Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra nybörjarsystemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nathalu

Medlem
Jag vill lära mig att fotografera och planerar att köpa en systemkamera. Jag har tidigare använt endast kompakt kameror men känner att det inte är tillräckligt bra. Jag kan ingenting om kameror så jag vet inte riktigt vad jag ska börja. Jag är ute efter en prisvärd kamera som jag kan lära mig att använda olika inställningar för att ta olika typer av bilder på. Jag har läst lite om canon eos1100D, den sägs vara bra för nybörjare och förklara hur olika inställningar påverkar bilderna. Är det någon som har nåt bra tips till en nybörjare? Jag vill utveckla min fotograferings kunskap så jag vill inte ha en alltför enkel kamera som jag lessnar på snabbt men samtidigt är jag inte beredd att lägga ut allt för mycket pengar på en kamera.

Tacksam för svar :)
 
Jag vill lära mig att fotografera och planerar att köpa en systemkamera. Jag har tidigare använt endast kompakt kameror men känner att det inte är tillräckligt bra. Jag kan ingenting om kameror så jag vet inte riktigt vad jag ska börja. Jag är ute efter en prisvärd kamera som jag kan lära mig att använda olika inställningar för att ta olika typer av bilder på. Jag har läst lite om canon eos1100D, den sägs vara bra för nybörjare och förklara hur olika inställningar påverkar bilderna. Är det någon som har nåt bra tips till en nybörjare? Jag vill utveckla min fotograferings kunskap så jag vill inte ha en alltför enkel kamera som jag lessnar på snabbt men samtidigt är jag inte beredd att lägga ut allt för mycket pengar på en kamera.

Tacksam för svar :)

Canon 1100D säljs med kitzoom 18-55 för 2990:- (Cyberphoto). Du kan även komplettera detta kit med Canons 50/1.8 för 990:- (Cyberphoto). Då har du ett bra system för många år frammåt.
 
Jag vill inte råda dig till just vilken kamera du bör köpa men de allra enklaste och billigaste systemkamerorna är tänkta att användas med automatiska inställningar. Därifrån går skalan upp till de professionella kamerorna där knappar och annat är utformat med tanke på att du skall veta vad du gör och sedan har du allt där emellan. Har du möjlighet så gå till en välsorterad fotobutik och känn och kläm litet på olika modeller.

Det kan också vara en tanke att se om dina vänner har kamera och i så fall be att få känna på och prova. En annan sak kan ju vara att det då går att låna grejer om du köper samma märke.

Jag har känslan av att många köper systemkamera och upptäcker att de inte vill/orkar byta objektiv och då försvinner mycket av vitsen. Det finns också mycket avancerade kompaktkameror där du kan sköta allt manuellt. Numera finns det också olika typer av systemkameror där du grovt kan dela in dem i de med spegel och de utan. Djungel? Visst, så är det och det är inte lätt att välja.

Ett sista råd kan vara att köp en kamera som du har med dig, det spelar ingen roll hur fin kamera du har om den ligger hemma för att den är för stor och tung att ha med sig.

/Frode
 
EOS1100D funkar säkert. Det är ganska mycket hysteri bland kameramodeller. Själv hade jag en EOS 20D under flera år och den fungerade utmärkt. Föregångaren 350D var också OK faktiskt! Hittar du en 1100D för ett acceptabelt pris så kan du mycket väl slå till. Vill du ödsla lite mindre summor kan du kolla på på beg.marknaden. Är du ute efter att lära dig grunderna duger egentligen vadsomhelst... 350D är helt OK för detta också. Är du sådan att du nödvändigt måste köpa nytt så är 1100D ett helt OK val. Det är (trots allt) inte kameran som gör bilden - utan du själv...

(Sagt av en som har en 5Dmk2 men å andra sidan inte har något som helst intresse av att uppgradera. Bara egen "folly" fick mig att överge 20D:n...)
 
Det är säkert inget fel på 1100D vad det gäller bildresultat. Men liksom de flesta nybörjarinriktade kameror är den ganska automatisk och kanske inte bästa valet om man vill göra medvetna förändringar, inte så att det inte går men reglage och användargränssnitt är först och främst avsedda för att du ska använda den ungefär som du använder din nuvarande kompaktkamera, fast eventuellt med lite bättre optik.

Hade jag varit som du hade jag tittat på Pentax K-30 eller bättre Pentax. (K-30 är en utgående modell, som ersätts med K-50 som är nästan likadan).

Fördelen med dessa är att har en smart automatikform där du kan ställa in både bländare och tid själv medan kameran väljer iso värde (sensorkänslighet). Vilket gör det enkelt att experimentera och se hur olika inställningar på bländare och tid påverkar bilden. Du kan säkert ställa in något liknande på 1100D men troligen inte utan att läsa bruksanvisningen grundligt På Pentaxen är det ett enda val på ratten där du väljer mellan helmanuellt och olika automatikformer.

Pentax K-30 och uppåt (K-50, K-5/K-5II/, K-3) är också väldigt robust byggda med stomme i metall i stället för plast vilket är vanligt på Canons och Nikons enklare modeller, månnga Pentaxmodeller är dessutom vädertätade, så de tål en skvätt regn. Vidare har de till skillnad från instegsmodellerna från Canon och Nikon två inmatnngsrattar vilket gör det enklare och snabbare att göra egna inställningar. En annan sak som du vanligen heller inte hittar på enklare kameror är riktig prismasökare som visar 100% av vad som kommer med på sensorn.

Kort sammanfattning Pentax kameror är väldigt prisvärda om man är ute efter en billig och bra DSLR.

Sedan finns det förstås spegellösa kameror men de är ofta så miniatyriserade att de blir pilliga att använda likt de kompaktkameror du använt hittills. De har också oftast sämre batteritid. De är så att säga kameror som är bättre att bära med sig än att fotografera med. Men å andra sidan är den bästa kameran den man har med sig.

Inget av det du hittar på marknaden kommer att vara för svårt för dig att använda som nybörjare, och det är inte några stora skillnader i bildkvalitet heller så länge vi håller oss till ungefär lika gamla modeller och samma sensorstorlek. (Ju större sensor desto bättre bild, men ska du gå upp i sensorstorlek blir det genast MYCKET dyrare, så jag gissar att det inet blir aktuellt för din del.)
Det bästa du kan gör är att gå ut och klämma på det marknaden erbjuder och se vad som känns bra att hålla i.
 
Det är säkert inget fel på 1100D vad det gäller bildresultat. Men liksom de flesta nybörjarinriktade kameror är den ganska automatisk och kanske inte bästa valet om man vill göra medvetna förändringar, inte så att det inte går men reglage och användargränssnitt är först och främst avsedda för att du ska använda den ungefär som du använder din nuvarande kompaktkamera, fast eventuellt med lite bättre optik.

Hade jag varit som du hade jag tittat på Pentax K-30 eller bättre Pentax. (K-30 är en utgående modell, som ersätts med K-50 som är nästan likadan).

Fördelen med dessa är att har en smart automatikform där du kan ställa in både bländare och tid själv medan kameran väljer iso värde (sensorkänslighet). Vilket gör det enkelt att experimentera och se hur olika inställningar på bländare och tid påverkar bilden. Du kan säkert ställa in något liknande på 1100D men troligen inte utan att läsa bruksanvisningen grundligt På Pentaxen är det ett enda val på ratten där du väljer mellan helmanuellt och olika automatikformer.

Pentax K-30 och uppåt (K-50, K-5/K-5II/, K-3) är också väldigt robust byggda med stomme i metall i stället för plast vilket är vanligt på Canons och Nikons enklare modeller, månnga Pentaxmodeller är dessutom vädertätade, så de tål en skvätt regn. Vidare har de till skillnad från instegsmodellerna från Canon och Nikon två inmatnngsrattar vilket gör det enklare och snabbare att göra egna inställningar. En annan sak som du vanligen heller inte hittar på enklare kameror är riktig prismasökare som visar 100% av vad som kommer med på sensorn.

Kort sammanfattning Pentax kameror är väldigt prisvärda om man är ute efter en billig och bra DSLR.

Sedan finns det förstås spegellösa kameror men de är ofta så miniatyriserade att de blir pilliga att använda likt de kompaktkameror du använt hittills. De har också oftast sämre batteritid. De är så att säga kameror som är bättre att bära med sig än att fotografera med. Men å andra sidan är den bästa kameran den man har med sig.

Inget av det du hittar på marknaden kommer att vara för svårt för dig att använda som nybörjare, och det är inte några stora skillnader i bildkvalitet heller så länge vi håller oss till ungefär lika gamla modeller och samma sensorstorlek. (Ju större sensor desto bättre bild, men ska du gå upp i sensorstorlek blir det genast MYCKET dyrare, så jag gissar att det inet blir aktuellt för din del.)
Det bästa du kan gör är att gå ut och klämma på det marknaden erbjuder och se vad som känns bra att hålla i.

Du ska väl inte lura på flickebarnet ett utdöende fabrikat!!
 
Om du har råd bör du skaffa ett kamerahus som hamnar ovanför sk. nybörjarsegmentet då kamerahus i nybörjarklassen inte har speciellt bra ergomi (så egentligen är dessa inte de mest lätthanterliga där ute....). Dessa sk. nybörjarkameror kräver ofta att man måste "dyka in" i menyer för att kunna göra vissa inställningar. Ett kamerahus på mer avancerad nivå är Nikon D7000. Denna har snabbknappar för inställningar för t ex Autofokus och exponeringsmätning, något som t ex saknas hos Nikon d5200. Sökaren hos D7000 visar också exakt hur mycket som kommer med i bilden då den ger 100 % täckning, något som ju också innebär ett förenklat handhavande... Men varför nybörjare vanligen hänvisas till sk. nybörjarkameror har nog inte så mycket att göra med hur lätthanterliga de är, snarare är det det lägre priset som avgör detta...
 
Du kan lugnt lägga till sidan alla kommentarer om att billigare systemkameror skulle vara mest avsedda att användas i automatlägen. Så är det inte. Tittar vi på Canon och Nikon så har alla deras DSLR (alltså spegelreflex-systemkameror) samma grundpalett av funktioner, från billig till dyr. Och även om jag inte känner till Pentax så väl, så är jag övertygad om att så är fallet där också.

Det som skiljer är ergonomin, därför att extra vred och extradisplayer tar plats, kostar pengar och ökar storlek. Men det där är inget problem. En billig Canon DSLR kan manövreras helt med okularet vid ögat, utan att skifta grepp. Det gäller bara att lära sig var de olika mikroknapparna sitter, som man skall hålla in när man vrider på inställningshjulet. Det är en vanesak. Jag kom till min 650D från 'bättre' systemkameror och höll i början på att få koleriska anfall och högt blodtryck över ergonomin. Men faktum är att den är fullt funktionsduglig. Det är en vane- o anpassningssak. Idag klagar jag inte, utan tycker den är helt OK.

Med den utgångspunkt som du har presenterat, tycker jag absolut att du skall köpa en billig spegelreflex-systemkamera. Det finns andra alternativ, men de kommer att begränsa dina möjligheter och irritera med sina kompromisser. Du kan t.ex gå omkring med en spegelreflex, påslagen och med avtaget objektivlock, när som helst lyfta den och se genom sökaren, när som helst ta en bild, bara trycka av. Och detta har ingen effekt på batteritiden. Om du stänger av eftervisningen på skärmen, klarar du dig minst en hel dag och bortåt 1000 bilder. På en spegellös, är det för det första inte rekommendabelt att gå omkring och lalla utan objektivlock, eftersom sensorns filter då kommer att ta stryk av dagsljus och sol. Sen är den inte redo när du lyfter den heller. Eftersom den förbrukar mycket mer batteri och sensorn blir varm och brusig, har man normalt en standby-mode konfigurerad. Och det tar nåt ögonblick för den att vakna till liv. På samma sätt - om du sitter och väntar på ett fototillfälle, det rätta ögonblicket, så kommer kameran typiskt att släcka ner i standby, precis när du skulle ta bilden. Därför är ju standby-läget konfigurerbar, tiden, ...men herregud... Vidare så duger inte autofokusen i spegellösa kameror till särskilt mycket. Den funkar inte till att följa rörliga motiv eller i snabba lägen, och den har klara problem med exaktheten i dåligt ljus. Till näst sist kan man byta objektiv på en spegelreflex ganska obehindrat, utan att vara rädd för att få damm eller stänk på sensorn. Jag har mycket fläckar o skit på min spegel, men sensorn är kliniskt ren. Till allra sist, så är det endast de sökarlösa (bara skärm) spegelfria kamerorna som är prismässigt konkurransmässiga med billiga spegelreflexer. Och sökarlös kamera är verkligen inget vidare. Till att börja med ser du inte särsklit mycket utomhus i dagsljus.

Så spegelreflexkameror har alltså en mängd förkrossande fördelar över spegelfria. Spegelfria har en del fördelar också. Vissa system, t.ex. Sony, fungerar ytterst förträffligt med manuella objektiv, och kan också med hjälp av adaptrar använda nästan vilka objektiv som helst. Spegellösa brukar också vara bättre till filmning. Till sist har Sony nyligen introducerat kameror med dreglande fina fullformat-sensorer till nästan överkomligt pris. Så det är inte så att den spegelfria världen är ointressant. Men min tanke här är väl att du med tiden kommer underfund med hur du fungerar fotomässigt och motivmässigt. Du behöver inte göra det valet nu, bara för att några försäljare trugar på med skitsnack om "modernare", och snack om kompaktare, lättare etc.
 
Jag började med en d1100+kitobjektiv och köpte det fasta objektivet 50mm 1.8 II, för runt totalt 4000:- . Mkt prisvärt måste jag säga, att ha ett ljusstarkt objektivt gör även att man måste tänka utanför ramarna med kompoisition och det underlättar även om man kan inställningarna. Jag förstår inte riktigt vad folk menar med att kameran är automatik-anpassad,.. Men det kanske beror på att jag kör mest i M-läget. Iaf om du vill ha en budgett kamera så är det verkligen ett bra nybörjar-set. Du får mkt för pengarna!
 
Den är väl inte mer "automatisk" än 700D eller 70D?

Det kan du i och för sig ha rätt i. Vad jag försökte säga var att Pentax är enklare att leva med om man vill leka med manuella inställningar dels på grund av TAv läget på programmratten samt även en del "grönknappsfunktioner" som gör att du snabbt kan växla mellan manulellt och automatiskt.
 
Det kan du i och för sig ha rätt i. Vad jag försökte säga var att Pentax är enklare att leva med om man vill leka med manuella inställningar dels på grund av TAv läget på programmratten samt även en del "grönknappsfunktioner" som gör att du snabbt kan växla mellan manulellt och automatiskt.

Det är så komiskt att det alltid är pentaxklubben som ska pracka på folk kameror av deras fabrikat.
Vi andra har en mer avslappnad attityd till det där med märke och modell.
 
När du köper en billig kampanjmodell, så är det rätt viktigt att du får ett bra objektiv till. Tyvärr så är ju t.ex. Cyberfotos 1100D erbjudande med DC III versionen av 18-55 normalzoomen. Den rekommenderas inte. De tre versionerna av 18-55 zoomen som har "IS" i namnet har ordentligt bättre optiklösningar och är mycket skarpare. Dessutom har de dessutom bildstabilisator också, ännu bättre. Ett 1100D paket hos Cyberphoto blir då 500:- dyrare, vilket det enligt min mening absolut är värt.

Men frågan är om du skall hålla lågt vid en 1100D, eller köpa den just nu? 1100D säljs dåligt och borde vara kandidat till kraftfulla lagerrensnings kampanjer. Den har faktiskt redan sålts för under 3000:- med "IS" objektiv, så det finns anledning att tro att såna erbjudanden kommer tillbaka.

Ökar du på din budget hittar du 100D, 600D och 700D. Funktionellt snarlika modeller med 1100D men med fler Mpixlar, tätare inställningslägen, artikulerad+vikbar skärm hos 600D och 700D, och - för 700D - extremt bra autofokus.

Så bra (skarpt) objektiv som Canons "IS" versioner av 18-55 hittar du inte hos andra fabrikats nybörjar-paket. Men annars kan man ju tänka sig Nikon också. Mitt intryck där är väl att Canon har vassare, framförallt exaktare autofokus, kanske aningen bättre kvalitet och service, men Nikon har bättre sensorer och lägre pris. Trevliga Nikon-erbjudande just nu är D5100 och D5200 med 18-105 VR objektivet.
Möjligen kan du hitta D3200 också med 18-105 VR objektivet.
P.S. om det inte framgick, Nikons 18-105 VR kitobjektiv är ett bra objektiv. Mycket flexibelt och universellt med klart hyfsad skärpa.
 
Det är så komiskt att det alltid är pentaxklubben som ska pracka på folk kameror av deras fabrikat.
Vi andra har en mer avslappnad attityd till det där med märke och modell.

Ta ett par djupa då, och slappna av! Och försök ge TS några vettiga råd istället för att hålla på och tramsa

Micke..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.