Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Cristiancjb

Aktiv medlem
Har en Canon 40D och har hittills använt den inbyggda blixten men känner att det kanske är dags att investera i en extern blixt. Jag är inte beredd att lägga hur mycket som helst så helst något ekonomiskt men som inte är kass! Vad kan folk rekommendera? Finns det skillnad på vad man vill kolla efter beroende på vad man vill fotografera? Kan tillägga att det handlar mest om objekt som inte är för långt bort, gärna också bra för macrofotografering!
Tack på förhand!

Kan rekommendera Canon 430EX II, otroligt prisvärt begagnad, brukar gå att finna för ca 1500kr.
Dessutom får du med Canons egen blixt tillgång till alla inställningar direkt i kamerans meny.

För makro kan det vara ett alternativ att köpa till en E-TTL kabel för att kunna hålla blixten en bit ifrån kameran, dem går att hitta för ca 120kr inkl frakt på eBay. Billiga diffusor finns också att inhandla från eBay, alternativt finns det massor av guider på nätet hur man gör egna av t.ex. ett glasspaket och aluminiumfolie.

Elinchrom D-Lite 2 settet är heller inte så dyrt. Det består av två blixtar med stativ och paraply och en trådlös utlösare. Det möjliggör också litet av studio. Nackdelen är krav på eluttag.

Det finns naturligtvis också möjlighet att använda ackumulator med inverter om man inte har möjlighet att dra sladdar. För ett vanligt rum och makro är storlek 2 (200Ws) tillräcklig. För större utrymmen behövs de dyrare versionerna 400 Ws eller 600 Ws.
För ett något lägre pris fås 3 st 160 Ws av märket Godox.

Har 430 EX II

Ok, nu har jag införskaffat mig en 430 EX II blixt till min Canon. Jag har en fundering...går det att ha blixten sladdlös kopplat till kameran så att jag kan placera den på andra platser eller är det bara med sladd? Skulle i så fall vara väldig tacksam om ni kan hjälpa mig med info om vad som behövs för trådlös användning av den blixten med min Canon 40D!
MVH

Hittar inget om att blixten skulle fungera med radiostyrning.
Använder själv en pytteliten låda i blixtskon och den styr blixtar trådlöst.

430 EX II skall fungera med kamerans egen blixt som styrning.
430 EX II blir då liksom slavbixt och kan placeras fritt och sladdlöst.

430 EX II fungerar inte trådlöst med din 40D. Det går åt t.ex. 7D för att klara det utan extra tillbehör. Det finns dock massor med möjligheter att köra trådlöst från en hundring upp till flera tusen för ett set. En sändare på kameran och en mottagare vid blixten är det du behöver.

Det billigaste brukar vara sändare och mottagare typ Cactus eller liknande från Ebay eller Kaffebrus för några hundringar. Just nu verkar det vara problem med Kaffebrus sajt så jag kan inte länka direkt dit. Observera att dessa inte har någon TTL-funktion, manuella inställningar gäller. I mellanprisklassen finns Phottix eller Canons egen ST-E2. Då får du full TTL-styrning. Nackdelen med ST-E2 är att den kör via IR vilket medför lite kortare räckvidd och sämre prestanda i vissa lägen. Värstingarna är t.ex. Pocket Wizzard . Då har du stabila system med lång räckvidd, TTL m.m. Dock till ett pris på uppåt 2000.- per enhet.

Ok, så om jag uppfattar det hela rätt, det går att köra blixten trådlöst men då måste man använda sig av någon slags sändare och mottagare.

Är inte hundra på vad TTL innebär egentligen (lästa bara snabbt vad det var men det gav mig inte så mycket). Vad menas med manuella inställningar? Att jag inte kan styra blixten från kameran utan måste göra det direkt på blixten?

Läste att ST-E2 hade lite problem utomhus om det var ljust ute på grund av IR-tekniken. Jag fotar nog både och, kanske lite mer ute så det vore jobbigt om det krånglar när man fotar utomhus. Vet inte hur de billigare alternativen fungerar men eftersom detta är mest för att leka amatörmässig (jag är en nybörjare) så känner jag inte för att köpa något som är alltför dyr än.

Bra att veta om de olika alternativen, mycket tacksamt!

försökte hitta cactus på ebay men det verkar inte finnas. Om det är det billigaste alternativet kostar det tydligen 500kr (för en sändare och en mottagare)...gissar att det är det minsta man får betala för sånt

försökte hitta cactus på ebay men det verkar inte finnas. Om det är det billigaste alternativet kostar det tydligen 500kr (för en sändare och en mottagare)...gissar att det är det minsta man får betala för sånt
Själv tror jag snålheten bedrar om du väljer Cactus. Att ständigt behöva springa fram till blixten för att ändra styrka samt att du kommer sakna Highspeed sync är inte något jag skulle föredra.

Kör själv med ST-E2, 580EXII, 430EX och 550EX. Kan bara säga att IR är inte roligt utomhus, men, jag kan köra med Highspeed sync. Något jag verkligen skulle sakna om jag förlorade det. Mitt nästa köp blir Odin. Jag tittade på 600EX-RT då de är billiga där jag bor, men jag får samma sak med Odin för en billigare peng. Dessutom längre räckvidd och kompatibel med mina tre IR-blixtar. Enda nackdelen är två AA-batterier extra per enhet.

Satsa på något riktigt, så slipper du slänga ut 529 kr på något som kommer gå itu eller avfyras när det självt känner för det.

Jag köpte mitt första paket med sändare och mottagare för ca 100.- inkl. frakt på Ebay. Den enkla varianten finns under flera namn, men tyvärr har jag inte tillgång till Ebay så jag kan ge dig en länk just nu. Sålde (tyvärr) två sändare och fyra mottagare för 200.- för inte så länge sedan.

TTL betyder att kameran mäter ljuset genom linsen (Thru The Lens) och styr blixtstyrkan automatiskt, precis som när blixten sitter monterad på kameran. Manuella inställningar betyder att du själv väljer blixtstyrkan på blixten beroende på dina förutsättningar. Det kan ta några provskott men man lär sig mycket på att exprimentera med detta.

Highspeed Sync Betyder att du kan använda kortare slutartid. Normalt brukar max synktid vara runt 1/125s-1/250s. 430EXII kan skicka en pulserande blixt som gör det möjligt att använda ännu kortare slutartider. Det funkar fint monterat på kameran, men ska du använda det trådlöst så måste du ha sändare som klarar detta, och det gör inte billiga RF-sändare.

Kontentan är att en billig metod är RF-grejor från Ebay. Du får köra manuellt, gå fram till blixten och justera, ingen HSS (Highspeed Sync) Ingen TTL och det kan klicka ibland. Men det är billigt. Lägg på någon tusenlapp och du kan få skapliga grejor med TTL, HSS o.s.v. Hyfsad räckvidd och funkar nästan jämt. Lägg på en eller ett par tusenlappar till och du får ett stabilt och nästan hundraprocentigt system men lång räckvidd och massor av funktioner. Dina behov, önskemål och budget får avgöra var det slutar... ;)

Jag köpte mitt första paket med sändare och mottagare för ca 100.- inkl. frakt på Ebay. Den enkla varianten finns under flera namn, men tyvärr har jag inte tillgång till Ebay så jag kan ge dig en länk just nu. Sålde (tyvärr) två sändare och fyra mottagare för 200.- för inte så länge sedan.

TTL betyder att kameran mäter ljuset genom linsen (Thru The Lens) och styr blixtstyrkan automatiskt, precis som när blixten sitter monterad på kameran. Manuella inställningar betyder att du själv väljer blixtstyrkan på blixten beroende på dina förutsättningar. Det kan ta några provskott men man lär sig mycket på att exprimentera med detta.

Highspeed Sync Betyder att du kan använda kortare slutartid. Normalt brukar max synktid vara runt 1/125s-1/250s. 430EXII kan skicka en pulserande blixt som gör det möjligt att använda ännu kortare slutartider. Det funkar fint monterat på kameran, men ska du använda det trådlöst så måste du ha sändare som klarar detta, och det gör inte billiga RF-sändare.

Kontentan är att en billig metod är RF-grejor från Ebay. Du får köra manuellt, gå fram till blixten och justera, ingen HSS (Highspeed Sync) Ingen TTL och det kan klicka ibland. Men det är billigt. Lägg på någon tusenlapp och du kan få skapliga grejor med TTL, HSS o.s.v. Hyfsad räckvidd och funkar nästan jämt. Lägg på en eller ett par tusenlappar till och du får ett stabilt och nästan hundraprocentigt system men lång räckvidd och massor av funktioner. Dina behov, önskemål och budget får avgöra var det slutar... ;)

Wow, bra förklarat och bra info. Tackar! I och med svaren här tror jag att jag ska lyssna och lägga till någon tusenlapp extra och försöka få åtminstone en medellösning då jag inte tror att jag kommer att behöva så mycket som det bästa som finns. Några tips på vilka specifika man ska i så fall kolla efter som har både TTL samt HSS och inte taskig räckvidd som jag kan använda med den blixt jag har?

Wow, bra förklarat och bra info. Tackar! I och med svaren här tror jag att jag ska lyssna och lägga till någon tusenlapp extra och försöka få åtminstone en medellösning då jag inte tror att jag kommer att behöva så mycket som det bästa som finns. Några tips på vilka specifika man ska i så fall kolla efter som har både TTL samt HSS och inte taskig räckvidd som jag kan använda med den blixt jag har?
Mitt första inlägg här. Därefter klickar du på länken nedan.
http://smokingstrobes.com/odin

Ok, om jag omformulerar... vad finns det för alternativ runt 1500-2000 kr som folk rekommenderar? dvs vad är det bäst inom den prisklassen som folk kanske har testat eller vet har fått bättre kritik än andra inom den prisklassen`?
MVH

Kan rekommendera Pixel King som sändare/mottagare om du skaffar dig en Canon 430EX II, då kan du styra blixten helt från kameran och få bland annat high speed sync. En sändare och mottagare brukar gå på runt 1000kr inkl frakt på eBay.
Nackdelen är att de inte stöjder annan Ratio än 1:1 i TTL men detta har aldrig varit något problem för mig i alla fall. (1:1 betyder att alla blixtar kommer ge samma blixtstyrka om man kör TTL, hur mycket dem påverkar bilden beror på massor av andra faktorer dock som avstånd och annat man hängt framför blixten.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar