Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Biologisk bildgåta
- Trådstartare aake
- Start datum
Detskavararoligtattfota
Aktiv medlem
Iller!
Bildmakaren
Ny medlem
Måste väl ändå vara en fästing!?
aake
Aktiv medlem
Facit VII och VIII
Bent och Omar återigen! Vargspindel ungar på honans rygg. Tvättbjörn (från Borås djurpark). Tvättbjörnen har alltså etablerat sig på kntinenten och nu lär den visst också fått fotfäste på Jylland. Nya gåtor i morgon!
Några synpunkter på mitt resonemang kring bromsarnas ögon. Varningsteckning kan det inte rimlogen röra sig om; har aldrig hört om att bromsen biter i självförsvar./Åke
Bent och Omar återigen! Vargspindel ungar på honans rygg. Tvättbjörn (från Borås djurpark). Tvättbjörnen har alltså etablerat sig på kntinenten och nu lär den visst också fått fotfäste på Jylland. Nya gåtor i morgon!
Några synpunkter på mitt resonemang kring bromsarnas ögon. Varningsteckning kan det inte rimlogen röra sig om; har aldrig hört om att bromsen biter i självförsvar./Åke
Bilagor
Bent C.
Aktiv medlem
Nä, att det skulle vara varningsteckning är nog uteslutet. Sexuell selektion är ju en möjlighet, men eftersom mina bilder är av bitande bromsar och det bara är honor som biter verkar detta också osannolikt. Om det bara var en ren fysisk effekt av spegling av ljuset borde väl mönstret röra sig när man ändrar vinkel till bromsen, men det verkar "sitta fast". Så, vad finns det mer för förklaringsmöjligheter?
aake
Aktiv medlem
Tror på sexuell selektion. Vi får väl snart gå över i experimentell fas. Om du ställer upp med bromsar (och människoblod) så kan jag åta mig att tejpa över delar av bromsarnas ögon för att försöka utröna om deras attraktionskraft på motsatta könet påverkas negativt.
Bromsarna torde ha god syn på nära håll med dessa stora facettögon och färg och teckning bör om inte annat kunna fungera bra för djurens interna kommunikation, i vilket fall bra artmarkörer. Har svårt att tro att vi skall komma längre idag./Åke
Bromsarna torde ha god syn på nära håll med dessa stora facettögon och färg och teckning bör om inte annat kunna fungera bra för djurens interna kommunikation, i vilket fall bra artmarkörer. Har svårt att tro att vi skall komma längre idag./Åke
Gavia arctica
Ny medlem
aake skrev:
Ter sig mkt tveksamt. Så stora och spridda fläckar med olika våglängdsmottagning som det i så fall rör sig om skulle ge en omänskligt (sic) svår uppgift för insektshjärnan att sy ihop till en bild.
Enligt en artikel i DN (se länk nedan) kan de individuella fasettögonen eller grupper av dessa visst ha olika uppgifter. Om detta gäller olika våglängder vet jag inte, det var bara en gissning från min sida. Artikeln ger väl inte direkt något svar på bromsarnas ögonfärg men ger ändå en intressant bild av insekternas ögon.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=297617
aake
Aktiv medlem
Jo Martin, jag läste också denna utmärkta artikel. Men jag tror att det skulle ställa till stora problem i bildbehandlingen om sensorn (för att nu tala kameraspråk) var uppdelad i stora fält för olika frekvenser, och dessutom i fläckiga och randiga mönster. Jag tror att bromsar tycker att detta är snyggt!/Åke
Fredric C
Aktiv medlem
Många insekter och leddjur har ocelli, punktögon, i pannan som en del av synsinnet. punktögonen är mycket enkla och oftast en enkel lins med en eller några enstaka fotoreceptorer som känner av ljusstyrka och riktningn, de ger inga "bilder". Ocelli kan tydligt ses på vissa grässhoppors panna som några(tre) små punkter mellan komplexögonen (fasettögonen).
Komplexögonen ger EN bild som sagt men alla ommatider(småögonen i komplexögat) ser inte nödvändigtvis samma sak, ommatider högt upp kanske koncentrerar sig på helt andra saker än de övriga. Nästan lite som om de hade flera gula fläckar som en del fåglar.
-fredric-
Komplexögonen ger EN bild som sagt men alla ommatider(småögonen i komplexögat) ser inte nödvändigtvis samma sak, ommatider högt upp kanske koncentrerar sig på helt andra saker än de övriga. Nästan lite som om de hade flera gula fläckar som en del fåglar.
-fredric-
Krister_Hall
Aktiv medlem