Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra kamera för knappa ljusförhållanden samt rörliga objekt, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon D5500 är en fin kamera med bra bildkvalitet, men dels har den mindre sensor än s.k. fullformatskameror, vilket påverkar brusnivån. En fullformatskamera ger som tumregel samma brusnivå med endast hälften så mycket ljus. Det innebär att du kan fota i svagare ljus eller med kortare slutartider.

Dessutom har D5500 en långt ifrån lika ljuskänslig autofokus som fullformatskameror. Som jämförelse kan en känslig kamera fokusera i bara en åttondel av det ljus som D5500 kräver för att fungera.

Det betyder absolut inte att det är en dålig kamera, den skulle säkert ge dig bättre bilder än din mobil många gånger, men kanske inte alltid så bra som du vill?

Som jämförelse. En fullformatkamera som Canon 6D, vilket hör till de billigaste hyfsat nya, kostar cirka 6500:- begagnad. Låt säga att du skulle köpa ett 35mm f/2- objektiv, med bildstabilsering, vilket kostar cirka 3500:- begagnat. En sån uppsättning klarar både att fokusera i en bråkdel av det ljus som d5500 kräver, klarar halverad slutartid (minst) samt ger vid mer stillastående motiv ytterligare flera nivåer mindre brus tack vare bildstabiliserat objektiv.

Tycker du bättre om Nikon så finns D750 som ger dig allt det och ytterligare lite mer.

Men, som sagt, räcker budgeten inte till så blir säkert ändå d5500 ett lyft. Dock bör/måste du ha ett ljusstarkt objektiv, det gäller oavsett vad du köper.

Kameror lever på ljus - kom ihåg att mata dem med det! :)

Tack och åter tack för informationen! Känner verkligen att jag har noll koll, och att detta är en djungel. Det är verkligen svårt att tänka på allt, pussla ihop alla olika aspekter och förstå vad det sen ger för effekt när man inte är insatt.
 
Är inte det utan AF?
I så fall hade jag aldrig valt det.

Vad tror du AF i beteckningen ” Samyang AF 35/2,8 FE” betyder ...
Om det nu var svårt att gissa hade du kunnat klicka på länken och läsa men jag lägger in en bild så slipper du.
 

Bilagor

  • 2F30BAA9-CA92-4D7B-B416-AB51E88D6470.jpg
    2F30BAA9-CA92-4D7B-B416-AB51E88D6470.jpg
    60.6 KB · Visningar: 6
Tack och åter tack för informationen! Känner verkligen att jag har noll koll, och att detta är en djungel. Det är verkligen svårt att tänka på allt, pussla ihop alla olika aspekter och förstå vad det sen ger för effekt när man inte är insatt.

Men du vet vad du vill och förstår utmaningen med lite ljus, rörliga motiv, korta slutartider, brus etc och det är mer än vad många andra kameraköpare gör.

Jag tror att du ska börja med att bestämma dig för din önskade budget och din maxbudget, och sen vore det nog bra att ringa in objektivbehovet lite mer.

När man vet de sakerna så minskar valmöjligheterna snabbt och du får kanske två-tre alternativ som uppfyller kriterierna.

Vad har du för mobil, märke och modell? Då kan man veta vad den har för motsvarighet i objektiv
 
Men du vet vad du vill och förstår utmaningen med lite ljus, rörliga motiv, korta slutartider, brus etc och det är mer än vad många andra kameraköpare gör.

Jag tror att du ska börja med att bestämma dig för din önskade budget och din maxbudget, och sen vore det nog bra att ringa in objektivbehovet lite mer.

När man vet de sakerna så minskar valmöjligheterna snabbt och du får kanske två-tre alternativ som uppfyller kriterierna.

Vad har du för mobil, märke och modell? Då kan man veta vad den har för motsvarighet i objektiv

Det jag har nu är en Samsung S7. Den är väldigt bra på att ta bilder i lågt ljus utan att "stämningsljuset" förstörs, men problemet är ofta väldigt mycket brus, och just att den är seg på att hitta fokus och ta skarpa bilder. Det är ändå tur att jag är så stadig på handen, vilket jag tror är varför jag ändå stått ut med att förlita mig på bara telefonen.
 
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet så själva kameran spelar inte så stor roll i det avseendet annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång. Fasta objektiv har generellt sett bättre bildkvalité.
Med rätt kunskap och teknik så kan man få till hur bra bilder som helst i mörker även med den billigaste systemkameran dock. Att ha ett ljusstarkt objektiv kan ju såklart också vara fördelaktigt, men man får ju då även tänka på skärpedjupet för det är ju inte alltid man kanske vill eller kan köra på stor bländare.
 
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet så själva kameran spelar inte så stor roll i det avseendet annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång. Fasta objektiv har generellt sett bättre bildkvalité.
Med rätt kunskap och teknik så kan man få till hur bra bilder som helst i mörker även med den billigaste systemkameran dock. Att ha ett ljusstarkt objektiv kan ju såklart också vara fördelaktigt, men man får ju då även tänka på skärpedjupet för det är ju inte alltid man kanske vill eller kan köra på stor bländare.

Jag skulle säga att du har delvis rätt där :)

Det du säger är tekniskt sett korrekt och stämmer bra för stillastående motiv. Men jag kan säga av praktisk erfarenhet från många års eventfotografering säga att valet av kamera spelar en rätt stor roll när man fotar människor i svagt ljus - kamerors förmåga att fokusera i svagt ljus skiljer sig en hel del. Skall man fånga människor får man jobba snabbt och får ofta bara korta ögonblick att fånga sina bilder. Och det blir ju alldeles extra viktigt just med ljusstarka objektiv där det märks så mycket tydligare om kameran missar fokus.
 
Det jag har nu är en Samsung S7. Den är väldigt bra på att ta bilder i lågt ljus utan att "stämningsljuset" förstörs, men problemet är ofta väldigt mycket brus, och just att den är seg på att hitta fokus och ta skarpa bilder. Det är ändå tur att jag är så stadig på handen, vilket jag tror är varför jag ändå stått ut med att förlita mig på bara telefonen.

Det du vinner på att byta till en systemkamera (eller i grund och botten: en kamera med större sensor) är att du får mindre brus och att du hoppningsvis inte behöver vara lika stadig på handen. En större sensor kan fånga in mer ljus än en mindre, och pratar vi foto svagt ljus är den enkla tumregeln ofta "ju större ju bättre". Det är därför jag och många andra här har pekat på småbildskameror, eller så kallade fullformatare (till exempel Nikon D3, D3s, D700, D750, eller Canon Eos 6D, Eos 5D III med flera). Nu tror jag nog du skulle klara dig rätt bra med vad man kallar APS-C-kameror som har hälften så stor sensor (men fortfarande många, många gånger större än i din Samsung S7). Bland sådana hittar vi Nikon D5500 som du funderade på, Pentax Kx som du först nämnde en annan och modeller som Nikon D7100/D7200, Canon 77D, 80D, 800D eller Sony A6000.

Det låter som om du är van att jobba med en fast vidvinkel (det är det din Samung S7 har) och då blir det inte så stort, tungt eller dyrt med ett objektiv som är "ljusstarkt",. alltså att det kan släppa in mycket ljus. Till Nikon skulle du kunna leta efter begagnade exemplar av Nikon 20/1,8 eller 24/1,8, det är rätt nya objektiv så det finns inte så jättemånga begagnade ute ännu, men de dyker upp ibland.
 
Jag skulle säga att du har delvis rätt där :)

Det du säger är tekniskt sett korrekt och stämmer bra för stillastående motiv. Men jag kan säga av praktisk erfarenhet från många års eventfotografering säga att valet av kamera spelar en rätt stor roll när man fotar människor i svagt ljus - kamerors förmåga att fokusera i svagt ljus skiljer sig en hel del. Skall man fånga människor får man jobba snabbt och får ofta bara korta ögonblick att fånga sina bilder. Och det blir ju alldeles extra viktigt just med ljusstarka objektiv där det märks så mycket tydligare om kameran missar fokus.

Ja, det är klart att autofokussystemet spelar roll för det. Att fokusera i dåligt ljus är ju en utmaning för vilket autofokussystem som helst dock. Klart att det finns de som är bättre, men då måste man kanske gå upp en del i pris också. Och ett ljusstarkt objektiv kan absolut hjälpa, men som sagt så är det ju inte alltid man vill ha kort skärpedjup.
 
Tack och åter tack för informationen! Känner verkligen att jag har noll koll, och att detta är en djungel. Det är verkligen svårt att tänka på allt, pussla ihop alla olika aspekter och förstå vad det sen ger för effekt när man inte är insatt.

Vad som bekymrar mig är just de dåliga ljusförhållanderna utan blixt. Det är därför jag inte tror att en sk "cropkamera" med mindre sensor (t ex Nikon D3x00, D5x00, D7x00 eller Canon med två siffror eller fler T ex 80D, 800D osv och även 7D) duger. Jag tror det blir behov av t ex någon Canon 5D eller 6D serien eller Nikon D810/800/750/3S behövs då även med ljusstark optik gärna f/2,8 eller ännu lägre bländarsiffra (2,0, 1,8, 1,4) behövs.
 
Hej!

Ni verkar sjukt kunniga och ha mer koll än mig här, så jag hoppas att någon här kanske har lust hjälpa mig orientera mig i den totala djungel som kameror är för mig.

Jag tar mycket bilder, älskar att ta bilder, men har inte orkat vara petig och nöjt mig med att använda det som finns till hands för att fota, och varit glad när det blir okej bilder. Att motivet ens finns på bild har hållit mig nog lycklig så att säga. Numera är det för det mesta bara min mobilkamera (Samsung S7) som fyller tjänsten, dels också för att den är behändig. Men det kanske kan vara bra att börja beskriva vad jag gör och vad jag behöver kameran till också.

Det är så att jag är kostymör och historisk återskapare, och måste i och med det ta hjälp av mycket bilder för att förmedla vad jag kan, vad jag gör och hur det kan se ut "in action". Det här betyder mycket detaljfokus i knappa ljusförhållanden och med mycket rörliga objekt många gånger, då jag ofta försöker passa på att fotografera sånt jag har skapat i en kontext(på event och fester exempelvis) för att få mer levande och intressanta bilder, än låt oss säga en klänning på en provdocka mot en vit vägg, att lägga upp på hemsidor osv.
På senare tid har jag också fått fylla funktionen av mingelfotograf på en del fester då jag ofta lyckas vara jäkligt diskret men ändå fånga mycket på bild. Även detta sker då med bara mobilen, och det har många gånger blivit irriterande och provocerande uppenbart att en simpel mobilkamera inte räcker (duh, säger ni; men den tar faktiskt ändå förvånande mycket användbart måste jag påpeka med tanke på de usla förutsättningar jag utsätter den för!), utan jag behöver något mer, framförallt för dessa rörliga objekt(mycket dansande förekommer bland annat) och tydligare, om möjligt, skärpa (mindre brusighet) i speciellt sämre ljusförhållanden.

När jag säger "knappa ljusförhållanden" är det främst låg belysning, dunkelt dagsljus i gamla byggnader, ibland bara levande ljus, osv. Nedan bifogar jag en del fotoexempel för en känsla av vad jag pratar om.

Jag kan absolut ingenting egentligen, mer än vad jag läst om lite i olika ISO diskussioner. Men mitt problem sträcker sig ju vidare än bara att ta bra bilder på stilla objekt i mörker, och än har jag inte hittat någon som omnämner just rörlighet som en ytterligare faktor i relation till problematiken att ta bra bilder med bredare fokus i mörker/semimörker. För det är ofta mitt främsta problem, och helst vill man slippa den där nedriga blixten som förstör både stämningen och bilden av stämningen.
Långa slutartider är ju också uteslutet i det här fallet när människor är inblandade.

När det kommer till det praktiska kring kamerans fysik har jag väl inget sådär krav, även om jag självklart föredrar en kompakt och liten sak som är enklare att ha med sig. Prismässigt blir jag överlycklig om den har så mycket i ett så litet pris som möjligt. Att notera är att det ändå inte är någon värstingkamera jag är ute efter, och så länge brusnivån håller sig låg i bilderna och majoriteten av bilder man tar blir hyfsat skarpa och åtminstone upplevs lite mer professionella än det som blir av en mobilkamera är jag nöjd. Jag lär ändå tycka att kameraupplevelsen är enorm oavsett kamera, i jämförelse med det jag har nu och har haft tidigare i vanliga simpla digitalkameror. Men med det sagt tar jag ändå gärna emot alla typer av tips och jämförelser mellan högt och lågt för att få en så god bas som möjligt att ta ett beslut på, för det är ändå en investering som involverar en del slantar oavsett.

Det är liksom dags att jag skaffar en *riktig* kamera nu med tanke på hur mycket bilder jag ändå tar, och det vore synd på många vackra motiv att inte ha bättre bildkvalitet.

Hoppas någon kan hjälpa mig, och tackar ödmjukast för alla tips!

//Vilsen och okunnig

En liten potent kompaktkamera med ett ljusstarkt objektiv verkar passa dig och dina behov, samt de önskemål du beskriver. Sony har fina modeller, Panasonic/Lumix också. Dessa små kameror är så bra att du kommer oerhört långt i ditt fotograferande. Satsa gärna på en kamera som även har en elektronisk sökare att kika i (bra när du fotograferar i dåligt ljus).
 
Vad som bekymrar mig är just de dåliga ljusförhållanderna utan blixt. Det är därför jag inte tror att en sk "cropkamera" med mindre sensor (t ex Nikon D3x00, D5x00, D7x00 eller Canon med två siffror eller fler T ex 80D, 800D osv och även 7D) duger. Jag tror det blir behov av t ex någon Canon 5D eller 6D serien eller Nikon D810/800/750/3S behövs då även med ljusstark optik gärna f/2,8 eller ännu lägre bländarsiffra (2,0, 1,8, 1,4) behövs.

Ja, det verkar onekligen som flest föreslår och tycker att Canon 6D skulle vara troligt att jag får mest ut av, och det låter ju rimligt med tanke på alla olika saker ni radat upp. Mer och mer börjar klarna för mig hur allt hänger ihop och vad jag ska tänka på. Sen ska man bara lära sig kameran så man får mest ut av den, men det är ju en senare fråga! Och ska försöka reda ut frågan kring objektiven. Ett fast är iaf uppenbart att jag ska ha, men frågan är hur låg bländarsiffra. Vad är rent generellt överlag mest gångbart all-round?
Ska hålla ögonen öppna efter någon av de kameror som föreslagits på den begagnade marknaden, och tack igen!
 
Ja, det verkar onekligen som flest föreslår och tycker att Canon 6D skulle vara troligt att jag får mest ut av, och det låter ju rimligt med tanke på alla olika saker ni radat upp. Mer och mer börjar klarna för mig hur allt hänger ihop och vad jag ska tänka på. Sen ska man bara lära sig kameran så man får mest ut av den, men det är ju en senare fråga! Och ska försöka reda ut frågan kring objektiven. Ett fast är iaf uppenbart att jag ska ha, men frågan är hur låg bländarsiffra. Vad är rent generellt överlag mest gångbart all-round?
Ska hålla ögonen öppna efter någon av de kameror som föreslagits på den begagnade marknaden, och tack igen!

Köp det ljusstarkaste du har råd med. Sigmas fasta Artobjektiv är alla riktigt bra och prisvärda, i synnerhet begagnat. Alla f u 14mm och 135mm har bländaröppning f/1,4 och alla går att använda vid f/1,4 f u i kanterna och alla f/1,4 är inte så skarpa. Frågan du måste ställa dig är vilken brännvidd du behöver mest.
 
Ja, det verkar onekligen som flest föreslår och tycker att Canon 6D skulle vara troligt att jag får mest ut av, och det låter ju rimligt med tanke på alla olika saker ni radat upp. Mer och mer börjar klarna för mig hur allt hänger ihop och vad jag ska tänka på. Sen ska man bara lära sig kameran så man får mest ut av den, men det är ju en senare fråga! Och ska försöka reda ut frågan kring objektiven. Ett fast är iaf uppenbart att jag ska ha, men frågan är hur låg bländarsiffra. Vad är rent generellt överlag mest gångbart all-round?
Ska hålla ögonen öppna efter någon av de kameror som föreslagits på den begagnade marknaden, och tack igen!

Tänk på att en utrustning med ljusstarka objektiv är stora, dyra och tunga grejer och att skärpedjupet är mycket litet vid användning på största bländaröppning. Grejerna kräver träning innan resultatet blir bra. En fotokurs rekommenderas å det starkaste med tanke på dina förkunskaper.
 
En liten potent kompaktkamera med ett ljusstarkt objektiv verkar passa dig och dina behov, samt de önskemål du beskriver.
Ja, det är ett rätt bra råd. TS bör dock se till att iså fall blir en kamera med "stor" sensor. De flesta kompaktkameror har rätt små sensorer, som visserligen i allmänhet är större än en mobilkamerasensor men som trots det inte ger lika stor förbättring som en kamera med större sensor. Titta efter kompaktkameror med "entumsensor".
 
Fullformat är oslagbart i svagt ljus, punkt! Ljusstark optik hjälper förstås också till :)
Här är en kul sajt där man enkelt kan jämföra bilder från två kameror sida vid sida vid en given ISO. https://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
Kolla på t.ex. Still life 1600. Klicka två gånger på bilden så är man nere på pixelnivå

En lite förenklad variant:
https://www.imaging-resource.com/cameras/canon/5d-mark-iii/vs/canon/5d-mark-iv/image-quality

Ska man få ut full prestanda så måste man oavsett kamera fota i RAW och ha bra mjukvara för RAW-konvertering, själv gillar jag skarpt DxO Photolab med 'Prime'-tillägget. RAW drar dessvärre med sig att bilderna tar mycket plats, det krävs gott om lagringsutrymme (minneskort och hårddiskar) samt dator med bra prestanda
 
Objektiv = Sigma Art 50/1,4 superskarp och mycket prisvärd
Kamera = Canon 6D eller gräv lite djupare i plånboken och köp Sony A7 lll som är en fantastisk kamera i mörker.
 
Ja, det är ett rätt bra råd. TS bör dock se till att iså fall blir en kamera med "stor" sensor. De flesta kompaktkameror har rätt små sensorer, som visserligen i allmänhet är större än en mobilkamerasensor men som trots det inte ger lika stor förbättring som en kamera med större sensor. Titta efter kompaktkameror med "entumsensor".

En entumssensor räcker inte långt i sammanhanget. Den är 1/7 så stor som fullformat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.