Annons

Varning för skum säljare på Blocket

Produkter
(logga in för att koppla)
Då ber jag om ursäkt om att jag inte hängt med riktigt i svängarna. Jag fick intrycket att det handlade om kontrollen av säljare och att du tyckte att för många köpare är för misstänksamma, men jag missade uppenbarligen för många inlägg på vägen.
 
Det innebär att en stor del av svenska befolkningen är skumma enligt dig!?
Då alla som varit på semester utanför eu och tagit med sig varor för ett värde överstigande 1700kr är kriminella då detta måste deklareras och momsas för. ÄVEN om du använt det på semestern!
Lika intressant nu?
Du själv är säkert inte bättre, kört för fort ngn gång, missat ett stoppljus, cyklat mot rött, tagit pennor från jobbet.
Olika grader... men som sagt "Den som är utan synd, kastar den första stenen!!"



Nu handlar det inte om små mängder prylar, utan det fullkomligt översvämmar tradera med saker från usa. Tex den här extraprylar där har ju massor av auktioner. Och till råge på det så säger människan att det är garanti på hans kamerahus han säljer. Många som går på det och inte inser att det kommer kosta skjortan för dem om det går sönder eftersom vissa märken inte kör med världsgaranti.
 
Jag har hjälpt till att driva ett par reklamerade Postfall där Posten så småningom fick ge med sig. Posten hävdade att den som skickar ett paket kan skicka elektronikskrot eller annan barlast och ändå hänvisa till diverse kvitton och transaktioner som även dessa kan vara fejkade. (Det finns bedragare som satt sådana bedrägerier i system.) I detta fall skickade en privatperson en komplett kamerautrustning i en Epsonkartång. Mottagaren fick aldrig försändelsen. Den reklamerades skriftligt och per telefon av avsändaren men i bekräftelsebrevet så stod bara något om försenad försändelse och ingenting om åtgärder. Avsändaren ringde efter någon vecka till Posten och frågade vad bekräftelsebrevet skulle innebära för honom. Ingenting, fick han till svar för ärendet var avslutat. Det framkom också ”off the record” att Posten menade att paketet kommit fram och att adressaten tog en rövare… Adressaten meddelade då att han hade öppnat paketet i vittnens närvaro och att han avsåg att driva ärendet rättsligt. Då gick Posten med på att öppna ärendet igen men det gick inte utan en ny reklamation togs ut. Under utredningen meddelade avsändaren skriftligen att han och en person till packat ner kamerautrustningen och att det alltså fanns vittnen. Ersättning för kamerautrustningen kom säljaren till del mer än fem månader efter anmälan.

Att, som du skriver, värdet ska styrkas genom transaktion eller kvitto tycker jag är nästan fjantigt. Om en säljare får betalt och kvitto på detta kan visas så hindrar väl inte detta att säljaren skickar en värdelös försändelse! Är det bara vissa människor som kan bedra…? I ett annat fall köpte en person en mycket dyr färgskrivare från ett av Sveriges större elektronikföretag. Försändelsen kom, försenad, fram till adressaten. Den hämtades av två personer som också packade upp den och fotograferade detta fortlöpande för att underlätta en ev. senare nedpackning. Det visade sig dock att färgskrivaren var slaktad och bara stommen fanns i lådan. Kunden kontaktade leverantören som direkt gjorde en utredning. Det visade sig att denna typ av färgskrivare såldes i litet antal och denna skrivare hade packats ner av två personer som garanterade att allt varit OK. Leverantören skickade då direkt en ny skrivare och åtog sig att reklamera. Som hjälp vid reklamationen användes de bilder kunden tagit vid mottagandet. Trots detta fick leverantören driva ärendet rättsligt. Det fanns dessutom viss teknisk bevisning som gjorde att Posten till slut insåg att både kunden och leverantören hade rätt. Egentligen fanns det inga 100 %-iga bevis, allt kan ju förfalskas, men den indiciekedja som presenterades fick t.o.m. Posten att krypa till korset.
/Harald


Tänker inte driva detta vidare, min info jag fått vad avser styrkt värde är från posten, inget tal om bilder, som går så lätt att förfalska nu förtiden då (det finns ngt som heter digitalkamera)

Värdet skall styrkas genom transaktion eller kvitto, sedan så finns det ju väldigt enkla sätt att se om värdet stämmer med marknadsvärdet, så postens anseende är nog inte hotat!
Mvh
Mats
 
Hej fel tråd för detta.
tror det finns en annan tråd för de rättrådiga!
"Den som är helt fri från synd kastar den första stenen"
Mvh
Mats
Där har vi en point. Finns många på Tradera som bedriver försäljning i den omfattning att det bör betraktas som affärsmässig verksamhet. Någon jag handlat av ville inte bifoga kvitto, med eller utan moms, trots att hans säljlista var 4 sidor. Men jag tror att skattemyndigheten tar emot tips. (ursäkta ämnesskiftet på tråden)
 
Först och främst får jag tacka för det engagemang som många visar angående bedragare på webbaserade annonsplatser, däribland Fotofynd.se som jag representerar.

Det ligger naturligtvis i vårt intresse att begränsa användare och annonser med onda avsikter på Fotofynd.se - då det inte bara riskerar att skada de som kommer i kontakt med bedragaren, utan på längre sikt även trovärdigheten för Fotofynd.se.

Vi har en funktion där man kan anmäla misstänkta annonser, och även en varningstext på förstasidan. Det har dock fortsatt att komma in önskemål om en sådan varningstext även efter att den lades upp, så möjligen borde den synliggöras ännu mer?

Vi besvarar mail, men förhindras väldigt ofta av att avsändaren glömmer att uppfe ange sin egen epostadress i kontaktformuläret.

Frågan hur man ökar säkerheten på webbaserade annonsplatser är intressant. Det säkraste vore att stänga ned dem helt, då skulle ingen riskera att utsättas för omnämnda bedrägerier. En annan inte lika drastisk åtgärd är att tillåta besökare med endast "svenska ip-adresser", men dylika ingrepp som begränsar risken för bedrägerier begränsar även nyttan och möjligheterna man som hederlig användare har av Fotofynd.se, och man kan i förlängningen lika gärna stänga ner webbplatsen.
Med ökande antal besökare och annonser ökar även antalet bedragare, som ett tråkigt mått på räckvidden.

Jag tror att medelvägen är gyllene, där vi som driver annonsplatserna bidrar med information och kontrollerar misstänkta annonser, och användaren bidrar med sitt egna omdöme, för att affärerna ska bli så smärtfria som möjligt.

Synpunkter och förslag tas naturligtvis tacksamt emot, antingen här i tråden eller direkt till oss.

Vänliga hälsningar
Daniel Öberg
www.Fotofynd.se
 
Sedan så behöver jag inte kolla med skatteverket då jag sålt grejer till folk. då jag kräver förskottsbetalning!
Hmm, är inte det lite osäkert? Vad jag har förstått är det också något som används av bedragare; de sätter in pengar på ditt konto, du skickar varan och de drar tillbaka sin insättning (vilket går att göra på flera sätt).
 
Hmm, är inte det lite osäkert? Vad jag har förstått är det också något som används av bedragare; de sätter in pengar på ditt konto, du skickar varan och de drar tillbaka sin insättning (vilket går att göra på flera sätt).


Jag tar betalt via Plusgiro och enligt deras kundtjänst kan inte en köpare dra tillbaka en insättning när pengarna väl syns på mitt konto, hoppas det stämmer. Det är säkert mer vanskligt med andra betalformer, speciellt från utlandet.
 
Antar att det gäller samma regler för plusgiro som för bankkonton, där är det i alla fall helt klart: När en betalning har gjorts till ett konto och det har gått så långt att beloppet är tillgängligt för lyftning för kontohavaren får banken inte dra tillbaka detta utan dennes medgivande.

(Sedan finns det fall av betalningar som av misstag hamnat på ens konto, då kommer vi in på "god tro" osv, men det är ett kapitel för sig som inte har med sådana här betalningar att göra)
 
Det är alltså så för bankkonton? Att pengarna är säkrade när de finns tillgängliga för mig? Det är nog vad jag alltid har trott, men sen läste jag om någon som hade råkat ut för ett sådant bedrägeri. Jag minns inte var jag såg det, men jag har för mig att det var en utlandsbetalning inblandad.
 
Prata med din bank, i min bank är det så här i alla fall. Banken får inte dra tillbaka pengar från mitt konto utan mitt medgivande. Sedan riskerar jag ju att hamna i en rättsprocess om det är pengar som banken av misstag satt in på mitt konto, trillar det in en miljon och jag tar ut dem fort som ögat och sätter sprätt på pengarna så kommer jag att ha lite svårt att förklara hur jag kunnat vara i "god tro"...
 
Ett tips för er som vill börja sälja på Tradera. Erbjud alltid betalning via Payson om ni säljer saker för mer än 400 kr! Jag köper inget från en grön försäljare som inte erbjuder Payson som betalningsalternativ. Det är ett bra sätt att undvika att bli lurad.
//Chasid
 
Om det låter för bra för att vara sant är det nästan alltid det, om denna person kräver förskottsbetalning och vägrar använda sig av postförskott eller en escrow tjänst (tex. internetgirot) så är det garanterat en skojare.
Även om ni får personuppgifter osv. som verkar stämma, så är det ändå nästan säkert en skojare.

Men om det skulle hända att ni blev lurade på något sätt så vill jag meddela er om att ni ofta ganska lätt kan sätta fast denne. De flesta är bara kompletta idioter som inte vet nånting om internet och om hur de kan bli spårade, ofta använder det tom. en helt öppen ip-adress.

så låt en polis eller någon datakunnig hjälpa er och anmäl det direkt till polisen, så fort som möjligt!
 
Jag håller helt och hållet med dej Chasid om detta med Payson! Om alla skulle använda den tjänsten så skulle bedragarna kamma noll!

Errul tog upp detta med escrow-tjänster. Payson, Paypal och Internetgirot anser jag är mycket säkra. Däremot finns det snarlika betaltjänster som drivs av bedragare. De kan ofta heta just Escrow men kan ha gjort en bedräglig variant av den ursprungliga äkta. Förmodar att det var något sådant Bushmaster syftade på i ett tidigare inlägg. Fast Bushmaster saknar ju uppenbarligen både vilja och förmåga att skilja äkta från falskt! Akta er för dylika!

KonsumentEuropa har jobbat med problem med Escrow-bolag och de uppmanar till stor försiktighet. Jag håller med. Hörde igår om ett Grekiskt bolag som hette just Escrow och som är föremål för polisutredning.
/Harald

Läs detta från Konsumenteuropa!
http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1554

///////////////
Var mycket försiktig med Escrow-bolag
Betalningar och leveranser kan vara problematiska vid en Internetauktion. Säljare och köpare vet ofta inte om de kan lita på varandra. Därför föredrar många att använda sig av så kallade Escrow-bolag, speciellt när det är fråga om dyra inköp. Ett Escrow-bolag fungerar som en neutral tredje part. Köparen betalar köpesumman till Escrow-bolaget som sätter in den på ett speciellt konto. Därefter meddelar Escrow-bolaget säljaren att pengarna är deponerade och att säljaren kan skicka varan. Köparen tar emot varan och inspekterar och meddelar sedan Escrow-bolaget att sända pengarna till säljaren.

Undvik att bli lurad
Eftersom det har förekommit många bedrägerier med Escrow-bolag måste man vara uppmärksam. Ibland arbetar bedrägliga Escrow-bolag tillsammans med en bedräglig säljare och ibland blir både köpare och säljare bedragna. Ibland skapar också bedragarna egna falska Escrow-företag och betalar man till dem så går pengarna direkt till den bedräglige säljaren. Gör så här för att undvika att bli lurad:
· Använd aldrig ett Escrow-bolag som säljaren rekommenderar. Välj alltid ut ett bolag själv.
· Välj alltid ett Escrow-bolag som auktionsföretaget rekommenderar eller samarbetar med. Vissa stora Internetauktionsföretag har egna Escrow-bolag.
· Låt aldrig säljaren inleda kommunikationen med Escrow-bolaget. Det har förekommit att bedragare utgett sig för att representera ett seriöst Escrow-bolag på ett mycket trovärdigt sätt. Börja alltid med att själv ta kontakt med Escrow-bolaget enligt auktionsföretagets anvisningar.
· Använd inte amerikanska Escrow-bolag som intygar att de följer "US Financial and Business code". Det finns inget som heter så!
· Använd inte Escrow-bolag med amatörmässiga hemsidor. Det förekommer ofta stavfel och grammatiska fel på bedrägliga företags hemsidor.
· Använd inte Escrow-bolag som inte skriver ut sin fysiska adress och telefonnummer. Utan de uppgifterna kan du aldrig kontrollera om företaget verkligen finns.
· Använd inte Escrow-bolag som använder information som liknar ett välkänt seriöst Escrow-bolag. Bedrägliga Escrow-bolag har ofta kopierat informationen från ett seriöst Escrow-bolag. Det förekommer också att bedrägliga Escrow-företag otillbörligen kopierat trustmarks såsom "Verisign" och "Trust-e" och satt dessa på sina hemsidor. Kontrollera med trustmark-organisationen om företaget verkligen är certifierat.
//////////////
 
Det innebär att en stor del av svenska befolkningen är skumma enligt dig!?
Då alla som varit på semester utanför eu och tagit med sig varor för ett värde överstigande 1700kr är kriminella då detta måste deklareras och momsas för. ÄVEN om du använt det på semestern!
Lika intressant nu?
Du själv är säkert inte bättre, kört för fort ngn gång, missat ett stoppljus, cyklat mot rött, tagit pennor från jobbet.
Olika grader... men som sagt "Den som är utan synd, kastar den första stenen!!"

Bra svarat! Det för många som moraliserar över andra utan att tänka på att dom själva knappast är felfria.

Många här på forumet skulle må bra av att vara lite mer ödmjuka över andras fel och brister

Men det tycks vara ball att kasta skit.

/K
 
Paypal ger ingen säkerhet alls, även om de försöker göra sken av det. Du överför pengarna till motagaren som får dem på sit paypalkonto och sedan flyttar över dem till bankkontot. Pengarna borta och du får inte tillbaka nåt. Läser du deras avtal noggrannt framgår det t.ex. också att "köpar-skyddet" på ebay är en slags goodwill-tjänst som mest uppfylls för varor sålda på helgfria söndagar.
Som säljare är paypal också mer riskfyllt, för om köparen är oärlig och du inte tänker på att flytta de "virtuella" pengarna från paypalkontot och du ser pengarna på paypalkontot, skickar varan och köparen anmäler att varan inte kommit eller har betalat med ett kreditkort som han inte betalar räkningen för i slutet av månaden så plockar paypal tillbaka pengarna och du som säljare är blåst på både vara och pengar.
Men som köpare får du alltså bara tillbaka något under förutsättning att pengarna finns kvar på säljarens paypalkonto, annars får du inte en spänn.

Paypals huvudsyfte är att se till att ebay tjänar ytterligare provision på varje såld vara, inget mer. Deras strategi fungerar alldeles utmärkt då de flesta tror på marknadsföringen och tror att de funkar som t.ex internetgirot. Men jag tycker att de bara tillför ett krånglande led samt att de tar grovt betalt för det (över 5 %) när det i de flesta fall är både säkrare och smidigare med en förskottsbetalning direkt till bankkonto. För där kan mottagaren i allafall inte vara anonym, vilket den kan med paypal.
I däremot USA som har ett dåligt utbyggt banksystem fyller de en stor funktion just på grund av smidigheten, men inte inom EU.
Payson har jag aldrig använt.

Ber om ursäkt för alla stavfle och rörig text, bråttom...
 
De flesta Internetbedrägerier sker genom att köparen betalar in pengarna på säljarens konto men säljaren skickar ingen vara. Då blir köparen förbannad och försöker få kontakt med säljaren men det lyckas ej. Då följer anmälan till auktionssiten och polisanmälan. Vid kontroll av säljaren så brukar det visa sig att denne har stora skulder hos Kronofogden. Ärendet avslutas och köparen kan känna sig blåst på pengarna.

Är det den köpmetoden du förordar?

Vid en utredning av spärrningar vid användning av Payson och Internetgirot visade det sig att det i inget fall blev så att vare sig köparen eller säljaren blev blåst. I samtliga fall utom ett hade tidsfrister överskridits p.g.a. att aktörerna ej satt sig in i hur affären skulle utföras. Ett fall gick till domstol och där fick köparen tillbaka sina pengar. (Gällde Payson)

Intressant det du skriver om Paypal. Paypal brukar ju användas vid internationella betalningar och därför finns inga problemfall som lätt har kunnat utredas. Är det verkligen så att köparens inbetalning åker in på säljarens Paypalkonto direkt? Det verkar ju inte klokt!

På Payson finns pengarna på köparens Paysonkonto där man kan ha pengar liggande utan att de är kopplade till någon mottagare. Pengarna som man har på sitt Paysonkonto kan man använda för att göra en direkt utbetalning till annans bankkonto eller också göra en s.k. betalning med leveransgaranti.
I det senare fallet adresserar man, vi Payson, en summa till en viss mailadress. Payson meddelar denne mailadress att pengarna finns deponerade och att han ska skicka varan. Då varan är skickad har köparen högst 5 dagar på sig att godkänna eller ej godkänna leveransen. Om köparen fått varan inom dessa 5 dagar godkänner han till Payson som då betalar ut pengarna till det konto säljaren meddelat Payson. Om köparen inte fått någon vara eller fått fel vara underkänner han senast efter 5 dagar. De pengar han betalt in fryses då och släpps först då både säljare och köpare blivit överens om åtgärd. Om paketet blivit försenat och alltså kommit fram kanske köpare och säljare är överens om att affären är OK och då meddelar båda parter detta till Payson som då släpper pengarna till säljaren.
Vid oenighet mellan säljare och köpare finns många olika fall och tidsgränser. Säljare eller köpare kanske inte är kontaktbara etc. Normalt är det dock köparen som måste agera för att få tillbaka sina pengar och han kan behöva gå till Tingsrätten och Kronofogden. I Paysonavtalet står att man förbundit sig att inte stämma företaget Payson men detta är inget hinder för att få ett snabbt avslut på affären.

Om Paypal funkar som du beskriver så ska man nog inte använda det företaget. Vad ska man då använda vid internationella köp för då blir väl tidsgränserna oftast för snäva både med Payson och Internetgirot.
/Harald


Paypal ger ingen säkerhet alls, även om de försöker göra sken av det. Du överför pengarna till motagaren som får dem på sit paypalkonto och sedan flyttar över dem till bankkontot. Pengarna borta och du får inte tillbaka nåt. Läser du deras avtal noggrannt framgår det t.ex. också att "köpar-skyddet" på ebay är en slags goodwill-tjänst som mest uppfylls för varor sålda på helgfria söndagar.
Som säljare är paypal också mer riskfyllt, för om köparen är oärlig och du inte tänker på att flytta de "virtuella" pengarna från paypalkontot och du ser pengarna på paypalkontot, skickar varan och köparen anmäler att varan inte kommit eller har betalat med ett kreditkort som han inte betalar räkningen för i slutet av månaden så plockar paypal tillbaka pengarna och du som säljare är blåst på både vara och pengar.
Men som köpare får du alltså bara tillbaka något under förutsättning att pengarna finns kvar på säljarens paypalkonto, annars får du inte en spänn.

Paypals huvudsyfte är att se till att ebay tjänar ytterligare provision på varje såld vara, inget mer. Deras strategi fungerar alldeles utmärkt då de flesta tror på marknadsföringen och tror att de funkar som t.ex internetgirot. Men jag tycker att de bara tillför ett krånglande led samt att de tar grovt betalt för det (över 5 %) när det i de flesta fall är både säkrare och smidigare med en förskottsbetalning direkt till bankkonto. För där kan mottagaren i allafall inte vara anonym, vilket den kan med paypal.
I däremot USA som har ett dåligt utbyggt banksystem fyller de en stor funktion just på grund av smidigheten, men inte inom EU.
Payson har jag aldrig använt.

Ber om ursäkt för alla stavfle och rörig text, bråttom...
 
Jag har tagit emot och betalat totalt 50-100 transaktioner med paypal, just mellan europa och USA är det ofta enda möjligheten för att många där inte kan ta emot eller betala till bankkonto utan astronomiska avgifter.
Varför skulle problemfallen vara svårare att utreda? För att det är skrivet på engelska? Det finns massvis med fall, tidningsartiklar etc, der är bara att googla på paypal scam, paypal betrug och så vidare. Du kan också läsa i ebays forum.
Här är en något drastisk sida, men tyvärr är det sant...
http://www.paypalwarning.com/ Denna är dock synnerligen partisk, men det var första träffen i google, jag har inte läst sidan, bara de första raderna. Sök efter nåt mer nyanserat i stället.
Men även seriösa tidningar som "Der Spiegel" mfl har skrivit om detta. Däremot är ju paypal än så länge marginaliserat i Sverige, därför hörs det väl inte så mycket här, tills för några månader sedan fanns ju sidan inte ens på svenska. Men jag är övertygad om att det kommer att marknadsföras aggresivare på tradera också i och med att sidan Ebayifieras mer och mer.

Själv har jag nästan blivit av med drygt 30 Euro för en vara jag köpte över ebay och betalade med paypal (där det bredvid "budknappen" stod buyer protection eller nåt sånt) men jag fick inte tillbaka en spänn med en korthuggen motivering om att det inte fanns pengar på paypalkontot. Men efter två månader och några telefonsamtal till säljaren (tyskland) skickades varan!

Tyvärr är det ett lotteri att ha med paypal att göra. Värst är att deras system också funkar uselt, t.ex. att allt hänger sig när man betalar och så bokar de av beloppet två gånger från kortet (och säljaren är snäll och skickar tillbaka pengarna, men paypal har därmed tjänat 10 % på beloppet. Frågor till deras kundtjänst besvaras med "goddag yxskaft"
Som säljare med pengar på paypalkontot är man också väldigt utsatt för att mycket beror på paypals godtycke.

Jag brukar förskottsbetala efter att ha bildat mig en subjektiv uppfattning och enda missen var det ovan beskrivna, men annars har jag bland annat köpt (och sålt) nästan all min kamerautrustning via tradera/blocket/fotosidan/ebay och en massa andra prylar, hundratals transaktioner (sen 2002 eller så), inga problem. Posten har heller aldrig slarvat bort eller krossat något.

Internetgirot har jag använt om köparen önskat och betalat för det, det kostar ju en slant.

Över ebay går det nästan bara att använda Paypal för att ebay förbjuder konkurrenternas betalningsmetoder när de blir en för farlig konkurrent, t.ex. Google Checkout förbjöds med hänvisning till "köparnas säkerhet", däremot kan du använda Western Union...!
I Storbrittanien och Austrailen måste numera Paypal erbjudas "för köparnas säkerhet" vilket är nys, det handlar om att tjäna mer pengar.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.