexpert, men en blixt på 300Ws ger c:a motsvarande 64 i ledtal på 1m avstånd och ISO100. Utlysningsvinkeln beror nog mycket på vad du har för tillbehör på blixten.

Någon annan kan säkert göra en mer vetenskaplig förklaring i detalj...

//Peter

Gip skrev:
Även om HAN har hitta sina blixtar så är det många andra vilsna människor (typ jag) som fått en hel del tips på vägen och ska nu inhandla mitt BX400 kit :)

Låter som ett genomtänkt val utifrån din sida sett.

Lycka till!

ps. Jag vill inte försöka ändra dig, men eftersom vi tidigare i tråden pratade om begagnade paket så måste jag nämna att det finns ett begagnat pro-paket till salu på FS för ett riktigt bra pris... Hade jag haft pengarna över, så hade jag själv köpt det direkt! (dock ska man ha i beaktning att tillbehören är ganska dyra...)

//Peter

BugEyes skrev:
Frågan om att jämföra kamerablixtars ledtal med studioblixtars wattsekunder har varit uppe förr och ingen tycks kunna svara.
Jag har provat min Sigma 500 Super (ledtal 50)som slav tillsammans med kaffebrusarna. Den funkar bra som hårljus eller för att bränna ut bakgrunden. En tredje ljuskälla dom gånger man behöver. Har inte provat att jämföra den med kaffeblixtarna på full effekt för att se hur mycket ljus det blir, ska nog göra det på skoj.

Nej det går ju knappt att jämför kamerablixt mot kamerablixt eftersom alla använder olika tal i sina jämförelser. Man får ofta gå till www.bhphotovideo.com för att hitta relevanta tal att jämföra med och det är ju lite fånigt. Min SB-800 har t ex ledtal 56 vid 105mm men på nikons sida står bara vad man får vid 35mm... men det är kanske lite OT.

Nu blir jag (en ynka aning) off-topic här: hur är det med enstaka blixtar? Visst blir det dyrare att köpa alla prylar löst jämfört med att köpa ett kit, men till en början kanske man inte behöver ha mer än en blixt med soft-box (eller annat) och en reflektor plus stativ till detta? Hur ligger kit-priserna i förhållande till priset för enstaka blixtar?

PerKr skrev:
Nu blir jag (en ynka aning) off-topic här: hur är det med enstaka blixtar? Visst blir det dyrare att köpa alla prylar löst jämfört med att köpa ett kit, men till en början kanske man inte behöver ha mer än en blixt med soft-box (eller annat) och en reflektor plus stativ till detta? Hur ligger kit-priserna i förhållande till priset för enstaka blixtar?

Man får ganska mycket lägre pris per blixt i paketen oftast. Det finns också vissa kit med en blixt och tillbehör. Såg att fotosidan annonserade ett sådant från Elinchrome för en tid sedan.

PerKr skrev:
hur är det med enstaka blixtar? Visst blir det dyrare att köpa alla prylar löst jämfört med att köpa ett kit, men till en början kanske man inte behöver ha mer än en blixt med soft-box (eller annat) och en reflektor plus stativ till detta? Hur ligger kit-priserna i förhållande till priset för enstaka blixtar?

Det är lite från fall till fall skulle jag tro.

Om du köper ett kit från Profoto med två compact 600, stativ, väska och reflektorer så får du betala knappt 17000.- Köper du grejjerna löst blir det ett par tusenlappar dyrare bara. Man kan säga att de skickar med stativ och väska. Väskan kan vara bra att ha, men stativen är inte mycket att hurra för om man vet att man ska hänga tunga saker på blixtarna såsom stora softboxar osv.

Jag misstänker att det är så för de flesta paket... Man får med lite tillbehör.

Vet du om att du ska hänga stora saker så kan det löna sig att köpa grejjerna löst, pruta 10% och sedan köpa riktiga stativ, eller förhandla med dig tillbehör som funkar för ditt specifika ändamål.

Så till din fråga om du ska köpa ett kit för att spara massa pengar så är nog svaret tveksamt. Det beror lite på vilka prylar du köper.

Du kommer långt med t.ex en blixt + reflexskärm. Det är en jättebra början. Har du behov av riktigt bra grejjer så kan det vara ett sätt att köpa en och en allt eftersom behovet växer istället för att direkt köpa blixtar efter kvantitet.

Mvh/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar