Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Biologisk bildgåta

Produkter
(logga in för att koppla)
När vi ändå är inne på snytbaggar, jag arbetar på en träindustri och ibland får vi in brädor med snytbaggar på. När man ska till att borsta bort dom från brädorna lägger dom sig på rygg och låtsas som dom är döa. Kul försvarsbetéende!
 
QUOTE]Anders Riebbe Gustafsson (Chano) skrev:
Det enda litet kryp jag är ganska säker på är mygg, knott, svidare, o s v.
Att sen snytbaggar av olika slag hoppar på mig på sommaren vet jag inte. För så jäkla träig är man väl inte. Bor ju i skogen i o f s.
-Anders
[/QUOTE]

Det är hårt liv i vildmarken.
Men om de är i farten där du är så landar de bombis på dig också. Fast du bor väl norröver och då kan det vara tallvivel som är rätt lik. Oavsett så har de ingen trafikledare så det är rena misstag. Error i GPS så landningsbanan missas kan man säga. De nosar lite på dig, gillar inte doften och drar lustfullt vidare. Skulle de gilla din doft är det fel på dina feromoner. Nu ska jag inte skriva vad jag tänkte appropå något annat för då får jag väl en kamera i huvudet av Chano :)

QUOTE]Nils Bergqvist
(Graal) skrev:

När vi ändå är inne på snytbaggar, jag arbetar på en träindustri och ibland får vi in brädor med snytbaggar på. När man ska till att borsta bort dom från brädorna lägger dom sig på rygg och låtsas som dom är döa. Kul försvarsbetéende!
[/QUOTE]

Ja vad ska de göra. Fräsa och hota med lilla tanden :) De luras av trädoften runt sågverket - terpener som terpener tänker de, landar och är redo för lite romans.

Ta bilder, det går nog att sälja till sommaren. Nu när alla lokaltidingar i södra Sverige ska skriva om dem.
 
Nya bildgåtor

Gåta III
Detta är inte en totempåle och inte en grinande däggdjurskäft! Del av ryggen på ett litet inhemskt djur. Teckningen tolkas av mig som mimikry; alltid avskräcker det någon. Ordning i djurriket? Facit kommer efter senast ett dygn om ingen prickar rätt innan dess./Åke
 

Bilagor

  • gåta iii.jpg
    gåta iii.jpg
    33.4 KB · Visningar: 1,080
Bildgåta IV

Del av en lien inhemsk växt. Art? Denna tar ni väl lätt även om den är ngt manipulerad?/Åke
 

Bilagor

  • gåta iv.jpg
    gåta iv.jpg
    43.5 KB · Visningar: 1,076
Facit Gåta IV

Visst Omar. Björnmossa.
Gåta III är inte en tvåvinge; fler förslag? Kanske behövs mer info?/Åke
 

Bilagor

  • gåta xvi, 1poäng.jpg
    gåta xvi, 1poäng.jpg
    45.9 KB · Visningar: 822
"Solspindlar"

eller Skorpionspindlar (Solifugae). Det var en anekdotisk beskrivning ur min gamla 15-bandsupplaga av Djurens värld som gjorde sig påmint. Där berättas att "under !:a världskriget brukade i Egypten och Mindre Asien stationerade europeiska soldater använda solifuger på samma sätt, som man på andra ställen i världen håller stridstuppar", vadhållning etc./Åke
 
Gåta III

Varken fluga eller stekel. Jag är tämligen säker på att den skrämmande ryggteckningen utgör en form av mimikry, även om jag inte sett just denna variant beskriven i litteraturen. Alla de hundratals olika blomflugor som mimar steklar är ju vardagsmat. Har ni förresten läst den mkt underhållande och begåvat skrivna "Flugfällan" av Fredrik Sjöberg? Gör så annars:/Åke
 
Med tålamod till i morgon bitti så kommer facit, om nu ingen träffar rätt innan dess. Denna var kanske lite väl svår? Inte så lätt att hitta rätt nivå. När jag kört motsvarande per mail till mina vänner så har jag först kommit med en bild av denna svårighetsgrad (se gåta III) på 3 poäng och deltagarna har kunnat svara "pass" och då få en lättare bild, med mer detaljer eller större bildutsnitt, på 2 poäng och slutligen en mkt lätt bild på 1 poäng.
Med så kvalificerade deltagare som jag har med mig nu så skulle ni ta gåtan direkt om jag visade mer.
Avvakta facit, om ingen har ngn riktigt god idé. Kanske inte så meningsfullt att räkna upp alla insektsordningar.../Åke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.