Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Biologisk bildgåta

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en vild gissning. Regnbromsarnas (Haematopota) ögon brukar vara ganska iögonfallande så detta blir min gissning. Angående mönstret vet jag inte!
 
Inte så tokigt. En broms är det i varje fall, jag vet faktiskt inte vilken bromsart det är, men broms är godkänt. Jag skulle fortfarande gärna ha något förslag till varför de är så mönstrade i/på ögonen?

Här är hela bromsen:
 

Bilagor

  • _mg_0693400.jpg
    _mg_0693400.jpg
    22.6 KB · Visningar: 670
Bent C. skrev:
varför de är så mönstrade i/på ögonen?

Är du ute efter en ultimat förklaring, alltså en förklaring i evolutionära termer om hur och varför bromsars ögon har utvecklats på detta vis, eller vill du ha en teknisk fysikalisk förklaring (som kommer att handla om ljusets brytning och om pigmentskikt mellan facetterna)?
MVH
Åke
 
aake skrev:
Bent C. skrev:
varför de är så mönstrade i/på ögonen?

Är du ute efter en ultimat förklaring, alltså en förklaring i evolutionära termer om hur och varför bromsars ögon har utvecklats på detta vis, eller vill du ha en teknisk fysikalisk förklaring (som kommer att handla om ljusets brytning och om pigmentskikt mellan facetterna)?
MVH
Åke

Vilket som, båda är ju väldigt väldigt spännande! Jag har ärligt talat ingen aning om någondera.
 
Hur som helst, för att förtsätta gissandet får ni här ytterligare ett öga. Men vad sitter ögat på?
 

Bilagor

  • _mg_6940snitt.jpg
    _mg_6940snitt.jpg
    55.5 KB · Visningar: 594
Gavia arctica skrev:
Kan det vara att de individuella ögonen är anpassade för att registrera olika våglängder och därför reflekterar de andra?!

Ter sig mkt tveksamt. Så stora och spridda fläckar med olika våglängdsmottagning som det i så fall rör sig om skulle ge en omänskligt (sic) svår uppgift för insektshjärnan att sy ihop till en bild.
Fysikaliskt blir det nog enklare att förklara. Facetternas linser reflekterar som prismata och bryter upp snett infallande ljus till regnbågens färger. I viss vinkel ser man in i facetten och ser då delar av den pigmenterade skiljeväggen och sett rakt framifrån ser man in i djupet av facetten och den ter sig då mörk (pseudopupill).
Ngn mer optisk skolad kan säkert spinna vidare på detta./Åke
 
Åke: Det är på något sätt defaultsvaret, en fysikalsik konsekvens av hur ögat är uppbyggt. Men varför ser olika bromsars ögon olika ut (men fortfarande typiskt mönstrade)? Kolla tex på

http://www.pbase.com/borneobent/image/47200704

nog tycker jag att det är aningen svårt att förklara detta med vinkelberoende mörk puppil (eller pseudosådan). På bönsyrsor ser man ofta en svart punkt i ögonen, och det skulle jag köpa orsakas av det du föreslår. Men hos bönsyrsorna är det ju bara en punkt, inte mer eller mindre komplexa mönster som hos bromsarna.
 
Åke och Markus: Nix. Krokodilfisk har helt andra flikar och bläckfiskar har helt annan pupill.
 

Bilagor

  • _mg_6702.jpg
    _mg_6702.jpg
    56.8 KB · Visningar: 601
Bromsarnas ögon

God morgon Bent. En gammal man behöver sova på natten. Du har naturligtvis rätt i att den ultimata frågan är den mest intressanta; varför har bromsarnas ögon blivit så färggranna? Varför är inta alla facettögon lika spektakulära (även om ex.vis trollsländornas kan vara rätt vackert färgskiftande)?
Har inte en aning; min vetenskapliga skolning ligger inom fysiologi och farmakologi, fö grå praktisk läkargärning, men evolutionär biologi är ju ett fält som gjort för spekulation. Vad vet man om bromsars färgseende? Att bromsarna är omgivna av färgseende hungriga fåglar vet vi, så det är svårt att tänka sig ngn primär evolutionär fördel för bromsen att vara iögonfallande tecknad. Sexuellt urval det som ligger närmast till hands att fundera över. Tom jag tycker att det ser rätt så sexigt ut med dessa vackra ögon. Hur är det med könsskillnader i bromsarnas ögon?
 
Biologisk bildgåta VIII

Dagen börjar med en lätt och en lite svårare bildgåta.
Denna första rätt liten och oskarp (vilket har sina skäl och skall få sin förklaring), men den är lätt och den tar ni raskt. Familj i djurriket? (Ordning ger inte poäng).
 

Bilagor

  • gåta vii.jpg
    gåta vii.jpg
    40.9 KB · Visningar: 524
Bildgåta VII

Extremitet tillhörande ett ursprungligen utomeuropeiskt däggdjur. Frisläppta och flyktade individer har etablerat självreproducerande populationer på kontinenten och på senaste tiden även längst i söder i Norden. Art?
 

Bilagor

  • gåta viii.jpg
    gåta viii.jpg
    43.7 KB · Visningar: 452
Har klövar!

Kan tänka mig mårdhund eller mink.

Blir lite kluven då foten inte riktigt stämmer för en mårdhund och pälsen liknar inte den slätta päls som en mink har.

Skumt.

Omar
 
Senast ändrad:
Mårdhund invaderar norrifrån och mink är etablerad i hela landet. Fler förslag? Glöm inte att svara på den lättare gåta VIII som kom före, felnumrerat./Åke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.