Advertisement

Annons

Borde jag byta ut min Sonykamera till en canon el liknande?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför ska TS begära tillbaks pengar för att han/hon inte kunnat använda sin egna kamera pga att den inte har en standardblixtsko på ett moment (blixtfoto) där det inte spelar någon roll vilken kamera man använder?
Otroligt korkat!

Angående märket - byt inte för att något annat "känns proffsigare"! Byt om du har ett behov av att lätt kunna låna/hyra objektiv eller snabbt få saker lagade.
Har man bara hunnit köpa en nybörjarkamera med kitobjektiv kan man med gott samvete byta till vilket annat märke som helst när man uppgraderar.

Varför ska TS begära tillbaks pengar för att han/hon inte kunnat använda sin egna kamera pga att den inte har en standardblixtsko på ett moment (blixtfoto) där det inte spelar någon roll vilken kamera man använder?
Otroligt korkat!
...

Står det i kursanvisningen "du använder din egen kamera" så ska man väl kunna få göra det - speciellt som det bara handlar om att det ska finnas en simpel standardkabel till blixtarna ... du vill väl ha med dig bilderna hem efter kursen, på ditt eget minneskort och i ditt eget filformat?

Begära tillbaka pengarna är väl för starkt, man har säkert kunnat delta i kursen ändå, men lite kritik tycker jag är befogat.

Förresten, jag har kvar min gamla adapter från min Minoltatid som gör att mankan använda blixtar med den äldre blixtskon på den nya dvs blixtar som passade 7000 & 9000 gick att använda på 7000i. Fungerar den än idag? Görs inte sånt längre? Har den något värde?

Var också på en fotokurs i helgen och då visade det sig att jag inte kunde delta med min kamera (fick låna en där istället) för att sony hade en helt annan fattning uppe på kameran (alltså där man fäster extern blixt t.ex, vet ej vad det kallas) så sändargrejen som styrde alla blixtar kunde inte användas på min kamera. Den passade dock på alla andras kameror.
Blev så arg och besviken.
Johanna

Bli inte arg, köp denna i stället och fortsätt utvecklas som fotograf: YongNuo YN-H3

Michael - Synkar friskt -

Det är inte kameran som gör bilden utan den som står bakom, så märket på kameran har inte så stor betydelse. Vill du fota i studio kan du skaffa dig en Blixtskoadapter, fungerar ypperligt.
Objektiv till Sony finns det gott om i alla fall om du nöjer dig med gamla Minolta "Beercan generationen".

Som Sony/Minoltaägare kan denna sida vara intressant http://www.dyxum.com/

finns mycket matnyttigt att läsa.

mvh

Bo

tack alla som har svarat!
Blev lite uppmuntrad iaf att stanna kvar hos sony då det facktiskt är sant att det inte är loggan som gör bilden.

Har en extern blixt och 3 objektiv utöver standardobjektivet så jag har ganska mkt grejer och det blir dyrt att byta ut allt till nytt igen...också en anledning att stanna, man är ju inte gjord av pengar.

Har kontaktad medborgarskolan som var arrangören för kursen men har inte fått något svar än tyvärr. Jag begärde reducerad kursavgift. Det stod medtag egen systemkamera, och man vill ju använda sin egen kamera för att se att den klarar av att prestera det man försöker lära sej på kursen ju. Ingen mening att använda kursledarens proffskamera...

Min fotolärare var imponerad av min Konica Minolta, själv fotade han bara med Nikon och fick testa min 7D. Kvaliteten på mina bilder tyckte han också var toppen. Han jobbar som fotograf. Så varför byta, det är ju bra grejer!

Klok kille det där, han skall du lyssna på.

/Bengt.

Otroligt korkat!

Du är lite otydlig så jag vet inte riktigt om det är min kommentar om att begära pengar tillbaka eller det faktum att kursedaren inte hade rätt matchboll med sig som är otroligt korkat. Eller om du missförstått situationen. Eller om vi bara är oense. Men:

1: Eftersom det, antar jag, är en kurs för relativa nybörjare så kan det vara mycket betydelsefullt att var och en får använda just sin egen kamera under kursen. Det är inte självklart att alla kan översätta det de gjort på en lånad kamera till hur samma sak skall göras på deras egen efter bara en kort kurs. Jag kan det. Du kanske kan det. Men det kan vara svårt för andra.

Att få använda just sin egen kamera får nog anses som centralt för den här kursen, och det spelar ingen roll att kursen egentligen handlade om ljussättning med blixt, det är hur man gör det med sin egen kamera som är poängen.

2: Att inte ha med sig den enkla och billiga adapter (119:- enligt länken i #24) som tillåter montering av en mackapär med standard-iso sko på en Sony/Minolta är lite klantigt av den som håller i kursen. Särskilt som man antagligen säger att deltagarna kan/skall använda sina egna systemkameror men tydligen inte talar om att de som inte har standard-iso sko måste se till att själva ha med sig lämplig adapter.

Tar man betalt för en kurs i användning av externa blixtar som skall triggas med någon typ av sändare som monteras i kamerans blixtsko måste man ha sådan koll på omvärlden att man vet att det finns ett märke som inte har samma slags blixtsko som alla andra.

3: Det visade sig ju att man för kursens genomförande definitivt var beorende av vilken kamera man använde. Det var, i praktiken, ett krav att man skulle ha en Canon, Nikon, Olympus eller Pentax.

Att påpeka att man skulle vilja ha en reducerad avgift därför att det fanns premisser för ens fulla deltagande på kursen, som man inte fick kännedom om på förhand, är ett tydligare sätt att visa att de inte varit så noggranna med kursbeskrivningen som man borde kunna kräva.

Det fungerar betydligt bättre än att ringa och bara säga att man är ledsen för att kursen inte var som man har tänkt sig. Man skulle ju kunna tänka sig att de efter detta antingen skaffar en adapter åt kursledaren, eller blir tydligare i sin information till kommande kursdeltagare. Att däremot faktiskt få pengar tillbaka kanske är för mycket att hoppas på, men som markering är det utmärkt.

Till TS: Kolla gärna in siten The Luminous Landscape. Där finns en massa bra information om fotografering och många fina foton. De är egentligen ingen site för tester, men de gör i praktiken en hel del tester som mest baserar sig på praktisk användning av grejerna. Som av en slump förekommer Sony ganska flitigt bland den utrustning de använder själva, och vill man boosta sitt ego med att man valt "rätt" kameramärke så finns det mycket för Sonyisten där.

Kul läsning är bl.a. vilken kamera av ett "icke-proffsigt nybörjarmärke" som höll måttet fint under en resa till Antarktis. Och vilket "imponerande proffsmärke" som inte riktigt kan förklara det stora procenttalet kameror som gav upp andan bara med att det var det vanligaste märket... Nåja, det är inga naturlagssanningar, eftersom underlaget var ganska litet, men det är som sagt kul läsning för den som gillar Sony.

Du råkade ut för en kursledare med låg fotografisk allmänbildning. Som redan sagts, allt de hade behövt göra var att investera i en eller ett par blixtskoadaptrar. Dessa finns att få från många håll i prisläget 100 till 150 kr ungefär.

Det finns också begagnade Minolta originaladaptrar att köpa (och i och för sig även nya från Sony, men de har lite andra egenskaper och är ganska dyra).

Förresten, jag har kvar min gamla adapter från min Minoltatid som gör att man kan använda blixtar med den äldre blixtskon på den nya dvs blixtar som passade 7000 & 9000 gick att använda på 7000i. Fungerar den än idag? Görs inte sånt längre? Har den något värde?
Visst fungar de! Ifall du behöver detta, så har den värde för dig. Behöver du den inte, så sälj den/dem, t.ex. till mig, som behöver skaffa några stycken (tänker hålla ett par kurser)... :)

Till sist, Minolta/Sonys blixtsko heter iISO, och var GLAD att du har den! Den är i alla avseenden helt överlägsen den "standard" som alla andra följer. Vilken standard förresten? Är det någon som inbillar sig att man utan problem kan köra med blixtar från ett märke på ett annats kamerahus, även ifall de båda råkar ha s.k. "standard"-blixtskor?

Nu måste jag flyga iväg (för nu slår biblioteket av datorerna vilket ögonblick som helst), så ifall någon vill ha uppräknat i vilka avseenden som Minolta/Sonys iISO-blixtskon är överlägsen den "standard-blixtsko" som alla övriga märken använder, så får jag återkomma om detta vid ett annat tillfälle (har ej Internet i min bostad).

Men varför är Sony så motsträviga i att behålla sin speciella blixtkontakt. I ett nr av datormagazin från år 2000 får dom redan där "klagomål" sina egna lösningar. bl.a kontakten. Artikeln gällde test av 3 Mp kameror. Behåll kameran själv har "bara" Pentax K20D och en uppsättning gamla Tamron adaptall optik + de två medföljande och en Braun blixt BVC 370.

Men varför är Sony så motsträviga i att behålla sin speciella blixtkontakt. I ett nr av datormagazin från år 2000 får dom redan där "klagomål" sina egna lösningar. bl.a kontakten. Artikeln gällde test av 3 Mp kameror. Behåll kameran själv har "bara" Pentax K20D och en uppsättning gamla Tamron adaptall optik + de två medföljande och en Braun blixt BVC 370.

2000? Men på den tiden hade ju Sony en vanlig blixtsko på de kameror som öht. hade blixtsko. Det var inte förrän med A100 runt 2006 som denna blixtsko dök upp på Sony, och då som ett arv från Minolta som var de som införde den något 15-tal år tidigare. Fast du (och dmz) kanske syftar på någon annan kontakt?Kan tänka mig att det ingick i deras avtal att Sony skulle behålla skon vare sig de egentligen ville eller ej, alternativt att de ansåg att det var bra för affärerna att hålla sig kompatibla med gamla Minoltalösningar.

Jag ser iofs. inga fördelar med den, men nackdelarna är knappast besvärliga att ta sig runt om man trivs med kameran i övrigt.

För övrigt har flera märken någon specialvariant: Nikons största blixtar går inte så smidigt att sätta på vanliga blixtskor då de har förändrat skon på dem en aning. Canon 40D och någon mer modell har så högt till klamrarna i sin att när man spänner åt många blixtar tappar de kontakten med skon i kameran. Det finns säker fler exempel.

Nu har du redan fått väldigt många svar, men jag har en tumregel vid sådana här frågor; Behöver man fråga om man borde byta kamera så är man inte i behov av att byta kamera. :)

Jag måste erkänna min okunnighet då jag inte visste att Sony har en egen blixtsko. Alltid vanskligt när någon gör egna utformningar som skiljer sig från det som är allmän standard. Enda anledningen är väl att Sony vill att deras kunder endast ska köpa Sonys egna blixtar, eller att hindra användningen av blixtar som skulle kunna skada kameran. Om nu kursledaren eller ägaren av den "udda" lösningen borde tänkt på en adapter kan ju diskuteras, men ingen av dem tänkte tydligen på det i detta fallet, inte så märkligt eller något att göra "affär" av. Att byta fabrikat för denna malör är väl att ta i, det finns ju skillnad i utbud och egenskaper mellen olika fabrikat,- berikande,- men kan ju orsaka missförstånd, då inte alting är precis som man själv är van.

Jag fattar inte riktigt att en del tjatar om att man är så bunden med ditten eller datten-märket som inte är Nikon eller Canon. Hur många objektiv i veckan köper ni egentligen?

Jag måste erkänna min okunnighet då jag inte visste att Sony har en egen blixtsko.
Den följde med när Sony köpte systemkameradelen av Konica Minolta. Minoltas blixtsko introducerades 1988 och löste ett antal problem med den blixtsko från 1913 som fortfarande används av de flesta tillverkare.

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/IISO_flash_shoe

Alltid vanskligt när någon gör egna utformningar som skiljer sig från det som är allmän standard.
Någon måste våga göra nytt för att driva utvecklingen framåt.

Notera att den gamla blixskon endast är standard vad gäller hållaren och den centrala kontaken. All övrig elektronisk information mellan blixt och kamera är unika för varje tillverkare. Det finns även egna konstruktioner för att låsa fast blixten som inte heller fungerar mellan tillverkare. En Canon-blixt monterad på en Nikon kan därför endast användas i helt manuellt läge.

Enda anledningen är väl att Sony vill att deras kunder endast ska köpa Sonys egna blixtar, eller att hindra användningen av blixtar som skulle kunna skada kameran.
Det finns tredjepartstillverkare, t.ex. Sigma, som sedan många år tillbaks tillverkar blixar som passar Minolta och Sony. Det finns även adaptrar från flera tillverkare. Även Sony själva säljer adaptrar, så att Sony vill tvinga fram köp av Sony-blixtar kan inte stämma. Anledningen är snarare kompatibilitet med det kamerasystem de köpte från Minolta.

Tack, och det måste påpekas att det långt från alltid går att använda olika tillbehör även om de fysiskt går att montera, så det motiverar egna lösningar men för just att kunna utlösa externa blixtar om kameran saknar pc-kontakt så har vad jag förstår Sony egen lösning. Inget egentligt problem bara man vet om det. Det kan ju bli värre om man monterar fel blixt. Att varje fabrikat vill sälja sina egna tillbehör är bara naturligt, och att använda annat kräver att man vet vad man gör. Allmännt så håller jag med om att det är positivt att våga gå egna vägar, det är lätt hänt att bli "inlåst" i en standard, men det kan också bli väldigt opraktiskt, tänk om varje fabrikat inom el hade sina dosstorlekar och glödlampsgängor etc. Det är ju en återkommande frågeställning här på forumet och i andra medier om man kan använda befintliga blixtar, objektiv o annat till en ny kamera. Kanske inte så dumt med spärrar trots allt.

Jag fattar inte riktigt att en del tjatar om att man är så bunden med ditten eller datten-märket som inte är Nikon eller Canon. Hur många objektiv i veckan köper ni egentligen?

Som regel inte mer än ett i veckan, även om det hänt ett par gånger att det blev fler. :)

Huruvida man är bunden eller inte till ett visst märke handlar väl mer om hur mycket utrustning man har och hur lätt man tycker det är att byta. Jag tänkte till rätt ordentligt och funderade på hur jag trodde mitt fotograferande skulle se ut under en längre tid framåt när jag gick över till digitalt. Det gick då inte att komma ifrån att utbudet av (original-) objektiv och andra tillbehör är stort hos CaNikon, och det tillsammans med Canons dåvarande digitala försprång var dom sakerna som avgjorde mitt val just då. Har man inte skaffat sig så mycket prylar så kan man lite enklare hoppa till ett annat märke om man känner för det, men kikar man långsiktigt så är det bättre för ekonomin att välja ett system som man känner man kan växa tillräckligt i över tiden. Har man då tittat på ett kameramärke som man trivs med och som har ett tillräckligt tillbehörsprogram så är det väl bra med det, det är i slutändan fortfarande bilderna som gör resultatet professionellt eller inte i mina ögon.

Jag kan delvis känna igen mig i Johannas situation.
Nu har jag en blixtskoadapter från Tradera för sisådär 200.- så vid de få tillfällen jag deltagit i olika studioaktiviteter har blixtskon inte varit något problem.

Det tråkiga med Sony är att man oftast inte har någon fotokompis att byta/låna/testa olika optiker med för alla andra sitter bara med Cakon i väskan.

Det tråkiga med Sony är att man oftast inte har någon fotokompis att byta/låna/testa olika optiker med för alla andra sitter bara med Cakon i väskan.

Äsch, du vet vad man säger: "Det är ensamt på toppen!" Alla har inte sett ljuset. Man får klappa på sin kamera i stället, eller möjligen på sin CZ 135/1.8, det var visst någon som sa att den var stor nog att fungera bra i stället för kompisar...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar