Annons

Bluffannons här på FS

Produkter
(logga in för att koppla)
Ring och prata med din bank, mail är ingen bra lösning i ett sånt här fall. Min bank har iaf hjälpt mig i de fall jag varit tveksam. Garanterat kan de upplysa dig (eller iaf polisen) om vem som står för kontot, iaf om det är en svensk bank.
 
tritub skrev:
Varför inte införa det som var på tal sist det cirkulerade måånga falska annonser?, dvs att man måste visa sig aktiv innan annons kan läggas ut.

Det har aldrig varit många falska annonser. Det var ett fåtal från samma kille (som sedan åkte dit). Vi har sedan dess lagt till tydliga instruktioner och infotexter om att aldrig betala i förskott. Just nu är det så mycket som vi kommer att göra.
 
Finns ingen annan lösning på problemet än kunskap. Tyvärr tycks det i vissa fall vara snålheten som bedrar visheten...

Sedan tror jag knappast det är lönt att spåra IP-adresser om det inte är idioter som skriver annonserna. Det finns massor av öppna trådlösa nät man kan låna och är man lat kan man ju testa s.k. "anonymizers" på nätet.
 
Vad jag inte kan förstå.. är hur man överhuvudtaget vågar betala en summa pengar i förskott bara till någons bankkonto.

Man har ju indag olika sätta att genomföra "säkra betalningar" via olika betalningssätt, där om jag förstått det rätt pengarna ligger reserverade tills varan är levererad.

Man kommer aldrig nånsin vare sig här eller på blocket, eller tradera eller nånstans göra sajten idiotsäker för de som vill luras.. Enda anledningen till att man fortsätter försöker luras.. är just att vi är för godtrogna.
 
Gersemi skrev:
Vad jag inte kan förstå.. är hur man överhuvudtaget vågar betala en summa pengar i förskott bara till någons bankkonto.

En god vilja att lita på folk, att man har ett intresse av att få det den personen lockar med och en gnutta social ingenjörskonst i kombination med en övertro till spårbarhet och polisens resurser... skulle ju jag gissa på.

Folk behöver inte vara väldigt godtrogna eller lättlurade, det behövs bara en ovanligt fräck och förslagen person som vill luras.

/Andreas
 
Tänk om vi istället hade strävat efter ett samhälle där man faktiskt gick in med synen att lita på, istället för att misstro.
 
När man eliminerat det omöjliga bör det som återstår vara sant, även det osannolika.

- Arthur Conan Doyle
 
"I de allra flesta blåsningar (cons) frestas offren med pengar från en moraliskt tvivelaktig affär som de kommer få tillgång till - om de bara lägger ut en liten summa så länge. Sedan "råkar" affären gå snett, vilket betyder att det inte blir någon vinst. Eftersom offret tror att misslyckandet berott på otur, och eftersom affären är olaglig eller omoralisk, brukar de sällan anmäla brottet. Ett vanligt uttryck inom bedragarkretsar är därför "Man kan inte lura en ärlig människa." I själva verket bygger många blåsningar på att offret ska se en falsk möjlighet att överlista bedragaren."


Från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lurendrejeri
 
Tråkigt det som hänt er!

Tog själva kontakt med annonsören eftersom jag fått i uppdrag att köpa en billiga kamera till en bekant.
Fattade misstanke rätt snabbt pga. magkänslan. Priset var betydligt lägre än vad som förekommer på marknaden, Sättet som annonsen var utformade(Smajlys efter varenda mening!?) Kollad upp annonsören på eniro och hittade ingen match, sättet som annonsören svarade mina mail.
Visst, det är mycket svårt att veta om en annons är ärlig eller ej och det finns inga garantier. Köper man mot postförskott kan man ju lika gärna få en tegelsten i paketet.
Tror att det är något man blir "bättre" på om man gör mycket affärer på nätet. Inte heller det en garanti men riskerna minskar tror jag?
Det sorligaste tycker jag är att oärliga annonser kan skada den fina andrahandsmarknad som vi har idag och det vore synd! Marknaden ger fina möjligheter att prova på utrusatning utan att förlora en förmögenhet på det!

Hoppas att ni får någon form av kompensation...även om chanserna är små just nu.

/Jari
 
kan man inte be säljaren att skriva på postlappen att mottageren får kontrollera innehållet innan paketet hämtas ut? På så sätt slipper man tegelsten/defekt kamera osv..
 
Askel skrev:
kan man inte be säljaren att skriva på postlappen att mottageren får kontrollera innehållet innan paketet hämtas ut? På så sätt slipper man tegelsten/defekt kamera osv..

I så fall vore det ett bra sätt..men tvivlar på att det godkänns av t ex posten.
 
nä, jag vet inte heller. Det var bara en tanke. Det skulle ju annars nästintill utesluta lurendejerichansen.
 
Askel skrev:
kan man inte be säljaren att skriva på postlappen att mottageren får kontrollera innehållet innan paketet hämtas ut? På så sätt slipper man tegelsten/defekt kamera osv..

Givetvis går inte det.
Hur ska du kunna kontrollera innehållet innan paketet hämtas ut???
Tror du verkligen Posten får eller vill öppna paketen innan de lämnar ut dem.
 
Fundering .....

Jag ser igentligen inget problem i att posten tar sin del av det hela. De är ju mellanhand i en leverans. Tycker det är rätt likt med att jag vänder mig till affären med min defekta vara istället för tillverkaren. Det borde vara upp till var och en om man vill kontrollera paketet innan man betalar.
 
cmgo skrev:
Fundering .....

Jag ser igentligen inget problem i att posten tar sin del av det hela. De är ju mellanhand i en leverans. Tycker det är rätt likt med att jag vänder mig till affären med min defekta vara istället för tillverkaren. Det borde vara upp till var och en om man vill kontrollera paketet innan man betalar.

Postens del är att leverera ett paket från punkt A till punkt B. Vad paketet innehåller har inte de med att göra och lägger sig inte i.

Om det skulle vara upp till någon så hade det varit avsändaren och inte mottagaren som skulle bestämma det.
Om jag skickar ett paket till dig så vill inte jag att Posten eller du öppnar det innan du löst ut det givetvis.
Postens porto hade även blivit flera gånger dyrare om de skulle göra dessa tjänster. Plus att de flesta paketet hämtas i affärer, bensinmackar och dylika ställe.

En ovanligt korkad ide :)
 
Jag har fått tillåtelse av posten att öppna ett paket innan jag betalat det, men jag tog inte upp något ur paketet, bara kollade att det fanns där.
Jag tycker inte att idén är alls korkad med tanke på allt lureri.
Skall man behöva åka över hela Sverige för att kunna köpa något begagnat om man inte vågar lösa ut mot postförskott?
Visst, det kanske inte är postens sak, men det borde ligga i folks intresse att kunna kontrollera paketet och därmed också en grund för någon sådan tjänst.

/En ovanligt korkad Benny?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.