Annons

Byta från Canon till Sony råd

Produkter
(logga in för att koppla)
Ha cool, men har du öppnat paketen i förväg Lennart?

Nej, men jag har mina farhågor att jag skulle bli nöjd med att få trög AF och EXIF, medan andra skulle kalla den adaptern för fiasko.
De adaptrar vi ser idag kommer att utvecklas. Idén bakom dem är alldeles för bra för att inte många innovatörer skulle låta bli att lösa problemen med crossover. Men en del fabrikanter kanske inte skulle bli så glada när vi är där.

//Lennart

Det tycker jag också egentligen men i detta fall finns det ju faktiskt ändå för ovanlighetens skull en person som personifierar hur en valsituation ser ut ofta och då tycker jag det är helt relevant. Peter har ju faktiskt prövat och funnit att det inte var rätt för honom. Det kan jag verkligen känna att jag respekterar. Är det inte rätt så är det inte rätt oavsett vad det är som skaver. Det är ju trots allt så här valet ser ut för många. Sedan kan det ju se ut som för Lennart att han trappat ner en del och fotar mest för hobbybruk och då kan man göra andra val av andra skäl.

Det enda jag har svårt att ta helt på allvar är om man inte givit det en chans genom att åtminstone konfigurera kameran så den passar en. En A7:a gör man sitt eget gränssnitt till som de flesta numera känner till som läst denna tråd åtminstone. En A7:a är i mycket vad du gör den till själv i högre utsträckning än när det gäller många andra kameror.

Jodå jag har svarat Peter i inlägg Nr 96, inga problem där. Nilsson på Foto ( så himla synd att det tog slut )- var imponerade över hur anpassningsbar A7 är, du pratar mycket om den möjligheten och man kan lätt ana att man ger inte den tiden som behövs för att få A7 lite bättre, tycker att det märks att en del nästan stressar när man provar kameran och på så vis avfärdar den för snabbt.

Synd att A7 står ensam som enda FF bredvid C/N det blir väl så att den då jämförs för inga andra fins. Tråden har ändå utmynnat i att TS skall tänka sig för ordentligt, man kan säga att TS rent ut sagt varnas för att köpa A7, Om jag vore TS och hade pengar så skulle jag behålla MKIII för alla objektivens skull och köpa en A7 som ett komplement.

En MKIII eller D750 ser ut och fungerar på ett visst sätt, det är liksom ingen slump att dom gör det, jag kan inte se annat än att en stor skara fotografer vill att en kamera skall vara konstruerad så. Där står vi nu, A7RII är liksom en annan fågel som utan tvekan har många fina egenskaper, dom som i åratal har kört med industristandard och en välutvecklad sådan vill nog att A7 skall vara både större och mera lik C/N, andra som inte har eller har haft C/N köper nog kameran för att den är tillräckligt bra för dom.

Jodå jag har svarat Peter i inlägg Nr 96, inga problem där. Nilsson på Foto ( så himla synd att det tog slut )- var imponerade över hur anpassningsbar A7 är, du pratar mycket om den möjligheten och man kan lätt ana att man ger inte den tiden som behövs för att få A7 lite bättre, tycker att det märks att en del nästan stressar när man provar kameran och på så vis avfärdar den för snabbt.

Synd att A7 står ensam som enda FF bredvid C/N det blir väl så att den då jämförs för inga andra fins. Tråden har ändå utmynnat i att TS skall tänka sig för ordentligt, man kan säga att TS rent ut sagt varnas för att köpa A7, Om jag vore TS och hade pengar så skulle jag behålla MKIII för alla objektivens skull och köpa en A7 som ett komplement.

En MKIII eller D750 ser ut och fungerar på ett visst sätt, det är liksom ingen slump att dom gör det, jag kan inte se annat än att en stor skara fotografer vill att en kamera skall vara konstruerad så. Där står vi nu, A7RII är liksom en annan fågel som utan tvekan har många fina egenskaper, dom som i åratal har kört med industristandard och en välutvecklad sådan vill nog att A7 skall vara både större och mera lik C/N, andra som inte har eller har haft C/N köper nog kameran för att den är tillräckligt bra för dom.

Sedan är det ju som vanligt att det är lätt att man i onödan jämför äpplen och päron. Om man jämför Canons och Nikons promodeller som ofta har inbyggda batterigrepp så kanske man också ska skruva på ett sådant på A7 II:an man jämför med så man slipper känna sig helt vilsen. Sen kan man kanske ta det därifrån. Det gäller väl de som inte alls är ute efter en mindre kamera utan kanske en med bättre sensoregenskaper och andra specifikt A7 unika egenskaper. Då kan man ju dessutom stoppa i ett extra batteri så blir batteritiden lite bättre också.

Nej, men jag har mina farhågor att jag skulle bli nöjd med att få trög AF och EXIF, medan andra skulle kalla den adaptern för fiasko.
De adaptrar vi ser idag kommer att utvecklas. Idén bakom dem är alldeles för bra för att inte många innovatörer skulle låta bli att lösa problemen med crossover. Men en del fabrikanter kanske inte skulle bli så glada när vi är där.

//Lennart

Man kanske ska säkerställa att adaptern man köper åtminstone har en USB-kontakt så den kan firmware-uppdateras vid behov.

Man kanske ska säkerställa att adaptern man köper åtminstone har en USB-kontakt så den kan firmware-uppdateras vid behov.

Vad jag förstår kan Commlite-adaptern uppgraderas genom kameran under fliken objektiv-FW, förutsatt att det är en Sony och det är det ju i detta fall.

Men det går så mycket snack runt den så allt får man ta med en hel tunna saltlake tills vidare. I slutändan blir det väl alltid något (som Fan sa när han såg Åmål:)

//Lennart

nytt steg

Samma sak som diskuteras här på Fotosidan diskuteras på många forum. Ett intressant inlägg tyckte jag dök upp på ett av dem som gör att ett paradigmskfte lär komma för hur man bygger bla kameraobjektiv.

Harvard har tagit patent på en ny teknik som gör att optiska linser kan göras platta. Linsen kan även göras mycket tunn och korrigeringen av färger kan göras för inte bara för de vanliga tre våglängderna utan för många färgspectra i samma lins.

Om detta blir verklighet förändrar det nog i grunden hur bl a kamera objektiv kommer att se ut. Mindre, mycket mindre, mycket lättare samt kompaktare med perfekt återgivna färger för alla våglängder.

Blir ju som hand i handske med en spegellös och hur den kan anpassas vad gäller storlek etc. Det lär nog tyvärr ta tid att ställa om produktionsapparaten.... Å andra sidan finns det nog en drivkraft hos företagen att förverkliga detta. Objektiven, i vårt fall, kan göras billigare...

http://www.seas.harvard.edu/news/2015/02/perfect-colors-captured-with-one-ultra-thin-lens

Senast ändrad:
Innebär det då också att man slipper problemet med att få till skärpa ända ut i hörnen? Det låter ju så. Då kanske Sony kan lägga ner sina ansträngningar att göra "curved sensors". Blir det inte svårt att få ihop funktionen med IBIS och dessa sensorer. Platta borde ju vara det optimala för då kan ju sensorerna få fortsätta att vara platta.

Innebär det då också att man slipper problemet med att få till skärpa ända ut i hörnen? Det låter ju så. Då kanske Sony kan lägga ner sina ansträngningar att göra "curved sensors". Blir det inte svårt att få ihop funktionen med IBIS och dessa sensorer. Platta borde ju vara det optimala för då kan ju sensorerna få fortsätta att vara platta.

ska inte låtsas som om jag är mer tekniskt bevandrad inom optik och ljusbrytningar än vad jag är men mindre med eller tom inga linselement för att korrigera ger förmodligen bättre slutresultat på alla optiska områden.

Låter ju helt enastående ju mer man läser. Undrar när produkterna kommer och vilka eventuella begränsningar och så vi får istället. Allt brukar ju inte vara plus.

Tänk om det här verkligen skulle vara ett stort paradigmskifte för den optiska industrin och det är lika fantastiskt som det låter, vad händer då med hela den befintliga optiska industrin. Det skulle ju ändra det mesta i ett slag. Nä, det här vågar man ju inte ens spekulera kring för det låter nästan som ett skämt i Blandaren med julhälsningar från teknisterna på Teknis i Stocckholm.

Låter ju helt enastående ju mer man läser. Undrar när produkterna kommer och vilka eventuella begränsningar och så vi får istället. Allt brukar ju inte vara plus.

Tänk om det här verkligen skulle vara ett stort paradigmskifte för den optiska industrin och det är lika fantastiskt som det låter, vad händer då med hela den befintliga optiska industrin. Det skulle ju ändra det mesta i ett slag. Nä, det här vågar man ju inte ens spekulera kring för det låter nästan som ett skämt i Blandaren med julhälsningar från teknisterna på Teknis i Stocckholm.

Nja, skämt hoppas jag verkligen inte att det är. Finns många artiklar runt nano teknik och platta linser. Kollade också.... Tyvärr lär det nog dröja år innan vi ser produkterna i handeln.

Men det är lätt att bli förväntansfull. Undrar vad det tex kan medföra på ex ljusinsläpp / ljusförlust med tunnare och få linser i optiken.

Hejsan!

Nu är det är så att jag har varit inne ett tag på att byta till en full frame mirrorless camera, en A7R II. Jag har en fuji xt-10 och det var den kameran som fick mig att älska spegellöst.
Nu är det så att mitt dilemma är att jag har en hel del Canon gear som jag måste byta, men jag funderar på att behålla mina objektiv och köra på en metabones adapter.
De verkar funka bättre, och bättre på Sony då det kommer ut ny programvara till adaptern.
När de gäller stil av fotografering så fotograferar jag allt från macro och wildlife till astro och allt där emellan.

Lite utrustning som jag har
5d Mk3
Canon 70-200mm 2.8L IS ii
Canon 100mm Macro 2.8L IS
Tamron 15-30
Canon 600ex rt + lite andra blixtar
Fuji xt10 + fujinon 35 1.4
diverse tillbehör

Hoppas att ni kan ge mig lite tips!

Hur gick det? har du skaffat en Sony AR7?

//Joakim

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto