PMD
Aktiv medlem
Den är ganska mycket större än sensorn i en Samsung S7.En entumssensor räcker inte långt i sammanhanget. Den är 1/7 så stor som fullformat.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den är ganska mycket större än sensorn i en Samsung S7.En entumssensor räcker inte långt i sammanhanget. Den är 1/7 så stor som fullformat.
Ditt uttalande tyder på inkompetens som fotograf eller missförstår jag dig?
Det föreslogs en kompakt med entumssensor då vi precis pratat om behov av stora sensorer.
Det är ju helt "tondövt" och irrelevant med tanke på TS behov och kunskaper. Det behovet uppfyller säkerligen mest den inkompetente "teorifotografens"...
Dina expertkunskaper zom tillåter sådana utsvävningar är inte igenkända här på fotosidan. Du får vara snäll att arguemntera från fakta och logik och inte hänvisa till enbart din erfarenhet. Det kan mycket väl vara så att TS kunskapsnivå ännu inte bemästrar utrustnungen och att i början blir resultaten en besvikelse. Däremot att föreslå ett alternativ som inte har förutsättningar att lyckas bara för att den är lättoch lätt att använda gör inte alternativet bättre. Tycker det varit bra att påpeka utrustningens kostnad och storlek samt förslag på råformat. Verkar detta för mycket så kan ju TS välja att fortsätta som nu och leja ut uppdraget istället för att ge potentiellt falska förhoppningar att allt kan fås med en liten och nätt kompakt.
Är det bara jag som tycker att det behövs en moderator här på Fotosidan.se som städar och gör detta till en trevlig sida?
Du har rätt.Vad tror du AF i beteckningen ” Samyang AF 35/2,8 FE” betyder ...
Om det nu var svårt att gissa hade du kunnat klicka på länken och läsa men jag lägger in en bild så slipper du.
Är det bara jag som tycker att det behövs en moderator här på Fotosidan.se som städar och gör detta till en trevlig sida?
Inkompetens möter kompetens...
Men en tråd utan bilder och bara svammel är ju meningslös. Jag visar några bilder tagna i dåligt ljus (mingelbild) med en Lumixkamera från 2004. 4 megapixlar. Idag är allt oerhört mycket bättre. Den "fotograf" som idag inte kan ta bra bilder i alla ljusförhållanden, med en kompetent kompaktkamera är en inkompetent fotograf och behöver träna och lära mer...
Det som folk kallar "eventfoto" (hemskt uttryck) är mycket enkel fotografering av vardagslivet ofta hemma hos folk eller vid festliga tillfällen. Det är inga komplicerade uppställningar. Titta i en vanlig skvallertidning. Att det finns folk som kan leva på det är en annan femma.
Caroline, om inte pajkastningen en del ägnar sig åt här har fått dig att ge upp kan jag passa på att uppmana dig att traska iväg till Kameradoktorn eller någon av de andra yrkesbutikerna i Stockholm. Ett annat alternativt är prata med någon av de fotografer din(a) uppdragsgivare anlitar (bilden från Guldfoajén får mig att tänka att du kanske kan få kontakt med Operans fotograf). Ta med dig råden du har fått här, kläm och känn på sakerna och väg in butikernas råd. De har begagnat med garanti.
@Grevture,
Du avfärdar autofokus på Nikon D610, Sony A7 II (eller A7S) i svagt ljus. Jag håller med dig om att D610 och Df har svagast autofokus i Nikons nuvarande FX-utbud. Jag har ingen erfarenhet av Sonykamerorna så de kommenterar jag inte. Nikon D610 må vara sämst i FX-familjen, men jag har tidigare fotat en hel del hästsport inomhus med den. Jag vågar säga att hästarna rörde sig minst lika snabbt över hindren som folket gör i vimlet och att det gick utmärkt, men tillstår att det finns bättre alternativ från Nikon. Jag nämnde den framför D750 för att prisskillnaden (ny och begagnad) är väldigt stor, oförtjänt stor rent av i mitt tycke för just vimmeländamål.
D700 är bra om man accepterar storleken & ljudnivån.
Jag har just testat AF med 20mm/2.8 och det fungerar utmärkt om man behöver
ISO6400, 1/30 och bländare 2.8-4.
Mina övriga vidvinklar är MF så det är mindre intressant..