Tacksam för svar
Systemkameror är som bilar. Alla har en ratt, en gaspedal och en broms. Alla är enkla att starta och köra och tar dig från A till B. Att bli en bra bilförare däremot, det kan ta olika lång tid beroende på din talang och din vilja att träna.
Det är i princip lika lätt att lära sig köra bil i en Fiat som i en Mercedes.
Alltså, ur ett inlärningsperspektiv är det ganska oväsentligt om du väljer en instegsmodell, en mellanmodell eller en proffskamera. Om du läser manualen och lägger ett par veckor på trial & error kommer du lära dig att behärska det grundläggande oavsett vilken modell du har valt.
Det jag tycker du skall koncentrera dig på är:
1) Storleken. Hur stor kamera är jag beredd att "släpa" på? Min första systemkamera var en Canon 350D (liknande 1100D) och jag upplevde den som gigantisk!
Idag känns en sådan kamera liten (för liten) då jag vant mig vid storleken.
2) Budget. Systemkameror tenderar att bli dyrare än vad prislappen säger. Relativt snart kommer du vilja köpa flera objektiv, blixt och annat smått och gott. Lämna utrymme i budgeten för detta. Det är ofta bättre med en lite billigare kamera och lite dyrare objektiv än tvärtom.
3) Märke, välj det du gillar. Antingen för att kompisarna har samma, för att den är snygg, eller för att du hört något gott om den. Ungefär som med bilar alltså...
4) Tänk på att du bara är nybörjare under en begränsad tid. Låt dig inte avskräckas av att en dyrare modell har massa finesser eller imponeras av att en enklare modell har hjälpfunktioner. Efter en tid kommer finesserna att kännas naturliga och hjälpmenyer onödiga.
5) Försök få känna på kameran i butik. Känns den rätt så är det säkert det också!
Oavsett vad du väljer kommer du sannolikt att bli nöjd - se bara på alla inlägg i den här tråden, många talar sig varma för "sitt" märke. Det är sällan man hör någon som är missnöjd med sitt kameraköp!
Lycka till!