Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Biologisk bildgåta
- Trådstartare aake
- Start datum
Krister_Hall
Aktiv medlem
Henrik
Om du svarade på fråga 1 så är svaret fel
Om du svarade på fråga 1 så är svaret fel
Krister_Hall
Aktiv medlem
Bent
kräftdjur?
kräftdjur?
Detskavararoligtattfota
Aktiv medlem
Eremitkräfta!
Bent C.
Aktiv medlem
Re: Bent
Jajamen. Vill du ge ett bud på vilket innan hela bilden kommer?
Ingen eremitkräfta
Krister_Hall skrev:
kräftdjur?
Jajamen. Vill du ge ett bud på vilket innan hela bilden kommer?
Ingen eremitkräfta
Krister_Hall
Aktiv medlem
Bent
Crustacea är inte min grej riktigt så för min del vore det trevligt med ett klargörande
Crustacea är inte min grej riktigt så för min del vore det trevligt med ett klargörande
Bent C.
Aktiv medlem
OK, här kommer hela djuret. Ett av de coolaste akvatiska djuren i Sverige. De finns vad jag vet nästan bara i fisktomma sjöar och simmar runt och liknar minidolksvansar. De tillhör gruppen bladfotingar (Branchiopoder). Detta är Lepidurus arcticus, fotad vid en liten tjärn i Hemavanfjällen. Bilden gör inte coolheten rättvisa!
Bilagor
Krister_Hall
Aktiv medlem
fjällsköldbladfoting
Det var en synnerligen cool rackare!!
Rödlistad är den visst också. Det ska finnas några varianter av den här i hällkar här på västkusten också tror jag.
Den var svår!!
Det var en synnerligen cool rackare!!
Rödlistad är den visst också. Det ska finnas några varianter av den här i hällkar här på västkusten också tror jag.
Den var svår!!
Bent C.
Aktiv medlem
Jo, men efter jordlöparen kände jag mig tvungen att skärpa mig lite grann, den klämde ni väl fort. Men det kunde jag ju gissat. Men det är verkligen väldigt häftiga djur. I grannsjön fanns en annan, liknande art, Paraartemia vill jag minnas att det var, som var i det närmaste i samma coolhetsgrupp. Hanarna till dessa har grymt stora krokar som de hakar fast i honorna för att vara redo när parningen ska ske, och sammanlagt blir den 4 cm lång mojäng som simmar runt i sjön. Väl värda en fjällresa!
aake
Aktiv medlem
God morgon!
Ser att jag missat en del tävlingsdramatik genom att vara social i går kväll. Nå, Bents bladfotingar låg ändå bortom mänsklig förmåga. Den vill jag gärna träffa personligen!
Lägger in ett par nya gåtor nu och förslår numrering med eget förnamn och nummer för att undvika kaos. Nu skall ni få aake 11 och aake 12. Inte alltför svårt hoppas jag (hi,hi)/Åke
Ser att jag missat en del tävlingsdramatik genom att vara social i går kväll. Nå, Bents bladfotingar låg ändå bortom mänsklig förmåga. Den vill jag gärna träffa personligen!
Lägger in ett par nya gåtor nu och förslår numrering med eget förnamn och nummer för att undvika kaos. Nu skall ni få aake 11 och aake 12. Inte alltför svårt hoppas jag (hi,hi)/Åke
aake
Aktiv medlem
Biologisk bildgåta: aake 11
Del av litet inhemskt djur. Ordning, och helst även underordning. En prestation att ta detta på denna lilla bild. På begäran bild med större utsnitt, men då blir den alltför lätt.
Jag hade med denna i motsvarande tävling per mail till lokala vänner, men för denna fåkunniga målgrupp var detta för svårt. Av en deltagare fick jag förslag om att bilden föreställde slitna yttre kvinnliga genitalia! Jag har iofs inte sett hans, i övrigt fräscha, hustru naken, men ändå...! Han fick råd om kalla avrivningar./Åke
Del av litet inhemskt djur. Ordning, och helst även underordning. En prestation att ta detta på denna lilla bild. På begäran bild med större utsnitt, men då blir den alltför lätt.
Jag hade med denna i motsvarande tävling per mail till lokala vänner, men för denna fåkunniga målgrupp var detta för svårt. Av en deltagare fick jag förslag om att bilden föreställde slitna yttre kvinnliga genitalia! Jag har iofs inte sett hans, i övrigt fräscha, hustru naken, men ändå...! Han fick råd om kalla avrivningar./Åke
Bilagor
aake
Aktiv medlem
aake
Aktiv medlem
Semifacit aake 12
Det kanske var ett fult grepp av mig att vända näbben uppåt? Vill ju inte att gåtorna skall bli för lätta och tävlingen därmed förlora sitt anseende. Nu kanske det går gissa på art?
Hör av er om ni vill ha fler gåtor, annars tar tråden slut (sedan jag lagt in helkroppsbilder på 11 och 12)./Åke
Det kanske var ett fult grepp av mig att vända näbben uppåt? Vill ju inte att gåtorna skall bli för lätta och tävlingen därmed förlora sitt anseende. Nu kanske det går gissa på art?
Hör av er om ni vill ha fler gåtor, annars tar tråden slut (sedan jag lagt in helkroppsbilder på 11 och 12)./Åke
Bilagor
amaira
Aktiv medlem
Jag är urusel på att "se" ifrån utplockade detaljer. Som Bents fina bild på den vackra trädgårdslöparen... där jag i närbilden enbart såg ett dubbdäck...
Men det hindrar inte att jag tycker det är roligt, och spänt väntar på svar och/eller ledtrådar.
Fortfarande vet jag inte vilken del du visar i första bilden av "Semifacit aake 11"
Men den större bilden är Volucella pellucens.
Att Volucella är en blomfluga, syns på vingmönstret.
Bild "aake 12" gissar jag vilt: Spindel?
Men det hindrar inte att jag tycker det är roligt, och spänt väntar på svar och/eller ledtrådar.
Fortfarande vet jag inte vilken del du visar i första bilden av "Semifacit aake 11"
Men den större bilden är Volucella pellucens.
Att Volucella är en blomfluga, syns på vingmönstret.
Bild "aake 12" gissar jag vilt: Spindel?