Annons

Blixtmätning vid dum vinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

En konstig titel, men här kommer frågan i alla fall.

Om jag ska ta ett kort där en softbox är placerad enligt bilden, så undrar jag hur jag ska mäta.

Dessa siffror är helt tagna i luften, men borde väl vara på ett ungefär så här:

På modellens sida mot softboxen får jag f11. På andra sidan får jag pga reflexskärmen f5.6. Men då jag mäter rakt mot kameran så kommer ljuset att bli ganska lite kanske f5.6. Då undrar jag. Ska jag ta f5.6 på kameran eller ska man ställa in f11, för det var det ljusaste i hela mätningen eller ska jag ta tex f8?

/ Marcus

Bilagor

• bild1.jpg
    bild1.jpg
    8.1 KB · Visningar: 247
Jag fick lära mig att alltid mäta ljuset som faller på modellen och ställa kameran efter det så det borde betyda att du ska ha f11! någon som tycker jag har fel?? är inget proffs men det borde vara vicktigast att det ljusa blir rätt exponerat!!

Det beror ju på var du vill lägga tonerna..

Jag hade nog ändå mätt ljuset från ansiktet, det är ju den biten som kommer att synas mest på builden.. Låt oss för enkelheten säga att du får f8 från ansiktet. Detta innebär ju att både högdagrar (f11) och lågdagrar (f5.6) ligger inom exponeringsomfånget.. det är ju "bara" +- 1 steg i båda riktningarna)..

Hmm.. jag har nog en sån bild.. förresten.. ska se

Som ni säkert förstår så har jag lite problem när det gäller tänkandet vid blixtmätning. Jag är ny på studio-biten och är annars väldigt van att mäta reflekterande ljus enligt zonsystemet.

Jesper, menar du att f11 blir min högdager? Jag har för mig att en vit människa i sol ligger i zon VI. Kommer då f11 motsvara VI eller blir det V om jag nu tar och ställer in f11 på kameran?

/ Marcus

Ja.. f11 kommer ju att bli 1 steg ljusare, eftersom ljusmätaren vill ha f11, men du öppnar ett steg (till f8) Alltså blir det ljusare där...

Ljusmätaren ger ju 18% grått, och följdaktligen bör då oxå det ligga i zon V om du ställer kameran på f11..

Men jag håller själv på att läsa upp mina kunskaper i zonsystemet, så jag är inte riktigt säker på detta, men logiskt sett borde det bli så..

Man brukar väl mäta mot kameran. (Tänk om softboxen var bakom modellen och reflexskärmen framför/under modellens ansikte. Då mäter man väl inte ljuset som faller på bakhuvudet). Borde bli bländare 8 i ditt exempel. Har du dia så skulle jag nog köra med bl 8 plus 1/2 steg (bl 9,5) för att inte få för utfrätta hudtoner.

matnyttige skrev:
Man brukar väl mäta mot kameran. (Tänk om softboxen var bakom modellen och reflexskärmen framför/under modellens ansikte. Då mäter man väl inte ljuset som faller på bakhuvudet). Borde bli bländare 8 i ditt exempel. Har du dia så skulle jag nog köra med bl 8 plus 1/2 steg (bl 9,5) för att inte få för utfrätta hudtoner.

Man ska kanske inte ta kort så :)

Om softboxen kommer för mycket bakom så kommer ju väldigt lite av ljuset komma framför modellen. Väljer man då f11 kommer håret att bli normalt, men ansiktet underexponerad, men det förväntar man sig nog om man sätter softboxen bakom modellen.

/ Marcus

Jo, visst kan man väl det. -Motljus heter det.

Om du ska plåta en gubbe som går på en väg mot dig och han har solen i ryggen. Vill man ha ansiktet rätt exponerad (och ej känner till "sunny 16"-regeln som ger bl 4 och 1/100 s med 100 ISO) så kan man springa fram och trycka upp mätaren i ansiktet på gubben och mäta mot kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar