** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Bildstabilisator i kamerahus eller i objektiv? För- o nackdelar?

Produkter
(logga in för att koppla)
pet skrev:
--------------------------------------------------

Ok det visste jag inte...my bad....så du mernar att sensorn o dess ram med magneter bara hänger helt fritt i luften utan nån som helst mekanisk/rörlig funktion som skulle kunna påvekar/försämra dess prestanda???

Jo det menar han men elektronik åldras också.
 
Lawson skrev:
Är kanske ute och cyklar, men jag tror det fungerar ungefär som de Japanska höghastighetstågen att den hänger friktionsfritt.
När kameran är avslagen kan man om man ruskar på den höra sensor skramla runt.

Micke.
--------------------------------------------------

Ok då är jag med.
 
Mycket om o men.....

IS / VR har ett fönster som funkar.
Mellan 1/60 och 1/200 (ca. avh. av objektiv)
Längre och snabbare enn detta;= ingen nytta.
IS/VR är extra glass, extra pengar, extra trouble-manick.
Alla kamra-tillvärkare har brusfri hög-ISO, nu. Skarpa fotos är enklare en någonsinn; och det är bra.
Jo; jag har glugg med IS; jag har samma glugg med och utan IS...en -skarp och en skarp.....
I eller utanför huset? Same same; tur att det finns OFF-knap; men extra-glaset är kvar på IS/VR........

I huset är best, det är min konklution.....tråkigt för en urgammal Canonist.....

//Erik J...med rullator, stativ, parkinson lite, och rödvin...
 
Lawson skrev:
Är kanske ute och cyklar, men jag tror det fungerar ungefär som de Japanska höghastighetstågen att den hänger friktionsfritt.
När kameran är avslagen kan man om man ruskar på den höra sensor skramla runt.

Micke.

Ja, du cyklar. Det finns inga tåg i Japan som "hänger friktionsfritt" förutom en provbana.
 
iSolen.se skrev:
Jo det menar han men elektronik åldras också.

Ja, hur kommer vi runt det?

Skulle kanske behållt min gamla MX, men visst ja mekaniska prylar slits också.
Ett stort rum med ett litet hål i väggen kanske.

Hadet. Micke
 
iSolen.se skrev:
Jo det menar han men elektronik åldras också.

Men det är väl inte hela världen om en censorstabilisering skulle krokna. Jag har lagat min även utan garanti. Själva delen kostade 500 kronor och jobbet lika mycket. 1000 spänn utan garanti. Jag tycker det var billigt. Det är väl värre kapitalförstöring att tvingas uppgradera alla objektiv när IS introduceras i objektiven som jag läste en gammal Canon-användare aldrig förlåtit Canon för. Sen förbättras kanske även IS och VR (helt hypotetiskt) över tiden och kommer i nya helt revolutionerande förbättrade versioner som 3.0, 4.0, 5.0 ...och vad de nu kommer att heta. Då står man där med sina gamla objektiv som helt plötsligt blivit iskalla på andrahandsmarknaden. Kamerahus verkar folk byta var och vartannat år om man får tro FS och har man då sensorstabilisering så får man en uppgradering av alla sina gamla objektiv till version 10.0 i ett enda slag. Är inte de fantastiskt så säg? :)
 
Jan L skrev:
Ja, du cyklar. Det finns inga tåg i Japan som "hänger friktionsfritt" förutom en provbana.

Eller så cyklar han inte, utan åker Linimo =)

Linimo (Tobu Kyuryo Line, Japan) är ett kommersiellt tåg av typen MagLev (magnetisk levitation). Det tåget svävar 8 mm ovanför rälsen och har en topphastighet på 100 km/h.
 
Bara en liten allmän fråga. Var det lika hätska diskussioner när Canon valde att placera fokusmotorn i objektivet? Vad jag har hört (är för ung för att veta säkert) så användes argumentet att det är bättre med motor i objektivet som då är anpassat för just det objektivet än att ha en motor i huset (uppenbar parallell med nuvarande diskussion).
 
elohim skrev:
Eller så cyklar han inte, utan åker Linimo =)

Linimo (Tobu Kyuryo Line, Japan) är ett kommersiellt tåg av typen MagLev (magnetisk levitation). Det tåget svävar 8 mm ovanför rälsen och har en topphastighet på 100 km/h.
Vad slött
 
elohim skrev:
Eller så cyklar han inte, utan åker Linimo =)

Linimo (Tobu Kyuryo Line, Japan) är ett kommersiellt tåg av typen MagLev (magnetisk levitation). Det tåget svävar 8 mm ovanför rälsen och har en topphastighet på 100 km/h.

Kvalar i min värld inte in under begreppet "höghastighetståg", vilket det stod i inlägget som jag kommenterade.
 
Jan L skrev:
Kvalar i min värld inte in under begreppet "höghastighetståg", vilket det stod i inlägget som jag kommenterade.

Hur snabbt vill du det ska gå? =)

Resonemanget handlade ju främst om den minskade friktionen och fria upphängningen - inte kring hastigheten.

Förövrigt var ditt svar följande:

Jan L skrev:
Ja, du cyklar. Det finns inga tåg i Japan som "hänger friktionsfritt" förutom en provbana.

Men om du fortfarande inte känner dig övertygad kan du ju kolla upp JR-Maglev som har kommit upp i farten 581 km/h (och är ett MagLev-tåg som svävar 15mm ovan räls).

I Shanghai finns Transrapid, också det ett MagLev-tåg, som invigdes 31 december 2002. På den sträckan - från flygplatsen Pudong till Shanghai - toppar tåget 430 km/h.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Men det är väl inte hela världen om en censorstabilisering skulle krokna.
Nej kanske inte hela världen men att kameran inte gick att använda alls måste väl ändå även för dig vara negativt? Om man är på en resa eller har en viktig fotografering planerad skulle åtminstone jag tycka det var väldigt trist. Om en objektivbaserad stabilisering går sönder så kan man mer sannolikt ändå fota vidare utan funktionen och skulle det objektivet absolut inte fungera drabbar det i alla fall inte de andra objektiven man har.
Jag har lagat min även utan garanti. Själva delen kostade 500 kronor och jobbet lika mycket. 1000 spänn utan garanti. Jag tycker det var billigt.
Jag har bestämt för mig att du haft en garantireparation också så då har din stabilisering pajat minst två gånger men du är ändå nöjd och tycker det är finfina grejor. Är inte det en helt fantastisk kundlojalitet så säg? ;-)
 
inget, men det beror väll på att det bara är canon och nikon som har småbilds sensorer?

// Erik
 
elohim skrev:
Hur snabbt vill du det ska gå? =)

Resonemanget handlade ju främst om den minskade friktionen och fria upphängningen - inte kring hastigheten.

Förövrigt var ditt svar följande:



Men om du fortfarande inte känner dig övertygad kan du ju kolla upp JR-Maglev som har kommit upp i farten 581 km/h (och är ett MagLev-tåg som svävar 15mm ovan räls).

I Shanghai finns Transrapid, också det ett MagLev-tåg, som invigdes 31 december 2002. På den sträckan - från flygplatsen Pudong till Shanghai - toppar tåget 430 km/h.

Med högfartståg brukar avses tåg som går 250 km/h eller mer. Jag känner givetvis till Maglev-provbanan men den är ju just det. Långt ifrån öppen för allmän trafik.

Men nu känns det som resten av detta sidospår borde flyttas från ett fotoforum till ett järnvägsdito;-)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar