Klp
Medlem
Momsen tror jag inte att man kan dra av från företag utanför EU.
Däremot kan man säkert ta med varan i bokföringen, om revisorn tillåter det.
Så det blir ju samma sak som att köpa från en privatperson (utan F-skatt) i Sverige.
Om Traderabutikerna har F-skatt så gäller samma regler som för andra butiker.
Då får man minimalt med garanti (6 mån) eftersom konsumentköplagen inte gäller affärer mellan näringsidkare.
Vid köp hos normala E-handlare så har de ju alltid F-skatt och momsen kan dras.
Vid köp från Kina så finns ju alltid en liten risk att tullen hittar ditt paket och du åker på moms 25% samt tullavgift (minst 100.-).
Tips där är att försöka hålla så låga inköpspriser som möjligt, genom att dela upp köpen på fler tillfällen.
Framför allt om säljaren erbjuder fri frakt.
Jag köpte blixten YN-565EX från www.ThePhotoGadget.com och betalade 150USD = 1025.-
Den gick igenom tullen utan problem.
Vid ett annat tillfälle köpte jag skal till familjens alla telefoner för ca 550.- den leveransen snappade tullen upp och jag fick betala 240.- extra = inget bra affär :-(
Däremot kan man säkert ta med varan i bokföringen, om revisorn tillåter det.
Så det blir ju samma sak som att köpa från en privatperson (utan F-skatt) i Sverige.
Om Traderabutikerna har F-skatt så gäller samma regler som för andra butiker.
Då får man minimalt med garanti (6 mån) eftersom konsumentköplagen inte gäller affärer mellan näringsidkare.
Vid köp hos normala E-handlare så har de ju alltid F-skatt och momsen kan dras.
Vid köp från Kina så finns ju alltid en liten risk att tullen hittar ditt paket och du åker på moms 25% samt tullavgift (minst 100.-).
Tips där är att försöka hålla så låga inköpspriser som möjligt, genom att dela upp köpen på fler tillfällen.
Framför allt om säljaren erbjuder fri frakt.
Jag köpte blixten YN-565EX från www.ThePhotoGadget.com och betalade 150USD = 1025.-
Den gick igenom tullen utan problem.
Vid ett annat tillfälle köpte jag skal till familjens alla telefoner för ca 550.- den leveransen snappade tullen upp och jag fick betala 240.- extra = inget bra affär :-(