Annons

Bilsportförbundet vill att fotografer ger bort bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns även en svensk standard på väst från räddningsverket som beskriver hur mediapersonal skall se ut för att inte förväxlas med insatspersonal vid tex olyckor. Varför inte följa den??? Svart, hon kan inte ha varigt utanför sitt kontor...

/Pontus
pressfotograf.se

http://www.raddningsverket.se/uploa.../SRV-aktuellt/2004/SRV-aktuellt Nr 7 2004.pdf

Det finns ett problem i att det är rätt svårt att hitta orange varselvästar. De som säljs i butik är gula de med.

Mvh
Maverick
 
Jag har kollat på de flesta ställen känns det som. Eftersom jag är en man med mycket pondus så vill jag inte beställa över nätet. Hittills så har jag kört med gul väst med tryck på och ingen har klagat. De verkar mest glada över att man har varselkläder över huvud taget.

Mvh
Maverick
 
Varselkläder skall vara CE märkta, samt uppfylla kraven och vara märkta enligt standard EN 471. Det är inte dom billiga i sport affärerna.

Det är bra att tänka på om man skall använda den i arbete!
 
Jag har kollat på de flesta ställen känns det som. Eftersom jag är en man med mycket pondus så vill jag inte beställa över nätet. Hittills så har jag kört med gul väst med tryck på och ingen har klagat. De verkar mest glada över att man har varselkläder över huvud taget.
Mvh
Maverick
Speciellt på lite mindre tävlingar så är dom både glada att någon vill komma och fotografera och att man håller med egen väst eftersom det brukar vara bristvara för dom egna funktionärerna. Det är möjligt att SBF har något att säga till om på större tävlingar men på dom jag får fota på så är dom irrelevanta. :)
 
Beroende på gren så har SBF rätt lite stöd ute bland föreningarna generellt sett. Klubbarna har viktigare saker att tänka på. Fast det vore ju bra om de tänkte lite mer media iofs. Funktionärer har en tendens att bli lite som väktare och få hybris så fort de får på sig en armbindel.

Mvh
Maverick
 
Om jag skulle arrangera en tävling har jag ett intresse att veta vilka som är publik, vilka som är funktionärer och vilka som är varken eller, d v s personer som arbetar där av annan anledning, t ex fotografer. Ett bra sätt at göra det på är märka ut dem som arbetar på andra platser än bland publiken, så att det är uppenbart om de inte är på anvisade platser.

Villkoren att bilder på begäran ska lämnas till arrangören av tävlingen är en ren affärsuppgörelse. Vill man inte lämna bilder till arragörer fotar man inte på tävlingen som akrideratd fotograf. Om media i allmänhet inte kan acceptera dessa villkor kommer de sluta att bevaka motortävlingar och sportens publicetet och intresset kring sporten minskar. Alternativt kommer arrangöeren att ha en egen stab med journalistert och fotografer som producerar bilder som media får tillgång till, bilder som är tillrättalaggda för beställarens syften. I Formel 1 är det F!-organisationen som producerar tevesändningarna.Ett fenomen som kommer mer och mer inom sportens värld, för att få kontroll över hur arrangemanget presenteras för marknaden.
 
Om jag skulle arrangera en tävling har jag ett intresse att veta vilka som är publik, vilka som är funktionärer och vilka som är varken eller, d v s personer som arbetar där av annan anledning, t ex fotografer. Ett bra sätt at göra det på är märka ut dem som arbetar på andra platser än bland publiken, så att det är uppenbart om de inte är på anvisade platser.

Villkoren att bilder på begäran ska lämnas till arrangören av tävlingen är en ren affärsuppgörelse. Vill man inte lämna bilder till arragörer fotar man inte på tävlingen som akrideratd fotograf. Om media i allmänhet inte kan acceptera dessa villkor kommer de sluta att bevaka motortävlingar och sportens publicetet och intresset kring sporten minskar. Alternativt kommer arrangöeren att ha en egen stab med journalistert och fotografer som producerar bilder som media får tillgång till, bilder som är tillrättalaggda för beställarens syften. I Formel 1 är det F!-organisationen som producerar tevesändningarna.Ett fenomen som kommer mer och mer inom sportens värld, för att få kontroll över hur arrangemanget presenteras för marknaden.

Nu har ju F1 en budget som får Kåge att bli grön av avund och det lär dröja innan vi ens är närheten av detta i svensk bilsport. Det är egentligen bara STCC som till viss del kunnat anamma detta.

Som tävlingsledare så har du redan idag den kontrollen som du efterfrågar med ett undantag i rally. Det går liksom inte att knata in på en racingbana av något slag utan att du har klartecken att vara där.

Att kräva fri tillgång till fotografens bilder är det som kallas för oskäliga villkor.

/Maverick
 
Ju högre upp i divisionerna man kommer i olika sporter/motorsporter ju mer trend verkar det vara att försöka låsa upp rättigheter att filma/fotografera, och det blir allt svårare att få fota för vanliga dödliga. Delvis beror det säkert på att det är ett större intresse och man kan inte släppa in för många fotografer, men arrangörerna ser nog också video-/fotorättigheter som ett av sätten att tjäna pengar på arrangemangen. Samma med konserter där skivbolag och arrangörer kommit med trista begränsningar på senare tid. Jag tror dom skjuter sig i foten lite och bara retar dom som är intresserade av sporten/musiken.
 
Lär bli livat

Svemo försökte förra året med en liknande grej.
De hade som krav att fotograferna, för att få ackreditering skulle ge bort ett antal bilder.

Kan lungt säga att det blev "liv i luckan", och Svemo tog senare bort kravet.

I Svemos fall så minskade medias intresse för att bevaka tävlingarna.
Detta gav ju Svemo minskat utrymme i media, vilket i sin tur straffar sig i längden.

Tror och hoppas att SBF kommer till insikt om hur korkat kraven är.
 
Jag tror dom skjuter sig i foten lite och bara retar dom som är intresserade av sporten/musiken.

Jag tror också att de skjuter sig i foten. Bilsportförbundet (SBF) har inte gjort speciellt bra ifrån sig de senaste åren. Missnöjet bland gräsrötterna är stort (få engagerar sig i förbundspolitiken så det kanske inte är så konstigt att det är som det är).

De flesta arrangörer mindre är positivt inställda till fotografer som jag har tolkat det. Jämförelser med F1 låter sig inte riktigt göras i Sverige (kanske med undantag från STCC?).

Min egen reflektion är följande. Riksidrottsförbundet (jag tror att SBF ingår där) gör i dagarna reklam i tv för sin genomtrevliga och alltigenom demokratiska organisation. I min värld går demokrati, öppenhet och pressfrihet hand i hand.
 
Håller med om att denna typ av regler knappast kan ge någon större nytta för förbundet. Risken är uppenbar att det blir det omvända.

Sen kan man ju fråga sig hur det går till rent praktiskt?

Kontaktar kansliet alla fotografer som varit på plats och ber dem skicka alla sina bilder!? Ja då får de ha gått om resursers!

Om de kontaktar någon speciell fotograf och ber denne leverera 3-4 bra bilder, vad hindrar denne att skicka några skitbilder som är oanvändbara?

Eller jobbar kansliet så att när de ser någon bra bild publicerad i media så kontaktar de fotografen och hävdar sin rätt att få en kopia för egen del?

Jag tycker det känns som om någon höjdare tänkt "vore bra med lite gratis bilder" och sedan i praktiken så kommer kanslifolket inte att utnyttja möjligheten och då har man ju precis åstadkommit skadan (i form av arga fotografer, odemokratisk attityd etc) utan att få något tillbaka.
 
Det är ju bara så onödigt och korkat att gå ut med sånt här; om förbundet/arrangören/klubben behöver en bild och bara frågar helt snällt så är nog dom flesta fotografer beredda att hjälpa till, och gratis för det mesta också. Men ställ upp ett sånt här krav så kan dom ju vara säkra på att attityden inte blir lika hjälpsam. Om förbundet kräver en speciell väst - med fel och kanske till och med farlig färg - tar betalt för den dessutom, och ovanpå det också ska ha bilder gratis - då finns det ingen som helst anledning att hjälpa till utan då blir det hårt mot hårt som gäller istället. Hur mycket smartare vore det inte att se till att man har ett så bra samarbete som möjligt och skapar så mycket positiv reklam som möjligt kring sporten? Men det är väl en makt och kontrollfråga som vanligt, förbundet ska bestämma centralt och fotografer ska ställa in sig i ledet, medlemmar är till för den centrala organisationen, inte tvärtom
 
Min uppfattning i frågan är ju rätt klar ändå.

Om nu förbundet vill ha bilder, så kan de till att börja med specificera hur många. Då kan fotografen räkna på vad denna statushöjande väst egentligen kostar.

Och om det nu är specificerat så kan man lika gärna ta det i betalt av fotografen från början och är man intresserad så kan man sedan köpa bilder av fotografen.

Men då inser alla att västen helt plötsligt är väldig dyr och det är väl antagligen inte tanken med denna text, att det ska framstå som dyrt.

Sedan undrar jag om någon tidningsfotograf verkligen kommer att skaffa en. I och med klausulen om att ge bort bilder så blir det svårt att hävda att man är oberoende media.

MEN, BUTT whatever... så finns det ett antal frilansfotografer som på olika sätt åker runt och fotograferar allehanda motorevenemang och lite generellt så är de rätt förtjusta i allt som på något sätt signalerar att de inte är där som publik utan som just fotograf. Dom kommer säkert att köpa denna väst också...

/Maverick
 
För mig har det aldrig funnits några andra skäl för en väst än för lite bättre säkerhet och för att signalera till funktionärerna att jag får vara på banan.

Ska det sedan finnas reklam på västen vill jag ha mitt eget namn där, inte SBFs eller någon annans. Egentligen borde dom väl betala fotograferna för annonsplatsen istället, eller åtminstone ge bort västen gratis. :)
 
"regeln" som sådan lär ju inte få något större gehör i och med dess dumhet, och idiotier som svart väst lär ännu färre nappa på.

/AFE (som bankar en eller flera mellanringar i huvudet på den som kom på det där med svart väst).
 
Ska man bevaka en STCC-tävling är det deras (svarta) väst som gäller, för att få vistas på banområdet. Många västar blir det ;)

Det här är ju bara ett slag i luften. Ett enkelt sätt för att SBF ska få in bilder.
 
Ju högre upp i divisionerna man kommer i olika sporter/motorsporter ju mer trend verkar det vara att försöka låsa upp rättigheter att filma/fotografera, och det blir allt svårare att få fota för vanliga dödliga. Delvis beror det säkert på att det är ett större intresse och man kan inte släppa in för många fotografer, men arrangörerna ser nog också video-/fotorättigheter som ett av sätten att tjäna pengar på arrangemangen. Samma med konserter där skivbolag och arrangörer kommit med trista begränsningar på senare tid. Jag tror dom skjuter sig i foten lite och bara retar dom som är intresserade av sporten/musiken.
Det som verkligen borde reta intresserade av sport & musik är de stigande biljettpriserna som ju är en följd av löjliga gager.

Roger Federer t.ex. skulle få >4 miljoner bara för att komma till start i Stockholm Open. Nu gjorde han inte det ändå, det var väl för lite.

Att sedan arrangören försöker få in mer pengar andra vägar, bl.a. genom att klämma åt forografer, det skiter nog den betalande besökaren stor i om det kan hålla ner biljettpriserna.
 
En handfull fotografer som ska betala för att få fota kan knappast rädda ekonomin. Däremot kanske ökat intresse kring arrangemangen pga bättre publicitet kan dra mer folk, det måste ju vara den rätta vägen att gå. Många arrangörer på lägre nivå annonserar ju inte ens i förväg utan man kan möjligen läsa en blänkare i efterhand (utan bilder vanligen) att det varit ett evenemang. Hur i hela friden ska man dra publik då när ingen vet att det är något på gång? Fixa en fräck annons och kanske några affisher på stan med bästa bilderna från förra årets evemenang så kanske publiken kommer, och blir dom är tillräckligt många kanske man kan hålla rimliga biljettpriser också och tjäna pengar på varmkorv och annat istället.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.