Annons

Bluffannons här på FS

Produkter
(logga in för att koppla)
Gadget skrev:
Jag har fått tillåtelse av posten att öppna ett paket innan jag betalat det, men jag tog inte upp något ur paketet, bara kollade att det fanns där.
Jag tycker inte att idén är alls korkad med tanke på allt lureri.
Skall man behöva åka över hela Sverige för att kunna köpa något begagnat om man inte vågar lösa ut mot postförskott?
Visst, det kanske inte är postens sak, men det borde ligga i folks intresse att kunna kontrollera paketet och därmed också en grund för någon sådan tjänst.

/En ovanligt korkad Benny?

Posten tillåter inte det så då har den personen gjort fel.
Och vad vill du Posten ska göra med paketet om du inte godkänner det ? Skicka tillbaks det eller? Och vem ska då betala portot, Posten, du eller han som skickat det?
Eftersom det flesta paket hämtas i affärer, bensinstationer och liknande ställe så antar jag att deras personal också ska öppna paketen !!!
Och du är givetvis villig att betala flera gånger högre porto som det skulle kosta. Förutom att man måste ändra en del lagar också. Och det skulle även gälla brev antar jag eftersom lika många grejor skickas som brev.
Skulle man även öppna det om han som betalat portot och skickat det inte vill det eller?

Ganska lustigt att man kan tycka Posten ska göra om hela sin verksamhet så den passar till de som köper en beg. kamera
 
Lars Johnsson skrev:
Posten tillåter inte det så då har den personen gjort fel.
Och vad vill du Posten ska göra med paketet om du inte godkänner det ? Skicka tillbaks det eller? Och vem ska då betala portot, Posten, du eller han som skickat det?
Eftersom det flesta paket hämtas i affärer, bensinstationer och liknande ställe så antar jag att deras personal också ska öppna paketen !!!
Och du är givetvis villig att betala flera gånger högre porto som det skulle kosta. Förutom att man måste ändra en del lagar också. Och det skulle även gälla brev antar jag eftersom lika många grejor skickas som brev.
Skulle man även öppna det om han som betalat portot och skickat det inte vill det eller?

Ganska lustigt att man kan tycka Posten ska göra om hela sin verksamhet så den passar till de som köper en beg. kamera

Du verkar vara en ultranegativ person (politiker?). Tydligen sitter du på mycket insides information också eftersom du redan nu kan uttala dig om priset och
nödvändiga lagändringar (nämn gärna ett exempel här) för en i högsta grad presumtiv tjänst hos posten som det framförts önskemål om.

Det skulle väl vara alldeles utmärkt om posten tillät privatpersoner att skicka paket enligt payson / paypal modell med betalningsgaranti. Vad är det som är så jäkla konstigt med att folk vill ha en sådan posttjänst? Detaljerna får väl någon på posten verka ut.
 
Säljare

De få gånger jag säljer något över internet, så vill jag givetvis ha pengarna innan jag skickar iväg någon dyr pryl till en okänd person.

Men självklart gör jag mig då känd för denne.
Jag brukar låta köparen betala till mitt personkonto. Detta kontonummer är mitt personnummer. Då kan man kolla att det personnumret hör ihop med samma namn som hör till telefonnumret jag lämnar. Sedan mailar jag med en registrerad mailadress tex passagen. Som även den går att kolla.

På så sätt har jag som säljare gjort mig kontrolerbar för köparen.

"Ett personnummer är ju en bra början på en polisanmälan :)"

Det har fungerat de få gånger jag sålt något.

Detta är menat som ett tipps till säljare på hur man kan vara seriös.

/Patrik
 
Re: Säljare

chinerunner skrev:
De få gånger jag säljer något över internet, så vill jag givetvis ha pengarna innan jag skickar iväg någon dyr pryl till en okänd person.

Men självklart gör jag mig då känd för denne.
Jag brukar låta köparen betala till mitt personkonto. Detta kontonummer är mitt personnummer. Då kan man kolla att det personnumret hör ihop med samma namn som hör till telefonnumret jag lämnar. Sedan mailar jag med en registrerad mailadress tex passagen. Som även den går att kolla.

På så sätt har jag som säljare gjort mig kontrolerbar för köparen.

"Ett personnummer är ju en bra början på en polisanmälan :)"

Det har fungerat de få gånger jag sålt något.

Detta är menat som ett tipps till säljare på hur man kan vara seriös.

/Patrik

Jag gör exakt samma sak som du när jag säljer grejor här på Fotosidan.
 
oloan skrev:
Du verkar vara en ultranegativ person (politiker?). Tydligen sitter du på mycket insides information också eftersom du redan nu kan uttala dig om priset och
nödvändiga lagändringar (nämn gärna ett exempel här) för en i högsta grad presumtiv tjänst hos posten som det framförts önskemål om.

Det skulle väl vara alldeles utmärkt om posten tillät privatpersoner att skicka paket enligt payson / paypal modell med betalningsgaranti. Vad är det som är så jäkla konstigt med att folk vill ha en sådan posttjänst? Detaljerna får väl någon på posten verka ut.

Det är förbjudet för posten att öppna brev och paket. Förutom de som är obeställ-bara och måste öppnas för att hitta en avsändare att skicka tillbaka dem till.

Det var inte en ny presumtiv tjänt det gällde utan från början var det postens vanliga paket som en del här vill öppna och kolla innan de hämtade ut dem.
 
Lars Johnsson skrev:

Det var inte en ny presumtiv tjänt det gällde utan från början var det postens vanliga paket som en del här vill öppna och kolla innan de hämtade ut dem.

Jaha, det fattade inte jag. Nåja, en särskild sådan tjänst tycker jag vore en bra ide och jag har svårt att se varför det inte skulle gå att genomföra.
 
Vad man skulle kunna ha och som finns på en del andra foto-sajter är att man ger betyg på eller skriver vad man tycker om säljare och köpare på fotosidan. Efter det att affären är klar.
När man ska köpa en kamera eller objektiv av en säljare som fått bra kritik av de andra som köpt grejor av honom här på fotosidan så kan man vara ganska säker på att inte bli lurad....
 
Lars Johnsson skrev:
Vad man skulle kunna ha och som finns på en del andra foto-sajter är att man ger betyg på eller skriver vad man tycker om säljare och köpare på fotosidan. Efter det att affären är klar.
När man ska köpa en kamera eller objektiv av en säljare som fått bra kritik av de andra som köpt grejor av honom här på fotosidan så kan man vara ganska säker på att inte bli lurad....

Fast någonstans måste det börja... vem ska ta första klivet? Nä, ja tycker nog fortfarande att man bör visa sig aktiv innan annonsdelan kan nyttjas. Skulle nog sålla bort en del onödigt...
 
När jag sålde en kamera med annons här förra året så kommenterade köparen att det inte var alla som ville lämna ut telefonnummer (minns inte om det gällde annonser här eller andra ställen). Han fick mina hem, mobil & jobbnummer, vi pratade och affären gick bra.

Så att få telefonnummer och prata med säljaren är nog bra. Men det är ju lätt att vara efterklok.
I brist på köp/sälj-feedback kan man ju kolla på hur länge säljaren varit FS-medlem. Säljare som registrerat sig samma dag de säljer dyra produkter ovanligt billigt är kanske lite suspekt.
 
Man kan också nämna att man vill köpa prylarna på plats och är det då problem att att göra det så kanske man skall vara ytterligare försiktig, osv.

Jag tycker ett köp via Fotosidan vanligtvis underlättar väldigt, känns betydligt mer tryggt.
Man kan se hur länge de varit medlemmar, foruminlägg, mm



/Benny
 
Det är förbjudet för posten att öppna brev och paket. Förutom de som är obeställ-bara och måste öppnas för att hitta en avsändare att skicka tillbaka dem till.

Numera är det en avdelning på PTS som hanterar sånt (dvs. post som inte kan levereras), inte ens posten får längre öppna breven ...


-Thomas
 
Det finns ytterligare en lösning på problemet. Att hämta varan själv, eller låta ett bud kontrollera vad som skickas. Om man köper något för en massa tusenlappar så kan det vara värt besväret att resa 10-20mil, är det längre så gäller det att hitta billigare resesätt.
Jag har flera gånger låtit kompisar som bor närmare möta säljaren och göra affären på plats, sedan så packar kompisen varan och postar till mig. Har man inte polare utspridda i hela landet så kanske det finns någon på fotosidan som man litar på och bor i närheten?
 
Ska man köpa och säljaren är vettig så kan man ju komma överens om olika trygghetsåtgärder.

Utväxla personuppgifter som går att kolla och att pratas vid per telefon är väl en grund att börja med. Strular det till redan här ska man omedelbart dra sig ur affären.

Kvitton, garantisedlar, servicenotor och nytagna foton på grejorna är grejor som minskar risken för blåsning. Om säljaren utlovar återköp tyder det på en seriös inställning. Ett återköp om köparen inte tycker att grejorna var i utlovat fint skick eller hittar något fel som säljaren inte var medveten om.

När det luktar klipp eller alltför lågt pris. Eller att man tror att säljaren verkar lite väl okunnig om grejorna eller hur man gör affärer. Det är väl då man måste vara extra försiktig. Jag tror att många köpare är väl medvetna om att de tar en risk men att de lockas av det låga priset och vill vara först.
 
Verkar som alla utgår ifrån att säljaren är den som bluffar!

Hur vet man att köparen är just om man nu skulle skicka varan med betalning efter leverans?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.