Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Kaboff

Medlem
Jag skulle gärna bli tipsad om bra blixtar till min kamera (400D). Jag har bara den inbyggda blixten, vilket inte är så roligt förstås. Men jag vet inte riktigt vilka blixtar som är bra eller inte. Det enda jag vet är att jag vill ha en prisvärd blixt som man kan använda till lite allt möjligt!

Har ni några tips på bra blixtar?

/karin

Jag kör på en Canon 430 EX kostar väl runt 2,5-3k ungefär. Tycker den fungerar bra till det jag använder den till. Mest foto innomhus med dålig belysning.

Sen finns ju 580 också som är steget över. Kostar mera men har nog lite mera funktioner och är starkare.

Billig och stark är annars Nissin Di622 som dessutom har inbyggd slav funktion. Bra för porträtt när man inte vill ha ljuset kommande från kameran.
Kostar ca 1200:- på kamerakungen.com

pellepiano skrev:
Billig och stark är annars Nissin Di622 som dessutom har inbyggd slav funktion. Bra för porträtt när man inte vill ha ljuset kommande från kameran.
Kostar ca 1200:- på kamerakungen.com

Tänk på att Nissin anger ledtal vid ISO200 mot ISO100 för de flesta andra tillverkare, så den är inte så kraftig som den utger sig för att vara.

Det lär bli samma ledtal som 430EX vid 100 ISO. Alltså 43, om jag räknat rätt. Och det är mätt vid 105 mm på båda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar