Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Brännvidder...
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
arleklint skrev:
Är det någon som tvivlar på att vi skulle få en standard på sensoren i DSLR:er på 1,5 eller 1,6 gentemot småbild, men samma förhållande längd/bredd. Och eventuellt en ytterliggare standard = småbild = fullframe (24x36) ?
ja...och jag hoppas det oxå, tror canon kommer överge 1.6x sensorer ganska snart och gå mot större.
Nikon har ju därimot gjort 1.5x snensorn till sin standard.
KGS
Aktiv medlem
arleklint skrev:
Nu klippte du lite vårdslöst
hur menar du? jag tror inte vi får en standard av något slag på mycket länge åtminstone...
.Z.
Aktiv medlem
sagan skrev:
Knappast ett problem..den sensorn skulle iaf inte passa husen för småbilds och skulle alltså tillhöra ett helt annat system..nämligen mellanformat..och mellanformat är jag måtligt intresserad av
Jag kanske är ute & cyklar men det är just detta jag menar. Du säger mellanformat, mig veterligt så är det ett filmformat...
Nu har canon på sin värsting en 24x36-sensor, vad är det som säger att det kommer att vara det som gäller på en DSLR om 10 år? Då kanske en mindre/bättre sensor eller en mycket större sådan gäller. Ang brännviddsförlängning & vad som passar ihop med vad så kanske man löser det, va vet vi om det?
Vi brukar också säga (inte minst jag) att den kvalite som dom bästa DSLR'erna kan ge är så förbaskat bra så att dom flesta aldrig kommer att behöva nåt bättre, då menar vi i upplösning & brushänseende. Nu kan man ju dock tänka sig att man med digitalkamerorna i en framtid kan förbättra saker som vi inte ens kunde drömma om, vi har ju en tendens att hela tiden jämföra med film.
Kontrastomfånget bör ju kunna vara något som man skulle kunna förbättra på ett sätt som aldrig skulle kunna vara möjligt med film.
Småbild, mellanformat, storformat är filmformat. Om vi någon gång kommer till en punkt där filmen inte längre används till stillbildsfotografering så antar jag att vi tänker/pratar annorlunda.
sagan
Avslutat medlemskap
arleklint skrev:
Varför heter det 4/3?
Det är storleken på sensorn i tum, 4/3" = 18 x 13.5mm
Arleklint
Aktiv medlem
KGS skrev:
hur menar du? jag tror inte vi får en standard av något slag på mycket länge åtminstone...
Helt ok att du tycker så, men stympa inte vad jag säger
Arleklint
Aktiv medlem
sagan skrev:
Det är storleken på sensorn i tum, 4/3" = 18 x 13.5mm
ok, jag gillar inte det förhållandet mellan längd och bredd i en bild.
KGS
Aktiv medlem
larsaz skrev:
Nu kan man ju dock tänka sig att man med digitalkamerorna i en framtid kan förbättra saker som vi inte ens kunde drömma om
Prexis vad jag tror. Begränsningar som vi tar för givna idag kommer 2000-talsmänniskorna inte ens förstå...
sagan
Avslutat medlemskap
Filmformat eller inte..det är oxå en storlek där 6x6cm passar in..och digitalbakstycken använd ju i mellanformatkameror.larsaz skrev:
Jag kanske är ute & cyklar men det är just detta jag menar. Du säger mellanformat, mig veterligt så är det ett filmformat...
larsaz skrev:
Nu har canon på sin värsting en 24x36-sensor, vad är det som säger att det kommer att vara det som gäller på en DSLR om 10 år? Då kanske en mindre/bättre sensor eller en mycket större sådan gäller.
Allt talar för att det gäller om 10 år..större sensor skulle innebära ett helt nytt system med större objektiv och massa andra problem...så det är knappast troligt.
En mindre sensor ser jag inte vad det skulle tjäna till..bättre, ja de lär de helt säkert bli.
KGS
Aktiv medlem
arleklint skrev:
Helt ok att du tycker så, men stympa inte vad jag säger
Tyckte jag behöll kärnfrågan, den var väl om det kommer att komma en standard... jag tycker illa om när man citerar 30 rader av nåt som står alldeles ovanför, men eftersom debatten går så fort valde jag att ta med huvudmeningen för att du (o andra) skulle veta vilket inslag jag svarade på, så inte Kim han emellan med nåt o trodde att jag svarade ja på hans inlägg *s*
.Z.
Aktiv medlem
KGS skrev:
Prexis vad jag tror. Begränsningar som vi tar för givna idag kommer 2000-talsmänniskorna inte ens förstå...
Detta gäller allra mest oss som fotat i några år, nybörjare som köper sin första digitalkamera kan för allt i världen inte begripa varför det moderna kameraskrället inte grejar att få med exakt det dom såg vid tagningsögonblicket.
sagan
Avslutat medlemskap
arleklint skrev:
ok, jag gillar inte det förhållandet mellan längd och bredd i en bild.
Ah..då gäller inte det att proportionerna är samma för alla D-SLR m.a.o
KGS
Aktiv medlem
larsaz skrev:
Detta gäller allra mest oss som fotat i några år, nybörjare som köper sin första digitalkamera kan för allt i världen inte begripa varför det moderna kameraskrället inte grejar att få med exakt det dom såg vid tagningsögonblicket.
Slår vad om att de blir mäkta förvånade när de upptäcker att deras femte digitalare, en dyr DSLR inte kan visa bilden innan de knäpper också, för det har ju alla andra kameror de ägt kunnat göra...
Arleklint
Aktiv medlem
KGS skrev:
Tyckte jag behöll kärnfrågan, den var väl om det kommer att komma en standard... jag tycker illa om när man citerar 30 rader av nåt som står alldeles ovanför, men eftersom debatten går så fort valde jag att ta med huvudmeningen för att du (o andra) skulle veta vilket inslag jag svarade på, så inte Kim han emellan med nåt o trodde att jag svarade ja på hans inlägg *s*
We are friends
.Z.
Aktiv medlem
sagan skrev:
En mindre sensor ser jag inte vad det skulle tjäna till..bättre, ja de lär de helt säkert bli.
Du kan inte tänka dig att någon helt plötsligt gör en sensor med en helt, totalt ny, för oss obegriplig teknologi som kanske har ett format som är helt obekant för oss?
Arleklint
Aktiv medlem
sagan skrev:
Ah..då gäller inte det att proportionerna är samma för alla D-SLR m.a.o
Jag gillar 2:3 om Olympus avviker så gillar jag inte det. Jag tror och vågar påstå att Nikons och Canons 2:3 kommer att bli standard. Troligen i förlägning 1,5 eller 1,6 mot småbild.
Förhållandet 2:3 är inte slumpartat eller tekniskt. Det är ett förhållande som upplevs som vackert av de flesta människor. Jag hoppas tekniken inte förstör detta.
sagan
Avslutat medlemskap
larsaz skrev:
Du kan inte tänka dig att någon helt plötsligt gör en sensor med en helt, totalt ny, för oss obegriplig teknologi som kanske har ett format som är helt obekant för oss?
Ett format som är helt obekant? nej, ser inte vad meningen med det skulle vara.
För oss nu obegriplig teknologi? javisst..det är t.o.m mycket troligt.
KGS
Aktiv medlem
Jag kan tänka mej ett system med en liten, men superperfekt sensor, som kräver ytterst enkel optik, liten, behändig o kompakt men ändå kan prestera bilder av högsta klass... kan också föreställa mej att man elektroniskt kan anpassa "brännvidden" så att en zoom, utan att vara särskilt skrymmande, kan omfatta nära nog oändlig brännvidd... Vem garvar åt den kompakten ;-)
Arleklint
Aktiv medlem
KGS skrev:
Jag kan tänka mej ett system med en liten, men superperfekt sensor, som kräver ytterst enkel optik, liten, behändig o kompakt men ändå kan prestera bilder av högsta klass... kan också föreställa mej att man elektroniskt kan anpassa "brännvidden" så att en zoom, utan att vara särskilt skrymmande, kan omfatta nära nog oändlig brännvidd... Vem garvar åt den kompakten ;-)
Jag tror att du kan trolla fram information som inta passerat glasen. Jag gillar dig
sagan
Avslutat medlemskap
arleklint skrev:
Jag gillar 2:3 om Olympus avviker så gillar jag inte det. Jag tror och vågar påstå att Nikons och Canons 2:3 kommer att bli standard. Troligen i förlägning 1,5 eller 1,6 mot småbild.
Förhållandet 3:2 är inte slumpartat eller tekniskt. Det är ett förhållande som upplevs som vackert av de flesta människor. Jag hoppas tekniken inte förstör detta.
Tekniken förstör detta? 4:3 är inget nytt utan används i mellanformat precis som 1:1..det är inget nytt påfund...och många tycker det är ett mycket trevligt format.
Jag förstår heller inte varför du tycker att det bara ska få finnas 3:2..alla har inte samma smak som du, jag tycker valfrihet är det bästa.
Jag ser heller ingen anledning till att tro att Canon ska fortsätta med 1.6x.
Senast ändrad: