Advertisement

Annons

Borde jag byta ut min Sonykamera till en canon el liknande?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man till äventyrs känner sig ensam med sin Sonykamera - här är en drös hyperentusiaster som dryftar högt och lågt om Sony DSLR:
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1037
Det är kul med folk som brinner för sin grej, oavsett vad det än är.

Och istället för att lägga ut slantar på nya kameraprylar av annat märke, gör en resa och kom hem med ännu fler bra bilder!

Tack för alla "feed back" eller vad man ska kalla det. Känner att jag kanske ska hålla mig till sony och byta upp mig i kameramodell istället, som jag ändå hade tänkt göra.

Fick iaf svar från kursordnaren. jag skulle inte få tillbaka några pengar från avgiften men däremot reducerad avgift på nädta kurs jag ville gå. han sa också att hon som ledde kursen (en rätt känd fotograf tydligen) verkligen hade blivit förvånad över sonys lösning på blixkskon.
Tycker kanske att om man håller i en kurs läsa på lite över alla kamerors lösningar vad gäller just detta. inte bara förutsätta att alla har lika. Dåligt. det tycker jag. Hade det vart jag hade jag skämts lite facktiskt. alltså om jag hade vart ledaren. oproffsigt.

---
Fick iaf svar från kursordnaren. jag skulle inte få tillbaka några pengar från avgiften men däremot reducerad avgift på nädta kurs jag ville gå.
---.
Det där var ju rätt sniket. Jag gissar på att detta kan vara ett erbjudande som ges till ALLA som har gått en tidigare kurs där, dvs de försöker komma undan utan att ge någon ersättning alls. Jag tycker faktiskt inte att du ska nöja dig med detta, utan vända dig till din lokala konsumentupplysning. Informera dem om att kursanordnaren skrivit att man kunde gå kursen med sin egen kamera, men att detta visade sig inte gälla (pga av deras okunnighet). Jag tycker att du absolut borde vara berättigad till en viss reducering av kursavgiften på den kurs du redan gått. Att du inte fick träna med din egen kamera kan definitivt räknas som en klar nackdel.

---
... han sa också att hon som ledde kursen (en rätt känd fotograf tydligen) verkligen hade blivit förvånad över sonys lösning på blixkskon.
---
Samt att de också ska skicka sin lärare på en kurs innan hon får hålla nästa... :)
De kan ju skicka henne till mig, ifall hon vill veta allt om Minolta/Sony-systemet...

---
Tycker kanske att om man håller i en kurs läsa på lite över alla kamerors lösningar vad gäller just detta. inte bara förutsätta att alla har lika. Dåligt. det tycker jag. Hade det vart jag hade jag skämts lite facktiskt. alltså om jag hade vart ledaren. oproffsigt.
Helt enig med dig om detta! Ingen vidare god PR för dem. Ifall det inte hjälper ens med vad Konsumentupplysningen kan tänkas säga, så hota med att du ska lufta ditt missnöje med dem på nätet... :)

Samt att de också ska skicka sin lärare på en kurs innan hon får hålla nästa... :)
Fast man kan väl inte begära att den som leder en kurs ska veta allt om hur alla anslutningar på alla olika kameror fungerar? Att en Sonykamera har en blixtsko som inte följer normal standard (och hur man undviker de problem detta kan medföra) borde väl Sonyägare hålla reda på.

Fast man kan väl inte begära att den som leder en kurs ska veta allt om hur alla anslutningar på alla olika kameror fungerar?
---
Det där har du väl inte tänkt igenom ordentligt? Om deras kompetens inskränker sig till att gälla enbart Canon och Nikon, så ska de inte skriva att man kan använda sin egen kamera, utan göra inskränkningen - Du kan använda din egen kamera, förutsatt att det är en Canon eller Nikon. I det här fallet så är det ju helt solklart att MagnoliaW inte har fått fullt utbyte av kursen. Eller hur?

---
Att en Sonykamera har en blixtsko som inte följer normal standard (och hur man undviker de problem detta kan medföra) borde väl Sonyägare hålla reda på.
Du förefaller att vara lika okunnig i vad som skiljer Minoltas moderna iISO blixtsko från den "antika", som kursens lärare...

Jag tycker snarare att kursledaren borde ha informerat om alla de problem som vidlåder den gamla blixtskon (vilken togs fram för nästan ett århundrade sedan), samt hur Minolta/Sonys iISO blixtsko i princip har eliminerat ALLA dessa problem. Tycker att det istället är alla de andra som borde gå över till denna...

Inser att jag måste förklara detta, men jag kan inte göra så riktigt på studs. Har inte Internet i min bostad, så min Internettid blir väldigt begränsad. Min utmätta tid på den biblioteksdator jag kör på just nu är snart över...

Återkom om några dagar, så kan du få möjlighet att skåda ljuset! :)

Jag är själv kursledare på just medborgarskolan så jag måste ta oss i försvar lite...

Att enbart ta upp saker som fungerar på alla kameror känns lite väl inskränk. Självklart skall man kunna ta upp saker som inte stöds av alla kameror, det ger stort mervärde för de som har den funktionen. Just när vi pratar om blixtar kör jag ofta blixtövningar som förutsätter trådlös utlösning av blixten via en "normal" blixtsko. För de som har sync uttag har jag en sladd som passar. Tänk på att det är kursledarens privata saker ni använder och jag har ingen sony adapter till blixten. =)

Sen så finns det ju blixttriggers som reagerar på kamerans inbyggda blixt så det brukar lösa sig ändå =) De som då kör sony får utlösa blixten med sin inbyggda vilket är lite begränsat men ur pedagogiskt syfte spelar det ingen roll. Sen kanske de uppfattar det som "de har fel" märke men för att förstå sambandet blixteffekt, bländare, iso spelar det absolut ingen roll.

Jag lånar gärna ut mitt vidvinkelobjektiv under "lektionstid" men det betyder inte att jag har med sonyobjektiv för de som har det märket. Däremot får Canonägare ett mervärde för att de kan prova mina saker.

En sak som exempelvis inte alla kameror stödjer är "tumfokus". Skall man då inte ta upp det? Självklart skall man ta upp det, det förenklar för väldigt många. Dock inte för de som kör alfa100 kameror för där saknas funktionen.

Blixtkompensation saknas på Canon 300D (tror jag). Skall man då hoppa över det i övningar? Självklart inte.

Eller var säger ni?

Det var det dummaste jag hört

Man bör inte dra alla "canikoner" och "tyckare" över en kam. Är yrkesfotograf och har både Sony och Canon. I själva verket föredrar jag Sony och använder deras FF-kameror A900 o A850 tillsammans med Sonys Zeissobjektiv.

Blir bilderna dåliga har jag mig själv att skylla. INTE BEROR DET PÅ KAMERANS LOGGA!

Tråkigt att kursledare m fl inte har fattat något så elementärt.

Har kollegor som provat mina Sonykameror och de är odelat positiva över resultaten. Vilket kanske beror på att de är riktiga fotografer och kan hantera verktygen.

Men vissa märken kan passa en individ bättre p g a ergonomi och speciella tillbehör.

Har haft Sony i snart tre år är supernöjd, har Sony A550. Det bästa med kameran är den inbyggda bildstabilisatorn, suveränt bra. Denna kursledasre måste vara en klantig amatör.

Jag vill bara ställa mig i raden av nöjda Sony-användare. Jag & min min sambo fotograferar en del dansshower och föreställningar, Minoltas gamla objektiv-sortiment gör jobbet billigt & bra och då använder vi uteslutande grejer från 80-talet förutom Tamron 17-50/2.8.

Begagnatutbudet är grymt och när jag jämfört priser på sjyssta glas med Canon-kompisar (de flesta kompisar kör Canon, några få Nikon) brukar jag få intrycket om att Minolta-grejerna är mycket prisvärda. Dessutom är det trevligt med bildstabilisering på allt, inklusive macroobjektiv och fasta objektiv.

Senast ändrad:
Bra inlägg ovan av Marcus, självklart igentligen, det har väl varit lite väl mycket ömma tår från en del Sonnyfolk, de har tydligen drabbats av farsoten om att vara kränkt av allt möjligt och omöjligt. Har man en egen lösning som skiljer sig från alla andra på en sån sak som blixtskon, vare sig den nu är bättre eller ej, så borde Sonny upplysa sina användare om det, eller kanske medleverera en adapter. På vad sätt är nu Sonys sko bättre? Jag undrar bara av ren nyfikenhet, jag har aldrig sett att Sony framhållet det i sin ,ifs, bristfälliga marknadsföring. Jag har heller aldrig känt något behov av någon bättre blixtsko, och de flesta andra har tydligen inte gjort det heller, men det hindrar ju inte att Sonys sko kan vara bättre. Men finns inte ett tydligt behov kan det vara svårt att få genomslag för ändring av något inarbetat, vi använder ju t.ex. till vardags fortfarande en del tummått trots att det är avskaffat som standard för länge sen. Att följa en ISO standard är ju inget fel men får det inte genomslag i praktiken så kan ju rätt mycket väl ändå bli fel.

Varför känns det som att jag har skaffat fel kamera?

Vad tycker ni sonyägare?? Är ni nöjda? Ska jag fortsätta med sony eller byta innan det är försent (läs: skaffat sej för mkt tillbehör)

Johanna

Hej!
Jag är nöjd Sonyägare till Alpha 850 men ska nog också fixa en adapter så blir det lättare med studioblixtar.
Att hyra en studio är ju i regel ett bättre alternativ än att köpa en massa blixtar (åtminstone i Stockholm & Göteborg).
Kolla adapterex på www.cyberphoto.se
och sök BLIXTSKO så får du mer än ett förslag

Från det ena till det andra: har tittat lite på nya a55. Vad tror ni om den? Vill åt den snabba serietagningen framförallt. Är det nån som har något att säga om denna nya modell?

Jag är själv rejält sugen på den (har en A700 idag) men kommer förmodligen att vänta in A77:an då jag vill ha fler reglage och lite större kamera.

Lillebror köpte nyligen en A55:a på Scandinavian Photo i GBG och är rejält nöjd. Det enda han hade att anmärka på är att (1) den är liten och (2) att han var ovan vid den elektroniska sökaren. I övrigt verkar det vara en kanonkamera, alla roliga finesser som "sweep panorama" och inbyggt HDR-stöd fungerar imponerande bra.

Han kunde för övrigt konstatera att bildstabiliseringen verkade göra ett betydligt bättre jobb än på hans gamla A100 och AF-prestandan var, som väntat, ljusår bättre.

Från det ena till det andra: har tittat lite på nya a55. Vad tror ni om den? Vill åt den snabba serietagningen framförallt. Är det nån som har något att säga om denna nya modell?

I en optisk sökare ser man den speglade projicerade bilden från objektivet, dvs det enda som är mellan ditt öga och ditt kameramotiv är objektiv, en eller flera speglar samt eventuellt en prisma. Mao bara en massa glas.

I en elektronisk sökare genereras sökarbilden av en display som visar vad kamerans sensor "ser".

Jag antar att det är en smaksak vilket alternativ som är bäst. En bra EVF fömodligen bättre än en dålig OVF och vice versa. En EVF kan göras ljusare och är betydligt mer flexibel då den kan visa annat än själva motivet.

Jag tror man bör prova kameran och se vad man tycker. För egen del är jag inte så bekymrad över EVF'n så länge den fungerar i dålig belysning och det verkar den göra.

Alltså hur funkar en elektronisk sökare? och Vad är negativt med att ha det?

Det är en liten skärm istället för mattskiva man tittar i i sökaren.

Nackdelarna är väl att de oftast är något pixliga och har fördröjningar. Jag har dock inte testat den i A55.

Milda makter.
Byta till Canon/ Nikon, bara för att inte....
Nej jag älskar Sony och har haft det i många år nu. Gluggarna och tillbehören räcker mer än väl och bilderna blir kanon de också.
Tänk om alla skulle köra Volvo och Saab, tex.

I senaste numret av Kamera och bild (nr 11 2010) testas Sony A560 och A580). På omslaget står att läsa: "Bättre bildkvalitet än Nikon och Canon".

I ingressen av själva testet står också följande: "Sony A560 och A580 ger bäst bildkvalitet i APS-C-klassen i dagsläget, bättre än Canon EOS 60D och Nikon D3100."

Bara så att ni vet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar