Annons

Blåst på blocket!!

Produkter
(logga in för att koppla)

hstdeos

Medlem
Halloj!

Ny här på sidan !
Tänkte dela med mig av lite erfarenheter...

Letar efter en vettig kamera , typ 40/50D 17-85
Lånat en 20D med denna glug , och tyckte den var helt ok som första systemkamera.

Nu hittade jag en beg på blocket för ett par månader sen ..

Mailade annonsören , fick svar , kollade upp alla uppgifter jag kunde , mailade killen och fick sista siffrorna i personnumret .
Behövde kameran till en semester veckan efter , så den skulle skickas direkt på posten.

Dum som jag var satte jag in pengar för frakt och kamera på ett swedbank konto .
Mailade och ringde veckan efter innan jag åkte , ingen kamera.
kollade med fogden , inget på detta personnumret...
Efter semestern , mailade och ringde , inget svar...

Mailade blocket , fick ett ärendenummer där.
Polisanmälde bedrägeriet , ringde banken , men pga någon "Banksekretess" lämnade de inte ut uppgifter kring vem som hade kontot , inte ens om det stämde med namnet jag hade !!??

Tänkte driva detta parallellt med polisen , civilrättsligt med , men då måste jag ju veta vem som har kontonumret..

Återkommer med mer info framöver!

Mvh Emil Halmstad
 
Trist att du blivit lurad!

Kan bara hoppas att du kan få hjälp av polisen. Dock är väl det inte så mycket att hoppas på, om inte fler anmäler samma person så att det blir lite mer prioriterat fall. Betalade du för rekommenderat eller postförskott, eller bara vanligt paketporto? Han kan ju hävda att han skickade kameran men då ska det ju finnas något kvitto att visa, men tyvärr ligger väl en del av bevisbördan hos dig för att få igång polisarbetet så att säga.
 
ringde banken , men pga någon "Banksekretess" lämnade de inte ut uppgifter kring vem som hade kontot , inte ens om det stämde med namnet jag hade !!??

Det är helt korrekt. Banken ska inte lämna ut uppgifter bara för att någon kommer dit och påstår olika saker. Du kan ju lika gärna stå och ljuga dem rätt upp i ansiktet.

Som vanligt en trist historia i övrigt.
 
Har utdrag från banken på min betalning till hans konto , mailen ligger i datorn , blocket har ärende nr .

Om det skulle vara så att den skulle vara skickad ...
Ok , kvitto , när skickades den ? vart köpte säljaren den ifrån?
Varför svarar han inte på mail??

Jag kan leva utan de pengarna , ångrar bara att jag inte köpte en ny när de låg på 9500:- ...

/Emil
 
Hur stor varningstext behövs?

"Handla säkert

Var ytterst försiktigt med personer som vill göra snabba affärer, och med förskottsinbetalningar. För att vara säkra så sätt ALDRIG in pengar i förskott, använd internetgiro, eller ännu hellre gör upp öga mot öga!"
 
Javisst , men....

Japp ...

Generalfel från min sida ...

Ville ha den snabbt innan semestern , och detta ledde till det andra...

Har dock köpt och sålt massor av grejer på nätet förr..

Köpte en bil osedd och i förskott..
Men då av en annan aktiv på ett motorforum jag hänger på , men vilka garantier är detta??
Sålt grejer och fått pengar innan..

Man tror man är säker när man kollar upp personnummer mm .
Fick ju ett kontonummer , och vem vill skita ner sig för knappt 6000:- ??

Kanske någon som inte bryr sig??

Men kommer inte släppa detta i första taget.
Finns massor av lagliga sätt att jaga folk , bla kronofogden mm ...

Mvh Emil
 
Bedragarna är bra på att få det till att du gör ditt livs köp och dom vet att de flesta av oss är "blåögda" och litar på folk.

Använd alltid en oberoende tredje part(payson) som hjälper till att sköta betalningen.

Over and out.
 
[Hur vet du att han bara har kört dig på 6000 kr? Det kanske är 10x6000 kr! Det finns mer än en på nätet som lurar folk systematiskt - det blir som du säger inga pengar annars att skita ner sig för.

QUOTE=hstdeos;1333900]Japp ...

Generalfel från min sida ...

Ville ha den snabbt innan semestern , och detta ledde till det andra...

Har dock köpt och sålt massor av grejer på nätet förr..

Köpte en bil osedd och i förskott..
Men då av en annan aktiv på ett motorforum jag hänger på , men vilka garantier är detta??
Sålt grejer och fått pengar innan..

Man tror man är säker när man kollar upp personnummer mm .
Fick ju ett kontonummer , och vem vill skita ner sig för knappt 6000:- ??

Kanske någon som inte bryr sig??

Men kommer inte släppa detta i första taget.
Finns massor av lagliga sätt att jaga folk , bla kronofogden mm ...

Mvh Emil[/QUOTE]
 
När har det blivit säkert att göra upp ”öga mot öga”? Jag känner till flera fall där säljaren fysiskt attackerat köparen… Det finns även flera egenföretagare med internetförsäljning som vägrar att sälja ”över disk” p.g.a. att de attackerats av ”köpare”.
Varför är det så omöjligt att använda Payson eller Internetgirot som ju visat sig ge en mycket hög leveranssäkerhet.
/Harald


Hur stor varningstext behövs?

"Handla säkert

Var ytterst försiktigt med personer som vill göra snabba affärer, och med förskottsinbetalningar. För att vara säkra så sätt ALDRIG in pengar i förskott, använd internetgiro, eller ännu hellre gör upp öga mot öga!"
 
Självfallet finns det bara ett enda riktigt säkert sätt att inte "råka illa ut" - dö!
 
Javisst, det är ju tydligen så väldigt många resonerar men så tycker dessa att livet ändå är värt att leva och så skiter man i allt… Fast jag tycker att man borde kunna kombinera sitt leverne med kunnighet. Kanske ger det livet en större mening… Å andra sidan måste man ju testa nya saker för att kunna lära sig något nytt. Det kanske, i själva verket , är personlig utveckling dessa lurade sysslar med… Viss utbildning är gratis och viss kostar skjortan…
/Harald


Självfallet finns det bara ett enda riktigt säkert sätt att inte "råka illa ut" - dö!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.