pekwall
Medlem
Som jag sa tidigare, använd www.internetgiro.se
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
pekwall skrev:
Som jag sa tidigare, använd www.internetgiro.se
Gadget skrev:
Jag har fått tillåtelse av posten att öppna ett paket innan jag betalat det, men jag tog inte upp något ur paketet, bara kollade att det fanns där.
Jag tycker inte att idén är alls korkad med tanke på allt lureri.
Skall man behöva åka över hela Sverige för att kunna köpa något begagnat om man inte vågar lösa ut mot postförskott?
Visst, det kanske inte är postens sak, men det borde ligga i folks intresse att kunna kontrollera paketet och därmed också en grund för någon sådan tjänst.
/En ovanligt korkad Benny?
Lars Johnsson skrev:
Posten tillåter inte det så då har den personen gjort fel.
Och vad vill du Posten ska göra med paketet om du inte godkänner det ? Skicka tillbaks det eller? Och vem ska då betala portot, Posten, du eller han som skickat det?
Eftersom det flesta paket hämtas i affärer, bensinstationer och liknande ställe så antar jag att deras personal också ska öppna paketen !!!
Och du är givetvis villig att betala flera gånger högre porto som det skulle kosta. Förutom att man måste ändra en del lagar också. Och det skulle även gälla brev antar jag eftersom lika många grejor skickas som brev.
Skulle man även öppna det om han som betalat portot och skickat det inte vill det eller?
Ganska lustigt att man kan tycka Posten ska göra om hela sin verksamhet så den passar till de som köper en beg. kamera
chinerunner skrev:
De få gånger jag säljer något över internet, så vill jag givetvis ha pengarna innan jag skickar iväg någon dyr pryl till en okänd person.
Men självklart gör jag mig då känd för denne.
Jag brukar låta köparen betala till mitt personkonto. Detta kontonummer är mitt personnummer. Då kan man kolla att det personnumret hör ihop med samma namn som hör till telefonnumret jag lämnar. Sedan mailar jag med en registrerad mailadress tex passagen. Som även den går att kolla.
På så sätt har jag som säljare gjort mig kontrolerbar för köparen.
"Ett personnummer är ju en bra början på en polisanmälan "
Det har fungerat de få gånger jag sålt något.
Detta är menat som ett tipps till säljare på hur man kan vara seriös.
/Patrik
oloan skrev:
Du verkar vara en ultranegativ person (politiker?). Tydligen sitter du på mycket insides information också eftersom du redan nu kan uttala dig om priset och
nödvändiga lagändringar (nämn gärna ett exempel här) för en i högsta grad presumtiv tjänst hos posten som det framförts önskemål om.
Det skulle väl vara alldeles utmärkt om posten tillät privatpersoner att skicka paket enligt payson / paypal modell med betalningsgaranti. Vad är det som är så jäkla konstigt med att folk vill ha en sådan posttjänst? Detaljerna får väl någon på posten verka ut.
Lars Johnsson skrev:
Det var inte en ny presumtiv tjänt det gällde utan från början var det postens vanliga paket som en del här vill öppna och kolla innan de hämtade ut dem.
Gunnar D skrev:
Varför inte införa lite sunt förnuft istället?
Lars Johnsson skrev:
Vad man skulle kunna ha och som finns på en del andra foto-sajter är att man ger betyg på eller skriver vad man tycker om säljare och köpare på fotosidan. Efter det att affären är klar.
När man ska köpa en kamera eller objektiv av en säljare som fått bra kritik av de andra som köpt grejor av honom här på fotosidan så kan man vara ganska säker på att inte bli lurad....
Det är förbjudet för posten att öppna brev och paket. Förutom de som är obeställ-bara och måste öppnas för att hitta en avsändare att skicka tillbaka dem till.
Instämmer och då ett fast nummer som kan kollas upp via hitta.se eller Eniro. Oregistrerade kontantkort känns inte direkt seriöst.oskard skrev:
Så att få telefonnummer...