Annons

Biologisk bildgåta

Produkter
(logga in för att koppla)
Anne-Marie!
Första bilden på blomflugan var på mellankroppen. På semifacit kan du se delar av den nere t vä i bild. På gåta aake 12 har jag ju även på den lagt ut semifacit och talat om att första bilden var en uppåtvänd näbb. Spindel???Nytt försök, med artbestämning./Åke
 
aake 12 är en pilfink.

mvh

Bent

som tyvärr för närvarande måste jobba lite och inte riktigt hinner med att gissa i hälgtempot. Men kör på, jag hakar på när det är en paus.
 
Nej tyvärr, inget ljus i sikte vad gäller aake 12 ;-)

Är det kanske två parande fåglar? (fortsätter gissa vilt)

Det var närbilden på aake 11 som jag ser exakt vad det är.
 
Re: Semifacit aake 11

aake skrev:
Har ni tappat stinget? Var gåtorna för tråkiga, för lätta eller för svåra?
Tråden tar slut om jag inte får ngn respons.
Här nu en mkt större del av djuret och då är det löjligt lätt. Ordning och underordning? Art??

Tröttna inte Åke. Det är kanske fler än jag som tycker att det är en intressant tråd även om jag inte kan ett dugg om insekter!
 
Facit aake 12

Visst är det en pilfinkshanne som sjungande markerar att det är hans hus, om nu jag trodde annat.
Och Bent, jag har också jag levt under dina hårda omständigheter: Arbetet, de tävlande klassernas förbannelse!
Återkommer med nya gåtor i morgon./Åke
 

Bilagor

  • gåta xii, facit.jpg
    gåta xii, facit.jpg
    46.6 KB · Visningar: 244
Bildgåta aake 13

Del av ett litet inhemskt djur. Små diskreta strukturer i bilden som skall leda tanken rätt. Ordning?
 

Bilagor

  • gåta xiii.jpg
    gåta xiii.jpg
    36 KB · Visningar: 213
Bilggåta aake 14

Lätta gåtor idag. Hoppas att inte våra professionella biologer hittar gåtorna först.
Del av litet inhemskt djur. Ordning och helst även familj i ordningen?
 

Bilagor

  • gåta xiv.jpg
    gåta xiv.jpg
    58.2 KB · Visningar: 217
Bildgåta aake 14: Visst har vi en bärfis här, Pentatomidae, kanske till och med den vanliga, Dolycoris baccarum??

Den andra bilden ska jag inte säga vad jag tycker den associerar till ;-) för jag begrier i alla fall att det är fel...
(ibland associerar jag väldigt tokigt)


(Framöver ska jag försöka "skärpa mig" lite i mina inlägg. Det gick väldigt fort för mig här på forumet, att "visa min virrighet". Attans också! *skojar lite, fast med allvar i botten* )
 
Facit aake 14

Ja visst är det en bärfis. En och annan lite lättare gåta stör väl inte? Och du behöver inte skärpa till dig Anne-Marie, du duger så bra som det är.
Vad gäller aake 13 så skall de små ljusa strukturerna i pälsen kunna leda åt rätt håll vid en gissning (och underlag för mer än en vild gissning finns inte i bilden). Ordning i djurriket?/Åke
 

Bilagor

  • xiv, facit.jpg
    xiv, facit.jpg
    50.2 KB · Visningar: 194
Facit aake 13

Janne! Om du inte preciserade så ambitiöst utan nöjde dig med "stekel" så hade det varit helt rätt. Ett bi.
Nya bildgåtor i morgon, men kanske ngn annat har ngt på lager innan dess./Åke
 

Bilagor

  • xiii, facit.jpg
    xiii, facit.jpg
    52.9 KB · Visningar: 168
Åke måste ju också ha möjlighet att gissa, så jag lägger in en också. Här en chans för alla. Svensk, ovan vatten. Jag vill nog faktiskt ha åtminstone ordning, gärna även art. Jag jobbar ganska mycket i morgon, så det finns ganska stor risk/möjlighet att facit kommer efter 18.

mvh

Bent
 

Bilagor

  • _mg_2721-01.jpg
    _mg_2721-01.jpg
    56.4 KB · Visningar: 149
Å andra sidan ska det väl finnas lite everter också att gissa på. Här är en ickesvensk evert. Rimligt känd, man kanske skulle kunna bestämma den trots det asiatiska ursprunget. Ledtråd: evig ungdom!
 

Bilagor

  • _mg_4177.jpg
    _mg_4177.jpg
    41.8 KB · Visningar: 152
Bent C. skrev:
Å andra sidan ska det väl finnas lite everter också att gissa på. Här är en ickesvensk evert. Rimligt känd, man kanske skulle kunna bestämma den trots det asiatiska ursprunget. Ledtråd: evig ungdom!
Är det skalbaggehonan från Mt Kinabalu? Där hanen är 2 mm och honan 3 cm?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.