ANNONS
Annons

Bilsportförbundet vill att fotografer ger bort bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag inte läst annat än artikeln som det länkas till i början på tråden, men tycker ändå att det inte är _så_ mycket att oja sig över....

Det beror på vad jag tolkar in i texten. Ett litet citat: "...till kansliets fria förfogande." Detta tolkar jag som att kansliet skall få göra med bilderna som de själva vill. Jag tolkar det inte som att kansliet skall få bilderna gratis. Och därmed skulle jag utan vidare fakturera dem för fritt användande de närmaste hundra åren, enligt BLFs prislista... Åtminstone om jag hade bilder bra nog att dela med mig av.

Märk väl att det mycket väl kan framgå av avtalstexten att kansliet skall få bilderna gratis att använda fritt. I så fall faller mitt resonemang.

Även om jag själv hör till dom amatörer som försöker få fotografera diverse motortävlingar så tycker jag att det är bra att man styr upp lite vilka som finns på platsen, vilka som är från media med uppdrag osv. Det börjar springa rätt mycket folk ute på banorna och det är bra om arrangörer och funktionärer tydligare ser vilka dom är.

Vad gäller att ge bort bilder så är det förmodligen bara att gilla läget, fler och fler verkar prova att ställa sådana krav. Om det är priset för en ackreditering eller ett medlemskap i SBF så kan man ju välja om man tycker att det är värt det för att få fota. Arrangörerna och SBF kan nog ställa vilka krav dom vill och så kan man tacka ja eller nej. Tyvärr kommer det säkert att finnas tillräckligt många fotografer som är beredda att ställa upp på det så det kommer nog att bli vanligare framöver.

Jo men nu får du en väst på köpet också som identifierar dig som en mediaperson och fotograf!

http://www.journalisten.se/artikel/17952/medievaest-kraevs-foer-att-bevaka-bilsport

Men det roliga är att jag inte fått någon info alls om detta.
Bara ett inbetalningskort.
Så de hoppas nog på att man snällt betalar och därmed accepterar deras villkor.
Visst kan det vara bra att det blir lite ordning, men i vissa mindre grenar, tex dragracing, är vi bara glada att det kommer någon till våra tävlingar och rapporterar öht.

Jag vet att sportreportarna avskyr dragracing, och om vi äntligen skulle få någon att komma och rapportera skulle de definitivt vända i entren om de måste ha ett speciellt medialeg från SBF.

Även om jag själv hör till dom amatörer som försöker få fotografera diverse motortävlingar så tycker jag att det är bra att man styr upp lite vilka som finns på platsen, vilka som är från media med uppdrag osv. Det börjar springa rätt mycket folk ute på banorna och det är bra om arrangörer och funktionärer tydligare ser vilka dom är.

Pressleg i kombination med ackreditering är en beprövad metod...
Förstår inte varför journalister/fotografer ska betala priset för att organisationen runt tävlingarna är dålig.

Egentligen ändrar det här väl inget för någon annan än dom som just vill ha medialeg från SBF? Alla kan ju ansöka om ackreditering till tävlingar med eller utan pressleg och med eller utan SBF's leg som förut.

Egentligen ändrar det här väl inget för någon annan än dom som just vill ha medialeg från SBF? Alla kan ju ansöka om ackreditering till tävlingar med eller utan pressleg och med eller utan SBF's leg som förut.

Tolkar jag texten på SBF:s hemsida rätt så SKA fotografer och skribenter, liksom filmare bära denna.

I mina öron lämnar det inget utrymme för fotografer utan väst/medialeg.

Citat från http://www.blf.se/

Varning för märkligt avtal om svart väst på motortävlingar

Alla som bevakar bilsport ska från och med i år bära en svart väst, meddelar Svenska Bilsportförbundet (SBF) på sin hemsida. Västen ska utkvitteras mot en depositionsavgift på 500 kr plus årlig "administrationsavgift" på 100 kr. Västarna är numrerade.

Samtidigt ska alla fotografer, som ansöker om västarna, skriva på en förbindelse med bland annat följande lydelse:
"Fotografer med SBF: s medialegitimation ställer på förbundets begäran bilder till kansliets fria förfogande mot angivande av fotobyline."

Tolkar jag texten på SBF:s hemsida rätt så SKA fotografer och skribenter, liksom filmare bära denna.

I mina öron lämnar det inget utrymme för fotografer utan väst/medialeg.

Jo men samtidigt så säger ju SBFs presschef något annat i den kommentar hon skrivit till artikeln.

http://www.journalisten.se/artikel/17959/sportfoerbund-vill-att-fotografer-ger-bort-bilder

Jag tolkar det som att alla som vill ha ett pressleg från SBF ska bära den svarta västen, SBF tror att det ger status åt fotografer/media och därför vill dom betala för den. För alla andra är det business as usual, egen medhavd gul väst i mitt fall.

Jo men samtidigt så säger ju SBFs presschef något annat i den kommentar hon skrivit till artikeln.

http://www.journalisten.se/artikel/17959/sportfoerbund-vill-att-fotografer-ger-bort-bilder

Jag tolkar det som att alla som vill ha ett pressleg från SBF ska bära den svarta västen, SBF tror att det ger status åt fotografer/media och därför vill dom betala för den. För alla andra är det business as usual, egen medhavd gul väst i mitt fall.

Jag såg precis det.Varför kunde SBF inte skriva det på sin hemsida? Gul/orange väst känns ju dessutom säkrare (och svalare under sommaren :).

Allvarligt talat så är hon inte riktigt klok den där presschefen. Hon var tidigare chefis på idrottsbladet med resultatet att i stora drag alla var missnöjda. Det höjdes på ganska många ögonbryn när hon tillträdde som presschef på SBF.

Hoppas att SJF tvålar dit dem. Det går inte att skriva en sak och säga en annan.

/Maverick

Jo men då får dom ju inte göra reklam med sin prestigefyllda SBF-väst ...

Orange är för övrigt en bra och synlig färg som en del bilsportarrangörer använder istället för dom vanliga gula sportvästarna, bl.a för att en del förare klagar på att gula västar liknar gul-flagg.

Visserligen är jag inte pressfotograf utan min motorsporterfarenheet är som arrangör/funktionär/säkerhets personal vid tävlingar både på land och på vatten och på den tiden ville vi iaf ha många fotografer och journalister som bevakade och skrev så denna ide verkar ju sanslös i mina öron.

Sen valet av färg på västen är ju att inbjuda till att mediafolket bli ihjälkörda, det sista men vill ha runt banan är mörkklädda personer som i sitt jobb tar sig så nära banans som möjligt (bättre bilder) och då ökar riskerna och synlighet är A & O, finns en orsak till att folk som jobbar i trafiken på olika sätt har varselfärgade kläder/västar!!

Känns onekligen knepigt att De resonerar som de gör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar