ANNONS
Annons

Biologisk bildgåta

Produkter
(logga in för att koppla)
Facit VII och VIII

Bent och Omar återigen! Vargspindel ungar på honans rygg. Tvättbjörn (från Borås djurpark). Tvättbjörnen har alltså etablerat sig på kntinenten och nu lär den visst också fått fotfäste på Jylland. Nya gåtor i morgon!
Några synpunkter på mitt resonemang kring bromsarnas ögon. Varningsteckning kan det inte rimlogen röra sig om; har aldrig hört om att bromsen biter i självförsvar./Åke

Bilagor

• viii, facit.jpg
    viii, facit.jpg
    54.4 KB · Visningar: 452
Facit VII. Tvättbjörn

Se text ovan till spindelbilden

Bilagor

• vii, facit.jpg
    vii, facit.jpg
    56.3 KB · Visningar: 413
Om spindelbilden

Vis av erfarenheten försökte jag inte infånga vargspindelhonan för porträttbild. Om man gör det så springer valparna åt alla väderstreck./Åke

Nä, att det skulle vara varningsteckning är nog uteslutet. Sexuell selektion är ju en möjlighet, men eftersom mina bilder är av bitande bromsar och det bara är honor som biter verkar detta också osannolikt. Om det bara var en ren fysisk effekt av spegling av ljuset borde väl mönstret röra sig när man ändrar vinkel till bromsen, men det verkar "sitta fast". Så, vad finns det mer för förklaringsmöjligheter?

Tror på sexuell selektion. Vi får väl snart gå över i experimentell fas. Om du ställer upp med bromsar (och människoblod) så kan jag åta mig att tejpa över delar av bromsarnas ögon för att försöka utröna om deras attraktionskraft på motsatta könet påverkas negativt.
Bromsarna torde ha god syn på nära håll med dessa stora facettögon och färg och teckning bör om inte annat kunna fungera bra för djurens interna kommunikation, i vilket fall bra artmarkörer. Har svårt att tro att vi skall komma längre idag./Åke

aake skrev:
Ter sig mkt tveksamt. Så stora och spridda fläckar med olika våglängdsmottagning som det i så fall rör sig om skulle ge en omänskligt (sic) svår uppgift för insektshjärnan att sy ihop till en bild.

Enligt en artikel i DN (se länk nedan) kan de individuella fasettögonen eller grupper av dessa visst ha olika uppgifter. Om detta gäller olika våglängder vet jag inte, det var bara en gissning från min sida. Artikeln ger väl inte direkt något svar på bromsarnas ögonfärg men ger ändå en intressant bild av insekternas ögon.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=297617

Jo Martin, jag läste också denna utmärkta artikel. Men jag tror att det skulle ställa till stora problem i bildbehandlingen om sensorn (för att nu tala kameraspråk) var uppdelad i stora fält för olika frekvenser, och dessutom i fläckiga och randiga mönster. Jag tror att bromsar tycker att detta är snyggt!/Åke

Många insekter och leddjur har ocelli, punktögon, i pannan som en del av synsinnet. punktögonen är mycket enkla och oftast en enkel lins med en eller några enstaka fotoreceptorer som känner av ljusstyrka och riktningn, de ger inga "bilder". Ocelli kan tydligt ses på vissa grässhoppors panna som några(tre) små punkter mellan komplexögonen (fasettögonen).

Komplexögonen ger EN bild som sagt men alla ommatider(småögonen i komplexögat) ser inte nödvändigtvis samma sak, ommatider högt upp kanske koncentrerar sig på helt andra saker än de övriga. Nästan lite som om de hade flera gula fläckar som en del fåglar.

-fredric-

Biologisk bildgåta IX

För att göra det svårt; inget annat än dessa perifera delar av detta lilla inhemska djur. Ordning i djurriket? Mer detaljer kommer om jag inte ser till ngn god gissning före lunch./Åke

Bilagor

• gåta ix.jpg
    gåta ix.jpg
    40.9 KB · Visningar: 344
Bildgåta X

Interaktion i djurriket. Ordning i djurriket? Hedersomnämnande för klargörande av interaktionens natur.

Bilagor

• gåta x.jpg
    gåta x.jpg
    46.4 KB · Visningar: 343
Tilläggsino gåta IX

Nu bör det vara lätt att bestämma ordning (och kanske tom underordning?). Annan del av djuret.
Väntar på gissning på gåta X/Åke

Bilagor

• ix, ledtråd.jpg
    ix, ledtråd.jpg
    41.7 KB · Visningar: 315
Facit IX

Diptera, ja visst Bent. En blomfluga som gör sitt bästa för att se farlig ut. Skall du inte komma med en gissning på X också?/Åke

Bilagor

• ix, facit.jpg
    ix, facit.jpg
    52.9 KB · Visningar: 311
Jag såg bilden i morse en snabbis innan jag åkte på jobbet och den har smågnagt sedan dess. Jag har en stark känsla av att jag vet vad det är, men söndagshjärndödheten släpper inte fram det. Irriterande!!!

mvh

Bent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar