Annons

Bluffannons här på FS

Produkter
(logga in för att koppla)
Det vet man ju inte.
Tråden bygger på ett fall där säljaren lurar köparen.

Det vanligaste är väl att säljaren sitter med given så att säga. Om säljaren vill skicka iväg utan någon form av förskottsbetalning så blir det ju han/hon som på olika sätt måste vidta trygghetsåtgärder.
 
hasse lundberg skrev:
Verkar som alla utgår ifrån att säljaren är den som bluffar!

Hur vet man att köparen är just om man nu skulle skicka varan med betalning efter leverans?


Finns här någon som skickar iväg grejorna och får betalningen efter leveransen ??
Här finns säkert lika många köpare som säljare som vill luras.
 
Lars Johnsson skrev:
Finns här någon som skickar iväg grejorna och får betalningen efter leveransen ??
Här finns säkert lika många köpare som säljare som vill luras.

Jag har gjort så. Men kollar upp först och sen känner man efter lite. Har aldrig blivit lurad på pengar eller grejor.
 
Jeppe skrev:
Jag har gjort så. Men kollar upp först och sen känner man efter lite. Har aldrig blivit lurad på pengar eller grejor.

Skickar du då t.ex. ett objektiv och så lovar köparen att skicka pengarna efter det att han fått objektivet !!
Och då menar jag en okänd människa givetvis. Vad kollar du upp? Och vad menar du med grejor? Fick du betalning i andra grejor eller?
 
Lars Johnsson skrev:
Finns här någon som skickar iväg grejorna och får betalningen efter leveransen ??
Här finns säkert lika många köpare som säljare som vill luras.

Har iallafall jag gjort vid ett par tillfällen.

Skriver förstås inte något om det i annonsen utan, tar ibland ett sådant beslut efter att ha pratat med vederbörande i telefon.
 
Fredrik H skrev:
Har iallafall jag gjort vid ett par tillfällen.

Skriver förstås inte något om det i annonsen utan, tar ibland ett sådant beslut efter att ha pratat med vederbörande i telefon.

Varför tar du ibland ett sånt beslut ? För att köparen annars inte köper det eller vad?
 
Lars Johnsson skrev:
Posten tillåter inte det så då har den personen gjort fel.
Och vad vill du Posten ska göra med paketet om du inte godkänner det ? Skicka tillbaks det eller? Och vem ska då betala portot, Posten, du eller han som skickat det?
Eftersom det flesta paket hämtas i affärer, bensinstationer och liknande ställe så antar jag att deras personal också ska öppna paketen !!!
Och du är givetvis villig att betala flera gånger högre porto som det skulle kosta. Förutom att man måste ändra en del lagar också. Och det skulle även gälla brev antar jag eftersom lika många grejor skickas som brev.
Skulle man även öppna det om han som betalat portot och skickat det inte vill det eller?

Ganska lustigt att man kan tycka Posten ska göra om hela sin verksamhet så den passar till de som köper en beg. kamera

Först och främst så håller jag med den som sa att du verkar väldigt negativt inställd.

Vill gärna att du svarar på några frågor.

1. Varför vill du som säljare inte att mottagaren får öppna ditt paket tillsammans med personalen i butiken,posten eller macken ?

2. Varför skulle priset bli flera gånger dyrare för att några paket om dagen eventuellt måste öppnas i expeditens närvaro ?

3. Vem betalar portot för icke uthämtade paket idag ?
 
Lars Johnsson skrev:
Varför tar du ibland ett sånt beslut ? För att köparen annars inte köper det eller vad?

När jag vill sälja en något fotorelaterat så väljer jag alltid att sälja via fotosidan då det är gratis och bra.

Oftast får jag då ett mail från en intresserad köpare som jag senare ringer upp och har ett samtal med, då han/hon ändå ofta har frågor och kanske vill prata med mig.

Om det då visar sig att köparen är i medelåldern, har fotograferat i 20 år, varit med på fotosidan i 5 år, lagt in bilder, kanske har egna annonser ute, och är allmänt kunnig inom "branschen" så tar jag honom för seriös och kan tänka mig att skicka grejerna inann jag har fått betalt.

Tycker inte att det är konstigare än att hämta ut ett paket på posten som man inte får "tjuvöppna", för att kolla eventuell tegelsten.
 
Kom på en grej:
Posten kanske borde kunna införa en tjänst som innebär att de är med och packar paketet.
Visst det skulle bli krångligare, men samtidigt en säkerhet för att inte få en tegelsten. De skulle då kunna lägga på någon digital signatur som innebär att posten är ansvarig för att de som läggs ilådan, är det som kommer fram.
Är det dyra små saker så kanske det är börda folk är värda att ta?
De som är så sugna på att ta betalt kan då lägga på en hundralapp på varje sånt paket.
 
tritub skrev:
...Posten kanske borde kunna införa en tjänst som innebär att de är med och packar paketet...

Det skulle innebära att de anställda på Posten hade koll på saker, tex kameror.
Bra att du kommer med förslag, men jag tror inte det skulle fungera.
 
Fredrik H skrev:
Först och främst så håller jag med den som sa att du verkar väldigt negativt inställd.

Vill gärna att du svarar på några frågor.

1. Varför vill du som säljare inte att mottagaren får öppna ditt paket tillsammans med personalen i butiken,posten eller macken ?

2. Varför skulle priset bli flera gånger dyrare för att några paket om dagen eventuellt måste öppnas i expeditens närvaro ?

3. Vem betalar portot för icke uthämtade paket idag ?

Konstig inställning att man är negativt inställd om man inte vill bryta lagen !!! Det är ju olagligt och inte ens Posten får öppna brev & paket även om de skulle velat göra det.
1. Jag vill givetvis inte att andra okända människor öppnar och tittar på mina paket och brev. Vad händer om något går sönder eller saknas och paketet har varit öppnat. Vem ersätter grejorna då. Sen är det ju olagligt så det är inte ett alternativ ändå.
2. Man skulle behöva mer personal givetvis. Man kan ju inte stå i postkön och öppna ett paket med kassörskan. Titta på grejorna och sen packa ner dem igen och skicka tillbaka dem om de inte var bra. Allt detta under tiden folket väntar bakom. Posten levererar miljontals paket varje år och ännu fler brev. Så prata inte om att det hade blivit ett par paket om dagen som skulle öppnas. Antingen har alla rätt att göra det eller ingen givetvis. Tänk när jag öppnar mitt paket från Cyberphoto, B&H eller en privatperson och ska skicka tillbaka det direkt i kassan för jag är inte nöjd med grejorna.
3. Det gällde ju inte ej uthämtade paket. Men idag är det oftast så att beställer du något t.ex. från Cyberphot och liknande ställe så debiterar de dig både för frakten och retur-frakten om du inte hämtar ut grejorna.
Är man inte nöjd utan vill skicka tillbaka ett paket från en privatperson på posten så får du betala nytt porto .
 
FILM) (ulltand skrev:
Det skulle innebära att de anställda på Posten hade koll på saker, tex kameror.
Bra att du kommer med förslag, men jag tror inte det skulle fungera.

Om man slipar på de så kanske de skulle gå på något sätt, men förstår problematiken med att posten inte kan se skillnad på grejerna.
Men nått måste bli till... annars kan man snart linte lita på att få en tryckt cdskiva från cdon... hehe
 
Lars Johnsson skrev:
Konstig inställning att man är negativt inställd om man inte vill bryta lagen !!! Det är ju olagligt och inte ens Posten får öppna brev & paket även om de skulle velat göra det.
1. Jag vill givetvis inte att andra okända människor öppnar och tittar på mina paket och brev. Vad händer om något går sönder eller saknas och paketet har varit öppnat. Vem ersätter grejorna då. Sen är det ju olagligt så det är inte ett alternativ ändå.
2. Man skulle behöva mer personal givetvis. Man kan ju inte stå i postkön och öppna ett paket med kassörskan. Titta på grejorna och sen packa ner dem igen och skicka tillbaka dem om de inte var bra. Allt detta under tiden folket väntar bakom. Posten levererar miljontals paket varje år och ännu fler brev. Så prata inte om att det hade blivit ett par paket om dagen som skulle öppnas. Antingen har alla rätt att göra det eller ingen givetvis. Tänk när jag öppnar mitt paket från Cyberphoto, B&H eller en privatperson och ska skicka tillbaka det direkt i kassan för jag är inte nöjd med grejorna.
3. Det gällde ju inte ej uthämtade paket. Men idag är det oftast så att beställer du något t.ex. från Cyberphot och liknande ställe så debiterar de dig både för frakten och retur-frakten om du inte hämtar ut grejorna.
Är man inte nöjd utan vill skicka tillbaka ett paket från en privatperson på posten så får du betala nytt porto .

Den negativa inställning har inget med lagen att göra , mer att du bara listar upp alla problem du kan tänkas komma på och ratar alla eventuella lösningar som vi andra försöker komma med.

1. Vilka andra okända människor pratar du om nu ?
Tanken är ju att "jag" som köpare ,(förvisso okänd för dig men så blir det ju alltid i ett köp/sälj-förhållande) tillsammans med en person i personalen ska vid efterfrågan kunna öppna paketet för att kolla om det verkar vara rätt grejer i paketet.

2. Om något i paketet skulle vara sönder så syns det ju troligtvis redan på utsidan och då ska man ju anmäla det på plats och då är det ganska bra om man har någon ur personalen som står vid sidan om.

3. Återigen så ser du allting från den mörka sidan.
Bara för att det skickas ut miljoner paket varje år så lär väl knappast alla vara inom riskzonen för "tegelstensproblemet" eller ?
Jag ser ingen anledning till att öppna ett paket från Scandinavian Photo t.ex redan på posten för att se efter att jag inte blivit lurad.

4. Med "ett par paket om dagen" menade jag naturligtvis inte över hela sverige utan på "mitt" lilla postkontor hemma i Åre kanske det skulle hända en eller två gånger om dagen.

5. Du hävdar att priset skulle bli flera gånger dyrare, behöver posten alltså flerdubbla sin organisation (personal,lastbilar,kontor,tåg) bara för att vi efterfrågar denna tjänst ?

6. Lagligt att öppna paket ? Kan du visa ett lagboksutdrag som stöder denna teori, eller blandar du ihop det med postens regelverk ?
 
Just det glömde ju en sak.

Jag gjorde en jämförelse mellan att inte hämta ut sitt paket och att hitta en tegelsten.

Innehåller paketet inte det som man förväntar sig så klassas det som outhämtat och skickas tillbaka till avsändaren på hans bekostnad. (Privatperson)

Varför blandar du in Cyberphotos paketregler i det här ?
 
Fredrik H skrev:
Just det glömde ju en sak.

Jag gjorde en jämförelse mellan att inte hämta ut sitt paket och att hitta en tegelsten.

Innehåller paketet inte det som man förväntar sig så klassas det som outhämtat och skickas tillbaka till avsändaren på hans bekostnad. (Privatperson)

Varför blandar du in Cyberphotos paketregler i det här ?

Har du fått paketet och öppnat det så är det ju uthämtat. Du kan inte både få öppna det och klassa det som outhämtat sammtidigt.

Sen tror du väl inte att Posten skulle skicka tillbaka tegelstenen och hoppas på att han som skickade den hämtar ut den och betalar portot i efterhand.....allt porto ska betalas i förskott när det gäller privatpersoner.
 
Fredrik H skrev:
Den negativa inställning har inget med lagen att göra , mer att du bara listar upp alla problem du kan tänkas komma på och ratar alla eventuella lösningar som vi andra försöker komma med.

1. Vilka andra okända människor pratar du om nu ?
Tanken är ju att "jag" som köpare ,(förvisso okänd för dig men så blir det ju alltid i ett köp/sälj-förhållande) tillsammans med en person i personalen ska vid efterfrågan kunna öppna paketet för att kolla om det verkar vara rätt grejer i paketet.

2. Om något i paketet skulle vara sönder så syns det ju troligtvis redan på utsidan och då ska man ju anmäla det på plats och då är det ganska bra om man har någon ur personalen som står vid sidan om.

3. Återigen så ser du allting från den mörka sidan.
Bara för att det skickas ut miljoner paket varje år så lär väl knappast alla vara inom riskzonen för "tegelstensproblemet" eller ?
Jag ser ingen anledning till att öppna ett paket från Scandinavian Photo t.ex redan på posten för att se efter att jag inte blivit lurad.

4. Med "ett par paket om dagen" menade jag naturligtvis inte över hela sverige utan på "mitt" lilla postkontor hemma i Åre kanske det skulle hända en eller två gånger om dagen.

5. Du hävdar att priset skulle bli flera gånger dyrare, behöver posten alltså flerdubbla sin organisation (personal,lastbilar,kontor,tåg) bara för att vi efterfrågar denna tjänst ?

6. Lagligt att öppna paket ? Kan du visa ett lagboksutdrag som stöder denna teori, eller blandar du ihop det med postens regelverk ?

Vem har nämnt någonting om att posten skulle behöva nya tåg, lastbilar och kontor. Allt du skriver är ju bara påhittat och det synd tydligt att du inte har en aning om hur posten fungerar eller vilka regler som gäller......
 
Lars Johnsson skrev:
Har du fått paketet och öppnat det så är det ju uthämtat. Du kan inte både få öppna det och klassa det som outhämtat sammtidigt.

Sen tror du väl inte att Posten skulle skicka tillbaka tegelstenen och hoppas på att han som skickade den hämtar ut den och betalar portot i efterhand.....allt porto ska betalas i förskott när det gäller privatpersoner.

Man borde kunna låta postens personal öppna det, bakom glasluckan. Då borde de klassas som oöppnat, och kan därmed skickas tillbaka om det innehåller en tegelsten.
 
tritub skrev:
Man borde kunna låta postens personal öppna det, bakom glasluckan. Då borde de klassas som oöppnat, och kan därmed skickas tillbaka om det innehåller en tegelsten.

Hur kan man klassa et öppnat paket som oöppnat ???

Och varför skulle posten göra detta, och bli inblandad i alla dessa problem som det för med sig. Det tar ju minst 10 min. att öppna ett paket och sen packa ner grejorna för skicka paketet igen.
Ska de andra kunderna stå i kön och vänta...

Och betalar du portot tillbaks. För han som skickat tegelstenen kommer givetvis inte att lösa ut den och betala portot i efterhand.

Tror ni verkligen också att den som luras och skickar en tegelsten i paketet uppger sin rätta address och sitt namn när han skickar det på posten :)
 
Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
Vem har nämnt någonting om att posten skulle behöva nya tåg, lastbilar och kontor. Allt du skriver är ju bara påhittat och det synd tydligt att du inte har en aning om hur posten fungerar eller vilka regler som gäller......

I praktiken är det du själv som har sagt det efterom du hävdar att postens porto skulle flerfaldigas bara för denna enkla tjänst.

Dock anser jag det meningslöst att diskutera mer med dig, eftersom du inte ser någon nytta med förslaget överhuvudtaget.

Du tror även att detta händer med i princip alla paket,såväl från företag som privatpersoner, att dom måste packas om och skickas tillbaks eftersom i princip alla människor bara skickar "tegelstenar".

Du förutsätter dessutom att alla postkontor i hela sverige vid alla tidpunkter har fullt med folk som står i kö för att uträtta sina ärenden.

Du har en allmänt negativ inställning och svarar inte på mina frågor.
 
Fredrik H skrev:
6. Lagligt att öppna paket ? Kan du visa ett lagboksutdrag som stöder denna teori, eller blandar du ihop det med postens regelverk ?
Brottsbalken 4 kap:

8 § Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år.

9 § Den som, utan att fall är för handen som i 8 § sägs, olovligen bryter brev eller telegram eller eljest bereder sig tillgång till något som förvaras förseglat eller under lås eller eljest tillslutet, dömes för intrång i förvar till böter eller fängelse i högst två år.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.