Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Momsen tror jag inte att man kan dra av från företag utanför EU.
Däremot kan man säkert ta med varan i bokföringen, om revisorn tillåter det.
Så det blir ju samma sak som att köpa från en privatperson (utan F-skatt) i Sverige.
Om Traderabutikerna har F-skatt så gäller samma regler som för andra butiker.
Då får man minimalt med garanti (6 mån) eftersom konsumentköplagen inte gäller affärer mellan näringsidkare.

Vid köp hos normala E-handlare så har de ju alltid F-skatt och momsen kan dras.

Vid köp från Kina så finns ju alltid en liten risk att tullen hittar ditt paket och du åker på moms 25% samt tullavgift (minst 100.-).
Tips där är att försöka hålla så låga inköpspriser som möjligt, genom att dela upp köpen på fler tillfällen.
Framför allt om säljaren erbjuder fri frakt.

Jag köpte blixten YN-565EX från www.ThePhotoGadget.com och betalade 150USD = 1025.-
Den gick igenom tullen utan problem.
Vid ett annat tillfälle köpte jag skal till familjens alla telefoner för ca 550.- den leveransen snappade tullen upp och jag fick betala 240.- extra = inget bra affär :-(

Momsen tror jag inte att man kan dra av från företag utanför EU.
Däremot kan man säkert ta med varan i bokföringen, om revisorn tillåter det.
Så det blir ju samma sak som att köpa från en privatperson (utan F-skatt) i Sverige.
Om Traderabutikerna har F-skatt så gäller samma regler som för andra butiker.
Då får man minimalt med garanti (6 mån) eftersom konsumentköplagen inte gäller affärer mellan näringsidkare.

Vid köp hos normala E-handlare så har de ju alltid F-skatt och momsen kan dras.

Vid köp från Kina så finns ju alltid en liten risk att tullen hittar ditt paket och du åker på moms 25% samt tullavgift (minst 100.-).
Tips där är att försöka hålla så låga inköpspriser som möjligt, genom att dela upp köpen på fler tillfällen.
Framför allt om säljaren erbjuder fri frakt.

Jag köpte blixten YN-565EX från www.ThePhotoGadget.com och betalade 150USD = 1025.-
Den gick igenom tullen utan problem.
Vid ett annat tillfälle köpte jag skal till familjens alla telefoner för ca 550.- den leveransen snappade tullen upp och jag fick betala 240.- extra = inget bra affär :-(

Hur funkar det där med tullen om den snappar upp något, hur mycket får man betala? Är det beroende på produktens värde, dvs. ett viss procent, eller hur fungerar det?

Du får betala paketet när du hämtar ut det, dvs du får en avisering där det står hur mycket du ska betala.
Normalt sett är det moms på hela försändelsens värde inklusive ev. frakt samt en handläggningsavgift som i mitt fall lå på 90-100.- om jag inte minns helt fel.

Vissa produkter har även införselskatter typ videokameror, det kan du läsa mer om på tullens web. Där står oxå mer om hur dyra varorna får vara inna de skall förtullas.
Har för mig att det är ca 1700.- om du tar med dig varan i bagaget vid en utlandsresa, men klart mindre om det skickas.
Tog med mig 21kg hemmabioförstärkare från Singapore 1999 i incheckat bagage, inga problem :)

Ett bra tips är att be säljaren sätta ett lägre värde på försändelsens avi, ofta sätter de "Gift" men det kanske drar till sig tullen blickar istället.
Köper man något för 150USD så kan man ju be dem att avisera ca 50-75USD.
Nackdelen är att om paketet kommer bort så kanske man inte får ut hela värdet...

Köper man via eBay och betalar med Paypal så får man automatiskt försäkringar som utgår för hela beloppet.

Du får betala paketet när du hämtar ut det, dvs du får en avisering där det står hur mycket du ska betala.
Normalt sett är det moms på hela försändelsens värde inklusive ev. frakt samt en handläggningsavgift som i mitt fall lå på 90-100.- om jag inte minns helt fel.

Vissa produkter har även införselskatter typ videokameror, det kan du läsa mer om på tullens web. Där står oxå mer om hur dyra varorna får vara inna de skall förtullas.
Har för mig att det är ca 1700.- om du tar med dig varan i bagaget vid en utlandsresa, men klart mindre om det skickas.
Tog med mig 21kg hemmabioförstärkare från Singapore 1999 i incheckat bagage, inga problem :)

Ett bra tips är att be säljaren sätta ett lägre värde på försändelsens avi, ofta sätter de "Gift" men det kanske drar till sig tullen blickar istället.
Köper man något för 150USD så kan man ju be dem att avisera ca 50-75USD.
Nackdelen är att om paketet kommer bort så kanske man inte får ut hela värdet...

Köper man via eBay och betalar med Paypal så får man automatiskt försäkringar som utgår för hela beloppet.

Ok, bra att veta! Tack för svaret!

Kan nog hämta ut mina två par (4 st) YN-622C idag tror jag, men väntar fortfarande på min YN-568EX blixt. Får se om jag kan leka lite med min 430EX II och 580 EX II till helgen tills vidare i alla fall så får vi se vad det blir.

/ Stolpe

Kan nog hämta ut mina två par (4 st) YN-622C idag tror jag, men väntar fortfarande på min YN-568EX blixt. Får se om jag kan leka lite med min 430EX II och 580 EX II till helgen tills vidare i alla fall så får vi se vad det blir.

/ Stolpe

Väntan änligen över... :)

Har du sett denna tråd på http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1212530&highlight=yn-622c

Trådskaparen CliveBoy har även skrivit en alternativ bruks som är läsvärd.

Har tyvärr inte hunnit prova så mycket, men de verkar fungera bra. Det enda jag stör mig lite på och funderar på att försöka att fixa är att fokusljuset pekar lite för högt. Man ska kanske försöka att öppna den ena och se om man kan sänka/ändra riktningen på fokuslampan. Borde inte vara alltför svårt som det ser ut på bilderna, bara man får upp eländet. Såg just att jag missat att skruva upp skruven i mitten som förmodligen ligger under datumetiketten.

/ Stolpe

http://www.flickr.com/photos/weston-photo/8117278788/in/set-72157631835535298/

http://www.flickr.com/photos/weston-photo/8117267961/in/set-72157631835535298/

Det enda jag stör mig lite på och funderar på att försöka att fixa är att fokusljuset pekar lite för högt. Man ska kanske försöka att öppna den ena och se om man kan sänka/ändra riktningen på fokuslampan.

Vad fyller fokuslampan för funktion? Är det för att känna avstånd och ställa zoomen i blixten?

Källkod:
Vad fyller fokuslampan för funktion? Är det för att känna avstånd och ställa zoomen i blixten?

Ja och Nej.
Hjälper kameran att ställa in fokus, den projicerar ett mönster på motivet som kamrean läser av

Zoomen i blixten ställs in av relaterad data från kameran, dvs när du vrider på objektivets zoomring så ändras instäälning på blixten, om blixten har zoom vill säga.

Källkod:

Ja och Nej.
Hjälper kameran att ställa in fokus, den projicerar ett mönster på motivet som kamrean läser av

Zoomen i blixten ställs in av relaterad data från kameran, dvs när du vrider på objektivets zoomring så ändras instäälning på blixten, om blixten har zoom vill säga.

Aha, tackar för infon :)

Det enda jag stör mig lite på och funderar på att försöka att fixa är att fokusljuset pekar lite för högt.

Har oxå sett att min sändare som sitter på kameran lägger fokuseringsmönstret lite högt, funkar dock helt ok med mittpunkten.
Antagligen inte med den undre punkten...

Har du kollat den/de andra? Är alla likadana eller är det väldigt individuellt?
Jag skall ta och kolla mina 4 ikväll så fär vi se om det är någon skillnad mellan dem...

Ja jag har kollat de andra sändarna/mottagarna också det verkar sikta högt allihopa. Man kanske ska ändra på en och märka den Kamera/Sändare eller liknande så man använder samma på kameran varje gång och märka en för varje blixt också ifall man vanligtvis använder samma blit till samma mottagare/sändare varje gång.

/ Stolpe

Nu har jag sänkt fokusljuset på en av mina YN-622C. I och med att de var limmade i hållaren som man kan se på bilden jag lånat från Flickr så placerade jag 4 lager frystejp under den bakre delen av hålaren och skruvade sedan tillbaka den. Då fick jag en rätt så bra lutning på ljuset så att det nästan är centrerat på ett rimligt avstånd. Kanske 5 lager skulle varit ännu bättre men det blev en stor skillnad på placeringen av fokusljuset och jag slapp göra en så stor modifiering.

(Bilden är alltså inte från min modifiering utan bara så att ni vet vilken hållare jag pratar om)

http://www.flickr.com/photos/weston-photo/8138391522/in/set-72157631835535298

Det enda dumma är att jag var tvungen att förstöra plomberingsklistermärket/datummärkningen. Men jag tror ändå att man har svårt att reklammera dessa och påpeka att man ska ha dem lagade eller utbytta då man köpt dem från ebay och Kina ändå så att säga.

http://www.flickr.com/photos/weston-photo/8117267961/in/set-72157631835535298

I alla fall ett tips från mig.

/ Stolpe

Det enda dumma är att jag var tvungen att förstöra plomberingsklistermärket/datummärkningen. Men jag tror ändå att man har svårt att reklammera dessa och påpeka att man ska ha dem lagade eller utbytta då man köpt dem från ebay och Kina ändå så att säga.

Sannolikt svårt att reklamera, men ett tips för andra är att köra lite lätt med värmepistol för att mjuka upp klistret i plomberingar. Ofta går de då enkelt att lossa och sedan sätta tillbaka.

Blev smått överraskad idag. Tranceivrarna kom från Hong Kong på mindre än en vecka, och jag måste säga att det ser grymt lovande ut. Känns väldigt pålitliga och välbyggda det lilla jag hunnit testa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar