Annons

Bluffannons här på FS

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Jag skulle tro att jag känner till hur det fungerar på posten ganska så bra. Har jobbat med brev & paket där i över 30 år :)

Det förklarar ju saken.

Efter 30 år där skulle jag oxå varit negativt inställd till det mesta.

Beundrar dock ditt sätt att avfärda samtliga frågor och förslag med att man måste följa reglerna och dom kan inte ändras.

Med tanke på allt du vet om vad posten vill eller inte vill göra så måsta du ju rimligtvis vara åtminstone VD, eller ?
 
Fredrik H skrev:
Det förklarar ju saken.

Efter 30 år där skulle jag oxå varit negativt inställd till det mesta.

Beundrar dock ditt sätt att avfärda samtliga frågor och förslag med att man måste följa reglerna och dom kan inte ändras.

Med tanke på allt du vet om vad posten vill eller inte vill göra så måsta du ju rimligtvis vara åtminstone VD, eller ?

Ännu ett av dina barnsliga inlägg som visar hur seriös du är
 
tritub skrev:
Jag skiter fullständigt i om posten inte kan returnera tegelstenen, jag vill då inte ha den och de får göra vad de vill med den.

Öppnar posten paketet bakom glasluckan under överenseende av mottagaren borde paketet inte anses mottaget. Öppningen godkännes av mottagaren och därmed lagenligt. Som sagt, posten vill tjäna pengar, och borde kunna göra en affär av det behov som nu uppkommit.
Om det nu är en sån fin-fin affärsidé borde väl posten eller något annat transportbolag implementerat den för länge sedan. Kan du hitta tjänsten hos t.ex. DHL, UPS, Bussgods etc?
 
tormig skrev:
Om det nu är en sån fin-fin affärsidé borde väl posten eller något annat transportbolag implementerat den för länge sedan. Kan du hitta tjänsten hos t.ex. DHL, UPS, Bussgods etc?


Kan bara hålla med dig.

En annan sak som många här inte förstått är att Posten och även de företagen är affärsdrivande och har sina största skyldigheter och även service-åtagande mot kunden. Och kunden är han som betalar dem för att leverera paketet. d.v.s. avsändaren av försändelsen och inte mottagaren.
 
Jag tvivlar på att det skulle gå att skapa en lönsam tjänst där Posten ger sig in och rotar i paketen. Målgruppen är i någon mening snåla typer som lockas göra affärer i en gråzon av vad som är lämpligt.

Det är trots allt en hel del risk att plocka med saker som man inte begriper sig på. Det räcker egentligen med att postpersonalen öppnar lite förpackningar för att avsändaren ska vållas ekonomisk skada. Och vad händer när posttanten i yllekofta sliter instickskorten till dopplerpletysmografen ur den svarta ESD-påsen? *ZAPP!* Eller när avsändaren hävdar att licensnyckeln till programvaran för 65.000 kr har använts, trots att paketet gått i retur efter att det öppnats i kassan? Eller när avsändaren hävdar att innehållet i det returnerade paketet blivit kontaminerat eller ljusskadat? Eller när det visar sig att mottagaren fått reda på provresultatet av en kostsam DNA-megasekventiering trots att försändelsen inte har kvitterats ut? Dessutom blir rotandet i paketen ytterligare ett moment i distributionskedjan som ska certifieras enligt ISO 9001:2000 och ISO 40001:2004. Förutom detta utsätts Posten hela tiden för bedrägerier, och det lär inte dröja länge innan något smarthuvud kommer på hur en avsändare och en mottagare som samarbetar ska kunna lura till sig obefogad ersättning.

Tjänsten lär blir dyr, och med tanke på att målgruppen i många fall inte ens vill betala för postförskott har jag svårt att tänka mig hur man skulle vilja håva upp alla de slantar det skulle kosta att låta Posten inspektera innehållet i paketen innan de levereras.
 
Ni som vill veta vad det är i paketet innan ni hämtarut det, vad är ni beredda att betala för tjänsten? jag kan kan göra det för tusen kronor, är det lagom?
 
David G skrev:
Ni som vill veta vad det är i paketet innan ni hämtarut det, vad är ni beredda att betala för tjänsten? jag kan kan göra det för tusen kronor, är det lagom?

Beror på det ska vara i.
Köper jag en kamera för 8000 så kan jag nog ge nåra extra hundra för att försäkra mig om att det inte är en tegelsten.
 
Det är verkligen ett problem.
Tyvärr så är det som Thomas Ahlblom säger bara en tids fråga innan någon kommer att börja utnyttja ett sådant system.

Kan ju också tillägga att en bekant råkat ut för denna typ av blåsning när han beställde Laserdiskar från ett "seriöst" företag i Stockholm.

När de fick paketet vägde det lite mer än förväntat och det såg ut att ha öppnats och återslutits.
Så när de öppnade paketet och det innehöll telefonkataloger skyndade sig att polisanmäla bedrägeriet.

Antagligen så fuskade en anställd på företaget eller så öppnades paketet på posten av en anställd.
Tyvärr blev det inte klart i polisutredningen vad som hänt och alla alternativ är ju lika troliga.
Kan ju även vara mottagaren som försöker blåsa de andra (avsändare och posten).

Som jag ser det så tar man en risk hur man än gör, det är bara viktigt att dokumentera av vem man köper och hur köpet går till så du har möjlighet att polisanmäla om det går fel.

Och man kan ju alltid möta säljaren någonstans och göra ett överlämnande hand till hand. Resan kan kosta mer och det är kanske besvärligare, men man löper ju en risk att bli rånad på pengarna i stället.
 
Kalla mig dum, men jag förstår inte vad problemet skulle vara.

1) Säljaren begär denna tjänst för att visa att han är seriös.
2) Säljaren skriver vad paketet innehåller (precis som idag).
3) Mottagaren kommer till kassan, där öppnas paketet. Tar mindre än en minut på en vanlig förpackning. Både personalen och mottagaren ser att innehållsförtäckningen och innehållet överensstämmer. Om inte, avgör mottagaren om han vill ta emot det eller ej och om han inte vill det så behandlas paketet precis som om mottagaren aldrig dök upp till en vanligt postförskottsförsändelse.

Eftersom majoriteten av alla försändelser skickas av seriösa personer och oseriösa personer skulle förmodligen inte utnyttja denna tjänst så blir merkostnaden inte speciellt stor, 1 minuts arbete för att öppna paketet i samband med utlämnandet.
Borde ju lätt kunna vara billigare än payson eller internetgirots 5% av summan.

Detta kan ju givetvis inte skydda t ex från en trasig kamera, men det visar i alla fall att produkten åtminstonne finns.

Eftersom säljaren givit posten tillåtelse att öppna paketet så är det ju inte olagligt för dem att öppna det.

Skulle paketet kräva speciell kunskap eller till och med vara direkt olämpligt att öppna så vore det ju dumt av säljaren att begära denna tjänst och han får skylla sig själv.

Men å andra sidan får väl posten utveckla sina egna tjänster. Med personal som ser möjligheter där andra ser problem så skall ju inte det vara något problem för dem...
 
Lars Johnsson skrev:
Ännu ett av dina barnsliga inlägg som visar hur seriös du är

Vet inte vem som är barnsligast i det här fallet.

Du gräver ju bara ner huvudet i sanden och hävdar hårdnackat att det finns regler och lagar som måste följas och dom går inte att ändra på.

Du kan heller inte erkänna att det vore en bra tjänst för alla som vill försäkra sig om att man får utlovad vara.

Du vill heller inte som eventuell säljare av en vara att mottageran ska få öppna "ditt" paket innan pengarna är betalda, det förstår jag inte.

Du ägnar dig åt hårklyverier med ditt argumenterande om att man inte kan öppna paketet förrän man har skrivit på och sedan inte få skicka tillbaka det just med anledning av att man redan har skrivit på. Detta skulle givetvis gå att lösa om bara viljan funnes.

Du hänvisar till att du jobbat på posten i 30 år och du minsan vet vad vad dom vill och inte vill, plus att dom skulle behöva lägga om hela sin verksamhet för att införa denna enkla tjänst som dessutom skulle göra portot mångdubbelt dyrare.

Du målar hela tiden upp dom värsta situationerna du kan komma på med överfulla postkontor där människor tvingas stå i kö för att i princip samtliga vill öppna sina paket i förväg oavsett om dom kommer från en okänd kamerasäljare eller från Cyberphoto.

Nej du Lars, den här tjänsten var nog en riktigt korkad idé redan från början, som du så klarsynt talade om redan i ett tidigt skede.
 
bofh69 skrev:
Kalla mig dum, men jag förstår inte vad problemet skulle vara.

1) Säljaren begär denna tjänst för att visa att han är seriös.
2) Säljaren skriver vad paketet innehåller (precis som idag).
3) Mottagaren kommer till kassan, där öppnas paketet. Tar mindre än en minut på en vanlig förpackning. Både personalen och mottagaren ser att innehållsförtäckningen och innehållet överensstämmer. Om inte, avgör mottagaren om han vill ta emot det eller ej och om han inte vill det så behandlas paketet precis som om mottagaren aldrig dök upp till en vanligt postförskottsförsändelse.

Eftersom majoriteten av alla försändelser skickas av seriösa personer och oseriösa personer skulle förmodligen inte utnyttja denna tjänst så blir merkostnaden inte speciellt stor, 1 minuts arbete för att öppna paketet i samband med utlämnandet.
Borde ju lätt kunna vara billigare än payson eller internetgirots 5% av summan.

Detta kan ju givetvis inte skydda t ex från en trasig kamera, men det visar i alla fall att produkten åtminstonne finns.

Eftersom säljaren givit posten tillåtelse att öppna paketet så är det ju inte olagligt för dem att öppna det.

Skulle paketet kräva speciell kunskap eller till och med vara direkt olämpligt att öppna så vore det ju dumt av säljaren att begära denna tjänst och han får skylla sig själv.

Men å andra sidan får väl posten utveckla sina egna tjänster. Med personal som ser möjligheter där andra ser problem så skall ju inte det vara något problem för dem...

Instämmer till fullo.

Självklart ska inte posten behöva kolla att kameran fungerar utan den biten får man sköta själv.
 
Jag har praktiserat följande metod vid några tillfällen.
Jag berättar för säljaren att jag faktiskt har vägarna förbi och hämtar och betalar direkt, alternativt har en kompis som har vägarna förbi.
Får man då undanflykter och ursäkter till varför just det inte funkar så får någon annan bli blåst.
Köper jag dyrare varor drar jag mig inte för att köra 50 mil, hellre det än att bli blåst eller besviken på varan.
Det har hänt att jag har vänt och kört hem med pengarna om varan inte motsvarat förväntningen.
 
Fredrik H skrev:


Du hänvisar till att du jobbat på posten i 30 år och du minsan vet vad vad dom vill och inte vill, plus att dom skulle behöva lägga om hela sin verksamhet för att införa denna enkla tjänst som dessutom skulle göra portot mångdubbelt dyrare.


Den här mentaliteten möttes man hela tiden av när jag jobbade på posten. Dom "äldre" hade sina invanda möster och ingenting skulle ändras. Man skulle köra med samma rutiner som det alltid har varit... "Det ska va som det alltid har varit."
 
Jag tillhör nog också de människor som är dum nog att lita på folk. Har handlat MYCKET över nätet (tradera-blocket-ebay) och den enda som blåst mig är en jävla tysk som vägrar skicka de sex dvd-skivor jag köpte via tyska ebay. Trots att han har 99 procent positiva omdömen. fast han verkar inte riktigt förstå vad jag säger. och därmed blev jag av med 70 EURO. Lite surt, men å andra sidan var det första gången på tre år (och cirka 200 affärer) på Ebay som jag blev blåst.

Tycker man ska gå på magkänslan, den stämmer alltid, var på väg att handla en iPod från en snubbe i Kristianstad (nio mil från hemstaden) och den var billig och han svarade snabbt att han bjuder på frakten men då jag svarade om jag kan komma förbi och hämtade den blev det tvärtstopp, inte ett ljud.

Fast förr eller senare åker man väl på en rejäl blåsning. Men så länge man får sina paket så invaggas man i någon falsk säkerhet. och tror att folk i grund och botten är ärliga. Vilket de flesta är. Tyvärr finns det idioter och kommer alltid att finnas idioter.
 
Oj vad detta tog skruv :)

Nu förtiden hämtar vi paketen i typ ICA där är vi även stammisar vilket gör att även personalen känner en vilket är både bra och dåligt i ett sådant förslag.

men jag kan tänka mig betal 50kr extra vid uthämtning för att få tjänsten kontrollera innan du betalar. Det tar inte många minuter att skära upp tejpen kika ner i lådan och säga allt ser bra ut. Är det en tegelsten ja då är det en polisanmälan som gäller och vittnen har du ju iform av personalen och nog någon bakom dig i kön som garanterat inte är jävig.

Jag förstår faktist Lars J då han jobbar i posten. Men det skall vara upp till parten som skickar att acceptera denna enkla "anti tegelstens kontroll".
 
Så krångligt, varför inte införa paket/förpackningar med en transparant sida istället som givetvis används flera gånger.

Spar miljö och löser problemet utan att fördyra/försvåra.

(Lite skämtsamt men ändå med en gnutta allvar.)
 
På jobbet använder vi en del transparenta förpackningar för att tullen inte skall behöva öppna dem utan direkt kunna se vad det är.
Så det är nog inte helt fel.
 
Trist historia!!

Jag har själv gjort säkert 100 Internet affärer, både sålt och köpt, och har än så länge aldrig haft problem (peppar, peppar ta i trä).
Hur jag gör är att jag alltid ger mitt telefonnummer, inte mobil utan hem (är det mer pengar än 500:- är kan folk ju köpa ett kontantkort som dom sen kastar, men det är inte lika troligt att dom flyttar bara för att blåsa mig. Hemnummer, namn, adress och att det hör ihop är ju lätt att kolla upp), och uppmanar köparen att ringa om jag är säljer. Och ber om hemnummer och ringer upp om jag skall köpa något. Krånglar det, så blir det ingen affär, och det är ett par stycken där jag dragit mig ur.

Är det dyrare grejer, oftast gitarrer, ber jag om bilder på specifika delar (såna jag vet slits lätt) och ber om att få bilden som den är, direkt ur kameran. Så kan jag kolla om bilden är ny osv.

Och sist men inte minst, känns det för bra för att vara sant (lågt pris) så är det nog det också.

/Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.