Annons

Biologisk bildgåta

Produkter
(logga in för att koppla)
nykomling kastar sig in...

Hej! Gillar den här tråden skarpt! Rolig och spännande. Är själv småkrypsintresserad (förutom fotointresset förstås), men tyvärr dålig på att gissa...

Vill ändå både "visa mig"
(eftersom jag är här ;-) och göra min stämma hörd.

Om bromsarnas ögonfärger, så har jag med spänning följt debatten. Av alla förslagen så tror jag mest på Åkes teori om "bra art-markörer".
Det finns ju flera arter bromsar som är mycket lika, men vars grönrandiga/fläckiga ögonmönster skiljer sig åt, och det syns ju omedelbart.

Och så Åkes flugbild, som jag tror inte är en blomfluga utan en stekelfluga av släktet Conopidae, kanske en Conops flavipes?

Mvh/ Anne-Marie.
 
Nu kanske det hela kommer i lite taskig ordning här, men jag la in ett öga för ett tag sedan, och gissningarna har tynat på det. Så här är hela djuret, en väldigt välkamouflerad skorpionfisk (Scorpaenopsis diabolus):
 

Bilagor

  • _mg_6940-copy.jpg
    _mg_6940-copy.jpg
    50.8 KB · Visningar: 233
Krister, om du inte hade sagt att det var en skalbagge så skulle jag ha satt en slant på ngt slags skinnbagge, stinkfly t.ex/Åke
 
Kortvinge?

(sorry Bernt, jag bidrog nog till o-ordningen, men jag vet så lite om fiskar, och är så djupt intresserad av insekter ;-)
 
Anne-Marie! Du har så rätt. Det är jag som slarvar med blomflugesystematiken (men det är jag inte ensam om). Stekelfluga. Nu räckte ju "fluga" som svar iofs. Välkommen i leken!
 
amaira skrev:
Kortvinge?

(sorry Bernt, jag bidrog nog till o-ordningen, men jag vet så lite om fiskar, och är så djupt intresserad av insekter ;-)

Inte ett dugg, det var helt mitt eget fel, men jag kände att det var dags att få klart fisken, så den inte ligger och glöms långt bak i tråden.

Hur var det, Åke? Var det en flickslända, och häll den på med sex?

Bent
 
Facit gåta X

Svart ängstrollslända (Sympetrum danae) som provar på en hednisk ställning. Parningshjärta. Mkt romantiskt.
Vid Vänern i oktober -05. Sländorna blev efterhand än mer orädda än vanligt och flera stycken utnyttjade mig som viloplats mellan jaktturerna./Åke
 

Bilagor

  • gåta x, facit.jpg
    gåta x, facit.jpg
    53.9 KB · Visningar: 222
Utan att vara jordlöaprexpert är det just det jag fått den till. Här är den i hela sin glans:
 

Bilagor

  • _mg_5478hel.jpg
    _mg_5478hel.jpg
    41.9 KB · Visningar: 199
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.