Bara lite perspektiv
Bengt och andra som inte anser A7-serien som varande värdig epitetet "prokamera":
Har sparat en massa tidningar som jag nu sorterat för att slänga större delen av. Rör sig om 15 års årgångar av dagspress. Hade lika många innan som gallrats. Det handlar om blaskorna jag jobbat för och på samt mina och kollegornas bilder i dem.
Jag har jäkligt svårt för att se skillnad på action/sportbilderna från exempelvis 2000-2003 och dagens blaskbilder (såväl i pappers- som i nätupplagorna) vad gäller fångade situationer, skärpa o dyl.
Vad använde vi inom den presskoncern jag jobbade inom för kameror under den tiden, månne? Jo, Nikon 1D med imponerande 2,7 mp, 4 bps och batterier som klarade 300-500 bilder. Det var Nikons flaggskepp och höjden av "promodell". AF var inte mycket att skriva hem om, mittpunkt och skruvdrivna gluggar för det mesta. Sedan hade denna "promodell" ett pris på 60.000 SEK och en APS-C sensor av typen CCD.
Sedan blev det Canon 1D med 4mp och APS-H-sensor och lite snabbare framrate. Gjorde ingen större skillnad. Konstigt nog hade även denna modell CCD-sensor. AF något vassare p g a objektivens AF-motorer. Men bilderna blev inte märkbart bättre.
Däremot var ekipagen tunga som f-n. Sent år 2003 var det någon som fixade en Eos 10D med 6mp som skulle vara en "semipro" med APS-C och tog minst lika bra actionbilder. Batteritiden var ytterst modest.
En A7 II har prestanda, även AF-mässigt som mer än väl skulle mätt sig mot dessa kameror, bättre lågljusegenskaper och DR.
År 2004 kom så 1DMkII, 8,2 mp och APS-H, i sina bästa stunder 8 bps men ganska taskig batteritid och så "semipro" 20D APS-C, med 6 bps. Här kunde man känna sig lite tryggare på arenorna vad gäller AF, men var tog de fantastiska bilderna vägen som borde blivit resultatet? De var sig tämligen lika. Gällde även rikets tidningar överhuvudtaget.
De gamla kameror jag räknat upp betraktas idag som bokstöd, drivankare, museiföremål och blir vad specar beträffar blåsta av banan av nästan vilken instegsplastkamera som helst.
Bilderna idag med dagens s k "promodeller" är med vissa små undantag sig ganska lika inom action/sport vad gäller situationer, skärpa o s v.
Ingen av gårdagens "promodeller" skulle ens nämnas som "promodell" idag när allt ska sorteras in i kategorier, mätas, jämföras och namnges som nybörjarkamera, instegskamera, entusiastkamera, proffskamera. Om en knapp sitter 1 mm till höger till skillnad från en annan modell kan ge ett + eller - beroende på vem som testar.
Skit samma. Var tog de de bilder som överglänser de som togs i början av 2000-talet (och för all del dessförinnan med film) med den förvätade råge vägen? De borde vara oerhört mycket bättre- men jag kan inte se att de blivit det sett till verktygen som utvecklats.
Så, kalla mig idiot eller vad som, men diskussionen om pro- eller icke-pro tycker jag är ett icke-problem vad gäller kameror. Men om nu benämningen ska användas så anser jag att en A7II med hybridfokus och bra glugg (samt lite extra batteri i fickan) mycket väl kan benämnas "prokamera".
Det mesta handlar nog om att lära känna sina motiv/sporter/actionmotiv och träna med den kamera man har.
Frid på Er och må era rollatorer få en droppe olja då och då
//Lennart