Annons

Blir aldrig nöjd med någon kamera?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Har själv varit i samma sits... Har en stor tung Canon och ännu tyngre teleobjektiv. Fastnade i samma typ av motiv och har således sakta men säkert så att säga tröttnat på mej själv:)
Köpte en Canon G3X som jag jämt har med mej, fotar i JPEG istället för RAW, letar olika nya vinklar och motiv..skiter i vad omgivningen tycker och tänker när jag krypande tar mej fram i nåt buskage eller smygande runt ett hörn. Ärligt kan jag nog säga att det håller på att vända... och vet ni vad!!!???
Gissa om det är skönt att bara plåta och slippa sitta vid datorn med flera timmars efterbehandling.
Underskatta inte nya kamerors JPEG!!!
 
Japp för JPEG!

Har själv varit i samma sits... Har en stor tung Canon och ännu tyngre teleobjektiv. Fastnade i samma typ av motiv och har således sakta men säkert så att säga tröttnat på mej själv:)
Köpte en Canon G3X som jag jämt har med mej, fotar i JPEG istället för RAW, letar olika nya vinklar och motiv..skiter i vad omgivningen tycker och tänker när jag krypande tar mej fram i nåt buskage eller smygande runt ett hörn. Ärligt kan jag nog säga att det håller på att vända... och vet ni vad!!!???
Gissa om det är skönt att bara plåta och slippa sitta vid datorn med flera timmars efterbehandling.
Underskatta inte nya kamerors JPEG!!!

Med Fujis Jpeg behöver i vart fall inte jag Raw. Jo, jag fotar med både och men använder inte raw. Jag har testat att fixa o dona med Raw-filerna först och sedan jämfört med jpeg direkt ur kameran (XPRO-1) och alla gånger är jpeg lika bra eller vanligen bättre! Det är nog dags att skrota raw helt o hållet i min Fuji.
 
Hallå där kära fotosidevänner.. Jag vet inte om detta drabbat många av er.. men snart har jag nästan slutat fotografera pga att jag aldrig känner mig nöjd med någon av de kameror jag har.. Jag har två systemkameror, en kompaktkamera och 3 enklare spegellösa kameror..

Ofta vill jag ta min stora systemkamera, men den känns alltid för tung.. Sen vill jag ta den lilla systemkameran för vikten och storleken.. men den har så dåligt dynamiskt omfång.. sen börjar jag titta på min bildkvalité-mässigt bästa spegellösa, men den är sååå seg.. sen tittar jag på min lite snabbare spegellösa, men de filerna duger inte i längden.. sen tittar jag på kompakten, den är liten och hyffsat snabb, men filerna duger helt enkelt inte..

Sen börjar jag titta på mina analoga (har mörkerrum) men så blir jag så frustrerad att jag inte är tillräckligt duktig i mörkrummet för att göra negativen rättvisa.. så det brukar sluta med att jag bara tar med nån av de mindre digitala spegellösa och går runt och är missnöjd fast jag borde fotografera..

Jag har längtat efter en fuji x100 sen de släpptes (nu en x100s eller x100T förstås) men är alltid så tveksam.. kommer jag vara lika missnöjd med den? Slöhet, batteritiden, vikten, storleken.. osv osv..

Jag kanske helt enkelt ska sluta fotografera? Det är liksom aldrig roligt längre då jag bara retar mig på kamerornas brister hela tiden.. *suck*

Tack för ni läst!

/Danne

Har inte läst alla andra svar så du får ha överseende med det.
Du verkar inte ha ett tillräckligt stort intresse av att fotografera, Med ett brinnande intresse så bryr man sig inte om ifall systemkameran är stor och klumpig.
Jag tycker att du ska ta några sabbats månader så kanske glöden kommer tillbaka.
Att fotografera ska vara roligt, Man ska inte gå runt och vara missnöjd och skylla på kameran när själva felet ligger på sig själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.