Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Biologisk bildgåta

Produkter
(logga in för att koppla)
Gåta III

Ordning i djurriket räcker för godkännande och beröm från tävlingsledningen. Ännu har ingen varit nära./Åke
 
Facit gåta III

Nykläckt ex av kärrtrollsländan Leucorrhinia pectoralis. Arten mörknar efter ngn tid som fullbildade sländor. En mkt kylig dag i maj-05. Sländan satt i gruset på landsvägen men efter att ha fått värme från min hustrus hand kunde den flyga ut i vegitationen. Fotat vid vår laxfiskestuga i Dalsland; vid Vänern.
Nya gåtor följer. Bättre lycka nästa gång!/Åke
 

Bilagor

  • iii, facit.jpg
    iii, facit.jpg
    39 KB · Visningar: 661
Biologisk bildgåta V

Del av litet djur, där jag tycker mig få viss emotionell kontakt. Ordning i djurriket? Denna är inte så svår./Åke
 

Bilagor

  • gåta v.jpg
    gåta v.jpg
    55.5 KB · Visningar: 629
Bildgåta VI

Del av vårblomma från Dalsland. Kronbladen ca 3mm långa, hela växten liten - medelhög. Klass går nog ta med hjälp av den gamla skolfloran, men här vill jag veta familj växtriket? Ledtråd med lite större utsnitt på begäran./Åke
 

Bilagor

  • vi.jpg
    vi.jpg
    39 KB · Visningar: 648
Gåta V, större bild

Ja, det var ju inte svårt. Kanske du även kan gissa på familj? Fotat på azorerna i nov.
Här tycker jag mig få inte bara emotionell,utan även viss intellektuell kontakt med djuret. Spindeln har intagit hot- eller försvarsställning./Åke
 

Bilagor

  • v, halvfacit.jpg
    v, halvfacit.jpg
    54.5 KB · Visningar: 640
Re: Gåta V, större bild

aake skrev:
Ja, det var ju inte svårt. Kanske du även kan gissa på familj? Fotat på azorerna i nov.
Här tycker jag mig få inte bara emotionell,utan även viss intellektuell kontakt med djuret. Spindeln har intagit hot- eller försvarsställning./Åke

Jag skulle nog gissa på något korsspindelaktigt, vilket då väl blir familjen hjulspindlar (Araenidae).

mvh

Bent
 
Re: Re: Gåta V, större bild

Bent Christensen (Bent C.) skrev: gissa på något korsspindelaktigt, vilket då väl blir familjen hjulspindlar (Araenidae).

mvh

Bent [/B]


Just så. Facit på denna bild. Kanske vi kan få hjälp med artbestämning av någon välbevandrad taxonom?/Åke
 

Bilagor

  • v, facit.jpg
    v, facit.jpg
    57.1 KB · Visningar: 574
Vad tror ni att det här är då (prickarna inte bladlusen)?

Kolla de rosa prickarna på vingarna...
 

Bilagor

  • vingad-bladlus-400.jpg
    vingad-bladlus-400.jpg
    20.9 KB · Visningar: 562
Re: Vad tror ni att det här är då (prickarna inte bladlusen)?

Krister_Hall skrev:
Kolla de rosa prickarna på vingarna..

Inte lätt att se i denna skala. Om det nu är levande varelser så är ngt slags kvalster troligast. Att djuren (?) sitter över vingribborna får mig att misstänka parasitism. På trollsländor har jag ngn gång noterat angrepp av svidknott och då riktas angreppen just på detta vis, men detta rör sig uppenbart om mycket mindre organismer./Åke
 
Bildgåta VI forts.

Ingen som tordes gissa på morgonens bild. Sex ståndare (och en pistill); klass Hexandria enligt skolfloran, men jag sökte familj i växtriket. Här ett lite större utsnitt och nu går det kanske gissa? Facit i morgon./Åke
 

Bilagor

  • vi med ledtråd.jpg
    vi med ledtråd.jpg
    33.8 KB · Visningar: 505
För er som inte vill gissa på grönsaker kommer denna. När ni gissat rätt vill jag väldigt gärna veta varför objektet är mönstrat som det är.
 

Bilagor

  • _mg_0693400.jpg
    _mg_0693400.jpg
    57.5 KB · Visningar: 495
Nix, ett öga är det men inte en trollslända. Eller kanske det är flera ögon, vet inte riktigt hur man ska klassa facettögon. Men vad tillhör ögat?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.