Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Ni som varit med om detta innan, kan man vänta sig nån ersättning från tex banken? Eller via hemförsäkringen?
Eller är det bara att blicka framåt och skita i det helt enkelt?
 
Hur mycket pengar var det? 1000?
Det är nog bara att svälja och var glad föf det inte är någon stor summa.
 
Ni som varit med om detta innan, kan man vänta sig nån ersättning från tex banken? Eller via hemförsäkringen?
Eller är det bara att blicka framåt och skita i det helt enkelt?
Banken?????
Alltså det är ju DU som har givit bort pengarna, ingen annan!
Den enda möjlighet du har är att bedragaren blir fälld för brott o skyldig att betala. Troligtvis har de då inga pengar ändå att betala med.

Alternativet är väl att göra livet jobbigt för bedragaren.
Börja med att leta upp mamma o pappa och tala om vad bedragaren håller på med.
Fortsätt med syskon, vänner, HR på jobbet, jobbarkompisar, gymmet öka cirklarnas storlek var gg...
Till slut kanske bedragaren inte vill vara med längre.
När det kostar för mycket helt enkelt.
 
Alternativet är väl att göra livet jobbigt för bedragaren.
Börja med att leta upp mamma o pappa och tala om vad bedragaren håller på med.
Fortsätt med syskon, vänner, HR på jobbet, jobbarkompisar, gymmet öka cirklarnas storlek var gg...
Till slut kanske bedragaren inte vill vara med längre.
När det kostar för mycket helt enkelt.

Risken med att göra detta är att man själv gör sig skyldig till förtal, anmäls och döms för det.
Det kanske känns skönt att ropa ut till alla vad någon annan "är eller har gjort" men konsekvenserna kan vara mindre trevliga.
 
Risken med att göra detta är att man själv gör sig skyldig till förtal, anmäls och döms för det.
Det kanske känns skönt att ropa ut till alla vad någon annan "är eller har gjort" men konsekvenserna kan vara mindre trevliga.
Gör du det muntligt så finns det inga bevis....
Dessutom för att det skall gå under förtal så skall det väl antingen vara falskt eller så skall man själv tjäna på det. Helst båda två samtidigt.
 
Gör du det muntligt så finns det inga bevis....
Dessutom för att det skall gå under förtal så skall det väl antingen vara falskt eller så skall man själv tjäna på det. Helst båda två samtidigt.

Det handlar inte om den som förtalar utan den som utsätts för förtalet.


Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen med hänsyn till uppgiftens innehåll eller sättet för eller omfattningen av spridningen eller annars var ägnad att medföra allvarlig skada.

Den som, i annat fall än som avses i 1 eller 2 §, riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter.






Det krävs inte alltid stor spridning (alltså att uppgifter sprids till många personer) utan i vissa fall kan det göra brottet särskilt allvarligt om påståendena lämnas till personer som känner den som utsätts för förtalet (exempelvis arbetsgivare, arbetskamrater eller familj).
 
Det verkar som att den här ”Martin” kanske åker dit för nåt annat…
 

Bilagor

  • IMG_2942.jpeg
    IMG_2942.jpeg
    215.9 KB · Visningar: 132
Gör du det muntligt så finns det inga bevis....
Det blir kanske mycket resande om man ska besöka alla man ska berätta för. Telefonsamtal kan spelas in och telebolagen sparar data om vem som ringer till vem.

Kom dessutom ihåg att det inte bör finnas några vittnen om du ska förtala någon.
 
Civilrättsligt kan man först gå vägen via Betalningsföreläggande via Kronofogden. Det är billigare än att stämma vid tingsrätt. Blir personen delgiven så kan det gå till utslag och utmätning. Det kostar dock en slant per år att hålla ärendet vid liv. Risken är att det bara blir en årskostnad för dig om personen fortsatt saknar medel. Jag hade själv ett sånt ärende som jag avslutade efter ett par år. Om personen dock har pengar så får du ersättning även för ansökningskostnaden.

Polisanmälde själv en person för några år sedan nu och fick samma besked från åklagaren som i #2490. Personen har vad jag vet fortfarande inte dömts för något...
 
Det kanske var enklare förr då den dömde hamnade i fängelse om denne ej kunde betala den utdelade bötessumman. Brist på tillgångar gav inget skydd.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Super tråkigt att höra att du blivit lurad! Jag kommer med ett tips.

Ett tips för framtida affärer på internet är att använda PayPal som har köpskydd, betalar du med alternativ "För en vara eller tjänst" så utesluts risken att bli lurad då du har köpskydd. Om personen i fråga skulle välja att inte skicka dig någon produkt så öppnar du enkelt ett ärende och bevisar detta på PayPal och du kommer att få en återbetalning, oftast så är t.o.m pengarna "låsta" i väntan på att produkten ska levereras. Det fungerar lite som blockets köp & sälj tjänst men är en tjänst som fungerar world wide.

Notera att du måste då betala med "För en vara eller tjänst" och INTE "Till vänner & famil" (Med vänner & familj gäller inte köpskydd)

PayPal tar ut en avgift på några % vid detta, men helt klart värt det.

Jag har använt PayPal i flera år vid just affärer på internet och aldrig haft något problem.

Lycka till i fortsättningen och ha en fin sommar allihopa!
 
Har du fått någon återbetalning?

Hur menar du nu?
Om jag sålt något och köparen har begärt pengarna efter han fått produkten?
- Det har aldrig hänt mig i alla fall, men kanske kan ske. Men man får dokumentera allt tydligt. PayPal är rättvisa och inte korkade. i alla fall i dom flesta fall :)

Eller om PayPal har återbetalat mina pengar om jag köpt något men inte fått produkten?
- Flera gånger har jag betalat men inte fått en produkt, d.v.s blivit utsatt för ett bedrägeri. Men alla gånger har jag fått tillbaka hela beloppet av PayPal. Saken är att oavsett om bedragaren har t.e.x tagit ut pengarna från PayPal så kommer PayPal göra så det blir minus på hans PayPal konto och sen lägga in pengarna på ditt PayPal konto.
Men så till så att du alltid betalar med "För en vara eller tjänst"

Dem som dessvärre blir lurade med PayPal är för att dom av misstag eller medvetet använder "Till vänner & familj" detta alternativ ska man endast använda om man skickar till just familj eller vänner.

Lycka till och gå försiktigt fram och läs på innan så du får dig lite egen kunskap så lovar jag dig att ditt internet shoppande blir en mycket trevligare och säkrare upplevelse.
 
Senast ändrad:
Hur menar du nu?
Om jag sålt något och köparen har begärt pengarna efter han fått produkten?
- Det har aldrig hänt mig i alla fall, men kanske kan ske. Men man får dokumentera allt tydligt. PayPal är rättvisa och inte korkade. i alla fall i dom flesta fall :)

Eller om PayPal har återbetalat mina pengar om jag köpt något men inte fått produkten?
- Flera gånger har jag betalat men inte fått en produkt, d.v.s blivit utsatt för ett bedrägeri. Men alla gånger har jag fått tillbaka hela beloppet av PayPal. Saken är att oavsett om bedragaren har t.e.x tagit ut pengarna från PayPal så kommer PayPal göra så det blir minus på hans PayPal konto och sen debitera ditt PayPal konto pengarna.
Men så till så att du alltid betalar med "För en vara eller tjänst"
Lycka till och gå försiktigt fram och läs på innan så du får dig lite egen kunskap så lovar jag dig att ditt internet shoppande blir en mycket trevligare och säkrare upplevelse.
Jag undrade om du hade råkat ut för det du skrev som exempel: att man inte hade fått en vara som man hade betalt för, och att PayPal hade återbetalat pengarna. Det har tydligen hänt, enligt ovan.

Hur bevisar man för PayPal att man har blivit lurad?

Har PayPal striktare eller lösare rutiner för sånt här än vad kreditkortsbolagen har?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.