Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för skum säljare på Blocket

Produkter
(logga in för att koppla)
tradera är en auktionssajt. och du bestämmer inte slutpriset själv, det som bestämmer slutpriset är självklart varan, sedan hur mycket omdömmen säljaren har och om han har positiva sådana. att det gick för 3300kr är inget konstigt enl mig! och han är inte avstängd så det kan mycket väl vara en helt ok lirare.


I detta fall har alla annonserna varit konstruerade i praktiken som fast pris, t.ex. utropspris 2999:- och ett s.k. ”köp nu” pris som ligger en krona över (3000:). Första annonsen kunde man tro att säljaren missuppfattat formuläret och fyllt i fel men i detta fallet konstruerar säljaren alla sin annonser så. ”Fidde” är ny och har ännu inte fått några omdömen.

Det är förstås möjligt att fidde haft 2 st Nintendo och 3 st EOS 450 som han i snabb takt behövt avyttra, två gånger med anledningen:

"Kameran är felfri och säljes p.g.a. att jag skall uppgradera till ännu värre kamera =)"

Fiddes priser är smart satta de är inte för låga, närmare 40% under nypris det är ett klipp men inte fullständigt orimligt, min tumregel på sådan här teknik grejer som ”åldras” snabbt är att det skall åtminstone vara runt 30% under för att det skall vara intressant att köp begagnat.


Att de allra flesta troligen är hederligt folk som vill avyttra sina begagnade prylar betvivlar jag inte och förstås blandat med sådana som bedriver typ garagehandel via Blocket och Tradera professionellt. Men efter att ha tittat endast under ett par tre veckor just efter begagnade kameror har det i allt för många fall med stor trolighet varit skojeri. Dessutom har det varit allt för höga priser överlag, inte sällan nästan i nivå med eller t.o.m. över dagens nypris.

Jag betalar t.ex. inte 3800 + frakt för en begagnad EOS 1000D, förvisso med begagnat minne och filter, om jag kan gå ner till Elgiganten och köpa den ny för 4490:- och vet att den inte t.ex. varit tappad utsatt för onormal fukt eller annat som kan ställa till med problem vis ev. kvarvarande garantier.

blocketklipp
 
Senast ändrad:
Hur vet man att säljaren har bra omdöme? Ska man bara handla med nära och kära?

Hur många privatpersoner blir lurade varje dag i Internethandeln? Jag har ingen aktuell siffra men det brukar ligga på i storleksordningen ett par hundra enligt en säkerhetsgrupp jag deltar i. (Här ingår alltså inte kortbedrägerier)

Hur många blir lurade vid Internethandel via Payson och Internetgirot. Jag har ingen aktuell siffra för detta heller men under 2007 var mängden nära 0 %.

Om man säljer en dyrare vara så bör man fotografera av innehållet och ha vittnen på vad man stoppat i paketet. Dessutom bör man kolla upp om säljaren har några skulder registrerade hos Kronofogden mm. Hur man kollar upp detta står i ”Regler och varningar” under Annonsmarknad på FS.

Vissa säljare på Tradera anger Payson med leveransgaranti och det ser jag som ett av flera kriterium på en seriös säljare. Detta borde man ju också kunna ange på FS, Blocket etc.
/Harald


Jag skulle aldrig sälja med paysongaranti el dyl
Det är nämligen så att Bedragaren sitter i andra änden nu också!!
Iom att jag måste skicka först och sedan skall köparen godkänna varan, så kan jag som säljare bli av med varan och inte få ngr pengar!
Om köparen säger att han fick en påse sand istället för kamera så får köparen tillbaka pengarna och min kamera har han behållit.
Så jag säljer ej med dessa.
Köp av folk med bra omdöme så är man så skyddad man kan vara!
Mvh
Mats
 
Hur vet man att säljaren har bra omdöme? Ska man bara handla med nära och kära?

Hur många privatpersoner blir lurade varje dag i Internethandeln? Jag har ingen aktuell siffra men det brukar ligga på i storleksordningen ett par hundra enligt en säkerhetsgrupp jag deltar i. (Här ingår alltså inte kortbedrägerier)

Hur många blir lurade vid Internethandel via Payson och Internetgirot. Jag har ingen aktuell siffra för detta heller men under 2007 var mängden nära 0 %.

Om man säljer en dyrare vara så bör man fotografera av innehållet och ha vittnen på vad man stoppat i paketet. Dessutom bör man kolla upp om säljaren har några skulder registrerade hos Kronofogden mm. Hur man kollar upp detta står i ”Regler och varningar” under Annonsmarknad på FS.

Vissa säljare på Tradera anger Payson med leveransgaranti och det ser jag som ett av flera kriterium på en seriös säljare. Detta borde man ju också kunna ange på FS, Blocket etc.
/Harald

Omdöme finns på seriösa siter som Tradera, gästböcker är ett annat ställe man kan se om det är en pålitlig säljare.
Att fota och ha vittnen hjälper föga då det tar en massa tid och rättegångar för att få tillbaka grejorna om du ens får det!

bedragare har oftast inga pengar och du kommer aldrig se röken av grejen du skickat! den är såld dagen efter . Så hur många vittnen eller fotografier du har så kommer deb som blir lurad att förlora!Mvh
Mats
 
Jag har blivit lurad två gånger av folk med 100 % bra omdömen på Tradera. Lyckligtvis hade jag kollat att personerna inte hade några skulder hos Kronofogden och jag fick tillbaka pengarna efter att ha hotat med att driva frågorna rättsligt.

Skickar man något med t ex Posten AB, DHL etc. så ersätter dessa förkommen försändelse till ett belopp som kan styrkas. Detta löser man enklast genom att ta några bilder på det man stoppar i paketet. (Det går ju numera lekande lätt med något som heter digitalkamera.) Sådana bilder accepteras av Posten AB och borde även duga för Payson, DHL och rättsvårdande myndigheter. Det är givetvis bra om man även har vittnen. Vill man så kan man försäkra speciellt och assurera. Då intygar distributören att man skickat det man påstår. Detta ställer dessutom vissa krav på paketets utformning. Jag har för mej att alla springor och skarvar och lock ska vara förseglade med speciell tape så att man försvårar intrång och lättare ska kunna se om försändelsen varit utsatt intrång.

Om mottagaren påstår att han fått en påse sand så betalas inte pengarna tillbaka till köparen utan pengarna fryses tills köpare och säljare är överens eller efter domstolsutslag.

Du skriver ”bedragare har oftast inga pengar…”. Så du gör affärer med bedragare! Har de bra omdöme på Tradera? Har de inga skulder hos Kronofogden? Har du kollat? Troligen inte!

Det finns inga betalgarantisystem som är 100%-iga men Payson, Paypal och Internetgirot m fl ökar drastiskt säkerheten såvida man inte gör som du beskriver och beter sig klantigt och handlar med bedragare. Om du är osäker på hur man utför rimliga kontroller så kolla ”Regler och varningar” på FS. Där står t.o.m. vilka val man ska göra när man ska ta fram personnumret hos Skatteverket men du har tydligen inte tid för sådant eller…?
/Harald


Omdöme finns på seriösa siter som Tradera, gästböcker är ett annat ställe man kan se om det är en pålitlig säljare.
Att fota och ha vittnen hjälper föga då det tar en massa tid och rättegångar för att få tillbaka grejorna om du ens får det!

bedragare har oftast inga pengar och du kommer aldrig se röken av grejen du skickat! den är såld dagen efter . Så hur många vittnen eller fotografier du har så kommer deb som blir lurad att förlora!Mvh
Mats
 
Jag har blivit lurad två gånger av folk med 100 % bra omdömen på Tradera. Lyckligtvis hade jag kollat att personerna inte hade några skulder hos Kronofogden och jag fick tillbaka pengarna efter att ha hotat med att driva frågorna rättsligt.

Skickar man något med t ex Posten AB, DHL etc. så ersätter dessa förkommen försändelse till ett belopp som kan styrkas. Detta löser man enklast genom att ta några bilder på det man stoppar i paketet. (Det går ju numera lekande lätt med något som heter digitalkamera.) Sådana bilder accepteras av Posten AB och borde även duga för Payson, DHL och rättsvårdande myndigheter. Det är givetvis bra om man även har vittnen. Vill man så kan man försäkra speciellt och assurera. Då intygar distributören att man skickat det man påstår. Detta ställer dessutom vissa krav på paketets utformning. Jag har för mej att alla springor och skarvar och lock ska vara förseglade med speciell tape så att man försvårar intrång och lättare ska kunna se om försändelsen varit utsatt intrång.

Om mottagaren påstår att han fått en påse sand så betalas inte pengarna tillbaka till köparen utan pengarna fryses tills köpare och säljare är överens eller efter domstolsutslag.

Du skriver ”bedragare har oftast inga pengar…”. Så du gör affärer med bedragare! Har de bra omdöme på Tradera? Har de inga skulder hos Kronofogden? Har du kollat? Troligen inte!

Det finns inga betalgarantisystem som är 100%-iga men Payson, Paypal och Internetgirot m fl ökar drastiskt säkerheten såvida man inte gör som du beskriver och beter sig klantigt och handlar med bedragare. Om du är osäker på hur man utför rimliga kontroller så kolla ”Regler och varningar” på FS. Där står t.o.m. vilka val man ska göra när man ska ta fram personnumret hos Skatteverket men du har tydligen inte tid för sådant eller…?
/Harald

Hej!
du handlade av mig utan att blinka :)
Jag är inte orolig utan jag skriver bara att det kan gå till på vissa sätt.
Men du kan ju vänta på domstolsutslag som kan ta flera år om du tycker det är värt det!
Styrkt säger posten är ett bevis på en transaktion på rätt belopp för att få ut pengarna!

Sedan så behöver jag inte kolla med skatteverket då jag sålt grejer till folk. då jag kräver förskottsbetalning!

ja visst kan man bli lurad av ngn som har 100% omdömen personen kankse har 2 omdömen och då handlar man inte där!
Man skall bara handla av de som har många omdömen!
då minimeras riskerna till nästan noll
mvh
mats
 
ja visst kan man bli lurad av ngn som har 100% omdömen personen kankse har 2 omdömen och då handlar man inte där!
Man skall bara handla av de som har många omdömen!
då minimeras riskerna till nästan noll
mvh
mats

Det där är intressant. Det betydet de facto att jag och andra som jag aldrig kan sälja nâgot pâ t ex Tradera.
Jag har köpt nâgon enstaka sak där och aldrig sâlt nâgot, hur ska jag dâ göra om jag i morgon vill sälja min kamera?
Eller ska jag börja sälja av frimärkssamlingen ett och ett till jag har 100 omdömen?

Jag ska lägga ut en tavla pâ Tradera om nâgra dagar, ska bli spännade o se hur det gâr utan omdömen.
 
Jag förstår inte vart du vill komma. De flesta som blir lurade i Internethandeln betalar i förskott men får inga varor och de pengarna kan man nog känna sig blåst på. De som använder betalgaranti blir ytterst sällan lurade. De fall som redovisats för den säkerhetsgrupp jag deltagit i hade i regel blockerats av tidsskäl. Så småningom kom varorna fram och då meddelade både köpare och säljare att allt var OK och då släpptes pengarna till säljaren. De få fall som gått till tingsrätten blev snabbt avklarade tillsammans med polismyndighet och Kronofogde och då fick köparen tillbaka sina pengar. De fallen tog i storleksordningen någon eller några månader. Något fall som tagit åratal redovisades inte! Skulle vara intressant att få veta vad det är för fall, för det borde ju vara offentlig handling.

Det du skriver om Posten stämmer inte. Om Posten anser att paketets innehåll inte är värt så mycket som du uppger så gäller Postens anseende. Du kan ju försöka att driva ett sådant ärende utan t ex fotografier eller vittnen…

Hur kan du påstå att jag handlade av dej utan att blinka? Jag kollade upp dej och du hade inga skulder hos Kronofogden och hade goda omdömen på Tradera. Om jag skulle vilja köpa något av dej igen så skulle göra samma koll igen. De som inte har skulder hos Kronofogden och som har bra omdömen på Tradera kan ju plötsligt få sämre värden. De jag handlade av hade över 100 positiva omdömen och noll negativa och hade inga skulder hos Kronofogden när jag kollade. Men inga grejer kom och plötsligt fanns det skulder och dåliga omdömen. Rätt vad det var var de borta från Tradera.

Min rekommendation är att om man vill köpa något som kostar över t ex 500 kr så betala via en betalgaranti. Om säljaren inte går med på det så gäller det att kolla upp säljaren noggrant. Följ rekommendationen på FS.
Säljare som inte accepterar betalgaranti kan man ha och mista!
/Harald


Hej!
du handlade av mig utan att blinka :)
Jag är inte orolig utan jag skriver bara att det kan gå till på vissa sätt.
Men du kan ju vänta på domstolsutslag som kan ta flera år om du tycker det är värt det!
Styrkt säger posten är ett bevis på en transaktion på rätt belopp för att få ut pengarna!

Sedan så behöver jag inte kolla med skatteverket då jag sålt grejer till folk. då jag kräver förskottsbetalning!

ja visst kan man bli lurad av ngn som har 100% omdömen personen kankse har 2 omdömen och då handlar man inte där!
Man skall bara handla av de som har många omdömen!
då minimeras riskerna till nästan noll
mvh
mats
 
Det där är intressant. Det betydet de facto att jag och andra som jag aldrig kan sälja nâgot pâ t ex Tradera.
Jag har köpt nâgon enstaka sak där och aldrig sâlt nâgot, hur ska jag dâ göra om jag i morgon vill sälja min kamera?
Eller ska jag börja sälja av frimärkssamlingen ett och ett till jag har 100 omdömen?

Jag ska lägga ut en tavla pâ Tradera om nâgra dagar, ska bli spännade o se hur det gâr utan omdömen.
Hej!
fakta är att jag har sålt ngr exakt samma saker som en kompis. han har ca 40 positiva omdömen, jag har 629 positiva omdömen Köp och sälj och av dessa är 359 unika omdömen (från olika personer).
jag har fått bättre betalt ca 20% mer än honom.
Det är ju bara att tänka dig in i situationen om du skall handla,,
om du har 2 likadana varor från 2 köpare den ena har 2 positiva omdömen och den andar 300 poritiva vem bjuder du på?
Jag vet vem jag litar mest på.
Har aldrig påstått att man utan omdömen inte kan sälja på tradera, det var du som gjorde! Men som i allt annat i livet så tar det lite tid att bli accepterad och betrodd, inget konstigt med det.
Jag började på tradera med att köpa massor med mynt och fick således mycket snabbt upp mina omdömen som trovärdig och rekordelig köpare.
Självklart är vi alla barn i början!
Mvh
Mats
 
Jag förstår inte vart du vill komma. De flesta som blir lurade i Internethandeln betalar i förskott men får inga varor och de pengarna kan man nog känna sig blåst på. De som använder betalgaranti blir ytterst sällan lurade. De fall som redovisats för den säkerhetsgrupp jag deltagit i hade i regel blockerats av tidsskäl. Så småningom kom varorna fram och då meddelade både köpare och säljare att allt var OK och då släpptes pengarna till säljaren. De få fall som gått till tingsrätten blev snabbt avklarade tillsammans med polismyndighet och Kronofogde och då fick köparen tillbaka sina pengar. De fallen tog i storleksordningen någon eller några månader. Något fall som tagit åratal redovisades inte! Skulle vara intressant att få veta vad det är för fall, för det borde ju vara offentlig handling.

Det du skriver om Posten stämmer inte. Om Posten anser att paketets innehåll inte är värt så mycket som du uppger så gäller Postens anseende. Du kan ju försöka att driva ett sådant ärende utan t ex fotografier eller vittnen…

Hur kan du påstå att jag handlade av dej utan att blinka? Jag kollade upp dej och du hade inga skulder hos Kronofogden och hade goda omdömen på Tradera. Om jag skulle vilja köpa något av dej igen så skulle göra samma koll igen. De som inte har skulder hos Kronofogden och som har bra omdömen på Tradera kan ju plötsligt få sämre värden. De jag handlade av hade över 100 positiva omdömen och noll negativa och hade inga skulder hos Kronofogden när jag kollade. Men inga grejer kom och plötsligt fanns det skulder och dåliga omdömen. Rätt vad det var var de borta från Tradera.

Min rekommendation är att om man vill köpa något som kostar över t ex 500 kr så betala via en betalgaranti. Om säljaren inte går med på det så gäller det att kolla upp säljaren noggrant. Följ rekommendationen på FS.
Säljare som inte accepterar betalgaranti kan man ha och mista!
/Harald


Tänker inte driva detta vidare, min info jag fått vad avser styrkt värde är från posten, inget tal om bilder, som går så lätt att förfalska nu förtiden då (det finns ngt som heter digitalkamera)

Värdet skall styrkas genom transaktion eller kvitto, sedan så finns det ju väldigt enkla sätt att se om värdet stämmer med marknadsvärdet, så postens anseende är nog inte hotat!
Mvh
Mats
 
Dom anser nog att det är en affärsverksamhet och att dom ska deklarera affärerna, redovisa moms m.m. och betala skatt på vinsten.
 
Nja det handlar ju om skum/skumma försäljare så det är högst intressant vilka brott de gör sig skyldiga till.
 
Har aldrig påstått att man utan omdömen inte kan sälja på tradera, det var du som gjorde! Men som i allt annat i livet så tar det lite tid att bli accepterad och betrodd, inget konstigt med det.
Jag började på tradera med att köpa massor med mynt och fick således mycket snabbt upp mina omdömen som trovärdig och rekordelig köpare.
Självklart är vi alla barn i början!
Mvh
Mats

Men dâ säger du ju att man inte kan sälja det man vill sälja som ny pâ Tradera.
Man mâste först köpa en massa skit för att sedan kunna sälja det man igentligen ville bli av med.
Jag mâste säga att det är ett märkligt sätt att handla pâ.
 
Men dâ säger du ju att man inte kan sälja det man vill sälja som ny pâ Tradera.
Man mâste först köpa en massa skit för att sedan kunna sälja det man igentligen ville bli av med.
Jag mâste säga att det är ett märkligt sätt att handla pâ.
Kan du visa mig var jag skrivit att du inte kan sälja på tradera!
du måste hallucinera!
Det enda jag sagt är att man oftast inte får lika bra betalt!
Sitt inte och hitta på saker!!!
 
Nja det handlar ju om skum/skumma försäljare så det är högst intressant vilka brott de gör sig skyldiga till.

Det innebär att en stor del av svenska befolkningen är skumma enligt dig!?
Då alla som varit på semester utanför eu och tagit med sig varor för ett värde överstigande 1700kr är kriminella då detta måste deklareras och momsas för. ÄVEN om du använt det på semestern!
Lika intressant nu?
Du själv är säkert inte bättre, kört för fort ngn gång, missat ett stoppljus, cyklat mot rött, tagit pennor från jobbet.
Olika grader... men som sagt "Den som är utan synd, kastar den första stenen!!"
 
låter som om vi har en jävig säljare här inne på forumet, som faktiskt mest består av oss köpare (och enbart säljer sånt vi själva har använt och så, inte för vinnings skull)
 
@bushmaster, det är inte riktigt logiskt det du skriver tycker jag - menar du att det är OK att någon säljare lurar dig om du själv smugglat in en flaska vin för mycket? Kolla inte upp en säljare om du själv har kört för fort en gång?

Blir du förgrymmad om dom ber om leg när du betalar med kreditkort också, för alla måste ju självklart veta att du är hederlig? :)
 
Senast redigerad av en moderator:
@bushmaster, det är inte riktigt logiskt det du skriver tycker jag - menar du att det är OK att någon säljare lurar dig om du själv smugglat in en flaska vin för mycket? Kolla inte upp en säljare om du själv har kört för fort en gång?

Blir du förgrymmad om dom ber om leg när du betalar med kreditkort också, för alla måste ju självklart veta att du är hederlig? :)

Så du menar att det du nyss skrev är logiskt!!
Förstår inte ett dyft vad du menar!
Har du rökt på eller?? :=) Det finns ingen logik i ditt inlägg!


Jag svarade på alla rättrådiga som skiker om att ngn säljer ngt som tagits in från annat land! Och att de automatiskt skulle vara skumma är ju befängt!
De finns massor av förbrytare på denna sajt om man skulla hård dra det.
Massor av prylar säljs som man har köpt utomlands och sedan använt och efter en tid säljer här i sverige. Du kan ju försöka slå i mig att de har gjort rätt för sig!!
Varför bli så upphetsade om ni kan spara flera tusen på att ngn tjänar ngr futtiga hundralappar.
Svenska avundsjukan i ett nötskal.
Härmed så lägger jag denna diskussion till arkivet.
ha de gott
Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.