Terje H
Aktiv medlem
Nu kommer vi rätt långt från ämnet; men jag vill kommentera just dina två lejonbilder. Den första bilden är grå och saknar sting, den andra är ljusare och har mer liv. Jag skulle välja den andra lejonbilden. Hur du kommit fram till den bilden, det är något jag inte alls bryr mig om - är inte alls så intresserad att få fram en meny till hur fotografen lyckats få fram en bild, vi har alla våra olika metoder.Ett bildexempel:
Nedan ser ni två bilder. De är båda från samma motiv, en JPEG och en RAW. Motivet är taget med en 16 MP Sony A580 DSLR med ett Sony 70-400mm F4-5,6 G SSM. Brännvidden är 250mm som på en APS-C-kamera motsvarar en bildvinkel för 375mm
Inställningar:
Bländare: F10
Slutarttid: 1/1000
ISO: 200
Exp. komp: -0,7 Ev
Bilden är tagen i sydöstra Serengeti som gränsar mot Ngorongoro 2012 i ett område som heter Simba Kopjees (som väl kan översättas ungefär med Lejonbergen). Simba Kopjes består av en massa rosafärgade granit intrusiv som sticker upp här och var ur en annars bedövande stor och platt grässlätt.
Motivet är taget med RAW+JPEG i A-läge.
Raw-bilden är på 16 MP
Den helt obehandlade JPEG-bilden har formatet 4912 x 3264 och är på 5,13 MB
OBS! Om jag dock sparar ut bilden från DXO Photolab i 100% utan komprimering så blir den filen på hela 14,5 MP. Så gör jag alltid med de JPEG jag har som standard i 4K också.
Som ni ser så är den helt obehandlade bilden lite småtråkigt kontrast- och uttryckslös. Det ligger som ett grått filter över bilden.
Visa bilaga 167924
I mina ögon är denna bild rätt oanvändbar som den kommer ut rakt ur kameran och så har det ofta varit med mina alla mina Sony-kamerors JPEG-bilder jag tagit i Afrika. Det är ofta lite grådisigt. Det är inte förrän nu med min senaste kamera A7 IV som väl är ca ett år gammal som jag tycker det börjat se bättre ut. ... så jag tycker även mina JPEG ur A7 IV alltid tjänar på ett varv genom DXO Photolab 6 och Deep Prime XD (Extreme Detail). Deep Prime XD städar dessa himlar på ett föredömligt sätt från brus och XD hjälper till att framhäva detaljerna i bilderna på ett sätt som t.o.m. är ett snäpp bättre än gamla Deep Prime.
Photolab 6 ger väldigt bra bildkvalitet men för de djurporträtt jag också gör som ofta kräver betydligt bättre detaljkontroll än den Photolab ger idag, så föredrar jag alla dagar i veckan Capture One 23, som också är väldigt bra på att hantera bildernas detaljer.
Visa bilaga 167926
Klicka och förstora gärna!
Jag håller just på att gå igenom och A2 printa de av mina djurbilder jag tycker jag vill skriva ut. Den här bilden har jag interpollerat/skalat till att motsvara 24 MP och den är sparad med 6000 pixlar på längsta sidan i 100% kvalitet (i okomprimerad JPEG är den 23, 1 MB stor). Utskrifternas kvalitet blir fantastiskt bra med Epsons P900 som har dubbelt så hög upplösning som min gamla P600 trots att ursprungliga RAW-filen bara håller 16 MP. Dessa skrivare skriver dessutom med variabla droppstorlekar vilket gör att de kan återge väldigt fina detaljer.
Bilden ni ser är dock i 4K-format då FS inte gillar mer.
Att jag kunde ta denna bild då med min dåvarande kamera var väldigt mycket tur - det hade det inte varit på samma sätt med min A7 IV med all den smarta automatik den har.
Vi åkte bara runt en av alla dessa kopjes och plötsligt kanske 10 meter bort max låg denna hona som nästan poserande på en annan liten kopjestopp. Jag han inte alls mickla med några rattar utan tog bara bilden rakt upp och ner. Som ni ser så stod kameran på F10. Det var Ok med den bakgrund jag hade i form av en helt ostörd himmel men om det exv. hade varit mot en fond av buskar så hade det nog inte varit det. Då hade jag nog hellre valt 5,6 som mer är det objektivets sweet spot och inte heller skulle givit en fullt så orolig bakgrund som F10 skulle gjort med det objektivet mot en buskfond.
Nedan ett exempel på de djurporträtt jag håller på med att göra om med Capture One för att det programmet har bättre utvecklade lagerfunktioner och maskningsverktyg än Photolab. Man kan få relativt likvärdiga resultat i Photolab också i princip men ofta det är svårare och mindre exakt då Photolabs verktyg är trubbigare och mindre precisa och sofistikerade.
Dessa bilder är tagna med NEX 7 som var Sonys första 24 MP kamera. Även dessa JPEG rakt ur kameran är rätt bleka och i princip är JPEG direkt ur kameran sämre och mer problematiskt ju äldre våra kameror är. Moderna mobilbilder är ofta väldigt mycket bättre än JPEG-bilder rakt ur en systemkamera och det är rätt problematiskt då mobilfotografer inte sällan brukar klaga just över att de tycker mobilbilderna ser bättre ut och därför blir rätt besvikna om de nu skaffat en systemkamera. Det är inte helt självklart att de direkt förstår att det krävs en konverterare och RAW-bilder som utgångspunkt om man ska kunna få ut den potential som finns i RAW-bildsmaterialet
Först den obehandlade bilden som är på drygt 6 MP. Tyvärr vill inte FS importera denna bild i full skala, så jag får skapa en länk istället.
Visa bilaga 167930
Det kan ju vara så att man vill göra något lite annat än en rent autentisk djurbild även av en sådan. Vill man det så kommer man inte runt en bearbetning i någon konverterare eller Photoshop.
Visa bilaga 167928
Så med mina erfarenheter så kan jag inte för mitt liv begripa varför just en del naturfotografer skulle se en poäng i att framhärda i att man föredrar att ta bilder i JPEG rakt ur kameran med allt negativt det för med sig för bildkvaliteten. Att sportfotografer och möjligen event-fotografer med hårda deadlines gör det är helt naturligt däremot och fullt förståeligt .... men natur- och djurfotografer ... "naaaej ja e skeptisk" till det påståendet och förstår inte alls poängen med det!
Dessutom kan det mycket väl vara så att dessa sport- och eventfotografer skickar in sina bilder till ett DAM som autoprocessar och polerar dessa bilder en aning i sitt arbetsflöde innan de används. Så i de fallen är bilderna heller inte bara rakt ur "kameran".
Jag däremot hade haft den andra lejonbilden direkt i kameran; med att kalibrera in kameran så att bildfilerna motsvarar mina önskemål redan från början. Att ställa in kontrast och färgnyans, mäta ljuset manuellt och ställa fokus manuellt på det vilande lejonet. Jag kanske även hade gjort några bilder i svartvitt direkt i kameran, med gul- eller orangefilter för att få rätt gråskala med ljust lejon och mörk himmel. Jag hade möjligen också gjort en dubbelexponering, där den ena exponeringen var lite svagt ur fokus för att förstärka den mer skimrande känslan i ljuset. Jag gör alltså mina inställningar i preform, du arbetar i postform. Det ena är inte mer eller mindre rätt än det andra, vi har bara olika sätt att arbeta.
Jag kan inte uttala mig om hur andra naturfotografer arbetar och resonerar, jag kan enbart uttala mig om mina sätt. Vad som är rätt för mig.