Lars Johnsson skrev:
Konstig inställning att man är negativt inställd om man inte vill bryta lagen !!! Det är ju olagligt och inte ens Posten får öppna brev & paket även om de skulle velat göra det.
1. Jag vill givetvis inte att andra okända människor öppnar och tittar på mina paket och brev. Vad händer om något går sönder eller saknas och paketet har varit öppnat. Vem ersätter grejorna då. Sen är det ju olagligt så det är inte ett alternativ ändå.
2. Man skulle behöva mer personal givetvis. Man kan ju inte stå i postkön och öppna ett paket med kassörskan. Titta på grejorna och sen packa ner dem igen och skicka tillbaka dem om de inte var bra. Allt detta under tiden folket väntar bakom. Posten levererar miljontals paket varje år och ännu fler brev. Så prata inte om att det hade blivit ett par paket om dagen som skulle öppnas. Antingen har alla rätt att göra det eller ingen givetvis. Tänk när jag öppnar mitt paket från Cyberphoto, B&H eller en privatperson och ska skicka tillbaka det direkt i kassan för jag är inte nöjd med grejorna.
3. Det gällde ju inte ej uthämtade paket. Men idag är det oftast så att beställer du något t.ex. från Cyberphot och liknande ställe så debiterar de dig både för frakten och retur-frakten om du inte hämtar ut grejorna.
Är man inte nöjd utan vill skicka tillbaka ett paket från en privatperson på posten så får du betala nytt porto .
Den negativa inställning har inget med lagen att göra , mer att du bara listar upp alla problem du kan tänkas komma på och ratar alla eventuella lösningar som vi andra försöker komma med.
1. Vilka andra okända människor pratar du om nu ?
Tanken är ju att "jag" som köpare ,(förvisso okänd för dig men så blir det ju alltid i ett köp/sälj-förhållande) tillsammans med en person i personalen ska vid efterfrågan kunna öppna paketet för att kolla om det verkar vara rätt grejer i paketet.
2. Om något i paketet skulle vara sönder så syns det ju troligtvis redan på utsidan och då ska man ju anmäla det på plats och då är det ganska bra om man har någon ur personalen som står vid sidan om.
3. Återigen så ser du allting från den mörka sidan.
Bara för att det skickas ut miljoner paket varje år så lär väl knappast alla vara inom riskzonen för "tegelstensproblemet" eller ?
Jag ser ingen anledning till att öppna ett paket från Scandinavian Photo t.ex redan på posten för att se efter att jag inte blivit lurad.
4. Med "ett par paket om dagen" menade jag naturligtvis inte över hela sverige utan på "mitt" lilla postkontor hemma i Åre kanske det skulle hända en eller två gånger om dagen.
5. Du hävdar att priset skulle bli flera gånger dyrare, behöver posten alltså flerdubbla sin organisation (personal,lastbilar,kontor,tåg) bara för att vi efterfrågar denna tjänst ?
6. Lagligt att öppna paket ? Kan du visa ett lagboksutdrag som stöder denna teori, eller blandar du ihop det med postens regelverk ?