Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Biologisk bildgåta

Produkter
(logga in för att koppla)
OK, här kommer hela djuret. Ett av de coolaste akvatiska djuren i Sverige. De finns vad jag vet nästan bara i fisktomma sjöar och simmar runt och liknar minidolksvansar. De tillhör gruppen bladfotingar (Branchiopoder). Detta är Lepidurus arcticus, fotad vid en liten tjärn i Hemavanfjällen. Bilden gör inte coolheten rättvisa!
 

Bilagor

  • _mg_4067-01.jpg
    _mg_4067-01.jpg
    19.4 KB · Visningar: 200
fjällsköldbladfoting

Det var en synnerligen cool rackare!!
Rödlistad är den visst också. Det ska finnas några varianter av den här i hällkar här på västkusten också tror jag.
Den var svår!!
 
Jo, men efter jordlöparen kände jag mig tvungen att skärpa mig lite grann, den klämde ni väl fort. Men det kunde jag ju gissat. Men det är verkligen väldigt häftiga djur. I grannsjön fanns en annan, liknande art, Paraartemia vill jag minnas att det var, som var i det närmaste i samma coolhetsgrupp. Hanarna till dessa har grymt stora krokar som de hakar fast i honorna för att vara redo när parningen ska ske, och sammanlagt blir den 4 cm lång mojäng som simmar runt i sjön. Väl värda en fjällresa!
 
God morgon!

Ser att jag missat en del tävlingsdramatik genom att vara social i går kväll. Nå, Bents bladfotingar låg ändå bortom mänsklig förmåga. Den vill jag gärna träffa personligen!
Lägger in ett par nya gåtor nu och förslår numrering med eget förnamn och nummer för att undvika kaos. Nu skall ni få aake 11 och aake 12. Inte alltför svårt hoppas jag (hi,hi)/Åke
 
Biologisk bildgåta: aake 11

Del av litet inhemskt djur. Ordning, och helst även underordning. En prestation att ta detta på denna lilla bild. På begäran bild med större utsnitt, men då blir den alltför lätt.
Jag hade med denna i motsvarande tävling per mail till lokala vänner, men för denna fåkunniga målgrupp var detta för svårt. Av en deltagare fick jag förslag om att bilden föreställde slitna yttre kvinnliga genitalia! Jag har iofs inte sett hans, i övrigt fräscha, hustru naken, men ändå...! Han fick råd om kalla avrivningar./Åke
 

Bilagor

  • gåta xi.jpg
    gåta xi.jpg
    48.5 KB · Visningar: 275
Gåta: Aake 12

"Början på reproduktionssäsongen". Men vad är det?/Åke
 

Bilagor

  • gåta xii.jpg
    gåta xii.jpg
    18 KB · Visningar: 263
Ingen som tagit sig tid på hela dagen. Gissa går väl? Jag gör kväll. Större bilder och kanske tom facit i morgon./Åke
 
Semifacit aake 11

Har ni tappat stinget? Var gåtorna för tråkiga, för lätta eller för svåra?
Tråden tar slut om jag inte får ngn respons.
Här nu en mkt större del av djuret och då är det löjligt lätt. Ordning och underordning? Art??
 

Bilagor

  • gåta xi, facit.jpg
    gåta xi, facit.jpg
    49.2 KB · Visningar: 247
Semifacit aake 12

Det kanske var ett fult grepp av mig att vända näbben uppåt? Vill ju inte att gåtorna skall bli för lätta och tävlingen därmed förlora sitt anseende. Nu kanske det går gissa på art?
Hör av er om ni vill ha fler gåtor, annars tar tråden slut (sedan jag lagt in helkroppsbilder på 11 och 12)./Åke
 

Bilagor

  • xii, ledtråd.jpg
    xii, ledtråd.jpg
    34 KB · Visningar: 244
Jag är urusel på att "se" ifrån utplockade detaljer. Som Bents fina bild på den vackra trädgårdslöparen... där jag i närbilden enbart såg ett dubbdäck...

Men det hindrar inte att jag tycker det är roligt, och spänt väntar på svar och/eller ledtrådar.

Fortfarande vet jag inte vilken del du visar i första bilden av "Semifacit aake 11"
Men den större bilden är Volucella pellucens.
Att Volucella är en blomfluga, syns på vingmönstret.

Bild "aake 12" gissar jag vilt: Spindel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.