Annons

Varning för skum säljare på Blocket

Produkter
(logga in för att koppla)
Att Paypal inte ger nån vidare säkerhet kan jag hålla med om. Men att det skulle vara ett krångligt system som inte funkar? Har själv använt det hundratals gånger och det har funkat klockrent. Kan knappast bli enklare! Och som påpekats tidigare i tråden, ofta finns det inga vettiga alternativ - prova att köpa nåt från tyska ebay till exempel. Gissar iofs att det blivit lättare att föra över pengar mellan banker i olika länder nuförtiden, men förr var det iallafall både dyrt och långsamt. Och det ger fortfarande inte en högre säkerhet.

För övrigt är inte Payson ett dugg bättre vad det gäller säkerheten. Såvida du inte använder deras Payson-garanti, men det är en tilläggstjänst som kostar extra.

På det stora hela så är det knappast betalningsalternativet i sig som styr risken att bli lurad. Som tur är har ju ebay ett ganska vettigt feedbacksystem. Köp inte av säljare med dålig feedback, helt enkelt. Så tycker jag iallafall :)
 
Paypal är knappast krångligt men vid betalning hamnar ju pengarna direkt i säljarens Paypalkonto! Säkerheten är alltså = 0!

Vid användning av Payson och Internetgirot deponeras först betalningen och släpps till säljaren först när köparen godkänt att han fått varan – såvida man använder systemet med leveransgaranti. Att använda Payson utan leveransgaranti förstår jag inte vitsen med om man köper varor. Payson utan leveransgaranti är tänkt att användas endast för betalning. Fördelen med detta är att ingen av parterna behöver uppge sin identitet utan man jobbar enbart med mailadressen. Dock måste Payson få uppgift från betalningsmottagaren om vilket konto pengarna ska betalas ut på.
/Harald
 
Möjligen ännu en tveksam annons.

http://www.blocket.se/vi/20644278.htm?ca=23_11_s

Svarade på annonsen för att jag ändå skulle till Eslöv och varför inte se om man kunde göra en bra affär.

Svaret jag fick via mail var att ägaren nu var i Norge och kameran var med honom. Då han inte litar på Postförskott och Internetgiro är det förskottsbetalning till hans konto i Swedbank som gäller. När pengarna är inne skickar han kameran med UPS inom 48 timmar.

Neee, tror inte det!
 
Som jag skrivit tidigare:
Det är väl bättre att vi anmäler misstänkta annonser till granskning på resp. sajt än skriver en massa här.
 
Som jag skrivit tidigare:
Det är väl bättre att vi anmäler misstänkta annonser till granskning på resp. sajt än skriver en massa här.

Även gjort så. Men är det inte rätt bra att det flaggas på många olika ställen då det oftast tar en tag för en annons att granskas och plockas bort.
Ju mindre utrymme det skapas för oseriös aktivitet i annonser desto bättre är det väl ?
 
Bra gjor om du gjort en anmälan oxå. Jag har fått känslan att det debatteras mer an anmäls, för att många tycker att det tar lite för lång tid innan anonser tas bort.
Så jag har inget emot att man postat sina misstankar men tycker att man kan kosta på sig att göra en anmälan till sajten oxå
 
http://www.blocket.se/vi/20644278.htm?ca=23_11_s

Svarade på annonsen för att jag ändå skulle till Eslöv och varför inte se om man kunde göra en bra affär.

Svaret jag fick via mail var att ägaren nu var i Norge och kameran var med honom. Då han inte litar på Postförskott och Internetgiro är det förskottsbetalning till hans konto i Swedbank som gäller. När pengarna är inne skickar han kameran med UPS inom 48 timmar.

Neee, tror inte det!

Jag har varit i kontakt med honom men han vill inte lämna ut sitt telenummer. Han ringde mig från en automat. Fick ett nummer till hans kompis som skulle jobba som entrepenör åt UPS och som skulle handha själva forslandet till mig. Han har dock betaltelefon?!? Får se hur det går. Jag har erbjudit mig att åka till Norge för att hämta den och lämna pengarna i näven...Meddelar hur det går.
 
Om en säljare vägrar tala om sitt telefonnummer och "inte litar på postförskott" ska man definitivt inte göra affär.
 
En säljare som beter sig på det sättet är troligen inte ute efter att sälja något utan vill antingen svindla någon eller begå våldsbrott eller bådadera. En säljare jag känner på Tradera vägrar numera att göra affärer på tu man hand efter att ha blivit hotad och trakasserad av köpare. Jag tror inte att du är våldsam men vad vet du om säljaren? Min försynta och ödmjuka stil förbjuder mej att uttrycka vad jag tycker om ditt agerande…
/Harald


Jag har varit i kontakt med honom men han vill inte lämna ut sitt telenummer. Han ringde mig från en automat. Fick ett nummer till hans kompis som skulle jobba som entrepenör åt UPS och som skulle handha själva forslandet till mig. Han har dock betaltelefon?!? Får se hur det går. Jag har erbjudit mig att åka till Norge för att hämta den och lämna pengarna i näven...Meddelar hur det går.
 
En säljare som beter sig på det sättet är troligen inte ute efter att sälja något utan vill antingen svindla någon eller begå våldsbrott eller bådadera. En säljare jag känner på Tradera vägrar numera att göra affärer på tu man hand efter att ha blivit hotad och trakasserad av köpare. Jag tror inte att du är våldsam men vad vet du om säljaren? Min försynta och ödmjuka stil förbjuder mej att uttrycka vad jag tycker om ditt agerande…
/Harald

Ursäkt, men menar du MITT beteende??????? Vad har JAG gjort för fel????? Någon annan som begriper det???

I telefonen uttryckte säljaren att tidigare köpare inte hämtat ut kameran när han skickat den på och då erbjöd jag mig att hämta den. Givetvis har jag frågat om alla kvitton finns kvar!!!
 
Svar JA!
En person som inte lämnar ut sitt telefonnummer, som ringer från automat, nummer till kompis, inte ens accepterar postförskott… Det räcker väl för att fatta vad det är frågan om! Kolla t ex ”Regler och varningar” på FS för hjälp att förstå!
/Harald.


Ursäkt, men menar du MITT beteende??????? Vad har JAG gjort för fel????? Någon annan som begriper det???

I telefonen uttryckte säljaren att tidigare köpare inte hämtat ut kameran när han skickat den på och då erbjöd jag mig att hämta den. Givetvis har jag frågat om alla kvitton finns kvar!!!
 
avbryt

Ursäkt, men menar du MITT beteende??????? Vad har JAG gjort för fel????? Någon annan som begriper det???

I telefonen uttryckte säljaren att tidigare köpare inte hämtat ut kameran när han skickat den på och då erbjöd jag mig att hämta den. Givetvis har jag frågat om alla kvitton finns kvar!!!
Släpp det hela och hitta något annat som passar. Tror att Haraldus menade att du är lite för blåögd och inte så illa menat.
 
Svar JA!
En person som inte lämnar ut sitt telefonnummer, som ringer från automat, nummer till kompis, inte ens accepterar postförskott… Det räcker väl för att fatta vad det är frågan om! Kolla t ex ”Regler och varningar” på FS för hjälp att förstå!
/Harald.


Hej Harald!

Det är klart att jag fattade!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tycker bara att du är lite brysk i tonen. Jag är precis ny här på forumet så det känns lite olustigt. Jag menade iallafall inget illa! :)

Det här är första gången jag ska göra en affär via blocket. Ska äntligen få köpa den egna kamera som jag så länge längtat efter. Men det blir som sagt ingen D300. Det var för bra att vara sant. Som vanligt. Det blir istället en Nikon D80 som jag planerat från början. Tjohoooo!!! En instegsmodell som jag tror passsar mig bra. Ska köpa ett bra makroobjektiv, Nikon 105mm tror jag det blir. Har några gamla gluggar men de ska passa. Ha det gott!
 
Hej Kicki!

Jag har jobbat en del med säkerhetsfrågor och handel på nätverk och de som blir svindlade brukar bete sig på det sätt du beskrev. Godtroget, naivt, blåögt, olagligt… Faktum är att jag tror att begreppet ”god tro” inte skulle varit tillämpligt i det här fallet för det var för billigt för det.
Men det var inte min mening att såra eller skada dej och om du uppfattade mej så så vill jag be dej om ursäkt för det!

Varför ska du handla via Blocket? Har du kollat om det finns något på Fotosidan eller Tradera? Var man än handlar så bör man göra en viss koll av säljaren. Har han skulder hos Kronofogden? Accepterar han köp med s.k. leveransgaranti? (Payson, Internetgirot men inte Paypal eller Western Union!) Har han bra betyg på Tradera? Det står ju en del praktiska detaljer om dessa saker på FS: http://www.fotosidan.se/cldoc/classifiedrules.htm
Om dessa enkla regler följdes så skulle antalet internethandelsbedrägerier sjunka från dagens ett par hundra per dag till nära noll!

Fast vi lever ju i ett fritt land där det är tillåtet att bli bedragen, eller är det det? Jag har blivit lurad och det är ju på misstagen man lär sig.

Lycka till med dina kameraköp och tack för ditt trevliga och ödmjuka svar på mitt bryska!
/Harald


Hej Harald!

Det är klart att jag fattade!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tycker bara att du är lite brysk i tonen. Jag är precis ny här på forumet så det känns lite olustigt. Jag menade iallafall inget illa! :)

Det här är första gången jag ska göra en affär via blocket. Ska äntligen få köpa den egna kamera som jag så länge längtat efter. Men det blir som sagt ingen D300. Det var för bra att vara sant. Som vanligt. Det blir istället en Nikon D80 som jag planerat från början. Tjohoooo!!! En instegsmodell som jag tror passsar mig bra. Ska köpa ett bra makroobjektiv, Nikon 105mm tror jag det blir. Har några gamla gluggar men de ska passa. Ha det gott!
 
Nigeriahandel

Jaha, jag kände ända in i märgen att detta var fel... Tack för att ni bekräftar min misstanke. Idag fick jag följande mail från en "David" som önskar köpa mitt Pentax 35mm f/2:

Hello.

Thanks for the response,i just want you to know that i really want this item from you, and i really happy to know the cost ,i am okay with the cost, i just want you to get back to me with the condition of the item,i want to buy if for my client presently in another continent preparing for incoming world cup, just get back to me with the total cost of the item plus the shipping cost from the Swedish local post to my client,and how many days will take to get to my client, so i can transfer your funds to your bank account,i will need this information from you as well such as your full name,account number,bank name,hope i read from you.this is the address you sending to.

NAME:SUSAN ANDERSON

ADDRESS:20 ABIODUN STREET

CITY:SHOMOLU

STATE:LAGOS

COUNTRY:NIGERIA 23401

Hope i read from you today.


Mr David


En osedvanligt klumpig bluffmetod som naturligtvis faller på eget grepp.
 
Jaha, jag kände ända in i märgen att detta var fel... Tack för att ni bekräftar min misstanke. Idag fick jag följande mail från en "David" som önskar köpa mitt Pentax 35mm f/2:

Hello.

Thanks for the response,i just want you to know that i really want this item from you, and i really happy to know the cost ,i am okay with the cost, i just want you to get back to me with the condition of the item,i want to buy if for my client presently in another continent preparing for incoming world cup, just get back to me with the total cost of the item plus the shipping cost from the Swedish local post to my client,and how many days will take to get to my client, so i can transfer your funds to your bank account,i will need this information from you as well such as your full name,account number,bank name,hope i read from you.this is the address you sending to.

NAME:SUSAN ANDERSON

ADDRESS:20 ABIODUN STREET

CITY:SHOMOLU

STATE:LAGOS

COUNTRY:NIGERIA 23401

Hope i read from you today.


Mr David


En osedvanligt klumpig bluffmetod som naturligtvis faller på eget grepp.


Riktigt underhållande i sin långsökthet. och till liknande mer raffinerade blufförsök ska man alltid fråga Varför?

Varför kan inte "susan" handla sin kamera själv?
Varför har "Susan" ett inhemskt ombud
Vilken Världs cup?

osv..

=)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.