Gavia arctica
Ny medlem
Jag har en vild gissning. Regnbromsarnas (Haematopota) ögon brukar vara ganska iögonfallande så detta blir min gissning. Angående mönstret vet jag inte!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bent C. skrev:
varför de är så mönstrade i/på ögonen?
Är du ute efter en ultimat förklaring, alltså en förklaring i evolutionära termer om hur och varför bromsars ögon har utvecklats på detta vis, eller vill du ha en teknisk fysikalisk förklaring (som kommer att handla om ljusets brytning och om pigmentskikt mellan facetterna)?
MVH
Åke
aake skrev:
Bent C. skrev:
varför de är så mönstrade i/på ögonen?
Är du ute efter en ultimat förklaring, alltså en förklaring i evolutionära termer om hur och varför bromsars ögon har utvecklats på detta vis, eller vill du ha en teknisk fysikalisk förklaring (som kommer att handla om ljusets brytning och om pigmentskikt mellan facetterna)?
MVH
Åke
Vilket som, båda är ju väldigt väldigt spännande! Jag har ärligt talat ingen aning om någondera.
Gavia arctica skrev:
Kan det vara att de individuella ögonen är anpassade för att registrera olika våglängder och därför reflekterar de andra?!
Krokodilfisk (direktöversättning...)?Bent C. skrev:
Hur som helst, för att förtsätta gissandet får ni här ytterligare ett öga. Men vad sitter ögat på?
Bent C. skrev:
Hur som helst, för att förtsätta gissandet får ni här ytterligare ett öga. Men vad sitter ögat på?