Jag har tagit emot och betalat totalt 50-100 transaktioner med paypal, just mellan europa och USA är det ofta enda möjligheten för att många där inte kan ta emot eller betala till bankkonto utan astronomiska avgifter.
Varför skulle problemfallen vara svårare att utreda? För att det är skrivet på engelska? Det finns massvis med fall, tidningsartiklar etc, der är bara att googla på paypal scam, paypal betrug och så vidare. Du kan också läsa i ebays forum.
Här är en något drastisk sida, men tyvärr är det sant...
http://www.paypalwarning.com/ Denna är dock synnerligen partisk, men det var första träffen i google, jag har inte läst sidan, bara de första raderna. Sök efter nåt mer nyanserat i stället.
Men även seriösa tidningar som "Der Spiegel" mfl har skrivit om detta. Däremot är ju paypal än så länge marginaliserat i Sverige, därför hörs det väl inte så mycket här, tills för några månader sedan fanns ju sidan inte ens på svenska. Men jag är övertygad om att det kommer att marknadsföras aggresivare på tradera också i och med att sidan Ebayifieras mer och mer.
Själv har jag nästan blivit av med drygt 30 Euro för en vara jag köpte över ebay och betalade med paypal (där det bredvid "budknappen" stod buyer protection eller nåt sånt) men jag fick inte tillbaka en spänn med en korthuggen motivering om att det inte fanns pengar på paypalkontot. Men efter två månader och några telefonsamtal till säljaren (tyskland) skickades varan!
Tyvärr är det ett lotteri att ha med paypal att göra. Värst är att deras system också funkar uselt, t.ex. att allt hänger sig när man betalar och så bokar de av beloppet två gånger från kortet (och säljaren är snäll och skickar tillbaka pengarna, men paypal har därmed tjänat 10 % på beloppet. Frågor till deras kundtjänst besvaras med "goddag yxskaft"
Som säljare med pengar på paypalkontot är man också väldigt utsatt för att mycket beror på paypals godtycke.
Jag brukar förskottsbetala efter att ha bildat mig en subjektiv uppfattning och enda missen var det ovan beskrivna, men annars har jag bland annat köpt (och sålt) nästan all min kamerautrustning via tradera/blocket/fotosidan/ebay och en massa andra prylar, hundratals transaktioner (sen 2002 eller så), inga problem. Posten har heller aldrig slarvat bort eller krossat något.
Internetgirot har jag använt om köparen önskat och betalat för det, det kostar ju en slant.
Över ebay går det nästan bara att använda Paypal för att ebay förbjuder konkurrenternas betalningsmetoder när de blir en för farlig konkurrent, t.ex. Google Checkout förbjöds med hänvisning till "köparnas säkerhet", däremot kan du använda Western Union...!
I Storbrittanien och Austrailen måste numera Paypal erbjudas "för köparnas säkerhet" vilket är nys, det handlar om att tjäna mer pengar.