Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Biologisk bildgåta

Produkter
(logga in för att koppla)
Bents bilder

Ögat blir inte helt lätt! Den brinnande blicken leder tankarna mot Accipiter, men teckningen runt om ögat stämmer inte. Strigiformes? Skulle då helst gissa på sparvuggla eller pärluggla och tar den förstnämnda om jag tvingas välja.

Om de tropiska marina djuren är jag maximalt fåkunnig men drar till med ordning Spinulosa för att få igång diskussionen./Åke
 
Bildgåta aake 15

En lätt första gåta. Del av litet inhemskt djur. Vad är detta?
 

Bilagor

  • aake 15.jpg
    aake 15.jpg
    18.5 KB · Visningar: 180
Bildgåta aake 16

Ngt oskarpt pälsverk från inhemskt djur. Anne-Marie, du som tycks ha ordning på ditt referensbibliotek, har du ngt vackert grönhårigt att komma med? Din hjälp med skärpt artbestämning uppskattas i denna interaktiva tävling./Åke
 

Bilagor

  • aake 16.jpg
    aake 16.jpg
    47.4 KB · Visningar: 179
Efter att ha gissat en stund på "Evert" har jag dragit slutsatsen "Evertebrater" = ryggradslösa djur. (gåtorna kan vara på många plan ;-)

Närmare än så har jag inte kommit på den bilden, mer än att det ser ut som en skalbagge.


Ögat är verkligen brinnande, härlig blick minsann! Hököga? Gissar också på sparvhök, kanske duvhök? (vild gissning)


Kan aake 15 vara en bladlus? Sedd framifrån, bakåt ryggen till ... liksom ... kanske ...



"Något vackert grönhårigt" ... Hmmm, ja, det borde jag ju ha... Ska fundera på saken.
 
Facit aake 15

Den gick som förväntat snabbt att ta. Bladlöss.
 

Bilagor

  • aake 15, facit.jpg
    aake 15, facit.jpg
    51.7 KB · Visningar: 162
"Ordning på referensbiblioteket" ... *tänka,tänka*

Uteslutningsmetod:
Mitt referensbibliotek innehåller insekter i första hand. Förutom möss, men någon grön mus har jag hittills inte sett.

(älskar möss, och "Snuffe" sitter här bredvid och hälsar, men han är inte grön, utan "choklad berkshire långhår")

Insekter med päls ... ja det finns det gott om.
Men var finner jag denna struktur på pälsen?

Kanske ska jag göra ett hopp till "spindlar"?

Nä, jag får vänta på fler ledtrådar (om det inte går upp nåt ljus under tiden).
 
Anne-Marie, du kan söka bland inhemska insekter. Inga fler ledtrådar. Facit i morgon tidigt om ingen gissar rätt innan dess./Åke
 
Facit aake 16

Henrik! Just så, Leptura virens. På norsk kallas den "grönhårig blomsterbock", vilket jag tycker klingar bra. Utmärkt, guldstjärna! Nya gåtor i morgon./Åke
 
whie! det visste jag faktiskt med! dom brukar sitta i prästkragarna där det finns gott om fallved som dom kan ha sina larver i :) jag ska se om jag kan bidra med nåt roligt!
 
Den grönhårige

Glömde att lägga in bild på facit.
 

Bilagor

  • aake 16, facit.jpg
    aake 16, facit.jpg
    41.8 KB · Visningar: 122
Jo, nog ser det ut som en myra, Christian.

Leptura virens, var en för mig okänd skönhet.

För att lääga in bilder här i tråden, behöver jag ha bilderna i mitt album här på fotosidan.se, eller hur?

Jag kan bara lägga in en bild var nittiosjätte timme (grundmedlem) - och jag håller på att skapa mina album, sakta och säkert. Men utrymme för "gissa-bilder" har jag inte då.

Finns det något sätt jag kan visa gissa-bilder på här? Eller får jag nöja mig med att vara gissare?
 
Nej Anne-Marie du behöver inte ha bilderna i fotosidans album för att kunna använda dom här i forum. Se bara till att göra tillräckligt små kopior så är det uppenbart fritt att ta bilderna varifrån du vill bland dina datorfiler. Max 60kb (gör bilden lite mindre än så, text måste rymmas också) och 400x400 tror jag det var.
 
Ja! Yippi! Åh vad roligt!

Jag provar, så får vi se vad som händer...

Alltså, vad är detta?
 

Bilagor

  • gissa 3.jpg
    gissa 3.jpg
    43.1 KB · Visningar: 156
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.