Annons

Brännvidder...

Produkter
(logga in för att koppla)
Så för att stämma av era tankar....

Den dag en sensorstorlek (1,5 eller 1,6 eller nått annat gentemot 24x36) blir standard så slutar vi prata om brännviddsförlängning? Tror ni det är så?

Jag tror inte det kommer någon standard för sensorstorlekar. Det finns inget behov av det.

Däremot hoppas jag att vi börjar prata bildvinklar istället.

ja, men det blir troligen ingen standard på sensorer... att det blev det på film var nog en mycket praktisk lösning för att slippa lagerhålla o tillverka ett dussin filmformat, svårt nog med olika ASA-värden o antal rutor *s*. Digitalt behövs ingen standard, men det utesluter ju inte att någon tillverkare blir så dominerande att det ändå blir en defactostandard...

arleklint skrev:

Den dag en sensorstorlek (1,5 eller 1,6 eller nått annat gentemot 24x36) blir standard så slutar vi prata om brännviddsförlängning? Tror ni det är så?

Det tror jag inte sker fören alla är i fullstorlek...och det lär väl dröja...

sagan skrev:
Det tror jag inte sker fören alla är i fullstorlek

Vad är fullstorlek? småbild? *s*
Det kan lika gärna bli en storlek som är mycket större än småbild, om det nu är en naturlag att stora sensorer är bättre... men jag tror det kan bli precis tvärtom... den som lever får se ;-)

arleklint skrev:

Med tanke på hur utvecklingen för närvarande ser ut så är jag inte så säker på att vi någonsin kommer att få nån standard igen, inte på samma sätt som när vi pratar negativformat i alla fall.

EDIT: & alla hann före som vanligt...

sagan skrev:
Så länge de (sensorena) sitter i hus med småbildsfattning så måste småbild i det här fallet räknas som fullstorlek..japp.

småbildsfattning för objektiv kan väl vara smart så man kan kränga samma objektiv som man alltid gjort ett tag till.

Så småningom så byter man förstås så alla måste köpa nytt *s*, men det betyder ju inte att sensorn måste "begränsas" till småbild om det visar sej att en större sensor efterfrågas o ger bättre kvalitet?

Att kamerahusen idag ser ut som de gjort i årtionden är ju bara ett sätt att hålla produktionskostnaderna nere i början.

sagan skrev:
Så länge de (sensorena) sitter i hus med småbildsfattning så måste småbild i det här fallet räknas som fullstorlek..japp.

Tror ni inte att vi är lite låsta i vårt tänkande, man kan ju tänkas hitta lösningar som vi inte kan tänka oss idag?

ujujuj... skall man aldrig ha koll igen då ;)

Men i vilket fall... om vi skrotar snacket om brännvidsförlängning (jag köper att vi kan prata om bildvinkel om något nu måste pratas om) så kan ju alla uppge en brännvid och ett format för sina bilder så räcker det.

50mm 6x6
180 mm småbildsformat
80mm Nikon DSLR-format
24mm Canon PRO Digital format

Är inte informationen komplett med det?

larsaz skrev:
Tror ni inte att vi är lite låsta i vårt tänkande, man kan ju tänkas hitta lösningar som vi inte kan tänka oss idag?

Hur menar du nu? klar det kommer andra lösningar..Olympus har ju exempelvis redan visat upp en ny standard.

Vet inte riktigt vad ditt svar hade med mitt påstående att göra..

arleklint skrev:

absolut... men vad säger att den som har en Nikon håller reda på Canons format? vad säger att Canon kommer att hålla kvar vid samma format forever? har de inte flera olika redan nu?

KGS skrev:
småbildsfattning för objektiv kan väl vara smart så man kan kränga samma objektiv som man alltid gjort ett tag till.
Det är ju faktiskt väldigt konsumentvänligt att göra så oxå..så folk kan använda samma objektiv som de alltid gjort och till både digitalt och analogt.

KGS skrev:

Så småningom så byter man förstås så alla måste köpa nytt *s*, men det betyder ju inte att sensorn måste "begränsas" till småbild om det visar sej att en större sensor efterfrågas o ger bättre kvalitet?
Klart det ger bättre kvalitet, precis som mellanformat ger bättre kvalitet än småbild..men det finns ju en anledning till att de flesta plåtar med småbild istället för mellanformat.

Gör man större sensorer så blir oxå objektiven större..och hel kameran med otymplig, tror nog de flesta tycker att storleken ligger rimligt i förhållandet kvalitet/storlek/möjligheter vid just detta format.

KGS skrev:

Att kamerahusen idag ser ut som de gjort i årtionden är ju bara ett sätt att hålla produktionskostnaderna nere i början.

Det är en blandning av flera faktorer...men det ser juifs inte likadana ut, men fattningen är den samma.

arleklint skrev:
ujujuj... skall man aldrig ha koll igen då ;)

Men i vilket fall... om vi skrotar snacket om brännvidsförlängning (jag köper att vi kan prata om bildvinkel om något nu måste pratas om) så kan ju alla uppge en brännvid och ett format för sina bilder så räcker det.

50mm 6x6
180 mm småbildsformat
80mm Nikon DSLR-format
24mm Canon PRO Digital format

Vad säger de där siffrorna?

KGS skrev:
absolut... men vad säger att den som har en Nikon håller reda på Canons format? vad säger att Canon kommer att hålla kvar vid samma format forever? har de inte flera olika redan nu?

Dels så tycker jag att fotografer får hålla reda på formaten, som jag tror kommer ensas även digitalt. (Men det är min tro) Del så tycker jag uppgivande av brännvidsförlägning säger väldigt lite till dom som fotar på andra format än 24x36. Kanske skall vi uppge bara bildvinkel och "skita" i brännvidd och allt annat

Jag skrev ju det, att det är smart att vara "konsumentvänlig" ett tag, men så småningom ska du se att de fasar ut "gammal" optik och tvingar konsumenterna att köpa nytt. Men de kommer att göra det mjukt o fint, var så säker, precis som de gjort på analogsidan. Gammal optik passar. Jodå. Men... det o det o det funkar inte och man måste tänka på att... osv...

Jag är säker på att man kan laborera med kombinationen elektronik/optik o få fram lösningar som ser helt annorlunda ut än de som gällt från slutet av sextiotalet o framåt...

Så förslaget om att lära sej räkna på o tänka i bildvinklar är kanske inte så dumt...

arleklint skrev:
Del så tycker jag uppgivande av brännvidsförlägning säger väldigt lite till dom som fotar på andra format än 24x36.
De få som inte plåtar i 24x36 eller har gjort eller inte är vana vid det, ska alltså styra?

Jag tycker det var ett mycket svagt argument.

arleklint skrev:
Kanske skall vi uppge bara bildvinkel och "skita" i brännvidd och allt annat

Brännvidden är alltid intressant, precis som bildvinkeln..jag tycker båda ska anges..iaf så länge inte bildvinkeln är allmän standard i förhållande till brännvidden inom ett system.

arleklint skrev:
Dels så tycker jag att fotografer får hålla reda på formaten, som jag tror kommer ensas även digitalt. (Men det är min tro) Del så tycker jag uppgivande av brännvidsförlägning säger väldigt lite till dom som fotar på andra format än 24x36. Kanske skall vi uppge bara bildvinkel och "skita" i brännvidd och allt annat

Jo men de som fotar annat än 24x36 är nog vana vid att räkna om, eller så bryr de sej inte alls...
Men vem kan hålla reda på vilken faktor som gällde 2004 om säg fyra, fem år? var det 30D eller 10D som hade 1,6 ggr? nä det var 1D eller? mycket att tänka på blir det... o så ska man dessutom förväntas minnas att Olympus under några år körde med 4:3 och Sigma testade... ja du kan tänka dej. Det blir snart overflow...

Bildvinkel låter som nåt man skulle kunna enas om på sikt... det borde stå sig...

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto