sagan
Avslutat medlemskap
KGS skrev:
o så ska man dessutom förväntas minnas att Olympus under några år körde med 4:3
Där är det iaf enkelt att räkna om
2x..50mm blir 100mm o.s.v.
/Kim som tror det blir bra mycket längre än "några år"
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
KGS skrev:
o så ska man dessutom förväntas minnas att Olympus under några år körde med 4:3
sagan skrev:
Hur menar du nu? klar det kommer andra lösningar..Olympus har ju exempelvis redan visat upp en ny standard.
Vet inte riktigt vad ditt svar hade med mitt påstående att göra..
sagan skrev:
Där är det iaf enkelt att räkna om 2x..50mm blir 100mm o.s.v
sagan skrev:
"24mm Canon PRO Digital format"
Canon har två olika format på sina proffs D-SLR.
larsaz skrev:
Vad jag menar är att du idag förmodligen ser det som ett problem om Canon lanserar en 6x6 cm-sensor eftersom dina telen helt plötsligt blir för korta.
arleklint skrev:
Jag vet! Men jag tror det sätts standarder vartefter
KGS skrev:
...[klipp]
Bildvinkel låter som nåt man skulle kunna enas om på sikt... det borde stå sig...
KGS skrev:
jo jo, men vilka år körde de med 4:3? var det hösten 2006 de bytte eller var det när E30i kom? nä det var E30s som hade den nya standarden 16:9 men dessemellan gjorde man modellen E12zx som hade...
Det kan lätt bli svåröverskådligt *s*
sagan skrev:
det blir inte frågan om att byta format inom några år...
arleklint skrev:
Jag ber om ursäkt för att jag startade en bautatråd.
arleklint skrev:
Ja visst är det så.. Bildvinkal talar verklighet.
KGS skrev:
Det beror väl på hur bra de lyckas... finns väl många exempel på parenteser o felsatsningar. Den som lever får se.
sagan skrev:
Det förutsätter att alla sensorer har samma proportioner oxå...vilket de inte har.
sagan skrev:
de har givetvis kollat upp noga innan de sätter igång med ett sånt här stort projekt
jaarleklint skrev:
Är det någon som tvivlar på att vi skulle få en standard på sensoren i DSLR:er
KGS skrev:
ja
KGS skrev:
Du kan mycket väl ha rätt och vad jag förstått så är alla mycket imponerade av vad Olympus totat ihop, men och det är ju ett stort men, det har blivit dyrt med den nya optiken som krävs (eller funkar gammal?) det är ett litet utbud av glas och de som finns är rätt dyra om jag fattat rätt... men jag kan ha fått nåt om bakfoten.
Men det vore ju inte första gången i historien som en jättesatsning går fel...