Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bokeh showdown

Produkter
(logga in för att koppla)

marma

Aktiv medlem
Ok,

vilket objektiv har bäst bokeh, alla kategorier, någonsin.

Contax? Leica? Nikkor DC? Canon Soft Focus.

/martin, som söker ett objektiv med perfekt "Gauss-artad" bokeh.

Re: Re: AF DC-Nikkor 105/2

niklasl skrev:
Jo, men dess boke var vidrig.
Vet inte hur folk anser vidrig boke ser ut men jag skulle nog hellre klassa något i stil med detta eller detta som "vidrig" boke.

Bilden ovan har närmast helt neutral boke. Sen kan man ju vrida DC-ringen så den inte är neutral. Tror inte Per gjorde det i den bilden...

Till Martins fråga, jag undrar om det finns ett objektiv som har perfekt "Gauss-artad" boke både framför OCH bakom motivet. Jag är ingen expert på optik, men vad jag har upplevt så tror jag inte det är möjligt. Någon optikexpert i närheten?

Re: Re: Re: AF DC-Nikkor 105/2

maxzomborszki skrev:
Vet inte hur folk anser vidrig boke ser ut men jag skulle nog hellre klassa något i stil med detta eller detta som "vidrig" boke.
Du har rätt, dina bildexempel är värre, även om det ser ut att vara spegelteleobjektiv, som per definition aldrig kan få samma boke som vanlig optik. Men kanske var ordet "vidrig" för starkt i sammanhanget.

Re: Re: Re: Re: AF DC-Nikkor 105/2

niklasl skrev:
Du har rätt, dina bildexempel är värre, även om det ser ut att vara spegelteleobjektiv, som per definition aldrig kan få samma boke som vanlig optik.
Det stämmer mycker riktigt att det rör sig om spegeltele. De är exempel från sidor som handlar om just boke på dessa.

Om jag lyckas ta en fin bild med mitt Nikkor DC där DC är "rättställd" kan jag lägga upp den som exempel. Annars brukar jag köra med den mest i "neutralläget".

Re: Re: Re: Re: Re: AF DC-Nikkor 105/2

maxzomborszki skrev:
Om jag lyckas ta en fin bild med mitt Nikkor DC där DC är "rättställd" kan jag lägga upp den som exempel.
Det låter trevligt. Mitt hopp står till detta objektiv, eller Nikkor 45P.

De testbilder (med DC) jag sett har haft "klumpformad" bokeh, alltså inga skarpa kanter, mer oformligt sudd.

Re: Re: Re: AF DC-Nikkor 105/2

maxzomborszki skrev:
Till Martins fråga, jag undrar om det finns ett objektiv som har perfekt "Gauss-artad" boke både framför OCH bakom motivet.
Det har du nog rätt i, kan tänka mig att det blir "upp-och-ned-gauss" åt det andra hållet. Alltså ringformad.

Jag tycker Bokeh är ett ganska flummigt uttryck. Det har ju inte bara med bästa skärpan, skärpedjupet att göra utan också om en individs smak. Vad en person uppfattar som skarpt kan ju skilja sig enormt mycket från en annans.
Dessutom borde det vara svårt att mäta Bokeh på en 400x400px bild som är skärpt för Internet och komprimerad förfärligt.

Men det var pessimisten som pratade. =)
Här kommer mitt bidrag tagen med Micro-Nikkor 105mm optiken. Ingen efterbehandling alls. Inte ens skärpning eller kontraster.

Bilagor

• untitled.jpg
    untitled.jpg
    42.2 KB · Visningar: 2,498
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar