Annons

Bra nybörjarsystemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pentax hårdsatsar i APS-formatet. Du skriver massa trams. Kolla på vilka kameror som Pentax/ Ricoh har släppt det senaste året. T.ex. GR, Q7, K-500, K-50 och K-3.

Inget fel på Pentax kameror, men finns det några vettiga gluggar att hänga på dem?

Till trådskaparen (Nathalie) vill jag bara säga följande. Om du är van med kompaktkameror så kommer du att finna att även den billigaste instegskameran från Nikon, Canon eller Pentax är ett rejält lyft både vad det gäller ergonomi, funktioner och bildkvalitét. Det man vinner på att köpa en dyrare kamera är finesser som vädertätning, snabbare autofokus, snabbare seriebildtagning, automatisk gaffling etc.

Gå till en kamerabutik och kläm och känn på ett gäng kameror och välj den som känns bäst i handen.
 
Inget fel på Pentax kameror, men finns det några vettiga gluggar att hänga på dem?

Precis det är ju det som är kruxet.
Nä jag skulle inte heller råda en nybörjare att satsa på Hasselblad eller Leica, av en massa olika skäl.
Det är dyrt att byta märke, men visst satsar man på ett startkit så är det ju inte hela världen om man sen vill prova ett annat märke.
Jag skulle dock köpt Canon eller Nikon och kanske satsat på något som var snäppet över dom allra billigaste kiten.
Som en del skriver här så är ett fast 35 eller 50mm objektiv det billigaste komplementet du kan köpa i förhållande till det lyft som dom ger bildmässigt.
För övrigt så sitter det på min D7000 nästan alltid ett 24-70/2,8 eller 18-200 från Nikon.
Har du råd så köp ett 18-200 från Nikon, det är så härligt mångsidigt.
 
Vad jag förstår är det inget unikt läge utan motsvaras av M+autoiso på andra fabrikat.

Nej, som jag skrev är det inte unikt. Det unika är att det är lätt att sätta på, och lätt att hitta.
På de flesta andra kameror behöver du rota i menyer eller peta på flera reglage för att hamna där.
Dessutom får många nybörjare skrämselhicka av att ställa in M läget, och tänker förmodligen inte på att de kan få automatik ändå genom att slå på autoiso. På Pentax är det en vridning på ratten för exponeringsautomatiklägen.

Att en funktion finns är inte detsamma som att den har god användbarhet
 
Det är så komiskt att det alltid är pentaxklubben som ska pracka på folk kameror av deras fabrikat.
Vi andra har en mer avslappnad attityd till det där med märke och modell.

Nu vet jag inte om jag vill räkna mig till Pentaxklubben direkt. Jag avnänder Nikon dagligen och äger ingen egen Pentax., Mina erfarenheter av modernare Pentax kommer från från folk i släkten med Pentax och vad sett från kursdeltagare när jag hållit kurser. Min senaste Pentax bytte jag ägt bytte jag mot Canon F1n när den kom ut i början av 1980 talet och kör nu Nikon sedan några år. Jag försöker välja det som ger mest pang per peng när det blir dags för byte.

Så nej, jag rekommenderar inte Pentax för att jag på något vis är förälskad i det egna märket utan för a så får man väldigt mycket för pengarna om vi ser till rent tekniska specifikationer om man väljer Pentax om vi håller oss till APS-C segmentet. Att Pentax sedan är bra på användargränssnittsdesign gör inte saken sämre.
 
Inget fel på Pentax kameror, men finns det några vettiga gluggar att hänga på dem?
Det beror på vad du menara med vettiga obbjektiv, men Pentax har ungerfär lika många objektiv anpassade till APS-C kameror som Canon och Nikon har tillsammans. Det kombinerat med att Pentax har bildstabilisering i kamerahuset gör att Pentax objektiv ofta är kompaktare än de som erbjuds till Canon och Nikon. Pentax tycks även vara rätt ensam om att satsa på vädertätning hos objektiv i budgetklass.
 
Precis det är ju det som är kruxet.
Nä jag skulle inte heller råda en nybörjare att satsa på Hasselblad eller Leica, av en massa olika skäl.
Det är dyrt att byta märke, men visst satsar man på ett startkit så är det ju inte hela världen om man sen vill prova ett annat märke.
Jag skulle dock köpt Canon eller Nikon och kanske satsat på något som var snäppet över dom allra billigaste kiten.
Som en del skriver här så är ett fast 35 eller 50mm objektiv det billigaste komplementet du kan köpa i förhållande till det lyft som dom ger bildmässigt.
För övrigt så sitter det på min D7000 nästan alltid ett 24-70/2,8 eller 18-200 från Nikon.
Har du råd så köp ett 18-200 från Nikon, det är så härligt mångsidigt.

Visst finns det gluggar till Pentax, de bortåt 100 objektiv de har att välja på i sitt optikprogram bör täcka de flesta behov, TS kommer hur som helst inte att köpa på sig hela Canons eller Nikons sortiment. Pentax är ett av de få märken som faktiskt satsar på att ge ut premium optik i brännviddsomfång lämpligt för APS-C formatet. Ser vi t.ex. till Nikon, var det väl år och dag sedan vi såg ett nytt objektiv med den senaste och bästa antireflexbehandlingen för DX format. Inte heller brukar dessa objektiv vara vädertätade. Det som eventuellt kan vara problematiskt med Pentax är långa ljusstarka brännvidder i småbilsprisklass, men det finns sådant att tillgå av god kavlitet från andra tillverkare som t.ex. Sigma.
 
Till trådskaparen:

Det kvittar vilket märke du väljer. Alla systemkameror ger dig utrymme att utvecklas. Du kan ändra bländare, slutartid och ISO. Det räcker. De mer "professionella" kamerorna gör det bara lättare för användaren att använda kameran som t.ex extra knappar så man inte behöver gå igenom menyn, större sökare, möjlighet till batterigrepp, vädertätning, bättre grepp (smaksak), bättre batteri, snabbare autofokus, etc. etc.

Man kan säga att det går snabbare att få arbetet utfört med en professionell kamera, men det betyder inte att resultatet blir sämre med en instegsmodell.

Tips: Gå in till nån butik och känn på hur olika kameror känns i handen.
 

Systemkameror är som bilar. Alla har en ratt, en gaspedal och en broms. Alla är enkla att starta och köra och tar dig från A till B. Att bli en bra bilförare däremot, det kan ta olika lång tid beroende på din talang och din vilja att träna.

Det är i princip lika lätt att lära sig köra bil i en Fiat som i en Mercedes.

Alltså, ur ett inlärningsperspektiv är det ganska oväsentligt om du väljer en instegsmodell, en mellanmodell eller en proffskamera. Om du läser manualen och lägger ett par veckor på trial & error kommer du lära dig att behärska det grundläggande oavsett vilken modell du har valt.

Det jag tycker du skall koncentrera dig på är:

1) Storleken. Hur stor kamera är jag beredd att "släpa" på? Min första systemkamera var en Canon 350D (liknande 1100D) och jag upplevde den som gigantisk! :) Idag känns en sådan kamera liten (för liten) då jag vant mig vid storleken.

2) Budget. Systemkameror tenderar att bli dyrare än vad prislappen säger. Relativt snart kommer du vilja köpa flera objektiv, blixt och annat smått och gott. Lämna utrymme i budgeten för detta. Det är ofta bättre med en lite billigare kamera och lite dyrare objektiv än tvärtom.

3) Märke, välj det du gillar. Antingen för att kompisarna har samma, för att den är snygg, eller för att du hört något gott om den. Ungefär som med bilar alltså...

4) Tänk på att du bara är nybörjare under en begränsad tid. Låt dig inte avskräckas av att en dyrare modell har massa finesser eller imponeras av att en enklare modell har hjälpfunktioner. Efter en tid kommer finesserna att kännas naturliga och hjälpmenyer onödiga.

5) Försök få känna på kameran i butik. Känns den rätt så är det säkert det också!

Oavsett vad du väljer kommer du sannolikt att bli nöjd - se bara på alla inlägg i den här tråden, många talar sig varma för "sitt" märke. Det är sällan man hör någon som är missnöjd med sitt kameraköp!

Lycka till!
 
Fast nu har den ju, såvitt jag förstår, precis samma goda användbarhet på Canon som på Pentax, även om den betecknas med en annan bokstav.

Nej, där tar du nog miste, de flesta (alla?) andra kameror inkl Canon fordrar att du ställer in kameran på M in huvudväljaren sedan får du gå in och pilla i någon ytterligare meny för att få på auto iso. Dvs det är en kombination av två inställningar vilket inte är alls lika lätt att ens upptäcka att man kan göra som att bara göra en enda vridning på en enda ratt.

Användbarhet handlar inte om att funktionen faktiskt finns utan om
- hur lätt det är att lära utnyttja någon funktion för första gången
- hur effektivt funktionen fungerar när man väl lärt sig den
- hur lätt det är att komma ihåg hur det fungerade när man varit borta från produkten en tid.
- hur lätt det är att göra fel, och hur allvarliga konsekvenser det blir av felen
- hur produkten faktiskt känns att använda.

I det här fallet behöver du i Canon fallet ha koll på vad du hittar i meyerna, du behöver ha koll på hur du gör inställningar så att du inte ändrar något av misstag, eller glömmer att slå av autoiso när du inte avser att använda det.
 
Jag vill lära mig att fotografera och planerar att köpa en systemkamera. Jag har tidigare använt endast kompakt kameror men känner att det inte är tillräckligt bra. Jag kan ingenting om kameror så jag vet inte riktigt vad jag ska börja. Jag är ute efter en prisvärd kamera som jag kan lära mig att använda olika inställningar för att ta olika typer av bilder på. Jag har läst lite om canon eos1100D, den sägs vara bra för nybörjare och förklara hur olika inställningar påverkar bilderna. Är det någon som har nåt bra tips till en nybörjare? Jag vill utveckla min fotograferings kunskap så jag vill inte ha en alltför enkel kamera som jag lessnar på snabbt men samtidigt är jag inte beredd att lägga ut allt för mycket pengar på en kamera.

Tacksam för svar :)

Om du vill lära dig att fotografera på riktigt, tycker jag att du ska köpa en analog kamera. Finns massor av begagnade Nikon/Pentax/Canon etc att köpa billigt.
 
Om du vill lära dig att fotografera på riktigt, tycker jag att du ska köpa en analog kamera. Finns massor av begagnade Nikon/Pentax/Canon etc att köpa billigt.

Nackdelen är dock att det tar tid att framkalla film, ur pedagogisk synvinkel är det en fördel om man kan se resultatet så snart som möjligt efter sina experiment. När jag höll fotokurser på den gamla goda tiden använde jag ofta polaroidkamera just av den anledningen. Dessutom är film dyrt, och det är bra att kunna experimentera utan att man känner att pengarna rusar iväg.
 
Om du vill lära dig att fotografera på riktigt, tycker jag att du ska köpa en analog kamera. Finns massor av begagnade Nikon/Pentax/Canon etc att köpa billigt.

Att fotografera på "riktigt" är idag det samma som att fota digitalt.
För att lära sig fota och våga experimentera är det ju oslagbart, jämfört med när man själv började.
Sen förstår jag din poäng, många tar i dag hundratals bilder lite random med olika vinklar och inställningar på samma motiv, då är det alltid nån bild som blir skaplig.
Med en 36 bilders rulle i kameran så la man lite mer tanke bakom varje enskild bild.
 
Välj ett objektiv med IS, dvs Image Stabilization. Det är inbyggt i objektivet och minskar skakningsoskärpa. Kostar lite mer, men det fungerar väldigt bra och är väl värt pengarna. Det finns flera olika varainter av både 18-55mm och 75-300mm med och utan IS, så det bör du vara uppmärksam på!

Om du vill hålla ner priset är det nog vettigt att du först köper paketet med normalzoomen, dvs 18-55 mm IS och väntar med att köpa fler objektiv tills du vet vad du vill ha.
 
Senast ändrad:
Jo, jag läste att det var bättre att ha is men förstod inte riktigt varför. Jag hittade en med is för 3200kr så när jag hittade en med två objektiv för 3500 kr blev jag lite osäker på om det är så stor skillnad på is och utan is. Vad betyder 18-55 mm? Är det hur mycket det går att zooma eller vilket avstånd man kan ta bilder i från? Jag förstår inte riktigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.